Model 3 vs ID3
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs ID3
2021 låter väldigt långt bort nästan så det blir....
In the year... 2121...
(Skall vara 2525 men hoppas ni tar referensen)
Men skall bli verkligt intressant att se vad som kommer hända på marknaden. Tror jag själv inte kommer köpa något men kommer följa alla nyheter och tester med stort intresse.spec id3 s uppdatering. Att den sålt så bra beror på att den hittat en kundgrupp och segment som är mellan leaf ( som jag anser att den är bättre än) och premium bilarna (som är för dyra men bättre)
In the year... 2121...
Men skall bli verkligt intressant att se vad som kommer hända på marknaden. Tror jag själv inte kommer köpa något men kommer följa alla nyheter och tester med stort intresse.spec id3 s uppdatering. Att den sålt så bra beror på att den hittat en kundgrupp och segment som är mellan leaf ( som jag anser att den är bättre än) och premium bilarna (som är för dyra men bättre)
Sant. Ska oxå bli intressant att se hur det går för id4. Jag tror den kan bli väldigt populär som tjänstebil/förmånsbil, åtminstone under första halvan av 2021...Mickep skrev:2021 låter väldigt långt bort nästan så det blir....
In the year... 2121...

många företag har tjänstebilsavtal med vw
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ja du , vi kan diskutera till domedagen och jag tror inte att någon av oss kommer ändra uppfattningen.iAkita skrev:Jo, det är små uppoffringar relativt hur mycket dina dieselavgaser förstör både miljö och hälsa. Teslabjörn har testat bilen på de 100 mils resor du anser skulle vara en stor uppoffring. Klicka på länken nedan så kommer du direkt till resultatet (det finns även med en fossibil som referens).nek0 skrev:250 mil enkel resa 2 gånger årligen plus några 100mil långa resor nej det kan man inte kalla små uppoffringar tycker jag. 20 mil räckvidd räcker inte långtiAkita skrev:Klart du klarar dig med en sån bil, om det var räckvidden du syftade på. Det handlar bara om att välja att göra små små uppoffringar några gånger om året, istället för att välja att fortsätta släppa ut miljö- och klimatförstörande dieselavgaser.nek0 skrev:Jag klarar min tyvärr inte med en sån bil
Jag accepterar att du tycker det du tycker, men delar inte samma uppfattning.
-
Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.LasseTM skrev:.../ Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö. /...
Hyfsat surrealistiskt så här ett drygt dygn innan 2021...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Om något gjorde den här decemberkampanjen på privatleasing det väldigt tydligt att ID3 tidigare varit alldeles för dyr för vad man får. Den har sålt katastrofalt dåligt.
Folk är inte villiga att betala premiumpriser för en elektrisk småbil helt enkelt.
ID4 tror jag kommer sälja bättre dock.
Folk är inte villiga att betala premiumpriser för en elektrisk småbil helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Så är det väl typ nästan överallt eller? Framförallt i mindre städer finns i princip inga offentliga laddplatser alls. Någon enstaka laddstolpe nånstans, visst. Men det är ju ingenting om man vill att alla ska köra elbil. Det måste hända otroligt mycket på den fronten innan man ens kan överväga att fasa ut fossilbilarna.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.LasseTM skrev:.../ Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö. /...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
När menar du att id3 sålt dåligt? Jag har fått intrycket att efterfrågan varit bra under alla de tre månader den funnits. Man får tänka på att de bilar som såldes i t ex oktober bör ha levererats nu i december. Den ör väl inte heller dyrare än konkurrenterna? En e-niro är ju t ex dyrare trots att den är äldre och i de flesta avseenden får sägas vara sämre.taliz skrev:Om något gjorde den här decemberkampanjen på privatleasing det väldigt tydligt att ID3 tidigare varit alldeles för dyr för vad man får. Den har sålt katastrofalt dåligt.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Tre månader? ID3 har sålts sedan i våras, och tillverkats ända sedan 2019.Maw skrev:När menar du att id3 sålt dåligt? Jag har fått intrycket att efterfrågan varit bra under alla de tre månader den funnits. Man får tänka på att de bilar som såldes i t ex oktober bör ha levererats nu i december. Den ör väl inte heller dyrare än konkurrenterna? En e-niro är ju t ex dyrare trots att den är äldre och i de flesta avseenden får sägas vara sämre.taliz skrev:Om något gjorde den här decemberkampanjen på privatleasing det väldigt tydligt att ID3 tidigare varit alldeles för dyr för vad man får. Den har sålt katastrofalt dåligt.
