Så det är fritt fram att låsa upp batteri aktivera FSD mm ?kenjon skrev:Det är inte olagligt att modifiera prylar (oavsett om det är en mobiltelefon eller en bil) som man har köpt. Det kan bryta mot användaravtalet, men det är inte olagligt (såvida det inte innebär fara för person eller miljö).
Detta gäller i Sverige. Kan vara annat i andra länder.
Model X 60D batteri uppgradering till 75D
Moderator: Redaktion
Re: Model X 60D batteri uppgradering till 75D
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Fritt fram lär det ju inte vara om man bryter mot användaravtalet. Det är dock skillnad på att bryta ett avtal och bryta mot lagen.e5m1r skrev:Så det är fritt fram att låsa upp batteri aktivera FSD mm ?kenjon skrev:Det är inte olagligt att modifiera prylar (oavsett om det är en mobiltelefon eller en bil) som man har köpt. Det kan bryta mot användaravtalet, men det är inte olagligt (såvida det inte innebär fara för person eller miljö).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vilket användareavtal är detta, när godkände jag det om jag köpt bilen av en privatperson?Svenssons skrev:Fritt fram lär det ju inte vara om man bryter mot användaravtalet. Det är dock skillnad på att bryta ett avtal och bryta mot lagen.e5m1r skrev:Så det är fritt fram att låsa upp batteri aktivera FSD mm ?kenjon skrev:Det är inte olagligt att modifiera prylar (oavsett om det är en mobiltelefon eller en bil) som man har köpt. Det kan bryta mot användaravtalet, men det är inte olagligt (såvida det inte innebär fara för person eller miljö).
En sak är garantin, där finns vissa saker som ska uppfyllas för att den ska gälla. Att få använda SuC, finns det ett avtal kring det?
Model Y LR.
Model S70D
Har du ett tesla konto ?frippe skrev:Vilket användareavtal är detta, när godkände jag det om jag köpt bilen av en privatperson?Svenssons skrev:Fritt fram lär det ju inte vara om man bryter mot användaravtalet. Det är dock skillnad på att bryta ett avtal och bryta mot lagen.e5m1r skrev:Så det är fritt fram att låsa upp batteri aktivera FSD mm ?kenjon skrev:Det är inte olagligt att modifiera prylar (oavsett om det är en mobiltelefon eller en bil) som man har köpt. Det kan bryta mot användaravtalet, men det är inte olagligt (såvida det inte innebär fara för person eller miljö).
En sak är garantin, där finns vissa saker som ska uppfyllas för att den ska gälla. Att få använda SuC, finns det ett avtal kring det?
I så fall har du godkänt allt på länken nedan + alla länkar där i osv
https://www.tesla.com/sv_SE/about/legal ... -statement
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Själva OBD adaptern är inte olaglig.e5m1r skrev:e5m1r skrev:Hur menar du nu ?nek0 skrev:menar du att OBD Eleven är olaglig?e5m1r skrev:Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat förfrippe skrev:Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
Det finns anledning varför sidan du länkar till inte skriver i stil med ”aktivera navigation” eller liknande
Troligtvis så kan inte den appen som följer med göra nåt av det där...
Du förstår vart jag är på väg[/quote]
Nej jag förstår faktiskt inte vart du är på väg.
OBD Eleven säljs över hela världen och bevisligen fungerar till det de lovar.
Navigation kan inte aktiveras och ingen påstår att man kan aktivera något som inte fysiskt finns i bilen.
Min bil har inte hårdvaran till navigation hur menar du att man skulle kunna aktivera det.
Nej jag förstår faktiskt inte vart du är på väg.nek0 skrev:Själva OBD adaptern är inte olaglig.e5m1r skrev:e5m1r skrev:Hur menar du nu ?nek0 skrev:menar du att OBD Eleven är olaglig?e5m1r skrev:Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat för
Det finns anledning varför sidan du länkar till inte skriver i stil med ”aktivera navigation” eller liknande
Troligtvis så kan inte den appen som följer med göra nåt av det där...
