Hur vet man vad man får?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

backe

Re: Hur vet man vad man får?

Inlägg av backe »

lakke skrev:
Så egentligen är ju tesla bättre än ovannämnda som aldrig skulle lägga till extra utrustning utan att ta betalt.

Det stämmer inte, när jag köpte min förra bil så var det precis efter en facelift, den kostade inte något mer än tidigare årsmodeller så jag hade en del förbättringar, däremot visste jag om att jag skulle få faceliften redan vid beställning då den var officiell innan och jag beställde och fick en produktionsvecka som jag visste föll på "rätt" sida av brytet.
Jag visste också vart den skulle tillverkas då jag fick en "slot" i produktionen på en fabrik för just min bil. Fanns en tydlig spec från början till slut och jag blev varken extra glad för något som tillkom eller extra ledsen för att jag missat något som någon veckan efter kanske skulle få, allt var helt enligt vad jag beställt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
lakke skrev:
Om jag beställer en tesla med speciell spec. sen vid leverans får jag tex rattvärme, nya förbättrade strålkastare, ny generations batterier blir då iaf jag bara glad. eller är det bara jag det ? :lol:
Precis, man får aldrig sämre än spec. Däremot kan man ha tur och få bättre.
FM-radion försvann tydligen med 2021. Varken nya strålkastare eller rattvärme fick jag heller. Min bil beställdes med "alla uppgraderingar".
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
Theodad skrev:

Men - den osäkerheten vet man förhoppningsvis om när man beställer - och det är en del av dealen. Är man inte nöjd med det får man väl beställa en Volvo då... :)
Ja, beställer man en elbil från Volvo vet man att den kommer från Kina.
Nja. Volvos enda elbil är ju xc40 p8 och den byggs väl i Belgien tillsammans med dom andra xc40?
Fel av mig, trodde den liksom Polestar var byggd i Kina.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
Har väl varit flera tillfällen som det har varit en nedgradering?

Samtidigt är det ingen ovanligt i branschen, jag har fått allt från andra (sämre) däck till lägre utrustningsnivå pga förändring i paket. Oftast så är det en uppgradering men att det inte skulle förekomma nedgraderingar är att ljuga för sig själv. Skillnaden är väl att man blir kompenserad för en nedgradering.
Man kan förstås bli erbjuden det ja, men då ska man ju också bli kompenserad.
Tesla listar ju tex några "gamla" icke faceliftade 3or på lagersiten, och de är också prisreducerade.
En prisreducering är knappast en kompensation, kunden vet ju vad den köper.

Bäst hade väl varit om Tesla använt sig av MRFs leveransvillkor, då är det iaf tydligt vad som gäller.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Samtidigt är det ingen ovanligt i branschen, jag har fått allt från andra (sämre) däck till lägre utrustningsnivå pga förändring i paket. Oftast så är det en uppgradering men att det inte skulle förekomma nedgraderingar är att ljuga för sig själv. Skillnaden är väl att man blir kompenserad för en nedgradering.
Tesla listar ju tex några "gamla" icke faceliftade 3or på lagersiten, och de är också prisreducerade.
Gör kunden verkligen det?
Är det någon som fått en tydlig specifikation före eller vid köp?

Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare

Inlägg av tompanhuhu »

MAGA skrev:
Hej!
Funderar starkt på en model 3 eller Y. Om man vill ha den "nya" modellen av 3, när ska man beställa? Den får absolut inte vara byggd i Kina.
Jag har 2 små barn, rekommenderar ni att vänta på Y?
Angående barn så har jag en 1åring och en 5åring, får plats jätte bra i vår M3, bättre än i min tidigare V60.
Bagaget är lite mer begränsat men planering och takbox så är det inga problem med vagn och väskor osv.
1åringen som sitter bakåtvänd i baksätet älskar att åka i bilen iom glastaket som sträcker sig hela vägen bak. Aldrig varit så nöjd med att åka bil innan :)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
taliz skrev:
lakke skrev:
Om jag beställer en tesla med speciell spec. sen vid leverans får jag tex rattvärme, nya förbättrade strålkastare, ny generations batterier blir då iaf jag bara glad. eller är det bara jag det ? :lol:
FM-radion försvann tydligen med 2021. Varken nya strålkastare eller rattvärme fick jag heller. Min bil beställdes med "alla uppgraderingar".
Skrev Tesla ut att det fanns FM radio när du beställde då? Har jag inget minne av att det stod när jag beställde för ett år sedan iaf. Nu ändrar ju Tesla saker som specas ibland också men om det aldrig ens stod i specen så har man ju svårt att hävda att det skall ingå.
backe

Inlägg av backe »

mikebike skrev:
taliz skrev:
lakke skrev:

Enligt resonemanget här så är det helt enkelt en förbättring att du inte fick någon FM-radio, du har inte förstått det ännu bara...
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare

Inlägg av lakke »

mikebike skrev:
taliz skrev:
lakke skrev:
Förstår såklart det är luddigt att inte veta. Jag vill såklart också ha allt nytt bra och ingen nedgradering på min y när den kommer. Är ju lite så tesla kör. dom har ingen specifik 2020 modell eller 2021 modell utan dom implementerar alla förändringar direkt in i produktion. vilket är bättre egentligen då det slipper gå massa extra led som för många andra tillverkare. Dom kan därför göra förändringar så mycket snabbare än många andra. Men kan ju bli så att man plötsligt får något man inte va beredd på. Men är nog många som får en glad överraskning också ibland.
Model Y performance
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

mikebike skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Gör kunden verkligen det?
Är det någon som fått en tydlig specifikation före eller vid köp?
Ja helt säker kan man ju tydligen inte vara, men kunden vet förhoppningsvis varför priset på bilen är reducerat, sen vad den får hem kan mycket väl vara något annat.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jag menar inte Kina-bilarna, utan generellt.
Finns det en specifikation man kan ta ställning till innan man beställer?

Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Inlägg av pawweshark »

taliz skrev:
pawweshark skrev:
Nja....
Teslalotteriet kan slå till med risken att du får en sämre bil rent kvalitetsmässigt jämfört med spec.
Har du otur får du en bil som vart omlackad med dåligt resultat, panelgaps, repig inredning osv.
Dvs inte en vad du förväntar dig av en ny bil i 700k klassen....
Rent krasst står det inget om att bilen inte skall vara omlackerad, eller att panelgaps inte får vara mer än X, i specen du får när du beställer.
Det betyder inte att det är OK om det är dåligt utfört, men det är inte fel enligt spec.
Om referensbilen och den bil jag provkörde inte hade repor och klämskador på armstödet så bör väl Tesla meddela mig I specen om min bil har denna specialdesign? Eller skall man tolka detta som extrautrustning att behöva boka ett SC besök?
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
MAGA

Inlägg av MAGA »

Fredrik j skrev:
Varför är det viktigt att bilen inte är byggd i kina?
För att det är Kina. Även om jag har mycket därifrån vill jag ha så lite som möjligt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Jag menar inte Kina-bilarna, utan generellt.
Finns det en specifikation man kan ta ställning till innan man beställer?
Det är ju ordern som man lägger och som kan ses under ens Tesla-konto, dels under Detaljer och dels i dokument under Handskfacket. De är inte direkt superspecifika dock... Här är mina detaljer som är mer detaljerade än det som står på slutfakturan:
Specifications.png
Sedan har man en beställningsorder med info om vad som gäller. Jag har för närvarande bara en förbeställning på Cybertruck och där inleds beställningsavtalet med följande:
Cybertruck Motor Vehicle Pre-Order Agreement
Villkor
Documentation. Your Cybertruck Motor Vehicle Pre-Order Agreement (the “Agreement”) is made up of the following documents:
1. Vehicle Configuration: The Vehicle Configuration will be confirmed with you at a later date. It will describe the vehicle that you configure, including pricing (excluding taxes and official or government fees).
2. Final Price Sheet: The Final Price Sheet will be provided to you as your delivery date nears. It will include final pricing based on your Vehicle Configuration and will include taxes and official or governmental fees.
3. Terms & Conditions: These Terms & Conditions are effective as of the date you place your pre-order and make your Pre-Order Payment (the “Pre-Order Date”).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Har kört m3 i snart en vecka och har 2 barn som är 2 och 5 år. Var osäker på storleken innan men nu känner jag att den räcker till som första-bil.