Men det är först nu under hösten som man lanserat allt bättre erbjudanden för privatleasing. Specifikt nu i december klämde man till rejält.
Det visar tydligt vad folk tycker den är värd.
Första svenska id3 registrerades i september.taliz skrev:Tre månader? ID3 har sålts sedan i våras, och tillverkats ända sedan 2019.Maw skrev:När menar du att id3 sålt dåligt? Jag har fått intrycket att efterfrågan varit bra under alla de tre månader den funnits. Man får tänka på att de bilar som såldes i t ex oktober bör ha levererats nu i december. Den ör väl inte heller dyrare än konkurrenterna? En e-niro är ju t ex dyrare trots att den är äldre och i de flesta avseenden får sägas vara sämre.taliz skrev:Om något gjorde den här decemberkampanjen på privatleasing det väldigt tydligt att ID3 tidigare varit alldeles för dyr för vad man får. Den har sålt katastrofalt dåligt.
Men det är först nu under hösten som man lanserat allt bättre erbjudanden för privatleasing. Specifikt nu i december klämde man till rejält.
Det är främst i villaförorter du hittar de som köper nya bilar. Där har man oftast egen parkeringsplats och möjlighet att installera laddare.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.LasseTM skrev:.../ Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö. /...
De som bor i lägenhet köper mest begagnat. Dvs omställningen sker sist där av naturliga skäl.
Vad har det med saken att göra?Fredrik j skrev:Första svenska id3 registrerades i september.taliz skrev:Tre månader? ID3 har sålts sedan i våras, och tillverkats ända sedan 2019.Maw skrev:När menar du att id3 sålt dåligt? Jag har fått intrycket att efterfrågan varit bra under alla de tre månader den funnits. Man får tänka på att de bilar som såldes i t ex oktober bör ha levererats nu i december. Den ör väl inte heller dyrare än konkurrenterna? En e-niro är ju t ex dyrare trots att den är äldre och i de flesta avseenden får sägas vara sämre.taliz skrev:Om något gjorde den här decemberkampanjen på privatleasing det väldigt tydligt att ID3 tidigare varit alldeles för dyr för vad man får. Den har sålt katastrofalt dåligt.
-
Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...taliz skrev:Det är främst i villaförorter du hittar de som köper nya bilar. Där har man oftast egen parkeringsplats och möjlighet att installera laddare.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.LasseTM skrev:.../ Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö. /...
De som bor i lägenhet köper mest begagnat. Dvs omställningen sker sist där av naturliga skäl.
Men som sagt: Vad hjälper det när det inte finns en enda parkeringsplats med laddstolpe som man kan hyra. Men tusentals med parkeringsplatser för fossilbilar längs med gatorna... Ärligt talat fattar jag inte hur Malmö stad tänker. Är de helt... [Självcensurerat eftersom: Forumets regler...]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
De flesta parkeringsgarage i Malmö city, vid Malmö C och västra hamnen har 10+ laddare per garage några har även fler än så. Men längs med gatorna kommer nog dröja. Men dåligt med publika garage längs Ribban så just där kanske det blir extra påtagligt.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.LasseTM skrev:.../ Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö. /...
Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...taliz skrev:Det är främst i villaförorter du hittar de som köper nya bilar. Där har man oftast egen parkeringsplats och möjlighet att installera laddare.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.LasseTM skrev:.../ Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö. /...
Men som sagt: Vad hjälper det när det inte finns en enda parkeringsplats med laddstolpe som man kan hyra. Men tusentals med parkeringsplatser för fossilbilar längs med gatorna... Ärligt talat fattar jag inte hur Malmö stad tänker. Är de helt... [Självcensurerat eftersom: Forumets regler...]
Bor man I stan och kör varje dag kan man väl ladda längs vägen eller i närheten av arbetsplatsen
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ja man laddar ju helst bilen hemma vilket man öht aldrig gör med en fossilare...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har bott i Malmö i många år så jag vet vad Ribersborg är. Där finns såväl fina villor som bostadsrätter och hyreshus. En blandning helt enkelt.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...taliz skrev:Det är främst i villaförorter du hittar de som köper nya bilar. Där har man oftast egen parkeringsplats och möjlighet att installera laddare.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.LasseTM skrev:.../ Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö. /...
Har en bekant som bor där, som råkar ha tillgång till laddare.

Sedan skall man vara försiktig med att påstå att en bil som säljer bra har något att göra hur bra det är. Det är snarare så att det är en indikation på hur brett den nått i folks medvetande. De som köper nytt är inte så priskänsliga, det är beg köparna det kommer. Vissa försöker förminska vw framgångar (vilket är pinsamt) vad det handlar om är att det nästan varje dag funnits reklam med leasing erbjudande.(standard erbjudande 3500 kr mån).
Att det bara funnits bilar hos handlarna sedan i september. Dom flesta av privatleasingbilarna verkar ju dessutom vara lagerbilar som inte behövt beställas.taliz skrev:Vad har det med saken att göra?Fredrik j skrev:Första svenska id3 registrerades i september.taliz skrev:Tre månader? ID3 har sålts sedan i våras, och tillverkats ända sedan 2019.Maw skrev:När menar du att id3 sålt dåligt? Jag har fått intrycket att efterfrågan varit bra under alla de tre månader den funnits. Man får tänka på att de bilar som såldes i t ex oktober bör ha levererats nu i december. Den ör väl inte heller dyrare än konkurrenterna? En e-niro är ju t ex dyrare trots att den är äldre och i de flesta avseenden får sägas vara sämre.taliz skrev:Om något gjorde den här decemberkampanjen på privatleasing det väldigt tydligt att ID3 tidigare varit alldeles för dyr för vad man får. Den har sålt katastrofalt dåligt.
Att id3 har tillverkats sedan 2019 har ju lika lite med saken att göra i så fall.
-
Det finns en hel del parkeringsplatser som inte är parallellparkering. Alltså sådana som man kan köra rakt in i (eller backa in i)...Nilp skrev:Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...taliz skrev:Det är främst i villaförorter du hittar de som köper nya bilar. Där har man oftast egen parkeringsplats och möjlighet att installera laddare.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.
Bor man I stan och kör varje dag kan man väl ladda längs vägen eller i närheten av arbetsplatsen
Förslagsvis anmäler man till Malmö stad att man vill skaffa elbil, och så bygger Malmö stad om några av dessa (inom rimligt promenadavstånd) till personlig parkeringsplats med laddstolpe inom X antal månader. Sen tar de förslagsvis kanske 450-750 kr i månaden i hyra för en av de platserna exklusive elnotan. Helst bygger de ett gäng åt gången och sätter tak med solpaneler över... Tycker inte det borde vara så förb#&nat j#&la svårt...
Uhh va? Om de som köper nytt inte var priskänsliga, varför köper de då billiga bilar?Mickep skrev:Sedan skall man vara försiktig med att påstå att en bil som säljer bra har något att göra hur bra det är. Det är snarare så att det är en indikation på hur brett den nått i folks medvetande. De som köper nytt är inte så priskänsliga, det är beg köparna det kommer. Vissa försöker förminska vw framgångar (vilket är pinsamt) vad det handlar om är att det nästan varje dag funnits reklam med leasing erbjudande.(standard erbjudande 3500 kr mån).

Du kunde inte leasa en ID3 för under 3000/mån förrän nu i december.
Jo jag är med på det och helst är ordet. Men bor man i stan och i ovan nämnda Ribersborg som består till,största del brf längs kommunala gator så har 90% av boende redan gjort valet att egen parkeringsplats, garanterad parkering nära bostaden (parkering på gatan om det finns plats) inte är viktigt för sin livssituation. Är dessa parametrar i topp för sina behov bor man någon annanstans. Eller hyr en plats i ett kommunalt parkeringsgarage 500m bort.Bjelke skrev:Ja man laddar ju helst bilen hemma vilket man öht aldrig gör med en fossilare...
-
Den här diskussionen om laddstolpar i Malmö är ju hyfsat off topic i den här tråden. Förslår att vi fortsätter den här istället:Nilp skrev:.../ Bor man I stan och kör varje dag kan man väl ladda längs vägen eller i närheten av arbetsplatsen
viewtopic.php?f=29&t=23647&start=20#p486831
Skriver inom kort ett svar till dig där istället.
Hur kom du fram till siffran 450-750 kr/mån som rimlig?SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del parkeringsplatser som inte är parallellparkering. Alltså sådana som man kan köra rakt in i (eller backa in i)...Nilp skrev:Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...taliz skrev:Det är främst i villaförorter du hittar de som köper nya bilar. Där har man oftast egen parkeringsplats och möjlighet att installera laddare.SwedishAdvocate skrev:Bor vid Ribersborg i Malmö. Här har Malmö stad tusentals parkeringsplatser längs gatorna och det står en fossilbil på varenda en. Det finns inte en enda parkering som folk med elbil kan hyra så att de vet att de kan ladda bilen över natten. Vissa brf:er har parkeringsgarage och där vet jag ju inte hur det ser ut, men på gatorna finns det typ inte en enda elbil.
Förslagsvis anmäler man till Malmö stad att man vill skaffa elbil, och så bygger Malmö stad om några av dessa (inom rimligt promenadavstånd) till personlig parkeringsplats med laddstolpe inom X antal månader. Sen tar de förslagsvis kanske 450-750 kr i månaden i hyra för en av de platserna exklusive elnotan. Helst bygger de ett gäng åt gången och sätter tak med solpaneler över... Tycker inte det borde vara så förb#&nat j#&la svårt...
Att hyra en plats idag i kommunalt garage i Malmö dvs tillgång till en plats inte en egen plats kostar mellan 1500-2000kr. Att Malmöstad då ska bygga om parkeringsplatser med markarbete, dra el samt laddstolpe för troligtvis hundratusentals kronor per plats låter summan lite låg...
-
Har skrivit ett svar till dig här:Nilp skrev:Hur kom du fram till siffran 450-750 kr/mån som rimlig?SwedishAdvocate skrev:Det finns en hel del parkeringsplatser som inte är parallellparkering. Alltså sådana som man kan köra rakt in i (eller backa in i)...Nilp skrev:Men måste det finnas laddstolpar i långa rader längs gatorna? Inte precis så,att det ligger bensinmackar i varje gathörn heller.SwedishAdvocate skrev:Det här är som sagt Ribersborg... Det finns en del dyra bilar parkerade här. Och det känns som det borde finnas rätt många här som har tillräckligt med pengar för att kunna köpa ny bil...
Att hyra en plats idag i kommunalt garage i Malmö dvs tillgång till en plats inte en egen plats kostar mellan 1500-2000kr. Att Malmöstad då ska bygga om parkeringsplatser med markarbete, dra el samt laddstolpe för troligtvis hundratusentals kronor per plats låter summan lite låg...
viewtopic.php?f=29&t=23647&p=486857#p486857
...i tråden: "Det behövs en kvarts miljon fler laddstolpar!"
-
Har skrivit ett svar till dig här:Nilp skrev:Jo jag är med på det och helst är ordet. Men bor man i stan och i ovan nämnda Ribersborg som består till,största del brf längs kommunala gator så har 90% av boende redan gjort valet att egen parkeringsplats, garanterad parkering nära bostaden (parkering på gatan om det finns plats) inte är viktigt för sin livssituation. Är dessa parametrar i topp för sina behov bor man någon annanstans. Eller hyr en plats i ett kommunalt parkeringsgarage 500m bort.Bjelke skrev:Ja man laddar ju helst bilen hemma vilket man öht aldrig gör med en fossilare...
viewtopic.php?f=29&t=23647&p=486860#p486860
...i samma tråd som nämnts ovan.