Bästa sätt förvärma bilen
Moderator: Redaktion
Bästa sätt förvärma bilen
Om man är i fjällen med bilen på parkering utan tillgång till eluutag, minus 20 grader och snö och istäcke på bilen, ska man då starta klimatanläggning 1 timme före avfärd eller ska man stänga av efter en viss tid och räkna med att värmen stannar kvar och is mm fortsätter smälta?
Någon som testat vad 1 timmes oavbruten kupevärme drar på batteriet en kall vinterdag?
Någon som testat vad 1 timmes oavbruten kupevärme drar på batteriet en kall vinterdag?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2511
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Starta ca 30min innan avfärd (borde räcka med marginal).Arn skrev:Om man är i fjällen med bilen på parkering utan tillgång till eluutag, minus 20 grader och snö och istäcke på bilen, ska man då starta klimatanläggning 1 timme före avfärd eller ska man stänga av efter en viss tid och räkna med att värmen stannar kvar och is mm fortsätter smälta?
Någon som testat vad 1 timmes oavbruten kupevärme drar på batteriet en kall vinterdag?
Bästa sätt förvärma bilen
Alltså när vi är i fjällen så räcker en kvart defroster även när det är -30...
Tips är att innan sopa av den värsta snön i alla fall.
Tips är att innan sopa av den värsta snön i alla fall.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Låter ju suveränt med 15-30 min. Tesla rekommenderar 1 timme på sin hemsida
Hade en jobbig erfarenhet när dlrren inte gick att stänga igen vid frost. Behövdes 15-20 min innan det gick.
30 min, kan det dra bortåt 10% av batteriet?
Hade en jobbig erfarenhet när dlrren inte gick att stänga igen vid frost. Behövdes 15-20 min innan det gick.
30 min, kan det dra bortåt 10% av batteriet?
Re: Bästa sätt förvärma bilen
En timme är nog bra ifall bilen är ipluggad med mer tillgänglig ström än värmen drar (ifall man vill ha lika mycket kvar i batteriet när man far)Arn skrev:Låter ju suveränt med 15-30 min. Tesla rekommenderar 1 timme på sin hemsida
Hade en jobbig erfarenhet när dlrren inte gick att stänga igen vid frost. Behövdes 15-20 min innan det gick.
30 min, kan det dra bortåt 10% av batteriet?
(för att batteriet ska bli varmt innan man far iväg).
Om den inte är ipluggad så är nog max en kvart att föredra, beror så klart på hur mycket batteri man behöver ha innan nästa laddning såklart.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
30 min med 6kW värme är 3kWh. Så mycket har jag då aldrig värmt och skulle aldrig komma på tanken heller...
Det är 4% av batterikapaciteten på en Tesla 3LR
Det är 4% av batterikapaciteten på en Tesla 3LR
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Jag skulle köra minst 30 minuter. Men att borsta bort snön innan gör stor skillnad.Arn skrev:Låter ju suveränt med 15-30 min. Tesla rekommenderar 1 timme på sin hemsida
Hade en jobbig erfarenhet när dlrren inte gick att stänga igen vid frost. Behövdes 15-20 min innan det gick.
30 min, kan det dra bortåt 10% av batteriet?
Det kommer inte dra så mycket som 10%. Maxeffekten är ca 11 kW på S&X, tror att det bara är 7 kW på Model 3.
Sen kör den ju inte max i en halvtimma, men räknar man högt och det är riktigt kallt så kanske 3 kWh går åt? Dvs ca 4% på en LR/P (och ca 6% på en SR+).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Max (High) i 15 minuter räcker för alla situationer skulle jag tro. Visst kan det ligga kvar snö efter 15 minuter om det är ett tjockt lager men den åker lätt av efter 15 minuters uppvärmning. Det fungerar sämre att sätta temperaturen till t.ex. 22 grader eller 28 grader. Bäst är full effekt under en kvart, samma sak på en solig sommardag men på lägsta (Low) då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Visst är det så att batteriet också värms när man förvärmer? Isåfall kan man kanske ”köra in” en del av förlusten med en längre värmning om man ska åka lite längre? Tänker då att bilen slipper värma batteriet lika mycket under början av körningen, men jag kanske tänker tokigt 

Model S Standard Range Raven
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4184
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Bara batterivärmningen drar 7kW på dual motor, plus klimatanläggningen 7kW initialt, så räkna med ett snitt på minst 10kW första halvtimmen, då batterivärmningen alltid drar 7kW tills bilen tycker batteriet är tillräckligt varmt(tar längre tid än 30min vid minusgrader).
Så 30 minuters förvärmning kostar ~ 5kWh = 7% av batteriet.
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
När man börjar köra verkar inte batteriet värmas aktivt, mer än överskottsvärme från motorerna (som är rätt varma om man förvärmt)
Så 30 minuters förvärmning kostar ~ 5kWh = 7% av batteriet.
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
När man börjar köra verkar inte batteriet värmas aktivt, mer än överskottsvärme från motorerna (som är rätt varma om man förvärmt)
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Beror ju på vilken version av Model 3 med.
Björn kör ju lite tester av den nya med värmepump. Drar inte den ca 700watt eller något sådant. Minns inte exakt. Tror det var 300watt gör att behålla en redan varm kupé
Björn kör ju lite tester av den nya med värmepump. Drar inte den ca 700watt eller något sådant. Minns inte exakt. Tror det var 300watt gör att behålla en redan varm kupé
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Model Y Performance 2022 Black/Black
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Skulle gissa på att att min 2020 drar typ som en Model S (är ju mer eller mindre samma sak som skall värmas up), drog väl typ 5% i en S75D för mig när jag förvämnde i 35-40 min i -26. Då var allt varmt och trevligt och batteriet verkade iaf varmt nog för mycket regen.
-
- Inlägg: 251
- Blev medlem: 09 jan 2020 17:57
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Inte tjugo minus men ändå en video som visar att det går snabbt:
2021 model 3 tar inte alls lika mycket från batteriet för uppvärmning:
2021 model 3 tar inte alls lika mycket från batteriet för uppvärmning:
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Säker? Jag trodde "super bottle" skötte både kupévärme och batterivärme?Tellus skrev:Bara batterivärmningen drar 7kW på dual motor, plus klimatanläggningen 7kW initialt, så räkna med ett snitt på minst 10kW första halvtimmen, då batterivärmningen alltid drar 7kW tills bilen tycker batteriet är tillräckligt varmt(tar längre tid än 30min vid minusgrader).
Så 30 minuters förvärmning kostar ~ 5kWh = 7% av batteriet.
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
När man börjar köra verkar inte batteriet värmas aktivt, mer än överskottsvärme från motorerna (som är rätt varma om man förvärmt)
Låter märkligt att 3an skulle trycka ut 14 kW när S&X "bara" har 11 kW max?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4184
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Jo jag är säker, varje motor drar 3,5kW vid batterivärmning. Kupevärmen (PTC 1:1) är ett enskilt system och får ingen hjälp av superbottle i 2019-2020.Legato skrev:Säker? Jag trodde "super bottle" skötte både kupévärme och batterivärme?Tellus skrev:Bara batterivärmningen drar 7kW på dual motor, plus klimatanläggningen 7kW initialt, så räkna med ett snitt på minst 10kW första halvtimmen, då batterivärmningen alltid drar 7kW tills bilen tycker batteriet är tillräckligt varmt(tar längre tid än 30min vid minusgrader).
Så 30 minuters förvärmning kostar ~ 5kWh = 7% av batteriet.
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
När man börjar köra verkar inte batteriet värmas aktivt, mer än överskottsvärme från motorerna (som är rätt varma om man förvärmt)
Låter märkligt att 3an skulle trycka ut 14 kW när S&X "bara" har 11 kW max?
I nya 2021 drar batterivärmen fortfarande 3,5kW per motor men uppvärmning av kupén drar inte lika mycket, så kanske 8,5kW i snitt på den första halvtimmen. Fast just i uppvärmningsfasen gör nog inte värmepumpen lika stor nytta som sen när kupetemperaturen bara ska behållas.
Det som är riktigt bra i 2021an är att värmen från de uppvärmda motorerna sedan används till att värma kupen vilket är jättebra och sänker förbrukningen avsevärt första tiden efter avresa.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Yes, kikat lite filmer nu och 7+7 kW verkar stämma bra. 8,5 kW är säkert rimligt om man kör värmen på max en halvtimme.Tellus skrev:Jo jag är säker, varje motor drar 3,5kW vid batterivärmning. Kupevärmen (PTC 1:1) är ett enskilt system och får ingen hjälp av superbottle i 2019-2020.Legato skrev:Säker? Jag trodde "super bottle" skötte både kupévärme och batterivärme?Tellus skrev:Bara batterivärmningen drar 7kW på dual motor, plus klimatanläggningen 7kW initialt, så räkna med ett snitt på minst 10kW första halvtimmen, då batterivärmningen alltid drar 7kW tills bilen tycker batteriet är tillräckligt varmt(tar längre tid än 30min vid minusgrader).
Så 30 minuters förvärmning kostar ~ 5kWh = 7% av batteriet.
Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
När man börjar köra verkar inte batteriet värmas aktivt, mer än överskottsvärme från motorerna (som är rätt varma om man förvärmt)
Låter märkligt att 3an skulle trycka ut 14 kW när S&X "bara" har 11 kW max?
I nya 2021 drar batterivärmen fortfarande 3,5kW per motor men uppvärmning av kupén drar inte lika mycket, så kanske 8,5kW i snitt på den första halvtimmen. Fast just i uppvärmningsfasen gör nog inte värmepumpen lika stor nytta som sen när kupetemperaturen bara ska behållas.
Det som är riktigt bra i 2021an är att värmen från de uppvärmda motorerna sedan används till att värma kupen vilket är jättebra och sänker förbrukningen avsevärt första tiden efter avresa.
Fortfarande förvånad att man valt att slänga in en PTC med högre effekt än i S&X dock. Aldrig läst några klagomål om att den värmaren inte skulle räcka till och kupévolymen i X är ju bra mycket större än i 3.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4184
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Legato:
Kanske för att i S&X kan kupévärmaren få hjälp av värmen från övriga systemet. Men visst det känns old school med bara PTC i "classic" model 3.
Kanske för att i S&X kan kupévärmaren få hjälp av värmen från övriga systemet. Men visst det känns old school med bara PTC i "classic" model 3.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Aha, det var nytt för mig. Du menar att S&X använder spillvärme från tex batteri och motorer för att värma kupén? Det som Model 3 (pre 21) bara blåser ut?Tellus skrev:Legato:
Kanske för att i S&X kan kupévärmaren få hjälp av värmen från övriga systemet. Men visst det känns old school med bara PTC i "classic" model 3.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4184
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Japp!Legato skrev:Aha, det var nytt för mig. Du menar att S&X använder spillvärme från tex batteri och motorer för att värma kupén? Det som Model 3 (pre 21) bara blåser ut?Tellus skrev:Legato:
Kanske för att i S&X kan kupévärmaren få hjälp av värmen från övriga systemet. Men visst det känns old school med bara PTC i "classic" model 3.
Här är info om s&x
https://insideevs.com/news/328782/tesla ... n-heating/
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Ja.SkipperO skrev:Om man tycker man klarar sig utan stark regen och maxeffekt, kan förvärmningen av batteriet kännas lite onödigt. Finns det andra dokumenterade fördelar med att förvärma batteriet?
https://batteryuniversity.com/learn/art ... mperatures
Om du åker iväg med ett kallt batteri kan det bli så att den totala räckvidden du får ut ur batteriet blir mycket lägre än om du spenderat en liten andel av energin på att värma upp batteret, innan avfärd.
Tesla visar detta i batteridisplayen med snöflinga, blå markering, och en reducerad kilometersiffra.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Provade att kör med DOG mode i morse. 40 minuter DOG med 3 grader ute och 23 grader inställt drog 8% av batteret, 90%->82%. Plus att regen på motorerna var nästan fullt, så dog mode var ingen skillnad än att köra climate funktionen från mobilen. Sedan lyser skärmens alla pixlar vilket kanske drar någon watt extra 

Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Provade i natt och det kanske inte stämde i min M3LR från 2019 beroende på vad man menar. Regen var nästan fullt så motorvärmningen hade gått. Jag hade inte snöflinga heller, men det betyder inte att batteriet värmdes eftersom det kanske inte var snöflinga utan värmning heller. SÅ jag vet inte om batterivärmningen var på eller inte.Tellus skrev:Vill man bara värma kupén så får man hoppa in i bilen, då slås batterivärmningen av eller slå på camp mode, då kan man lämna bilen utan att batterivärmningen återaktiveras (dock utan larm och vaktläge)
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Re: Bästa sätt förvärma bilen
Jag förstår att Tesla inte vill göra elbilar krångliga, men själv hade jag gärna sett en möjlighet där man kunde konfigurera den att både visa, men även möjlighet att manuellt slå på förvärming av batterirpack.
Både när det är kallt inför start av resa, men även inför att man skall snabbladda bilen (användbart då man skall ladda på annat än SuC tex.).
Både när det är kallt inför start av resa, men även inför att man skall snabbladda bilen (användbart då man skall ladda på annat än SuC tex.).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/