Hur vet man vad man får?
Moderator: Redaktion
Hur vet man vad man får?
Hej!
Funderar starkt på en model 3 eller Y. Om man vill ha den "nya" modellen av 3, när ska man beställa? Den får absolut inte vara byggd i Kina.
Jag har 2 små barn, rekommenderar ni att vänta på Y?
Funderar starkt på en model 3 eller Y. Om man vill ha den "nya" modellen av 3, när ska man beställa? Den får absolut inte vara byggd i Kina.
Jag har 2 små barn, rekommenderar ni att vänta på Y?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Hur vet man vad man får?
Ny är ett relativt begrepp när det gäller Tesla.
Min M3LR som jag beställde i oktober och fick den 10/12 är en "2021" med alla uppdateringar som diskuterats, utom nya strålkastare.
Det är hittills bara M3SR+ som är från Kina.
Jag beställde först en MY, men eftersom de troligen är ett år bort så köpte jag en M3 "så länge".
Min M3LR som jag beställde i oktober och fick den 10/12 är en "2021" med alla uppdateringar som diskuterats, utom nya strålkastare.
Det är hittills bara M3SR+ som är från Kina.
Jag beställde först en MY, men eftersom de troligen är ett år bort så köpte jag en M3 "så länge".
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det är väl helt unikt i bilvärlden att det funkar så... Alltså att man inte vet riktigt vad man får när man beställer...
//Nöjd-Kinabils-ägare
//Nöjd-Kinabils-ägare
- mikebike
- Teslaägare
"Teslalotteriet"
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Förstår inte kommentaren riktigt. Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får. Tesla har väl aldrig lovat att en bil ska komma från en eller annan fabrik, precis som Toyota, Volvo eller Mini inte säljer bilar med löften om vilken fabrik dom kommer från. I 100 år har folk inte vetat vilket fabrik man köper bil från, men när Tesla säljer bilar och en fabrik byter lampa blir det rubriker i alla världens tidningar och forum blir fulla med kommentarer. Det saknar proportioner.Theodad skrev:Det är väl helt unikt i bilvärlden att det funkar så... Alltså att man inte vet riktigt vad man får när man beställer...
//Nöjd-Kinabils-ägare
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
EnTraktor skrev:Förstår inte kommentaren riktigt. Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får. Tesla har väl aldrig lovat att en bil ska komma från en eller annan fabrik, precis som Toyota, Volvo eller Mini inte säljer bilar med löften om vilken fabrik dom kommer från. I 100 år har folk inte vetat vilket fabrik man köper bil från, men när Tesla säljer bilar och en fabrik byter lampa blir det rubriker i alla världens tidningar och forum blir fulla med kommentarer. Det saknar proportioner.Theodad skrev:Det är väl helt unikt i bilvärlden att det funkar så... Alltså att man inte vet riktigt vad man får när man beställer...
//Nöjd-Kinabils-ägare
Det är väl inte riktigt så det känns då man läser trådarna här på forumet där folk spekulerar vad dom ska få på sin beställda bil(värmepump, nya frunken, lysen, ev. refresh o.s.v.) när den kommer, men du kanske sitter på information som inte vi andra vet om?Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får.
Nja, proportioner - jag har inte direkt rivit ner himmel skrikit ut min frustration... Jag är som sagt nöjd - men jag är facinerad av att när man beställer en Volvo vet man rätt exakt vad det är man får levererat - Den är likadan som den man sett i bilhallen men med de ändringar jag själv valt. När man beställer en ny Tesla kan man mycket väl få en bil med annat värmesystem och en helt annan batteriteknik än det som sas vid beställning. (vilket jag kan tycka är en rätt stor förändning... )EnTraktor skrev:
Förstår inte kommentaren riktigt. Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får. Tesla har väl aldrig lovat att en bil ska komma från en eller annan fabrik, precis som Toyota, Volvo eller Mini inte säljer bilar med löften om vilken fabrik dom kommer från. I 100 år har folk inte vetat vilket fabrik man köper bil från, men när Tesla säljer bilar och en fabrik byter lampa blir det rubriker i alla världens tidningar och forum blir fulla med kommentarer. Det saknar proportioner.
Men - den osäkerheten vet man förhoppningsvis om när man beställer - och det är en del av dealen. Är man inte nöjd med det får man väl beställa en Volvo då...

Som EnTraktor skriver ovan så får man det som specificeras när man beställer, precis som hos alla andra.
Om du skall vänta på Y kan bara du själv avgöra. Y är ju mer praktisk och kommer med ett nytt av batteriformat som troligen kan ge lite snabbare laddning.
Samtidigt är det en större bil där man sitter högre, så den lär inte vara riktigt lika rolig att köra som 3an.
Om du skall vänta på Y kan bara du själv avgöra. Y är ju mer praktisk och kommer med ett nytt av batteriformat som troligen kan ge lite snabbare laddning.
Samtidigt är det en större bil där man sitter högre, så den lär inte vara riktigt lika rolig att köra som 3an.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja, beställer man en elbil från Volvo vet man att den kommer från Kina.Theodad skrev:
Men - den osäkerheten vet man förhoppningsvis om när man beställer - och det är en del av dealen. Är man inte nöjd med det får man väl beställa en Volvo då...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Dessutom så brukar du ju få bättre än vad du beställt.. är ju få tillverkare som är så generösa med att addera mervärde till sina kunder.
- det enda man ångrar med Tesla är att man inte beställde tidigare.
- det enda man ångrar med Tesla är att man inte beställde tidigare.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
taliz skrev:Som EnTraktor skriver ovan så får man det som specificeras när man beställer, precis som hos alla andra.
Varför alla trådar där folk undrar vad dom ska få?
Slängs iväg beställningar på spekulation nu på MS där man hoppas få en refresh och där man uttryckligen säger att har det inte blivit någon refresh så ska man avbeställa?
Kanske är lättare om du bara berättar vart man hittar den informationen så slipper folk slänga in en beställningar då?
Uhm va? Om du går in och konfigurerar en Model 3 eller S så står det vad du får.backe skrev:taliz skrev:Som EnTraktor skriver ovan så får man det som specificeras när man beställer, precis som hos alla andra.
Varför alla trådar där folk undrar vad dom ska få?
Slängs iväg beställningar på spekulation nu på MS där man hoppas få en refresh och där man uttryckligen säger att har det inte blivit någon refresh så ska man avbeställa?
Kanske är lättare om du bara berättar vart man hittar den informationen så slipper folk slänga in en beställningar då?
Att folk sitter på internet och spekulerar och leker detektiver rörande mindre förändringar kan ju inte Tesla råda över.
Det enda de kan göra är att leverera det de specificerar.
Ingen tillverkare annonserar facelifts/förbättringar i förväg då det finns något som heter osborne-effekten.
Om jag beställer en tesla med speciell spec. sen vid leverans får jag tex rattvärme, nya förbättrade strålkastare, ny generations batterier blir då iaf jag bara glad. eller är det bara jag det ? 

Model Y performance
Precis, man får aldrig sämre än spec. Däremot kan man ha tur och få bättre.lakke skrev:Om jag beställer en tesla med speciell spec. sen vid leverans får jag tex rattvärme, nya förbättrade strålkastare, ny generations batterier blir då iaf jag bara glad. eller är det bara jag det ?
Har väl varit flera tillfällen som det har varit en nedgradering?
Samtidigt är det ingen ovanligt i branschen, jag har fått allt från andra (sämre) däck till lägre utrustningsnivå pga förändring i paket. Oftast så är det en uppgradering men att det inte skulle förekomma nedgraderingar är att ljuga för sig själv. Skillnaden är väl att man blir kompenserad för en nedgradering.
Samtidigt är det ingen ovanligt i branschen, jag har fått allt från andra (sämre) däck till lägre utrustningsnivå pga förändring i paket. Oftast så är det en uppgradering men att det inte skulle förekomma nedgraderingar är att ljuga för sig själv. Skillnaden är väl att man blir kompenserad för en nedgradering.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Så egentligen är ju tesla bättre än ovannämnda som aldrig skulle lägga till extra utrustning utan att ta betalt.
Model Y performance
- pawweshark
- Teslaägare
Förstår inte kommentaren riktigt. Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får. /quote]EnTraktor skrev:Theodad skrev:Det är väl helt unikt i bilvärlden att det funkar så... Alltså att man inte vet riktigt vad man får när man beställer...
//Nöjd-Kinabils-ägare
Nja....
Teslalotteriet kan slå till med risken att du får en sämre bil rent kvalitetsmässigt jämfört med spec.
Har du otur får du en bil som vart omlackad med dåligt resultat, panelgaps, repig inredning osv.
Dvs inte en vad du förväntar dig av en ny bil i 700k klassen....
Tesla Model Y LR 2022
Man kan förstås bli erbjuden det ja, men då ska man ju också bli kompenserad.dd88 skrev:Har väl varit flera tillfällen som det har varit en nedgradering?
Tesla listar ju tex några "gamla" icke faceliftade 3or på lagersiten, och de är också prisreducerade.
Rent krasst står det inget om att bilen inte skall vara omlackerad, eller att panelgaps inte får vara mer än X, i specen du får när du beställer.pawweshark skrev:Nja....
Teslalotteriet kan slå till med risken att du får en sämre bil rent kvalitetsmässigt jämfört med spec.
Har du otur får du en bil som vart omlackad med dåligt resultat, panelgaps, repig inredning osv.
Dvs inte en vad du förväntar dig av en ny bil i 700k klassen....
Det betyder inte att det är OK om det är dåligt utfört, men det är inte fel enligt spec.
Nja. Volvos enda elbil är ju xc40 p8 och den byggs väl i Belgien tillsammans med dom andra xc40?Svenssons skrev:Ja, beställer man en elbil från Volvo vet man att den kommer från Kina.Theodad skrev:
Beror på vad man föredrar.Theodad skrev:Är verkligen Kinabatterierna (LFP) en förbättring? - jag vet inte...
De har ju ca 10% mer kapacitet, och i teorin kan man dessutom ladda dem regelbundet till ytterligare ca 10% högre SOC. Dvs i praktiken får man runt 20% längre räckvidd.
Ev. har de också längre livslängd.
Nackdelen är att de inte har så hög prestanda, dvs de laddar inte lika snabbt. Åtminsone inte om man inte laddar fullt, utan bara vill vidare till nästa Supercharger snabbast möjligt.
tänker på problemen med kyla?Theodad skrev:Är verkligen Kinabatterierna (LFP) en förbättring? - jag vet inte...
Model Y performance
- mikebike
- Teslaägare
"givna specifikationer"EnTraktor skrev:Förstår inte kommentaren riktigt. Tesla säljer en bil med givna specifikationer och det är sådan bil man får. Tesla har väl aldrig lovat att en bil ska komma från en eller annan fabrik, precis som Toyota, Volvo eller Mini inte säljer bilar med löften om vilken fabrik dom kommer från. I 100 år har folk inte vetat vilket fabrik man köper bil från, men när Tesla säljer bilar och en fabrik byter lampa blir det rubriker i alla världens tidningar och forum blir fulla med kommentarer. Det saknar proportioner.Theodad skrev:Det är väl helt unikt i bilvärlden att det funkar så... Alltså att man inte vet riktigt vad man får när man beställer...
//Nöjd-Kinabils-ägare
Den var bra. Jag (och många andra) visste inte om vi skulle få nya strålkastare eller inte förrän bilen hämtades.
Det spekuleras fortfarande om vilka batterier man fått.
Jag har just fått veta att min bil saknar FM-radio o.s.v.