Model X 60D batteri uppgradering till 75D
Moderator: Redaktion
Model X 60D batteri uppgradering till 75D
Hej,
Det var någon som skrev till mig på "teslamotorsclub" och erbjöd att han kan uppgradera mitt batteri från 60D till 75D för endast 500 euro.... Det är ju skit bra deal jämfört med vad Tesla tog för uppgradering. Vad kan gå fel? kan Tesla tex banna mig från Superchargers eller inte serva bilen alls i framtiden? kan tänka mig att de inte blir super glada om någon gör nåt sånt.
Det var någon som skrev till mig på "teslamotorsclub" och erbjöd att han kan uppgradera mitt batteri från 60D till 75D för endast 500 euro.... Det är ju skit bra deal jämfört med vad Tesla tog för uppgradering. Vad kan gå fel? kan Tesla tex banna mig från Superchargers eller inte serva bilen alls i framtiden? kan tänka mig att de inte blir super glada om någon gör nåt sånt.
Re: Model X 60D batteri uppgradering till 75D
Rent krast skulle dem kunna jaga dig för detta då det är olagligt
De skulle kunna stänga av SuC och massa annat men bara genom att hävda nåt med säkerhet men inte för att straffa dig
Det som mest sannolikt händer är att dem stryper tillbaka och bevakar din bil i fall du gör det igen
De skulle kunna stänga av SuC och massa annat men bara genom att hävda nåt med säkerhet men inte för att straffa dig
Det som mest sannolikt händer är att dem stryper tillbaka och bevakar din bil i fall du gör det igen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tveksamt att göra uppgraderingen över huvud taget.Barre skrev:Hej,
Har uppgraderat själv från 60 till 75.
Ytterst sällan att jag laddar över 90%.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Olagligt? Vilken lag då?e5m1r skrev:Rent krast skulle dem kunna jaga dig för detta då det är olagligt
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
Du tar nåt du ej har rätt till
Enkare förklarat säg att du har standard version av nån mjukvara men aktiverar pro
Enkare förklarat säg att du har standard version av nån mjukvara men aktiverar pro
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Personen behöver absolut inte vara bedragarepoint1 skrev:Tror faktiskt inte det skulle vara olagligt, du bryter möjligtvis mot någon typ av kontrakt som du skrivit på när du köper bilen, som i sin tur då skulle göra att Tesla kan begränsa t.ex. Supercharger användning. Men det i sig skulle inte kunna leda till något straff, alltså i form av böter/fängelse. Det skulle kunna leda till skadestånd om t.ex Tesla kan påvisa att de lidit någon skada i en civilrättslig process. Men det kräver också att de uttryckligen förbjudit det i avtalet när man köpte bilen.e5m1r skrev:Du tar nåt du ej har rätt till
Det jag tänker spontant dock är att den här personen som vill hjälpa dig med detta för 500 dollar eller vad det nu var, kan vara en bedragare.
Det går att öppna upp batteri aktivera AP FSD mm
Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
Intressant fundering.
Model Y LR.
Model S70D
Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat förfrippe skrev:Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
Jo, det är jag med på. Men någon i tråden hänvisade till kontraktet/avtalet med tesla. Men som privatköpare av bil av en annan privatperson har jag aldrig ingått ett avtal med tesla som företag.e5m1r skrev:Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat förfrippe skrev:Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
Lite knepigt blir det. Svårt att hänvisa till ett avtal som inte finns påskrivet.
Sedan kan så klart tesla anse att jag brutit mot något och stänga av tillgången till SuC vilket blir både knepigt och omständigt att bråka om.
Har för mig att vi har en mastodont tråd om liknande redan innan.
Model Y LR.
Model S70D
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Tesla har väl slutat erbjuda denna uppgradering?
Det är för mig helt obegripligt att dom tar bort värdefulla uppgraderingsmöjligheter för gamla bilar, och frånsäger sig "gratis pengar", det måste ju vara en minimal insats från deras sida att sätta om en flagga i konfigurationen?
Med tanke på detta så skulle jag betrakta detta "hack i gråzonen" som helt legitimt, risken att Tesla krånglar finns förstås kvar, men det värsta som kan hända är väl att dom sätter tillbaka bilen till 60 igen?
/fth
Det är för mig helt obegripligt att dom tar bort värdefulla uppgraderingsmöjligheter för gamla bilar, och frånsäger sig "gratis pengar", det måste ju vara en minimal insats från deras sida att sätta om en flagga i konfigurationen?
Med tanke på detta så skulle jag betrakta detta "hack i gråzonen" som helt legitimt, risken att Tesla krånglar finns förstås kvar, men det värsta som kan hända är väl att dom sätter tillbaka bilen till 60 igen?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
Ser inte att detta är straffbart, men det kan ju definitivt minska Teslas motivation att åtgärda evt fel, t.ex. på drivlinan/ batteri.
Den garantin, 8 år försvinner väl momentant?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
Garantin på 70% (eller vad det nu är) av kapacitet kommer förstås inte att räknas på 75 kWh, men i övrigt har jag svårt att tro att Tesla skulle backa på garanti på motor etc.Gustafsson skrev:Ser inte att detta är straffbart, men det kan ju definitivt minska Teslas motivation att åtgärda evt fel, t.ex. på drivlinan/ batteri.
/fth
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tänker mer på andra skador såsom laddproblem, batterihaveri mm. Det är inte sällsynt att få byta hela batteriet pga fel. Det blir en helt annan affär än de 500 Euro som uppgraderingen av tredjepart kan kosta.fth skrev:Garantin på 70% (eller vad det nu är) av kapacitet kommer förstås inte att räknas på 75 kWh, men i övrigt har jag svårt att tro att Tesla skulle backa på garanti på motor etc.Gustafsson skrev:Ser inte att detta är straffbart, men det kan ju definitivt minska Teslas motivation att åtgärda evt fel, t.ex. på drivlinan/ batteri.
