Model 3 vs ID3
Moderator: Redaktion
Model 3 vs ID3
Vilken elbil tar hem titeln som Sveriges mest sålda 2020? Just nu är det otroligt jämnt mellan Model 3 och ID3. Enligt car.info har det registrerats 3404 Model 3 och 3403 ID3. En bil som skiljer i nuläget alltså! Det ska bli väldigt spännande att följa upplösningen!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 508
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Model 3 vs ID3
En bil vs. ”Något annat”..
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Re: Model 3 vs ID3
Fantastiskt att id3 sålt lika mycket på ett kvartal som tm3 gjort på ett helt år.
Såg även att id3 var Sveriges mest sålda bil i december, volvo v60 ligger tvåa med 300 färre sålda! Är det första månaden som en elbil är Sveriges mest sålda bil?
Såg även att id3 var Sveriges mest sålda bil i december, volvo v60 ligger tvåa med 300 färre sålda! Är det första månaden som en elbil är Sveriges mest sålda bil?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Model 3 vs ID3
Ja, det är riktigt glädjande att se att det nu finns två elbilar som tilltalar olika kundgrupper som säljer riktigt bra. Hoppas de fina siffrorna håller i sig även nästa år. Har förresten för mig att Model 3 också varit Sveriges mest sålda bil, någon enstaka månad.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Model 3 vs ID3
Tror det var mars 2019 som Tesla M3 var Sveriges näst mest sålda bil.Maw skrev:Fantastiskt att id3 sålt lika mycket på ett kvartal som tm3 gjort på ett helt år.
Såg även att id3 var Sveriges mest sålda bil i december, volvo v60 ligger tvåa med 300 färre sålda! Är det första månaden som en elbil är Sveriges mest sålda bil?
Blir ca 2000 registrerade ID3 bilar i december.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7987
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 vs ID3
ID.3 verkar ha tagit ledningen på målrakan.
Med dec 29 siffrorna leder den med 3669 mot 3466 Model 3 registrerade i år.
https://www.car.info/en-se/stats/compar ... on-8142132
Och ja, Tesla Model 3 var Sveriges näst mest sålda bilmodell i mars 2019: https://teslaclubsweden.se/rattelse-tes ... salda-bil/
Med dec 29 siffrorna leder den med 3669 mot 3466 Model 3 registrerade i år.
https://www.car.info/en-se/stats/compar ... on-8142132
Och ja, Tesla Model 3 var Sveriges näst mest sålda bilmodell i mars 2019: https://teslaclubsweden.se/rattelse-tes ... salda-bil/
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7987
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 vs ID3
ID.3 utklassar dock alla med sina försäljningssiffror för dec 2020:
https://www.car.info/en-se/stats/?from= ... registered
Re: Model 3 vs ID3
Min reflektion. Jag undrar om Tesla är nöjda med att sälja i runda slängar ca 300 TM3 per månad i Sverige? Är det bra eller dålig försäljning relaterat till ID3? Dvs de säljer ung lika mycket/lite som ID3. Samma sak i Norge där de säljer ung samma volym som ID3 men med väldigt lockande rabatter o låg låneränta på TM3.
Man kan ju hoppas att Tesla sänker priset på M3 under nästa år då det kommer att komma ett antal nya modeller på marknaden från andra tillverkare.
Man kan ju hoppas att Tesla sänker priset på M3 under nästa år då det kommer att komma ett antal nya modeller på marknaden från andra tillverkare.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Model 3 vs ID3
Inte jättekonstigt kan jag tycka då det är två olika bilar.
Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö.
Men med tanke på hur billigt det är att ta en ID3 samt hur många beställningar de hade ackumulerade innan så är det inte heller jättekonstigt.
Skulle tro att försäljningen sjunker drastiskt för ID3 under januari/februari.
Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö.
Men med tanke på hur billigt det är att ta en ID3 samt hur många beställningar de hade ackumulerade innan så är det inte heller jättekonstigt.
Skulle tro att försäljningen sjunker drastiskt för ID3 under januari/februari.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Model 3 vs ID3
Helt enig med att det är 2 helt olika typer av bilmodeller. Men i Norge så ansåg tydligen Tesla att man behövde boosta försäljningen ändå, och voilà så ökade försäljningen igen av M3 med låg låneränta och sänkt pris.. Därav min fundering/fråga i mitt inlägg. Tesla Sverige kanske är nöjda med ca 3600 M3 sålda i 2020.LasseTM skrev:Inte jättekonstigt kan jag tycka då det är två olika bilar.
Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö.
Men med tanke på hur billigt det är att ta en ID3 samt hur många beställningar de hade ackumulerade innan så är det inte heller jättekonstigt.
Skulle tro att försäljningen sjunker drastiskt för ID3 under januari/februari.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Model 3 vs ID3
Lyckas VW med att släppa ID3 48kWh som är mycket billigare, så tror jag att försäljningssuccen fortsätter.LasseTM skrev:Inte jättekonstigt kan jag tycka då det är två olika bilar.
Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö.
Men med tanke på hur billigt det är att ta en ID3 samt hur många beställningar de hade ackumulerade innan så är det inte heller jättekonstigt.
Skulle tro att försäljningen sjunker drastiskt för ID3 under januari/februari.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Model 3 vs ID3
Utsläppsböter är ingen engångsföreteelse. Man behöver öka försäljningen under 2021.
Men troligtvis blir det en baksmälla i januariförsäljningen även för id3.
Körde förbi vw-handlaren även idag. Det var en liten coronautspridd kö till demobilen. Dom stod utomhus och väntade.
Men troligtvis blir det en baksmälla i januariförsäljningen även för id3.
Körde förbi vw-handlaren även idag. Det var en liten coronautspridd kö till demobilen. Dom stod utomhus och väntade.
Re: Model 3 vs ID3
Det tror jag medZalman3 skrev:Lyckas VW med att släppa ID3 48kWh som är mycket billigare, så tror jag att försäljningssuccen fortsätter.LasseTM skrev:Inte jättekonstigt kan jag tycka då det är två olika bilar.
Är positivt att VW kan se att de går att kränga elbilar, och att fossilen är på väg att dö.
Men med tanke på hur billigt det är att ta en ID3 samt hur många beställningar de hade ackumulerade innan så är det inte heller jättekonstigt.
Skulle tro att försäljningen sjunker drastiskt för ID3 under januari/februari.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2515
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 vs ID3
48kwh batteri. Har inte utvecklingen gått så fort att det är lite lite?
Självklart spelar energiförbrukning in men vintertid lär det bli lite väl kort räckvidd för min smak (bor i lägenhet utan möjlighet till hemmaladdning)... Såvida man inte bara skall köra väldigt korta sträckor (ex andrabil för den som bor i villa och behöver pendlingsbil).
Tänker att den som släpper första "billiga elbilen" med ca 100kwh batteri för ca 500tkr sek och låg förbrukning är vinnaren (Speciellt om man har tillgång till Europaomspännande nätverk med billig snabbladdning). Tesla Model 3 är nära och är övertygad om att "Model 2" blir ännu bättre för Europamarknaden.
MVH
Självklart spelar energiförbrukning in men vintertid lär det bli lite väl kort räckvidd för min smak (bor i lägenhet utan möjlighet till hemmaladdning)... Såvida man inte bara skall köra väldigt korta sträckor (ex andrabil för den som bor i villa och behöver pendlingsbil).
Tänker att den som släpper första "billiga elbilen" med ca 100kwh batteri för ca 500tkr sek och låg förbrukning är vinnaren (Speciellt om man har tillgång till Europaomspännande nätverk med billig snabbladdning). Tesla Model 3 är nära och är övertygad om att "Model 2" blir ännu bättre för Europamarknaden.
MVH
Re: Model 3 vs ID3
Model 3 sr+ har väl inte mer än ca 50 kWh tillgängligt den heller (49 kWh enligt Björn Nyland)? Det är ju många som klarar sig alldeles utmärkt med den. Tyvärr kommer ID3 med det lilla batteriet inte komma i närheten av sr+ vad det gäller laddeffekt, så av den anledningen blir det nog mest en andrabil.NiklasTesla skrev:48kwh batteri. Har inte utvecklingen gått så fort att det är lite lite?
Självklart spelar energiförbrukning in men vintertid lär det bli lite väl kort räckvidd för min smak (bor i lägenhet utan möjlighet till hemmaladdning)... Såvida man inte bara skall köra väldigt korta sträckor (ex andrabil för den som bor i villa och behöver pendlingsbil).
Tänker att den som släpper första "billiga elbilen" med ca 100kwh batteri för ca 500tkr sek och låg förbrukning är vinnaren (Speciellt om man har tillgång till Europaomspännande nätverk med billig snabbladdning). Tesla Model 3 är nära och är övertygad om att "Model 2" blir ännu bättre för Europamarknaden.
MVH
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Model 3 vs ID3
För oss så fyller en ID3 med 45 kWH tillgängligt batteri mer än väl vårat räckviddsbehov. Den kommer ha ca 50% mer tillgänglig batterikapacitet än våran e-Golf. Vi åker utan problem 20 mil motorväg med den på senvår/sommar/höst. Så för oss blir det ett stort lyft. Man ska även kunna betala extra för att få 100 kw laddning istf för 50 kw.iAkita skrev:Model 3 sr+ har väl inte mer än ca 50 kWh tillgängligt den heller (49 kWh enligt Björn Nyland)? Det är ju många som klarar sig alldeles utmärkt med den. Tyvärr kommer ID3 med det lilla batteriet inte komma i närheten av sr+ vad det gäller laddeffekt, så av den anledningen blir det nog mest en andrabil.NiklasTesla skrev:48kwh batteri. Har inte utvecklingen gått så fort att det är lite lite?
Självklart spelar energiförbrukning in men vintertid lär det bli lite väl kort räckvidd för min smak (bor i lägenhet utan möjlighet till hemmaladdning)... Såvida man inte bara skall köra väldigt korta sträckor (ex andrabil för den som bor i villa och behöver pendlingsbil).
Tänker att den som släpper första "billiga elbilen" med ca 100kwh batteri för ca 500tkr sek och låg förbrukning är vinnaren (Speciellt om man har tillgång till Europaomspännande nätverk med billig snabbladdning). Tesla Model 3 är nära och är övertygad om att "Model 2" blir ännu bättre för Europamarknaden.
MVH
På långresor på vintern och ner till Sydeuropa kör vi våran hybrid. Så det är väl väldigt individuellt vd som passar en eller inte.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Model 3 vs ID3
Ja, det gör ju stor skillnad om man kan ladda med 100 kW. Jag tror också den kommer sälja bra, lite beroende på prisläget. Renault Zoe har ju till exempel i princip prenumerat på att vara Europas mest säljande elbil, och verkar ta hem priset med god marginal även i år. Så helt klart finns det en marknad för "billiga" elbilar med lite mindre batterier.thnis skrev:För oss så fyller en ID3 med 45 kWH tillgängligt batteri mer än väl vårat räckviddsbehov. Den kommer ha ca 50% mer tillgänglig batterikapacitet än våran e-Golf. Vi åker utan problem 20 mil motorväg med den på senvår/sommar/höst. Så för oss blir det ett stort lyft. Man ska även kunna betala extra för att få 100 kw laddning istf för 50 kw.iAkita skrev:Model 3 sr+ har väl inte mer än ca 50 kWh tillgängligt den heller (49 kWh enligt Björn Nyland)? Det är ju många som klarar sig alldeles utmärkt med den. Tyvärr kommer ID3 med det lilla batteriet inte komma i närheten av sr+ vad det gäller laddeffekt, så av den anledningen blir det nog mest en andrabil.NiklasTesla skrev:48kwh batteri. Har inte utvecklingen gått så fort att det är lite lite?
Självklart spelar energiförbrukning in men vintertid lär det bli lite väl kort räckvidd för min smak (bor i lägenhet utan möjlighet till hemmaladdning)... Såvida man inte bara skall köra väldigt korta sträckor (ex andrabil för den som bor i villa och behöver pendlingsbil).
Tänker att den som släpper första "billiga elbilen" med ca 100kwh batteri för ca 500tkr sek och låg förbrukning är vinnaren (Speciellt om man har tillgång till Europaomspännande nätverk med billig snabbladdning). Tesla Model 3 är nära och är övertygad om att "Model 2" blir ännu bättre för Europamarknaden.
MVH
På långresor på vintern och ner till Sydeuropa kör vi våran hybrid. Så det är väl väldigt individuellt vd som passar en eller inte.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Model 3 vs ID3
Det är samma för oss. Vi klarar oss i över 95% av fallen med e-Golfens räckvidd. Det är bara någon enstaka gång vi behöver ladda utanför hemmet. En ID3 med lilla batteriet skulle täcka vårt behov med råge när det gäller räckvidd. Nu tror jag i och för sig inte att den kommer 50% längre än e-Golfen eftersom förbrukningen inte är lika låg, men ändå. Säg att man har 25 verkliga mil i lill-ID3:an. Då är det ändå riktigt bra.thnis skrev:För oss så fyller en ID3 med 45 kWH tillgängligt batteri mer än väl vårat räckviddsbehov. Den kommer ha ca 50% mer tillgänglig batterikapacitet än våran e-Golf. Vi åker utan problem 20 mil motorväg med den på senvår/sommar/höst. Så för oss blir det ett stort lyft. Man ska även kunna betala extra för att få 100 kw laddning istf för 50 kw.
På långresor på vintern och ner till Sydeuropa kör vi våran hybrid. Så det är väl väldigt individuellt vd som passar en eller inte.
Jag tror egentligen inte att man behöver 100kW-laddning i den. Skillnaden i laddtid blir så liten, samtidigt som man ju ändå sällan använder en sådan bil till riktigt långa resor där laddtiden skulle spela en kritisk roll. I så fall skulle jag ändå rekommendera ett större batteri eller en helt annan bil.
Det blir spännande att se vad minsta batteriet kostar när bilen någon gång finns att köpa. Blir priset bara tillräckligt lågt kan det ju vara ett godtagbart alternativ när e-Golfen börjar bli gammal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model 3 vs ID3
Klart du klarar dig med en sån bil, om det var räckvidden du syftade på. Det handlar bara om att välja att göra små små uppoffringar några gånger om året, istället för att välja att fortsätta släppa ut miljö- och klimatförstörande dieselavgaser.nek0 skrev:Jag klarar min tyvärr inte med en sån bil
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Model 3 vs ID3
250 mil enkel resa 2 gånger årligen plus några 100mil långa resor nej det kan man inte kalla små uppoffringar tycker jag. 20 mil räckvidd räcker inte långtiAkita skrev:Klart du klarar dig med en sån bil, om det var räckvidden du syftade på. Det handlar bara om att välja att göra små små uppoffringar några gånger om året, istället för att välja att fortsätta släppa ut miljö- och klimatförstörande dieselavgaser.nek0 skrev:Jag klarar min tyvärr inte med en sån bil
Re: Model 3 vs ID3
Jo, det är små uppoffringar relativt hur mycket dina dieselavgaser förstör både miljö och hälsa. Teslabjörn har testat bilen på de 100 mils resor du anser skulle vara en stor uppoffring. Klicka på länken nedan så kommer du direkt till resultatet (det finns även med en fossibil som referens).nek0 skrev:250 mil enkel resa 2 gånger årligen plus några 100mil långa resor nej det kan man inte kalla små uppoffringar tycker jag. 20 mil räckvidd räcker inte långtiAkita skrev:Klart du klarar dig med en sån bil, om det var räckvidden du syftade på. Det handlar bara om att välja att göra små små uppoffringar några gånger om året, istället för att välja att fortsätta släppa ut miljö- och klimatförstörande dieselavgaser.nek0 skrev:Jag klarar min tyvärr inte med en sån bil
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Model 3 vs ID3
Jag tror inte heller att den kommer 50% längre men säkert 25 mil på motorväg på sommaren. Gällande laddning så får vi se hur laddkurvan ser ut med 50 eller 100 kw laddning. Jag tar beslut efter det. Men vi avvaktar till den kommer o tar det då. Den ska väl komma i nästa år i alla fall.mati skrev:Det är samma för oss. Vi klarar oss i över 95% av fallen med e-Golfens räckvidd. Det är bara någon enstaka gång vi behöver ladda utanför hemmet. En ID3 med lilla batteriet skulle täcka vårt behov med råge när det gäller räckvidd. Nu tror jag i och för sig inte att den kommer 50% längre än e-Golfen eftersom förbrukningen inte är lika låg, men ändå. Säg att man har 25 verkliga mil i lill-ID3:an. Då är det ändå riktigt bra.thnis skrev:För oss så fyller en ID3 med 45 kWH tillgängligt batteri mer än väl vårat räckviddsbehov. Den kommer ha ca 50% mer tillgänglig batterikapacitet än våran e-Golf. Vi åker utan problem 20 mil motorväg med den på senvår/sommar/höst. Så för oss blir det ett stort lyft. Man ska även kunna betala extra för att få 100 kw laddning istf för 50 kw.
På långresor på vintern och ner till Sydeuropa kör vi våran hybrid. Så det är väl väldigt individuellt vd som passar en eller inte.
Jag tror egentligen inte att man behöver 100kW-laddning i den. Skillnaden i laddtid blir så liten, samtidigt som man ju ändå sällan använder en sådan bil till riktigt långa resor där laddtiden skulle spela en kritisk roll. I så fall skulle jag ändå rekommendera ett större batteri eller en helt annan bil.
Det blir spännande att se vad minsta batteriet kostar när bilen någon gång finns att köpa. Blir priset bara tillräckligt lågt kan det ju vara ett godtagbart alternativ när e-Golfen börjar bli gammal.
Senast redigerad av thnis, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Model 3 vs ID3
Det blir nog snarare nästa år...thnis skrev:Jag tror inte heller att den kommer 50% längre men säkert 25 mil på motorväg på sommaren. Gällande laddning så får vi se hur laddkurvan ser ut med 50 eller 100 kw laddning. Jag tar beslut efter det. Men vi avvaktar till den kommer o tar det då. Den ska väl komma i år i alla fall.mati skrev:Det är samma för oss. Vi klarar oss i över 95% av fallen med e-Golfens räckvidd. Det är bara någon enstaka gång vi behöver ladda utanför hemmet. En ID3 med lilla batteriet skulle täcka vårt behov med råge när det gäller räckvidd. Nu tror jag i och för sig inte att den kommer 50% längre än e-Golfen eftersom förbrukningen inte är lika låg, men ändå. Säg att man har 25 verkliga mil i lill-ID3:an. Då är det ändå riktigt bra.thnis skrev:För oss så fyller en ID3 med 45 kWH tillgängligt batteri mer än väl vårat räckviddsbehov. Den kommer ha ca 50% mer tillgänglig batterikapacitet än våran e-Golf. Vi åker utan problem 20 mil motorväg med den på senvår/sommar/höst. Så för oss blir det ett stort lyft. Man ska även kunna betala extra för att få 100 kw laddning istf för 50 kw.
På långresor på vintern och ner till Sydeuropa kör vi våran hybrid. Så det är väl väldigt individuellt vd som passar en eller inte.
Jag tror egentligen inte att man behöver 100kW-laddning i den. Skillnaden i laddtid blir så liten, samtidigt som man ju ändå sällan använder en sådan bil till riktigt långa resor där laddtiden skulle spela en kritisk roll. I så fall skulle jag ändå rekommendera ett större batteri eller en helt annan bil.
Det blir spännande att se vad minsta batteriet kostar när bilen någon gång finns att köpa. Blir priset bara tillräckligt lågt kan det ju vara ett godtagbart alternativ när e-Golfen börjar bli gammal.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Model 3 vs ID3
Sant!Maw skrev:Det blir nog snarare nästa år...thnis skrev:Jag tror inte heller att den kommer 50% längre men säkert 25 mil på motorväg på sommaren. Gällande laddning så får vi se hur laddkurvan ser ut med 50 eller 100 kw laddning. Jag tar beslut efter det. Men vi avvaktar till den kommer o tar det då. Den ska väl komma i år i alla fall.mati skrev:Det är samma för oss. Vi klarar oss i över 95% av fallen med e-Golfens räckvidd. Det är bara någon enstaka gång vi behöver ladda utanför hemmet. En ID3 med lilla batteriet skulle täcka vårt behov med råge när det gäller räckvidd. Nu tror jag i och för sig inte att den kommer 50% längre än e-Golfen eftersom förbrukningen inte är lika låg, men ändå. Säg att man har 25 verkliga mil i lill-ID3:an. Då är det ändå riktigt bra.thnis skrev:För oss så fyller en ID3 med 45 kWH tillgängligt batteri mer än väl vårat räckviddsbehov. Den kommer ha ca 50% mer tillgänglig batterikapacitet än våran e-Golf. Vi åker utan problem 20 mil motorväg med den på senvår/sommar/höst. Så för oss blir det ett stort lyft. Man ska även kunna betala extra för att få 100 kw laddning istf för 50 kw.
På långresor på vintern och ner till Sydeuropa kör vi våran hybrid. Så det är väl väldigt individuellt vd som passar en eller inte.
Jag tror egentligen inte att man behöver 100kW-laddning i den. Skillnaden i laddtid blir så liten, samtidigt som man ju ändå sällan använder en sådan bil till riktigt långa resor där laddtiden skulle spela en kritisk roll. I så fall skulle jag ändå rekommendera ett större batteri eller en helt annan bil.
Det blir spännande att se vad minsta batteriet kostar när bilen någon gång finns att köpa. Blir priset bara tillräckligt lågt kan det ju vara ett godtagbart alternativ när e-Golfen börjar bli gammal.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018