Du förstår vart jag är på väg
OBD Eleven säljs över hela världen och bevisligen fungerar till det de lovar.
Navigation kan inte aktiveras och ingen påstår att man kan aktivera något som inte fysiskt finns i bilen.
Min bil har inte hårdvaran till navigation hur menar du att man skulle kunna aktivera det.
[/quote]Jag har inte kollat upp det så det var ren gissning från min sida
Vad är det för något som denna obd2 med den tillhörande appen ( obs ej annan app ) kan ”låsa upp” ?
Appen kostar inget, hämta och kolla det är olika funktioner beroende av bilmodell och tillverknings år
Men vad är det du normalt får köpa som du kan aktivera annars är det inte jämförbartnek0 skrev:Appen kostar inget, hämta och kolla det är olika funktioner beroende av bilmodell och tillverknings år
Jag har ingen lust att kolla genom en app som jag aldrig kommer använda
Ok jag är inte lat. Här har du några funktioner till min superb. Orkar inte skicka alla bilder.e5m1r skrev:Men vad är det du normalt får köpa som du kan aktivera annars är det inte jämförbartnek0 skrev:Appen kostar inget, hämta och kolla det är olika funktioner beroende av bilmodell och tillverknings år
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Vad av det är sådant som kostar extra vid nybilsköp ?nek0 skrev:Ok jag är inte late5m1r skrev:Men vad är det du normalt får köpa som du kan aktivera annars är det inte jämförbartnek0 skrev:Appen kostar inget, hämta och kolla det är olika funktioner beroende av bilmodell och tillverknings år
Vad är det som är gratis? TSR vet jag kostar extra resten har jag inte kollat.e5m1r skrev:Vad av det är sådant som kostar extra vid nybilsköp ?nek0 skrev:Ok jag är inte late5m1r skrev:Men vad är det du normalt får köpa som du kan aktivera annars är det inte jämförbartnek0 skrev:Appen kostar inget, hämta och kolla det är olika funktioner beroende av bilmodell och tillverknings år
Men det är inte samma sak att aktivera saker som man ej kan köpanek0 skrev:Vad är det som är gratis? TSR vet jag kostar extra resten har jag inte kollat.e5m1r skrev:Vad av det är sådant som kostar extra vid nybilsköp ?nek0 skrev:Ok jag är inte late5m1r skrev:Men vad är det du normalt får köpa som du kan aktivera annars är det inte jämförbartnek0 skrev:Appen kostar inget, hämta och kolla det är olika funktioner beroende av bilmodell och tillverknings år
Att byta färg på instrument finns det som köp option om inte är det inte relevant
Navigator kunde ha varit en sån sak men du säger att det inte går
Aktivera att titta på video under färd är en hack ej något du kunde ha köpt
Jag har gjort saker med mina BMW som typp att cabba upp/ner med nyckeln att ändra vad som används som DRL kunna titta på TV under färd osv osv
Allt det är antingen hack eller något som ej är tillgängligt i vår region inget av det var något jag skulle ha betalat 50k mer vid köp
Nu har man pratat om att ta bort spärr på batteriet i en Tesla. Du menar att det är olagligt och då borde det vara lika olagligt att aktivera Traffic Sign Recognition i en Skoda . Skoda tar betalt för denna funktion. Vad du vill eller inte betala för spelar ingen roll i dena tråden. Vad det gäller vad man kan eller inte med OBD Eleven så har jad postat 3 av 8 bilder från appen så det finns säkert funktioner som kostar.
Bilderna visar app kodning men OBD Eleven kan man koda manuellt med också och då kan man aktivera många andra saker som aktiv styrning mm.
Bilderna visar app kodning men OBD Eleven kan man koda manuellt med också och då kan man aktivera många andra saker som aktiv styrning mm.