Angående att då vad man beställer.. det som var lovat från Tesla var elbaklucka och värmepump. Guess what, fick båda.
Sedan var det ny mittkonsol och svarta lister, inget som var specat i text men gick att se på bilder (och i en miljard trådar här) ingen rattvärme och inga nya lampor, men det var jag inte lovad att få utan det var endast rykten.

Angående FM-radio har jag det också - tror jag. Kan slå in typ 106,7 och få musik. Mer än så har jag inte provat då jag inte ser poängen med FM
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
FM-radion försvann tydligen med 2021
Inte för mig.

Hämtade en ’21 M3P 30/12 och jag har FM-radio.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

MAGA skrev:
Hej!
Funderar starkt på en model 3 eller Y. Om man vill ha den "nya" modellen av 3, när ska man beställa? Den får absolut inte vara byggd i Kina.
Jag har 2 små barn, rekommenderar ni att vänta på Y?
Om du behöver ny bil nu så kör på en Model 3 LR/P. Supernöjd efter ca 8000mil (har småbarn). <3

Om du klickar på någon av våra profiler så finns länk som ger dig 150mil gratis supercharging.

Bara hör av dig om du har några frågor samt MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev:
mikebike skrev:
FM-radion försvann tydligen med 2021
Inte för mig.

Hämtade en ’21 M3P 30/12 och jag har FM-radio.
Enligt Tesla service finns inte FM, men det är inte hela sanningen.
Det verkar som att man inte kan aktivt välja stationer som FM, finns den valda stationen som DAB så väljer bilen den även om man manuellt ställer in frekvensen.

Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Mina barn är 14 och 16 och det funkar även det!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
EnTraktor skrev:
Theodad skrev:
Det är väl helt unikt i bilvärlden att det funkar så... Alltså att man inte vet riktigt vad man får när man beställer...

//Nöjd-Kinabils-ägare
Förstår inte kommentaren riktigt. Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får. Tesla har väl aldrig lovat att en bil ska komma från en eller annan fabrik, precis som Toyota, Volvo eller Mini inte säljer bilar med löften om vilken fabrik dom kommer från. I 100 år har folk inte vetat vilket fabrik man köper bil från, men när Tesla säljer bilar och en fabrik byter lampa blir det rubriker i alla världens tidningar och forum blir fulla med kommentarer. Det saknar proportioner.
"givna specifikationer"
Den var bra. Jag (och många andra) visste inte om vi skulle få nya strålkastare eller inte förrän bilen hämtades.
Det spekuleras fortfarande om vilka batterier man fått.
Jag har just fått veta att min bil saknar FM-radio o.s.v.
Ehhh, nej varför skulle ni veta det? Ni har inte köpt en bil med "nya strålkastare".
Samma sak med batteriet, ni har inte köpt ett visst batteri.
FM-radio verkar du ha hittat ser jag av senare poster...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
EnTraktor skrev:
Theodad skrev:
Det är väl helt unikt i bilvärlden att det funkar så... Alltså att man inte vet riktigt vad man får när man beställer...

//Nöjd-Kinabils-ägare
Förstår inte kommentaren riktigt. Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får. Tesla har väl aldrig lovat att en bil ska komma från en eller annan fabrik, precis som Toyota, Volvo eller Mini inte säljer bilar med löften om vilken fabrik dom kommer från. I 100 år har folk inte vetat vilket fabrik man köper bil från, men när Tesla säljer bilar och en fabrik byter lampa blir det rubriker i alla världens tidningar och forum blir fulla med kommentarer. Det saknar proportioner.
"givna specifikationer"
Den var bra. Jag (och många andra) visste inte om vi skulle få nya strålkastare eller inte förrän bilen hämtades.
Ehhh, nej varför skulle ni veta det? Ni har inte köpt en bil med "nya strålkastare".
Nej, jag köpte en bil "med alla uppdateringar", och då är frågan vad det innebär.
Nu verkar det som det batteri som sitter i min bil har lägre laddeffekt och längre laddtid än "äldre" batterier.

Svaret på rubriken i tråden är "det vet man inte".

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
EnTraktor skrev:
Theodad skrev:

//Nöjd-Kinabils-ägare
"givna specifikationer"
Nej, jag köpte en bil "med alla uppdateringar", och då är frågan vad det innebär.
Nu verkar det som det batteri som sitter i min bil har lägre laddeffekt och längre laddtid än "äldre" batterier.

Svaret på rubriken i tråden är "det vet man inte".
Nu vet jag inte var du får formuleringen "alla uppdateringar" från, men det är väl precis vad du fått? Har du hittat någon LR med "fler" uppdateringar?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Theodad skrev:
EnTraktor skrev:

Nja, proportioner - jag har inte direkt rivit ner himmel skrikit ut min frustration... Jag är som sagt nöjd - men jag är facinerad av att när man beställer en Volvo vet man rätt exakt vad det är man får levererat - Den är likadan som den man sett i bilhallen men med de ändringar jag själv valt. När man beställer en ny Tesla kan man mycket väl få en bil med annat värmesystem och en helt annan batteriteknik än det som sas vid beställning. (vilket jag kan tycka är en rätt stor förändning... )

Men - den osäkerheten vet man förhoppningsvis om när man beställer - och det är en del av dealen. Är man inte nöjd med det får man väl beställa en Volvo då... :)
Har du någonsin jämför om det sitter samma värmepump eller avgassystem i bilen hos bilhandlaren och bilen du fick levererad?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

backe skrev:
EnTraktor skrev:
Theodad skrev:

//Nöjd-Kinabils-ägare
Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får.
Det är väl inte riktigt så det känns då man läser trådarna här på forumet där folk spekulerar vad dom ska få på sin beställda bil(värmepump, nya frunken, lysen, ev. refresh o.s.v.) när den kommer, men du kanske sitter på information som inte vi andra vet om?
Tesla speccar inte vilken värmepump man får för det är inte relevant för en vanlig användare. Du köper en bil där du kan ställa in temperaturen i bilen och du får en bil där du kan ställa in temperaturen i bilen. Ganska enkelt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

EnTraktor skrev:
backe skrev:
EnTraktor skrev:
Theodad skrev:

//Nöjd-Kinabils-ägare
Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får.
Det är väl inte riktigt så det känns då man läser trådarna här på forumet där folk spekulerar vad dom ska få på sin beställda bil(värmepump, nya frunken, lysen, ev. refresh o.s.v.) när den kommer, men du kanske sitter på information som inte vi andra vet om?
Tesla speccar inte vilken värmepump man får för det är inte relevant för en vanlig användare. Du köper en bil där du kan ställa in temperaturen i bilen och du får en bil där du kan ställa in temperaturen i bilen. Ganska enkelt.
Hur vet man OM man får värmepump eller ej då? Jag har följande önskemål nu när vi eventuellt ska byta in vår TM3 från April 2019 till en ny:

Vill då ha följande på den nya bilen:

- Värmepump
- Elbaklucka
- Eluppvärmd ratt (har väl inte bekräftats ännu ens?)
- Nya mittkonsolen
- Nya strålkastarna
- Dragkrok (enkelt, detta är ett tillval så det vet jag att jag får :D)
- Dubbelglas

Sen är frågan, funkar mina gamla vinterdäck till nya bilen? Eller hade de bytt TPMS så jag måste köpa nya vinterdäck (fälgar) också?
Skriv svar