Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.
Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.
Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.
Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.
Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.
Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.
Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.
Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.
Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.
Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.
Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.
Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.
Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
Du menar så att bilen visar fjolårets hastighetsbegränsning?
Så är det uppenbarligen idag.
Felaktig information är sämre än ingen information alls, och det är ju vid ändrad hastighetsbegränsning man verkligen behöver hjälp av systemet. Inte bara vid vägarbeten, utan även vid andra tillfällen. Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
Du menar så att bilen visar fjolårets hastighetsbegränsning?
Så är det uppenbarligen idag.
Felaktig information är sämre än ingen information alls, och det är ju vid ändrad hastighetsbegränsning man verkligen behöver hjälp av systemet. Inte bara vid vägarbeten, utan även vid andra tillfällen. Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Varför skall den visa fjolårets hastighetsbegränsning. Alla hastighetsskyltar som gäller idag finns registrerade. Jag tror till och med att det är registret som gäller om du kör för fort vid en ny sänkning. Om det inte är sänk i registret så kan du överklaga böter.
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan. Kan inte bli många kilobyte för hastighetsdata.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
Du menar så att bilen visar fjolårets hastighetsbegränsning?
Så är det uppenbarligen idag.
Felaktig information är sämre än ingen information alls, och det är ju vid ändrad hastighetsbegränsning man verkligen behöver hjälp av systemet. Inte bara vid vägarbeten, utan även vid andra tillfällen. Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Varför skall den visa fjolårets hastighetsbegränsning. Alla hastighetsskyltar som gäller idag finns registrerade. Jag tror till och med att det är registret som gäller om du kör för fort vid en ny sänkning. Om det inte är sänk i registret så kan du överklaga böter.
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan. Kan inte bli många kilobyte för hastighetsdata.
Ja, det kan man verkligen undra, men så är det i dagsläget.
Uppenbarligen läser inte Tesla in aktuell information.
En annan lösning är att man faktiskt läser av skyltarna, något som Tesla påstår att man gör och något som fungerar (mycket bättre) i andra bilar. T.ex. min närmast antika förra Volvo.
Här i Fjollträsk har vi portaler med digitala skyltar för (ändrad) hastighet, de gäller som riktiga skyltar. Dessa kunde inte min Volvo läsa av.
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
Ickeproblem är det inte. Min Model S visar fel hastighet väldigt ofta. Även på sträckor som blev nedsatta från 90 till 80 för minst 3-4 år sen. Alltså innan min bil ens var byggd.
Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Vid Kungens kurva, kan det vara vid detta avsnitt samt norr om?
7080.png
Det låg fel hastighet (80 när det ska vara 70) i OpenStreetMaps där och detta är en källa till kart- och hastighetsdata för MapBox som Tesla använder. I NVDB är det 70.
PS Såg att det även var satt till 80 norr om också.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan.
Det är dock ett stort "om". Jag har i flera år på olika sätt försökt tipsa Tesla om att använda den korrekta information om hastighetsgränser som Sveriges myndigheter publicerar gratis specifikt för applikationer som Tesla, men de är tyvärr inte särskilt intresserade. Därför är vi kvar på nivån "apor med darttavla" och riskerar stanna där i många år till.
När skyltläsningen introducerades för ganska längesedan fanns det hopp om att de skulle använda den för att korrigera kartorna. Men inte heller det har ju visat sig vara särdeles högt prioriterat.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Vid Kungens kurva, kan det vara vid detta avsnitt samt norr om?
7080.png
Det låg fel hastighet (80 när det ska vara 70) i OpenStreetMaps där och detta är en källa till kart- och hastighetsdata för MapBox som Tesla använder. I NVDB är det 70.
PS Såg att det även var satt till 80 norr om också.
Kan du kolla vad som är registrerat för E4 genom Jönköping?
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan.
Det är dock ett stort "om". Jag har i flera år på olika sätt försökt tipsa Tesla om att använda den korrekta information om hastighetsgränser som Sveriges myndigheter publicerar gratis specifikt för applikationer som Tesla, men de är tyvärr inte särskilt intresserade. Därför är vi kvar på nivån "apor med darttavla" och riskerar stanna där i många år till.
När skyltläsningen introducerades för ganska längesedan fanns det hopp om att de skulle använda den för att korrigera kartorna. Men inte heller det har ju visat sig vara särdeles högt prioriterat.