/fth
Livslängden på batteriet minskar ju dessutom otvivelaktigt om man laddar > 60 kWh.
Så jag tror man riskerar sura äpplen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
Är det verkligen vanligt?Gustafsson skrev:Det är inte sällsynt att få byta hela batteriet pga fel.
Jag har inte hört talas om någon här på TCS som har fått byta batteriet, de enda som jag har hört talas om är Tesloop, limousinetjänsten i Las Vegas som kör typ 50,000 + mil med sina bilar.
/fth
Björn Nyland fick väl ett nytt batteripack på hans första bil. Det var dock inte fel på hela batteripacken men det var väl lättare att byta ut hela plus att Tesla var rätt nyfikna på vad som kunde gå fel på batteripacken när Model S var rätt ny. Vanligt att batteripacken behöver bytas är det knappast.fth skrev:Är det verkligen vanligt?Gustafsson skrev:Det är inte sällsynt att få byta hela batteriet pga fel.
Jag har inte hört talas om någon här på TCS som har fått byta batteriet, de enda som jag har hört talas om är Tesloop, limousinetjänsten i Las Vegas som kör typ 50,000 + mil med sina bilar.
/fth
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
Läser man annonser på beg bilar ser man då och då ” nytt batteri” + årtal. Några fick större batteri än vad som satt i från början. Vanligt är inte riktigt samma som inte sällsynt, vilket jag skrev. Har ändå stått på forumet om ägare som fått batteriet utbytt.
På roadstern är det mer vanligt, mest pga bricking och haveri av enstaka celler som laddar ur resterande i packet.
Vet inte hur vanligt det är, men klart bra att ha garanti om det sker.
På roadstern är det mer vanligt, mest pga bricking och haveri av enstaka celler som laddar ur resterande i packet.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
När jag fick ett fel på min första Tesla så hoppades jag på att få nytt batteri eftersom en annan här påGustafsson skrev:Läser man annonser på beg bilar ser man då och då ” nytt batteri” + årtal. Några fick större batteri än vad som satt i från början. Vanligt är inte riktigt samma som inte sällsynt, vilket jag skrev. Har ändå stått på forumet om ägare som fått batteriet utbytt.
forumet precis hade fått sitt bytt efter att ha haft samma felmeddelande... jag fick inte nytt batteri den gången dock.
(Min förhoppning berodde på att jag då hade ganska mycket degradering på mitt batteri)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
menar du att OBD Eleven är olaglig?e5m1r skrev:Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat förfrippe skrev:Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
Du menar OBD-II som i OBD 2?nek0 skrev:menar du att OBD Eleven är olaglig?e5m1r skrev:Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat förfrippe skrev:Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... ics#OBD-II
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nej jag menade https://www.eftermontering.se/obdeleven ... nativ.htmlSvenssons skrev:Du menar OBD-II som i OBD 2?nek0 skrev:menar du att OBD Eleven är olaglig?e5m1r skrev:Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat förfrippe skrev:Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
https://en.wikipedia.org/wiki/On-board_ ... ics#OBD-II
Hur menar du nu ?nek0 skrev:menar du att OBD Eleven är olaglig?e5m1r skrev:Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat förfrippe skrev:Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
Jo OBD eleven har appar som öppnar funktioner på VAG bilar typ det mesta som kostar extra när man köper ny Audi.VW, Skoda Seat genom att klicka i appen på öppna. Man behöver inte koda någonting själv.e5m1r skrev:Hur menar du nu ?nek0 skrev:menar du att OBD Eleven är olaglig?e5m1r skrev:Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat förfrippe skrev:Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
Om man har ett mjukvarulåst bartteri på 6+% med 25% "reserv kommer man antagligen aldrig uppleva degradering ?
Låser man upp ett äldre batteri så får man antagligen inte ut alla 75kwh, eftersom det troligen degraderats lite ?
Funderar bara om det är värt det ?
Låser man upp ett äldre batteri så får man antagligen inte ut alla 75kwh, eftersom det troligen degraderats lite ?
Funderar bara om det är värt det ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Själva OBD adaptern är inte olaglig.nek0 skrev:Jo OBD eleven har appar som öppnar funktioner på VAG bilar typ det mesta som kostar extra när man köper ny Audi.VW, Skoda Seat genom att klicka i appen på öppna. Man behöver inte koda någonting själv.e5m1r skrev:Hur menar du nu ?nek0 skrev:menar du att OBD Eleven är olaglig?e5m1r skrev:Men du köper inte nåt du låser upp något som du inte betalat förfrippe skrev:Fast om bilen är köpt privat begagnad har inte jag som ägare något kontrakt med tesla. Detta blir lite lika som om jag väljer att byta till ett större batteri i den bil jag har. T.ex. vår bil med gratis SuC och 70kw batteri, plötsligt sätter vi in ett 100kw batteri. Blir tesla sura då och varför?
Intressant fundering.
Det finns anledning varför sidan du länkar till inte skriver i stil med ”aktivera navigation” eller liknande
Troligtvis så kan inte den appen som följer med göra nåt av det där...
Du förstår vart jag är på väg
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Det är inte olagligt att modifiera prylar (oavsett om det är en mobiltelefon eller en bil) som man har köpt. Det kan bryta mot användaravtalet, men det är inte olagligt (såvida det inte innebär fara för person eller miljö).
Detta gäller i Sverige. Kan vara annat i andra länder.
Detta gäller i Sverige. Kan vara annat i andra länder.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck