Efter en liten rundfrågning bland vänner blev jag överraskad över hur många som idag värmer sitt hus med direktverkande el!
Hur har man råd att slösa med elen så mycket?
Inte undra på att det är elbrist i Södra Sverige på vissa orter när man slösar med direktverkande el, när det är så enkelt att exempelvis installera en värmepump.
Exempel från verkligheten, avser radhus i Stockholm.
Elkostnad: 39 000 kr/år
Vatten & avlopp: 5 500 kr/år
Renhållning: 2 800 kr/år
Försäkring: 8 000 kr/år
Utöver drift tillkommer kostnad för fastighetsavgift/skatt 8 524 kr (totalt 63 824 kr)
Antal personer i hushållet: 3 st
En kompis med lika stor nybyggd villa i Umeå, med fristående uppvärmt garage och bergvärme, förbrukar ca 4.700kWh i uppvärmning
och under 10.000kWh i total elförbrukning per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Efter en liten rundfrågning bland vänner blev jag överraskad över hur många som idag värmer sitt hus med direktverkande el!
Inte undra på att det är elbrist i Södra Sverige på vissa orter när man slösar med direktverkande el, när det är så enkelt att exempelvis installera en värmepump.
Exempel från verkligheten, avser radhus i Stockholm.
Elkostnad: 39 000 kr/år
Vatten & avlopp: 5 500 kr/år
Renhållning: 2 800 kr/år
Försäkring: 8 000 kr/år
Utöver drift tillkommer kostnad för fastighetsavgift/skatt 8 524 kr (totalt 63 824 kr)
Antal personer i hushållet: 3 st
En kompis med lika stor nybyggd villa i Umeå, med fristående uppvärmt garage och bergvärme, förbrukar ca 4.700kWh i uppvärmning
och under 10.000kWh i total elförbrukning per år.
Intressant hur många procentuellt kan det vara, av villorna?
Men förbjuda?? Låter lite hårt.
Nu har ju solcellsanläggningar rasat i pris de senaste året och samtidigt har panelerna blivit effektivare. Det gör att kostnaden för en solcellsanläggning med batterilagring OCH elbil som man laddar hemma blir nära noll då överskottet kan säljas på nätet. Etc.
39 000? Det måste väl bli en bit över 30 i värme då?
Jag förbrukar drygt 20 000 kwh på värme. 184kvm 1 1/2 plans byggt -79. Har vattenburen el men jag antar att det är vad du menar med direktverkande.
Vi har tittat på värmepump men tycker inte jag får ihop kalkylerna ens när försäljarna räknar. I vårt fall skulle det bli luft/vatten på grund av lite knepiga tomtförhållanden för bergvärme.
Ca 7-8 000 kr/år i besparing kunde utlovas. Det skulle ju ta 15 år innan jag ser första kronan tillbaka och då är ju anläggningen gammal.
Hur tänker du dig att ett sånt förbud skulle se ut? Vid nybyggnation är det ju enkelt men i befintliga hus? Alla hus har ju olika förutsättningar.
Har en kompis som bor i ett 30-talshus. Han har bergvärme men förbrukar lika mycket som min 70-talsvilla. Han skulle ju egentligen behövt lagt pengar på att modernisera sin isolering men istället la han det på en värmepump.
Min egen panna börjar bli till åren så vi funderar på alternativen.
Ett är att helt enkelt sätta in en ny elpanna och kombinera den med en luft/luft. Det ger ju även möjlighet till kyla på sommaren.
En elpanna är ju väldigt driftsäker och billig att installera.
Värmepump är ju den största bluffen ever. Det ska jag aldrig ha igen, sparar ingenting, kostar massor! Köpte LG värmepump när vi byggde hus 2011 i förhoppningen att spara pengar. Det som inte är med i kalkylen är att det krävs (dyr) service varje år, samt att motorn går sönder efter få år (ändå dyrare). Bytte efter några år till en Toshiba efter lovord att den håller en livslängd. Har nu haft den i 5år och motorn har gått sönder på den också. Det har vi aldrig varit med om säger firman som sålt den. Yeah right! Så räknar man in att behöva byta motor vart femte år och ha service varje år, så är det skitdyrt med värmepump, mycket dyrare än vanlig uppvärmning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Undrar om folk tittar noga på energideklarationen vid köp av villor?
De som ägt sin villa i många år kan faktiskt fått statsbidrag för att installera direktverkande elvärme. Så var det på 70-talet.
Vi får glädjas av att 98% av oljepannorna har ersätts med el för villor. Ofta värmepump istället.
Jag har genom åren i mitt arbete fått besöka några tusen byggnader. Förundras ofta över vilka lösningar som installeras eller finns kvar sedan många år.
Ser även en hel del klassiska elpannor fortfarande.
Min grannes hus från 1917 förbrukade 52000 kWh tidigare, jag lyckades övertala att installera bergvärme. Gick ned till 15000 kWh.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
De som ägt sin villa i många år kan faktiskt fått statsbidrag för att installera direktverkande elvärme. Så var det på 70-talet.
Vi får glädjas av att 98% av oljepannorna har ersätts med el för villor. Ofta värmepump istället.
Jag har genom åren i mitt arbete fått besöka några tusen byggnader. Förundras ofta över vilka lösningar som installeras eller finns kvar sedan många år.
Min grannes hus från 1917 förbrukade 52000 kWh tidigare, jag lyckades övertala att installera bergvärme. Gick ned till 15000 kWh.
Sänkte han elförbrukningen med 70% med bergvärme? Hade han vattenburen el innan? När jag pratar med försäljare så hävdar dom 50%. Många säger faktiskt t.o.m. att min nuvarande förbrukning egentligen är i lägsta laget för att byta till bergvärme. Sen varnar man för komfortproblem då vi har ett sovrum nära tvättstugan där pannan står.
Många som byter ut oljepannor missar ju att deras ventilation tidigare drevs av en varm skorsten. Min kompis som jag pratade om tidigare, han med 30-talshuset, får numera kondens i nederkant av rutorna.
Bergvärme är ju något som betalar sig helt på mellan 7-10 år (inklusive borrning) för de flesta och är dessutom driftsäkert. Om någon hellre bränner pengarna på vattenburen el, eller skämtet som kallas frånluftsvärmepump så får de ju skylla sig.
Trams rent ut sagt att subventionera det - det lönar sig ju dag ett genom att låna på huset och installera - avkastningen är långt större än ränta och amortering.
Rätt sätt att tänka vad gäller installation bergvärme är ”vilken avkastning får jag på pengarna” - och det är ju typiskt över 10%, vilket är grymt bra för en helt säker investering.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Värmepump är ju den största bluffen ever. Det ska jag aldrig ha igen, sparar ingenting, kostar massor! Köpte LG värmepump när vi byggde hus 2011 i förhoppningen att spara pengar. Det som inte är med i kalkylen är att det krävs (dyr) service varje år, samt att motorn går sönder efter få år (ändå dyrare). Bytte efter några år till en Toshiba efter lovord att den håller en livslängd. Har nu haft den i 5år och motorn har gått sönder på den också. Det har vi aldrig varit med om säger firman som sålt den. Yeah right! Så räknar man in att behöva byta motor vart femte år och ha service varje år, så är det skitdyrt med värmepump, mycket dyrare än vanlig uppvärmning.
Vilken typ av värmepump är det?
De sju fastigheterna som byggdes här i området samtidigt som vår, för 15 år sedan, kör alla, utom en, fortfarande på pumpen som installerades i samband med byggnationen. En pajade efter 13 år om jag minns rätt. Ingen service alls. Frånluftsvärmepumpar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fattar inte. Vi har bergvärme och inte särskilt varmt inne. Kanske 21-22 grader. Huset är byggt 2007 så det borde vara relativt välisolerat. Ändå förbrukar vi en bra bit över 20 kWh. Dock med två elbilar samt en tvättmaskin och torktumlare som går nästan varje dag. Plus att vi har enplanshus med vidbyggt garage som också värms upp. Bottenplattan på huset är >210 kvm. Antar att 1 1/2 plan eller 2 plan är mer effektivt ur uppvärmningssynpunkt?
Bergvärme är ju något som betalar sig helt på mellan 7-10 år (inklusive borrning) för de flesta och är dessutom driftsäkert. Om någon hellre bränner pengarna på vattenburen el, eller skämtet som kallas frånluftsvärmepump så får de ju skylla sig.
Trams rent ut sagt att subventionera det - det lönar sig ju dag ett genom att låna på huset och installera - avkastningen är långt större än ränta och amortering.
Rätt sätt att tänka vad gäller installation bergvärme är ”vilken avkastning får jag på pengarna” - och det är ju typiskt över 10%, vilket är grymt bra för en helt säker investering.
Det var ett par år sedan men då fick jag offerter på 150 000 på installation av bergvärme och beräknad besparing på ca 10 000 kr/år.
Fattar inte. Vi har bergvärme och inte särskilt varmt inne. Kanske 21-22 grader. Huset är byggt 2007 så det borde vara relativt välisolerat. Ändå förbrukar vi en bra bit över 20 kWh. Dock med två elbilar samt en tvättmaskin och torktumlare som går nästan varje dag. Plus att vi har enplanshus med vidbyggt garage som också värms upp. Bottenplattan på huset är >210 kvm. Antar att 1 1/2 plan eller 2 plan är mer effektivt ur uppvärmningssynpunkt?
Min syster som bor i en villa från 1958 förbrukar ca 6000kWh per år, totalt!
Hon kör elbil och eldar med ved.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Vad har ni för ventilation? Vi har ett mekaniskt återvinningsaggregat på vinden.
Jag har direktverkande el - ligger på dryga 40000kWh med två bilar.. försöker hitta vettiga alternativ, men solceller för 400k hjälper mig föga (inget söderläge)
Hinner aldrig få tillbaka den investeringen.
...
Intressant hur många procentuellt kan det vara, av villorna?
...säger att det 2019 fanns 599.000 småhus med elvärme och av dem hade 76.000 direktverkande el, utan någon form av värmepump eller trivseleldning.
13 procent, alltså. Ned från 30% år 2009.
Om man tittar på totala antalet småhus, även de som värms med biobränsle, fossila bränslen, berg/jord/sjövärme och fjärrvärme så är andelen hus med direktverkande el 3,8%
Vad har ni för ventilation? Vi har ett mekaniskt återvinningsaggregat på vinden.
Utan elbilar hade vi nog legat på 15-17 tusen kWh. Tror inte det är så farligt med tanke på att vi har hyfsat varmt, tvättar mycket, duschar mycket, har >20 grader i garaget med dubbelport som säkert inte isolerar så bra, enplanshus osv.
Har en två år gammal tvåplansvilla 200m2, vidbyggt dubbelgarage 50m2 och ”inredd vind” på 90m2. Energiklass B.
Förbrukade ca 15000kWh 2020 varav cirka 10000kWh för uppvärmning och varmvatten. 24 grader varmt inomhus vintertid, förutom garage och vind 15 grader, ingen värme påslagen i huset sommartid.
Är glad att jag inte slösade pengar på bergvärme utan investerade i en frånluftsvärmepump, hade tagit många år innan den investeringen hade lönat sig (cirka 260kkr mer enligt offert)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
De sju fastigheterna som byggdes här i området samtidigt som vår, för 15 år sedan, kör alla, utom en, fortfarande på pumpen som installerades i samband med byggnationen. En pajade efter 13 år om jag minns rätt. Ingen service alls. Frånluftsvärmepumpar.
Det är luft-luft pump. Är det samma som frånluft? Svärföräldrarna hade samma problem med luft-luft att den pajade efter få år, så totalkostnaden blev betydligt sämre än direktverkande eluppvärmning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det var ett par år sedan men då fick jag offerter på 150 000 på installation av bergvärme och beräknad besparing på ca 10 000 kr/år.
Luft/vatten-offerterna låg på ca 80 000.
Hur länge håller en pump?
Ofta 20-25 år. Man kan även reparera om kompressor skulle gå sönder mot förmodan.
Min far installerade en ca 1988, den bytte han för typ 6-7 år sedan. Vår har snurrat felfritt sedan 2011.
Sen har man ju hålet på plats, utbytespump den dagen man inte kan laga, blir ju relativt billigare.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Direktverkande el kan faktiskt vara det mest ekonomiska och miljövänliga! Jo då, men kan kanske inte till sitt boende utan snarare till den lilla sommar/fjällstugan som man bara besöker några veckor om året, då är det väldigt fördelaktigt med direktverkande el istället för dyyyyr bergvärme eller sotande (och skorsstenskrävande vedeldning. En bonus om man har smarta element med stöd för e.x Tibber!
Nä, då är det längt värre med alla galningar som bränner olja i husen!
HelectriC skrev:
Måndagsex på måndagsex hör jag! Har haft värmepump så långt jag kommer ihåg tillbaka, luft till vatten var det då. Den byttes när bergvärmen kom istället och då var den säkert 15 år gammal. Värmepump är otroligt bra, men man behöver tänka på hur man installerar den sett till hur ens hus ser ut!
Anekdot: Min bergvärmepump installerades 2006. Den har behövt service/underhåll tre gånger. Första gång kommer jag inte ihåg kostnad/orsak. Tror det låg på ca 5kkr. Andra gång fixade jag själv, bytte ett par kondensatorer i kretskortet till skärmen för ett par kronor (plus inköp av lödkolv och lite annat roligt...), tredje gång bytte jag mjukstartaren på den för kanske 5kkr till. I övrigt funkar den utan att man behöver göra något över huvud taget.
Värmepumpar för Luft-Luft är väl de sämsta? Sämre effektivitet och kan strula mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är luft-luft pump. Är det samma som frånluft? Svärföräldrarna hade samma problem med luft-luft att den pajade efter få år, så totalkostnaden blev betydligt sämre än direktverkande eluppvärmning.
Inte samma. Frånluftsvärmepumpar återvinner bara knapphändigt ventilations-luft i samband med att den blåses ut. Luft-luft funkar likadant som en bergvärmepump och försöker krama ut energi från luften (istället för berget). De låter dock eländigt och brukar fungera sämre när det är riktigt kallt ute av förklarliga skäl. Berget håller ju jämnare temp över året om man säger så...
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Sänkte han elförbrukningen med 70% med bergvärme? Hade han vattenburen el innan? När jag pratar med försäljare så hävdar dom 50%. Många säger faktiskt t.o.m. att min nuvarande förbrukning egentligen är i lägsta laget för att byta till bergvärme. Sen varnar man för komfortproblem då vi har ett sovrum nära tvättstugan där pannan står.
Många som byter ut oljepannor missar ju att deras ventilation tidigare drevs av en varm skorsten. Min kompis som jag pratade om tidigare, han med 30-talshuset, får numera kondens i nederkant av rutorna.
När vi bytte från frånluftsvärmepump till bergvärme gick vi från ca 23.000 kWh till under 15.000 kWh (hushållsel inräknat, så dra av 5-6.000 kWh om du vill räkna procent). Installerade då mekanisk frånluft (japp, blåser bara ut varmluften för ventilationen, återvinning typ ftx lönade sig inte när jag räknade på det...). Måste ju ha ventilation.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Frånluftsvärmepumpar finns med lite olika pumpeffekter, den typen som var vanlig när jag byggde huset för 15 år sedan var med bara 1,5kW kompressoreffekt (Nibe 360p), och resten elpatron, för då har man oftast plusgrader eller bara någon minusgrad i frånluften, och behöver inte avancerad avfrostning.
När denna pajar byter jag till en med större kompressoreffekt, säg 4,5kW typ Nibe 730, då blåser den ut luft som håller neråt -20. Kommer gissningsvis spara ett par tre tusen kWh per år på det, men det kommer nog inte betala sig med dagens elpriser, då en sådan flvp kostar typ 30' mer.