Vissa hävdar att Tesla inte använder skyltavläsning alls på motorväg. Jag har konstaterat att detta inte stämmer, men helt klart läser bilen sämre på motorväg än på landsväg.
Det är uppenbarligen inte en ickefråga. Min M3 visar mest rätt, men alldeles för ofta fel. Jag tycker dock att det borde vara lätt att åtgärda. Politik och/eller vilja håller tydligen emot.
Jag tycker att felaktig hastighet är ett av de problem jag irriterar mig på mest med bilen. Man kan utveckla världen bästa batteriet och motorer men misslyckas med korrekt hastighetsdata.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
Du menar så att bilen visar fjolårets hastighetsbegränsning?
Så är det uppenbarligen idag.
Felaktig information är sämre än ingen information alls, och det är ju vid ändrad hastighetsbegränsning man verkligen behöver hjälp av systemet. Inte bara vid vägarbeten, utan även vid andra tillfällen. Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Varför skall den visa fjolårets hastighetsbegränsning. Alla hastighetsskyltar som gäller idag finns registrerade. Jag tror till och med att det är registret som gäller om du kör för fort vid en ny sänkning. Om det inte är sänk i registret så kan du överklaga böter.
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan. Kan inte bli många kilobyte för hastighetsdata.
Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Hoppas verkligen inte många resonerar så. Då har man missat det mest grundläggande när man tar körkort.
Så trött på alla som i praktiken åker för sent och tycker det är helt ok att rättfärdiga sin egen slöhet och oförmåga att planera med att utsätta andra för fortkörning och dåligt omdöme.
Ju förr systemen sätts in desto bättre.
Vill man köra fort går det utmärkt att göra det på bana.
Det är uppenbarligen inte en ickefråga. Min M3 visar mest rätt, men alldeles för ofta fel. Jag tycker dock att det borde vara lätt att åtgärda. Politik och/eller vilja håller tydligen emot.
Jag tycker att felaktig hastighet är ett av de problem jag irriterar mig på mest med bilen. Man kan utveckla världen bästa batteriet och motorer men misslyckas med korrekt hastighetsdata.
Är just den där nonchalansen hos Tesla som gör att jag inte tror ett smack på FSD. De klarar inte av att fixa basfunktioner som skyltavläsning, regnsensorer, adaptiva farthållare som beter sig som man förväntar sig, Autopilot som inte spökbromsar osv osv.
Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Hoppas verkligen inte många resonerar så. Då har man missat det mest grundläggande när man tar körkort.
Så trött på alla som i praktiken åker för sent och tycker det är helt ok att rättfärdiga sin egen slöhet och oförmåga att planera med att utsätta andra för fortkörning och dåligt omdöme.
Ju förr systemen sätts in desto bättre.
Vill man köra fort går det utmärkt att göra det på bana.
Jag tror det är det statiska i hastighetsgränsen som gör att respekten blir låg. Det är samma maxhastighet mitt på dagen på sommaren som mitt i natten i snöstorm. Då får föraren avgöra vilken hastighet som är lämplig. Att man sänker under 90 i snöstormen är ganska självklart. Att då även bedöma om en justering upp är ganska naturligt. Det är en hastighetsmätare, inte en trafiksäkerhetsmätare.
När bilen blir intelligentare kan vi ju ha differentierade hastighetsgränser.
Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
Har en känsla av att detta måste lösas först.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Hoppas verkligen inte många resonerar så. Då har man missat det mest grundläggande när man tar körkort.
Så trött på alla som i praktiken åker för sent och tycker det är helt ok att rättfärdiga sin egen slöhet och oförmåga att planera med att utsätta andra för fortkörning och dåligt omdöme.
Ju förr systemen sätts in desto bättre.
Vill man köra fort går det utmärkt att göra det på bana.
Folk kör inte för fort för att de är sent ute. Är nog mest en rastlös känsla folk vill ha bot på. Det, och för att bensinbilar är lite roligare när man gasar på. Det låter och den blir lite mer alert. Tycker elbilar har en lugnande inverkan. Inte minst på mig själv. Kör visserligen för fort ibland fortfarande men inte alls på samma sätt som förut.