Förbjuda direktverkande el till villor?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Re: Förbjuda direktverkande el till villor?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Boverket hade ju planerat skärpa kraven för energiförbrukning från i år.

Det stoppades på grund av sociala ekonomiska skäl. Det skulle bli för dyra lägenheter med 0,5 meter tjocka väggar.

Jag var på ett seminarium 2019 och pratade då med några husleverantörer på fikapausen.

De allra flesta husköparna ville lägga så lite pengar som möjligt på uppvärmningsystem.

Det blev nästan alltid billigast möjliga frånluftvärmepump.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fredrik j skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Undrar om folk tittar noga på energideklarationen vid köp av villor?

De som ägt sin villa i många år kan faktiskt fått statsbidrag för att installera direktverkande elvärme. Så var det på 70-talet.

Vi får glädjas av att 98% av oljepannorna har ersätts med el för villor. Ofta värmepump istället.

Jag har genom åren i mitt arbete fått besöka några tusen byggnader. Förundras ofta över vilka lösningar som installeras eller finns kvar sedan många år.

Ser även en hel del klassiska elpannor fortfarande.

Min grannes hus från 1917 förbrukade 52000 kWh tidigare, jag lyckades övertala att installera bergvärme. Gick ned till 15000 kWh.
Sänkte han elförbrukningen med 70% med bergvärme? Hade han vattenburen el innan? När jag pratar med försäljare så hävdar dom 50%. Många säger faktiskt t.o.m. att min nuvarande förbrukning egentligen är i lägsta laget för att byta till bergvärme. Sen varnar man för komfortproblem då vi har ett sovrum nära tvättstugan där pannan står.

Många som byter ut oljepannor missar ju att deras ventilation tidigare drevs av en varm skorsten. Min kompis som jag pratade om tidigare, han med 30-talshuset, får numera kondens i nederkant av rutorna.

Det var vattenburen elpanna innan. Med handshuntad reglering. Ett av barnen flyttare hemifrån i samma veva så det är väl några procent. Ett bra regelsystem gör säkert 20%.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hade jag haft direktverkandeel så hade jag satt in en luft-luft direkt. Investeringskostnaden är ju väldigt liten och skulle här nere i södra Sverige återbetala sig på typ ett år. Gott med AC på sommaren också.
Nu har jag vattenburet indraget i huset så bergvärme var det naturliga för mig.
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Referralkod: ts.la/arto25600

Inlägg av R2_m3 »

Vi bytte från oljeeldning till bergvärme år 2000. Huset (ca 200 m2) förbrukade då ca 3 m3 olja innan men efter förbrukade det ca 8000 kwh för uppvärmning och 7000 kwh för hushållsel. Månadskostnaden sjönk direkt även när man räknade med räntor och amortering.
Vi flyttade från huset 2020 utan att ha haft några som helst problem med värmepumpen, enda kostnaden var några servicar under de senare åren för ca 1500 kr per gång. Så vi var extremt nöjda med bytet. Blev av med en oljetank i källaren så fick lite mer utrymme dessutom.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Har bergvärmepump kopplat till vattenburen golvvärme nere, FTX som ventilerar värmen upp till övervåningen så vi sällan behöver dra el på elementen där. Hur mycket FTX:en spar är svårt att säga eftersom den också drar en del el men det ger i alla fall väldigt bra ventilation.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

R2_m3 skrev:
Vi bytte från oljeeldning till bergvärme år 2000. Huset (ca 200 m2) förbrukade då ca 3 m3 olja innan men efter förbrukade det ca 8000 kwh för uppvärmning och 7000 kwh för hushållsel. Månadskostnaden sjönk direkt även när man räknade med räntor och amortering.
Vi flyttade från huset 2020 utan att ha haft några som helst problem med värmepumpen, enda kostnaden var några servicar under de senare åren för ca 1500 kr per gång. Så vi var extremt nöjda med bytet. Blev av med en oljetank i källaren så fick lite mer utrymme dessutom.
Vi gjorde detsamma fast lite senare. Oljetanksrummet blev stooor och inredd matkällare! :)
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Har haft Luftvattenpump installerad med ny panna 2010. Bägge från Nibe. Kompressorn gick i år. Nibe är tveksamma till att byta då de mätt gasen och tror att kompressorn kan ha gått på grund av litet läckage och rekommenderar byte av pump och ny pump passar självklart inte panna så byte av den behövs också. Investeringskostnaden ca 150.000kr igen. Skitgrejer! Är jäkligt besviken. Är vilkrådig till vad jag ska göra. Funderar på att istället byta de element som finns till golvvärme då vi idag har bägge delar så att allt blir golvvärme (vattenburet) så att pannan kan värma till lägre temp och skippa byte av panna och ta bort trasiga pumpen.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare

Inlägg av Tjamotis »

Intressant tråd. Har själv jordvärme i fritidshuset. Det är absolut mest för pengarna. Men alla kan inte ha jordvärme och måste då kanske välja bergvärme istället. Mitt råd till dessa är att se till att borrhålet inte blir för grunt. Gissa vilken av offerterna man får som blir billigast. Det enda som går att dra ned på är just borrhålet i offerten.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: Förbjuda direktverkande el till vill

Inlägg av thebishop »

Tjamotis skrev:
Intressant tråd. Har själv jordvärme i fritidshuset. Det är absolut mest för pengarna. Men alla kan inte ha jordvärme och måste då kanske välja bergvärme istället. Mitt råd till dessa är att se till att borrhålet inte blir för grunt. Gissa vilken av offerterna man får som blir billigast. Det enda som går att dra ned på är just borrhålet i offerten.
Japp, men det är där man sen kan pruta också - jag,lade till 30m extra mot den offert som hade djupast borrdjup (60m mer mot den som hade grundast offert) - fick det i princip gratis - när de är etablerade kostar några extra tiotal meter ingenting på marginalen. Så nu har jag 180m (11kw pump, men den är överdimensionerad och varvtalsstyrd - har ingen elpatron, alltid 100% VP (ok, det finns en 6kw nödpatron, men den används bara vid kompressorhaveri) )
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förbjuda direktverkande el till vill

Inlägg av Bjelke »

thebishop skrev:
Tjamotis skrev:
Japp, men det är där man sen kan pruta också - jag,lade till 30m extra mot den offert som hade djupast borrdjup (60m mer mot den som hade grundast offert) - fick det i princip gratis - när de är etablerade kostar några extra tiotal meter ingenting på marginalen. Så nu har jag 180m (11kw pump, men den är överdimensionerad och varvtalsstyrd - har ingen elpatron, alltid 100% VP (ok, det finns en 6kw nödpatron, men den används bara vid kompressorhaveri) )
Nästan exakt lika som här! :)
Samma typ av pump och så har jag ”naturkyla” också:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Kul,tråd. Vårt hus är 7 år gammalt, 2 plan och totalt 140kvm förbrukar ganska exakt 5000kwh per år i uppvärmning och varmvatten med frånluft värmepump. Sen september har vi också solanläggning på 11,5kw. Vi har ganska varm inne ca 23 grader.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Naturkyla hade varit grymt. Tyvärr kräver det ju isolering fram till fläktkonvektorer - jobbigt att fixa om det inte är rätt gjort från början... nu blev det av i sovrummet och solceller istället... (ca 13kW)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Installerade min första bergsvärmepump 98 blev en IVT greenline 5. Visste då knappt ingeting och det blev som det blev en för liten pump med grunt hål.
Tillskottet var igång nästan hela tiden och förbrukningen landade på ca 26000kWh.
Kompressorn började krångla 2010 och då bytte jag pumpen till en Bosch 11 plus att jag borrade då dubbelt så djupt (110-220m)
Värmer upp ca 190m2 inställt på 23C . Huset är byggt 49. Nya fönster 2011.
Nu ligger förbrukningen på ca 13500 kWh och har 13,53kWp solpaneler på taket :)
Helt ok driftkostnad :)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Om man bygger nytt så finns det ett sätt att få naturkyla, kulvert. Jobbar själv med VVS och vi föredrar kulvertar över FTX-system nästan i alla fall. Du får inte lika mycket värme ut från systemet på vintern men elförbrukningen för ventilationen blir betydligt lägre. Och sen när du har kylt ner kulverten på vintern när du har tagit ut värme så har du tillgång till ett stort kyllager att dra din inkommande luft på sommaren.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

MangeT skrev:
Har haft Luftvattenpump installerad med ny panna 2010. Bägge från Nibe. Kompressorn gick i år. Nibe är tveksamma till att byta då de mätt gasen och tror att kompressorn kan ha gått på grund av litet läckage och rekommenderar byte av pump och ny pump passar självklart inte panna så byte av den behövs också. Investeringskostnaden ca 150.000kr igen. Skitgrejer! Är jäkligt besviken. Är vilkrådig till vad jag ska göra. Funderar på att istället byta de element som finns till golvvärme då vi idag har bägge delar så att allt blir golvvärme (vattenburet) så att pannan kan värma till lägre temp och skippa byte av panna och ta bort trasiga pumpen.
Aj så tråkigt...

Själv känns de helt orimligt att investera 150000kr jämför med en enkel frånlufts pump som vårt hur är byggt för.. Vi förbrukar va 10-11000kwh per år exclusive spa och elbil. Krävs en ganska rejäl besparing för att motivera mer än en ny frånluftvärmepump när den vi har går sönder (den börjar bli till åren). Dessutom har dåligt med plats för för en extern luft enhet. Ser också risken är större med en stor investering som man ser här ovan i citatet, dvs de är svårt att räkna hem rent ekonomiskt.

Man får ju dessutom inte minska förbrukningen för mycket för då är ju sol anläggningen för stor plötligt :D
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar