Model X 60D batteri uppgradering till 75D

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Barre

Model X 60D batteri uppgradering till 75D

Inlägg av Barre »

Hej,

Det var någon som skrev till mig på "teslamotorsclub" och erbjöd att han kan uppgradera mitt batteri från 60D till 75D för endast 500 euro.... Det är ju skit bra deal jämfört med vad Tesla tog för uppgradering. Vad kan gå fel? kan Tesla tex banna mig från Superchargers eller inte serva bilen alls i framtiden? kan tänka mig att de inte blir super glada om någon gör nåt sånt.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Model X 60D batteri uppgradering till 75D

Inlägg av e5m1r »

Rent krast skulle dem kunna jaga dig för detta då det är olagligt
De skulle kunna stänga av SuC och massa annat men bara genom att hävda nåt med säkerhet men inte för att straffa dig
Det som mest sannolikt händer är att dem stryper tillbaka och bevakar din bil i fall du gör det igen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Barre skrev:
Hej,

Det var någon som skrev till mig på "teslamotorsclub" och erbjöd att han kan uppgradera mitt batteri från 60D till 75D för endast 500 euro.... Det är ju skit bra deal jämfört med vad Tesla tog för uppgradering. Vad kan gå fel? kan Tesla tex banna mig från Superchargers eller inte serva bilen alls i framtiden? kan tänka mig att de inte blir super glada om någon gör nåt sånt.
Tveksamt att göra uppgraderingen över huvud taget.
Har uppgraderat själv från 60 till 75.
Ytterst sällan att jag laddar över 90%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

e5m1r skrev:
Rent krast skulle dem kunna jaga dig för detta då det är olagligt
De skulle kunna stänga av SuC och massa annat men bara genom att hävda nåt med säkerhet men inte för att straffa dig
Det som mest sannolikt händer är att dem stryper tillbaka och bevakar din bil i fall du gör det igen
Olagligt? Vilken lag då?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Du tar nåt du ej har rätt till
Enkare förklarat säg att du har standard version av nån mjukvara men aktiverar pro
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

point1 skrev:
e5m1r skrev:
Du tar nåt du ej har rätt till
Enkare förklarat säg att du har standard version av nån mjukvara men aktiverar pro
Tror faktiskt inte det skulle vara olagligt, du bryter möjligtvis mot någon typ av kontrakt som du skrivit på när du köper bilen, som i sin tur då skulle göra att Tesla kan begränsa t.ex. Supercharger användning. Men det i sig skulle inte kunna leda till något straff, alltså i form av böter/fängelse. Det skulle kunna leda till skadestånd om t.ex Tesla kan påvisa att de lidit någon skada i en civilrättslig process. Men det kräver också att de uttryckligen förbjudit det i avtalet när man köpte bilen.

Det jag tänker spontant dock är att den här personen som vill hjälpa dig med detta för 500 dollar eller vad det nu var, kan vara en bedragare.
Personen behöver absolut inte vara bedragare
Det går att öppna upp batteri aktivera AP FSD mm
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?

Intressant fundering.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?

Intressant fundering.
Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat för
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

e5m1r skrev:
frippe skrev:

Intressant fundering.
Jo, det är jag med på. Men någon i tråden hänvisade till kontraktet/avtalet med tesla. Men som privatköpare av bil av en annan privatperson har jag aldrig ingått ett avtal med tesla som företag.

Lite knepigt blir det. Svårt att hänvisa till ett avtal som inte finns påskrivet.

Sedan kan så klart tesla anse att jag brutit mot något och stänga av tillgången till SuC vilket blir både knepigt och omständigt att bråka om.

Har för mig att vi har en mastodont tråd om liknande redan innan.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Tesla har väl slutat erbjuda denna uppgradering?

Det är för mig helt obegripligt att dom tar bort värdefulla uppgraderingsmöjligheter för gamla bilar, och frånsäger sig "gratis pengar", det måste ju vara en minimal insats från deras sida att sätta om en flagga i konfigurationen?

Med tanke på detta så skulle jag betrakta detta "hack i gråzonen" som helt legitimt, risken att Tesla krånglar finns förstås kvar, men det värsta som kan hända är väl att dom sätter tillbaka bilen till 60 igen?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ser inte att detta är straffbart, men det kan ju definitivt minska Teslas motivation att åtgärda evt fel, t.ex. på drivlinan/ batteri.
Den garantin, 8 år försvinner väl momentant?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Ser inte att detta är straffbart, men det kan ju definitivt minska Teslas motivation att åtgärda evt fel, t.ex. på drivlinan/ batteri.
Garantin på 70% (eller vad det nu är) av kapacitet kommer förstås inte att räknas på 75 kWh, men i övrigt har jag svårt att tro att Tesla skulle backa på garanti på motor etc.

/fth
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Garantin på 70% (eller vad det nu är) av kapacitet kommer förstås inte att räknas på 75 kWh, men i övrigt har jag svårt att tro att Tesla skulle backa på garanti på motor etc.

/fth
Jag tänker mer på andra skador såsom laddproblem, batterihaveri mm. Det är inte sällsynt att få byta hela batteriet pga fel. Det blir en helt annan affär än de 500 Euro som uppgraderingen av tredjepart kan kosta.
Livslängden på batteriet minskar ju dessutom otvivelaktigt om man laddar > 60 kWh.
Så jag tror man riskerar sura äpplen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Det är inte sällsynt att få byta hela batteriet pga fel.
Är det verkligen vanligt?

Jag har inte hört talas om någon här på TCS som har fått byta batteriet, de enda som jag har hört talas om är Tesloop, limousinetjänsten i Las Vegas som kör typ 50,000 + mil med sina bilar.

/fth
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Gustafsson skrev:
Det är inte sällsynt att få byta hela batteriet pga fel.
Är det verkligen vanligt?

Jag har inte hört talas om någon här på TCS som har fått byta batteriet, de enda som jag har hört talas om är Tesloop, limousinetjänsten i Las Vegas som kör typ 50,000 + mil med sina bilar.

/fth
Björn Nyland fick väl ett nytt batteripack på hans första bil. Det var dock inte fel på hela batteripacken men det var väl lättare att byta ut hela plus att Tesla var rätt nyfikna på vad som kunde gå fel på batteripacken när Model S var rätt ny. Vanligt att batteripacken behöver bytas är det knappast.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Läser man annonser på beg bilar ser man då och då ” nytt batteri” + årtal. Några fick större batteri än vad som satt i från början. Vanligt är inte riktigt samma som inte sällsynt, vilket jag skrev. Har ändå stått på forumet om ägare som fått batteriet utbytt.
På roadstern är det mer vanligt, mest pga bricking och haveri av enstaka celler som laddar ur resterande i packet.
Vet inte hur vanligt det är, men klart bra att ha garanti om det sker.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Läser man annonser på beg bilar ser man då och då ” nytt batteri” + årtal. Några fick större batteri än vad som satt i från början. Vanligt är inte riktigt samma som inte sällsynt, vilket jag skrev. Har ändå stått på forumet om ägare som fått batteriet utbytt.
På roadstern är det mer vanligt, mest pga bricking och haveri av enstaka celler som laddar ur resterande i packet.
Vet inte hur vanligt det är, men klart bra att ha garanti om det sker.
När jag fick ett fel på min första Tesla så hoppades jag på att få nytt batteri eftersom en annan här på
forumet precis hade fått sitt bytt efter att ha haft samma felmeddelande... jag fick inte nytt batteri den gången dock.
(Min förhoppning berodde på att jag då hade ganska mycket degradering på mitt batteri)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
frippe skrev:

Intressant fundering.
menar du att OBD Eleven är olaglig?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
e5m1r skrev:
frippe skrev:

Intressant fundering.
Du menar OBD-II som i OBD 2?

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... ics#OBD-II
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
frippe skrev:

Intressant fundering.
Du menar OBD-II som i OBD 2?

https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... ics#OBD-II
Nej jag menade https://www.eftermontering.se/obdeleven ... nativ.html
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
e5m1r skrev:
frippe skrev:

Intressant fundering.
Hur menar du nu ?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
frippe skrev:

Intressant fundering.
Hur menar du nu ?
Jo OBD eleven har appar som öppnar funktioner på VAG bilar typ det mesta som kostar extra när man köper ny Audi.VW, Skoda Seat genom att klicka i appen på öppna. Man behöver inte koda någonting själv.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Om man har ett mjukvarulåst bartteri på 6+% med 25% "reserv kommer man antagligen aldrig uppleva degradering ?
Låser man upp ett äldre batteri så får man antagligen inte ut alla 75kwh, eftersom det troligen degraderats lite ?
Funderar bara om det är värt det ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
frippe skrev:

Intressant fundering.
Hur menar du nu ?
Jo OBD eleven har appar som öppnar funktioner på VAG bilar typ det mesta som kostar extra när man köper ny Audi.VW, Skoda Seat genom att klicka i appen på öppna. Man behöver inte koda någonting själv.
Själva OBD adaptern är inte olaglig.
Det finns anledning varför sidan du länkar till inte skriver i stil med ”aktivera navigation” eller liknande
Troligtvis så kan inte den appen som följer med göra nåt av det där...
Du förstår vart jag är på väg
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Det är inte olagligt att modifiera prylar (oavsett om det är en mobiltelefon eller en bil) som man har köpt. Det kan bryta mot användaravtalet, men det är inte olagligt (såvida det inte innebär fara för person eller miljö).
Detta gäller i Sverige. Kan vara annat i andra länder.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar