Krav på varning när du kör för fort

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av mikebike »

40 års prickfri körning.
20201126_185713.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Folk kör inte för fort för att de är sent ute. Är nog mest en rastlös känsla folk vill ha bot på. Det, och för att bensinbilar är lite roligare när man gasar på. Det låter och den blir lite mer alert. Tycker elbilar har en lugnande inverkan. Inte minst på mig själv. Kör visserligen för fort ibland fortfarande men inte alls på samma sätt som förut.
Nja, min fossilbil låter inte mer i 130 än i 110. Det är den vanligaste situationen där jag kör över hastighetsgränsen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Folk kör inte för fort för att de är sent ute. Är nog mest en rastlös känsla folk vill ha bot på. Det, och för att bensinbilar är lite roligare när man gasar på. Det låter och den blir lite mer alert. Tycker elbilar har en lugnande inverkan. Inte minst på mig själv. Kör visserligen för fort ibland fortfarande men inte alls på samma sätt som förut.
Nja, min fossilbil låter inte mer i 130 än i 110. Det är den vanligaste situationen där jag kör över hastighetsgränsen.
Det var accelerationen och ljudet/intrycken man fick under den jag var ute efter, inte hastigheten i sig. (vilket egentligen kräver en bensinmotor på fler än 4 cylindrar)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Kan du kolla vad som är registrerat för E4 genom Jönköping?
Ser att det är 80 på vissa sträckor där i NVDB och att OpenStreetMaps verkar ha 90 igenom hela. Dock verkar ändringen inte vara så gammal då Google StreetView fortfarande visar 90 på bilder som ska vara tagna i oktober 2020 där NVDB har 80. Vad Tesla har i kartdata vet jag inte.

NVDB:
könjöping.png
StreetView:
90Porsche.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Fredrik j skrev:
Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Stämmer det verkligen?
Vill minnas att jag läst om något ställe där man sänkt till 70 förbi en korsning och ett antal personer åkt fast vid hastighetskontroller, men eftersom man kom på att man glömt skriva in det i den lokala trafikstadgan (eller motsvarande plats, vilken det nu är) gällde inte sänkningen juridiskt och de som bötfällts kunde begära pengarna tillbaka.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Ja kanske det, men det satt långt inne och skrevs massvis om det när Tesla dumpade Nvidia, och även om Tesla
lyckades runda patentet (om det nu håller rättsligt, det är väl inte prövat än och blir det kanske inte heller) så
kvarstår ju faktum att det finns ett patent på det hela, vilket fortfarande är horribelt och det lär bli en process kring
deras patent om det här ska gälla (i EU men kanske mer också med tiden).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

StefL skrev:
Fredrik j skrev:
Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Stämmer det verkligen?
Vill minnas att jag läst om något ställe där man sänkt till 70 förbi en korsning och ett antal personer åkt fast vid hastighetskontroller, men eftersom man kom på att man glömt skriva in det i den lokala trafikstadgan (eller motsvarande plats, vilken det nu är) gällde inte sänkningen juridiskt och de som bötfällts kunde begära pengarna tillbaka.
Precis. Det är faktiskt inte skylten som gäller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

StefL skrev:
Fredrik j skrev:
Stämmer det verkligen?
Naturligtvis kan dom inte sätta upp skyltar på måfå. Det krävs ju någon form av beslut.
Men för att man som bilist kan förväntas följa begränsningen krävs det en skylt. Finns ingen skylt är det väl 70 som gäller? Det är väl fortfarande bashastigheten utanför tätbebyggt område.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Ja kanske det, men det satt långt inne och skrevs massvis om det när Tesla dumpade Nvidia, och även om Tesla
lyckades runda patentet (om det nu håller rättsligt, det är väl inte prövat än och blir det kanske inte heller) så
kvarstår ju faktum att det finns ett patent på det hela, vilket fortfarande är horribelt och det lär bli en process kring
deras patent om det här ska gälla (i EU men kanske mer också med tiden).
Att vi inte hört något än om det från Mobleye stärker mig i tron att de inte har något att komma med. Ett patent är ju bara en licens för att bli stämd. Klagar man inte på att någon annan använder sig av ens patent förlorar det ju sitt värde. Det är ju inte direkt någon hemlighet att Tesla numera försöker läsa hastighetsskyltar med HW3.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
StefL skrev:
Fredrik j skrev:
Stämmer det verkligen?

Gäller det omvända då också? Att det är skyltat 90 men står 70 i "stadgan"?

Vad gäller vid tillfälligt sänkt hastighet? Typ vägarbeten? De gäller alltså inte lagligt sett?

Jag tvivlar...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
taliz skrev:
StefL skrev:
Fredrik j skrev:
Stämmer det verkligen?

Vad gäller vid tillfälligt sänkt hastighet? Typ vägarbeten? De gäller alltså inte lagligt sett?

Jag tvivlar...
När man får hastighetsböter (jag har provat att få det) så krävs det att polisen kontrollerar så att det är korrekt skyltat.

Ett exempel från internet:

https://www.ejuristen.nu/2020/01/09/ove ... t-oaktsam/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
StefL skrev:
Fredrik j skrev:
Stämmer det verkligen?

Jag tvivlar...
När man får hastighetsböter (jag har provat att få det) så krävs det att polisen kontrollerar så att det är korrekt skyltat.

Ett exempel från internet:

Ja självklart borde t ex en sänkt hastighet vid t ex vägarbeten också anses korrekt. Vid vilka tillfällen är det INTE korrekt? Exemplet med den översnöade skylten är nåt helt annat än det vi pratade om tidigare. Dvs att en synlig skylt som sänker farten är felaktig.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ok.
Det blir ju två olika scenarior med samma resultat för bilisten.
Om skylten är lagligt uppsatt men inte syns så gäller den inte.
Om skylten är olagligt uppsatt och syns gäller den inte heller.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Har för mig att om en skyllt lagligt uppsatt och den inte syns är du skyldig som bilförare att ta bort det som hindrar att se den för att se vad som står på den, men jag kan ha fel, tog körkort för cirka 40 år sedan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:
Har för mig att om en skyllt lagligt uppsatt och den inte syns är du skyldig som bilförare att ta bort det som hindrar att se den för att se vad som står på den, men jag kan ha fel, tog körkort för cirka 40 år sedan.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mati hittade en avvikelse på en väg i hans närhet. Bilarna säger att det är 50 km/h men detta finns det inga skyltar om och det är egentligen orimligt att det ska vara 50. Det visar sig dock att det var satt till 50 pga Länsstyrelsen tog ett beslut om 50 men detta var innan vägen byggdes om. Detta beslut har dock inte upphört att gälla så NVDB har kvar 50 km/h och de kommer inte uppdatera hastigheten, deras svar är följande:
"Hej, vi kommer att avsluta ditt ärende, då föreskriften 14FS 2003:110 fortfarande är gällande. Länsstyrelsen har inte upphävt den eller inkommit med någon ny trafikföreskrift till RDT. Vi har inte befogenheter att ändra i NVDB om det inte kommit in nya föreskrifter till dess gäller den gamla.
Med vänlig hälsning NVDB-verksamheten".
Vore intressant att veta om man skulle få fortkörningsböter pga registrerad hastighet är 50km/h även ifall det inte finns någon skylt om detta. Antagligen inte om man inte får det när det är felskyltat (tex översnöad skylt).

Matis inlägg:
viewtopic.php?f=51&t=20867
mati skrev:
Vissa vägavsnitt verkar inte uppdateras överhuvudtaget. Vår lilla 70-väg här hemma har ett avsnitt där alla bilar tror att det är 50. Det är helt fel. Jag tror att det möjligen var 50 en kort period för 12 år sedan när de byggde motorvägen förbi metropolen Götene, men innan dess och därefter har det aldrig varit 50 här. Men såväl tidigare Teslan som nuvarande e-Golf och e-tron tror det. De sistnämnda visar det genom att konsekvent tjata att man ska sänka hastigheten en bra bit innan, bara för att sedan upptäcka att det inte finns någon hastighetsskylt. Och så slutar de tjata. Jag tycker ju att det borde vara självlärande på nåt vis. Har bilen en gång fattat att det är fel så borde den ju kunna komma ihåg det.
Nu är detta inget stort problem för mig, men på en större väg där man kör med farthållare kan detta bli ganska störande. För även om bilen faktiskt kan läsa skyltar så bromsar den ju ändå helt omotiverat eftersom den tror att det kommer en hastighetsbegränsning, bara för att sedan upptäcka att det inte stämmer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
wheels

Inlägg av wheels »

Fy fan vad tråkigt det måste va att ha en bil som håller på och drygar sig på det sättet som ni beskriver
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

wheels skrev:
Fy fan vad tråkigt det måste va att ha en bil som håller på och drygar sig på det sättet som ni beskriver
Bättre att ha en bil utan farthållare än en som följer maxhastigheten när man vill...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är ju uppenbarligen en hel del i Teslas bilar, ofta skitsaker som borde vara enkla att åtgärda, men som man skiter i att åtgärda med hänvisning till att allt detta kommer att skötas av den "alldeles strax" mycket intelligenta FSD. Det är sånt som regnsensor, skyltläsning, autohelljus. Dessa funktioner fungerar uppenbarligen klanderfritt på andra bilar men eftersom Teslas FSD är försenad flera år så får vi dras med en rad irriterande småfel.

Jag är t.ex. irriterad på att farthållaren inte funkar när solen står lågt och bländar kamerorna fram. Jag skulle vilja ha möjligheten att välja bort säkerhetsfunktionerna tillfälligt bara för att få en statisk farthållare. När jag ligger och kör på motorväg så behöver jag inte alltid de säkerhetsfunktioner som är inbyggda i Teslas farthållare och förhindrar den att kopplas in när kamerorna är bländade.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Jerker skrev:
Det är ju uppenbarligen en hel del i Teslas bilar, ofta skitsaker som borde vara enkla att åtgärda, men som man skiter i att åtgärda med hänvisning till att allt detta kommer att skötas av den "alldeles strax" mycket intelligenta FSD. Det är sånt som regnsensor, skyltläsning, autohelljus. Dessa funktioner fungerar uppenbarligen klanderfritt på andra bilar men eftersom Teslas FSD är försenad flera år så får vi dras med en rad irriterande småfel.

Jag är t.ex. irriterad på att farthållaren inte funkar när solen står lågt och bländar kamerorna fram. Jag skulle vilja ha möjligheten att välja bort säkerhetsfunktionerna tillfälligt bara för att få en statisk farthållare. När jag ligger och kör på motorväg så behöver jag inte alltid de säkerhetsfunktioner som är inbyggda i Teslas farthållare och förhindrar den att kopplas in när kamerorna är bländade.
Amen. Ge mig en dum farthållare oktober till mars när FSD/Autopilot dukar under av underkylt regn, skitiga vägar och lågt stående sol.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

themax skrev:
Jerker skrev:

Amen. Ge mig en dum farthållare oktober till mars när FSD/Autopilot dukar under av underkylt regn, skitiga vägar och lågt stående sol.
Upplevde aldrig det problemet med min M3P. Inte en enda gång vägrade den att aktivera AP i dåligt väder eller lågt stående sol etc. Några ggr varnade den om att sidokamerorna var blockerade, men det gjorde ingen skillnad på funktionen.

Jag körde ju nästan uteslutande i södra Sverige dock, och bilen hade HW3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Snart kommer väl krav på att den skall automatiskt ange dig oh andra som åker för fort. (de flesta bilar har kamera för att skydda pederaster och därmed kan regnr avläsas)
wheels

Inlägg av wheels »

Mickep skrev:
Snart kommer väl krav på att den skall automatiskt ange dig oh andra som åker för fort. (de flesta bilar har kamera för att skydda pederaster och därmed kan regnr avläsas)
:lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

wheels skrev:
Mickep skrev:
:lol: :lol: :lol:
Patrik Sjöberg lär inte ha en sån kamera på sin bil med tanke på vad han börjat sälja. :lol:

https://nyheter24.se/bloggbevakning/202 ... -t-shirts/
Skriv svar