Krav på varning när du kör för fort

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Zalman3 »

Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.

Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.

Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Hur går det då när bilen visar fel hastighet?

https://www.vibilagare.se/reportage/vol ... -katastrof
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2462
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av mans71 »

Det börjar bli mycket som talar för att OTA-uppdateringar står på listan över saker jag inte vill ha på nästa bil...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.

Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.

Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Hur går det då när bilen visar fel hastighet?

https://www.vibilagare.se/reportage/vol ... -katastrof

Tur man kör en bil som inte har en aning om gällande hastighetsgräns då... :D

Antar att Tesla måste låsa upp skyltläsningen för även de som inte har FSD?

Tror det blir ett jäklar problem med det där. Teslas skyltläsning verkar allt annat än klockren av det jag hört.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9395
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av mikebike »

Zalman3 skrev:
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.

Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.

Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Hur går det då när bilen visar fel hastighet?

https://www.vibilagare.se/reportage/vol ... -katastrof
Den visar åtminstone för låg hastighet, min kan visa 110 genom ett vägarbetesområde med 70.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1371
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.

Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.

Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Hur går det då när bilen visar fel hastighet?

https://www.vibilagare.se/reportage/vol ... -katastrof
Låter som VW hade kopierad Tesla där :mrgreen: Skämt åsido, blir mer och mer "tråkigt" - speciellt när man inte kan lita på skyltavläsningen till 100%
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Bjelke »

Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt
Referralkod: ts.la/henrik34698

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Henkens »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.

Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.

Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Hur går det då när bilen visar fel hastighet?

https://www.vibilagare.se/reportage/vol ... -katastrof

Tur man kör en bil som inte har en aning om gällande hastighetsgräns då... :D

Antar att Tesla måste låsa upp skyltläsningen för även de som inte har FSD?

Tror det blir ett jäklar problem med det där. Teslas skyltläsning verkar allt annat än klockren av det jag hört.
Lär bara gälla på nytillverkad bilar från 2022
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Elix747 »

Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9395
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Zalman3 skrev:
Bilen varnar när du kör för fort – nu kommer tekniken.

Bilen ska inte längre tiga om föraren kör för fort. Snart införs krav på varningssignaler, motstånd i gaspedalen eller annan tillrättavisning. Vi går igenom det du behöver veta.

Från 2022 ska alla nya bilar kunna läsa av hastighetsskyltar och varna vid fortkörning.
Hur går det då när bilen visar fel hastighet?

https://www.vibilagare.se/reportage/vol ... -katastrof

Tur man kör en bil som inte har en aning om gällande hastighetsgräns då... :D

Antar att Tesla måste låsa upp skyltläsningen för även de som inte har FSD?

Tror det blir ett jäklar problem med det där. Teslas skyltläsning verkar allt annat än klockren av det jag hört.
Min bil har skyltavläsning utan FSD.
Men, som sagt, den visar inte alltid rätt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9395
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av mikebike »

Elix747 skrev:
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
Du menar så att bilen visar fjolårets hastighetsbegränsning?
Så är det uppenbarligen idag.
Felaktig information är sämre än ingen information alls, och det är ju vid ändrad hastighetsbegränsning man verkligen behöver hjälp av systemet. Inte bara vid vägarbeten, utan även vid andra tillfällen. Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Elix747 »

mikebike skrev:
Elix747 skrev:
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
Du menar så att bilen visar fjolårets hastighetsbegränsning?
Så är det uppenbarligen idag.
Felaktig information är sämre än ingen information alls, och det är ju vid ändrad hastighetsbegränsning man verkligen behöver hjälp av systemet. Inte bara vid vägarbeten, utan även vid andra tillfällen. Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Varför skall den visa fjolårets hastighetsbegränsning. Alla hastighetsskyltar som gäller idag finns registrerade. Jag tror till och med att det är registret som gäller om du kör för fort vid en ny sänkning. Om det inte är sänk i registret så kan du överklaga böter.
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan. Kan inte bli många kilobyte för hastighetsdata.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9395
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av mikebike »

Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Elix747 skrev:
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
Du menar så att bilen visar fjolårets hastighetsbegränsning?
Så är det uppenbarligen idag.
Felaktig information är sämre än ingen information alls, och det är ju vid ändrad hastighetsbegränsning man verkligen behöver hjälp av systemet. Inte bara vid vägarbeten, utan även vid andra tillfällen. Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Varför skall den visa fjolårets hastighetsbegränsning. Alla hastighetsskyltar som gäller idag finns registrerade. Jag tror till och med att det är registret som gäller om du kör för fort vid en ny sänkning. Om det inte är sänk i registret så kan du överklaga böter.
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan. Kan inte bli många kilobyte för hastighetsdata.
Ja, det kan man verkligen undra, men så är det i dagsläget.
Uppenbarligen läser inte Tesla in aktuell information.

En annan lösning är att man faktiskt läser av skyltarna, något som Tesla påstår att man gör och något som fungerar (mycket bättre) i andra bilar. T.ex. min närmast antika förra Volvo.

Här i Fjollträsk har vi portaler med digitala skyltar för (ändrad) hastighet, de gäller som riktiga skyltar. Dessa kunde inte min Volvo läsa av.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av MWall »

Elix747 skrev:
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.

Ickeproblem är det inte. Min Model S visar fel hastighet väldigt ofta. Även på sträckor som blev nedsatta från 90 till 80 för minst 3-4 år sen. Alltså innan min bil ens var byggd.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Vid Kungens kurva, kan det vara vid detta avsnitt samt norr om?
7080.png
Det låg fel hastighet (80 när det ska vara 70) i OpenStreetMaps där och detta är en källa till kart- och hastighetsdata för MapBox som Tesla använder. I NVDB är det 70.

PS Såg att det även var satt till 80 norr om också.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av BjornS »

Elix747 skrev:
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan.
Det är dock ett stort "om". Jag har i flera år på olika sätt försökt tipsa Tesla om att använda den korrekta information om hastighetsgränser som Sveriges myndigheter publicerar gratis specifikt för applikationer som Tesla, men de är tyvärr inte särskilt intresserade. Därför är vi kvar på nivån "apor med darttavla" och riskerar stanna där i många år till.

När skyltläsningen introducerades för ganska längesedan fanns det hopp om att de skulle använda den för att korrigera kartorna. Men inte heller det har ju visat sig vara särdeles högt prioriterat.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9395
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av mikebike »

Svenssons skrev:
mikebike skrev:
Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Vid Kungens kurva, kan det vara vid detta avsnitt samt norr om?
7080.png
Det låg fel hastighet (80 när det ska vara 70) i OpenStreetMaps där och detta är en källa till kart- och hastighetsdata för MapBox som Tesla använder. I NVDB är det 70.

PS Såg att det även var satt till 80 norr om också.
Kan du kolla vad som är registrerat för E4 genom Jönköping?
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9395
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av mikebike »

BjornS skrev:
Elix747 skrev:
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan.
Det är dock ett stort "om". Jag har i flera år på olika sätt försökt tipsa Tesla om att använda den korrekta information om hastighetsgränser som Sveriges myndigheter publicerar gratis specifikt för applikationer som Tesla, men de är tyvärr inte särskilt intresserade. Därför är vi kvar på nivån "apor med darttavla" och riskerar stanna där i många år till.

När skyltläsningen introducerades för ganska längesedan fanns det hopp om att de skulle använda den för att korrigera kartorna. Men inte heller det har ju visat sig vara särdeles högt prioriterat.
Vissa hävdar att Tesla inte använder skyltavläsning alls på motorväg. Jag har konstaterat att detta inte stämmer, men helt klart läser bilen sämre på motorväg än på landsväg.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Elix747 »

Det är uppenbarligen inte en ickefråga. Min M3 visar mest rätt, men alldeles för ofta fel. Jag tycker dock att det borde vara lätt att åtgärda. Politik och/eller vilja håller tydligen emot.
Jag tycker att felaktig hastighet är ett av de problem jag irriterar mig på mest med bilen. Man kan utveckla världen bästa batteriet och motorer men misslyckas med korrekt hastighetsdata.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Fredrik j »

Elix747 skrev:
mikebike skrev:
Elix747 skrev:
Korrekt hastighet för alla ordinarie vägar borde vara ett ickeproblem. Alla hastighetsbegränsningar i Sverige är ju registrerade. Ladda ner korrekt senaste data och alla skyltar är rätt förutom tillfälliga justeringar. Detta borde räcka gott för detta lagkrav. Vid vägarbete bör ju uppmärksamheten vara ännu mer hos föraren och inte bara hastighetsskyltarna.
Du menar så att bilen visar fjolårets hastighetsbegränsning?
Så är det uppenbarligen idag.
Felaktig information är sämre än ingen information alls, och det är ju vid ändrad hastighetsbegränsning man verkligen behöver hjälp av systemet. Inte bara vid vägarbeten, utan även vid andra tillfällen. Min bil anser t.ex. att det är 90 genom Jönköping och 80 vid Kungens kurva.
Varför skall den visa fjolårets hastighetsbegränsning. Alla hastighetsskyltar som gäller idag finns registrerade. Jag tror till och med att det är registret som gäller om du kör för fort vid en ny sänkning. Om det inte är sänk i registret så kan du överklaga böter.
Om tesla läser av rätt data regelbundet och ofta så blir det inte förra årets eller vad som gällde för 5 år sedan. Kan inte bli många kilobyte för hastighetsdata.
Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Mats79 »

LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Hoppas verkligen inte många resonerar så. Då har man missat det mest grundläggande när man tar körkort.

Så trött på alla som i praktiken åker för sent och tycker det är helt ok att rättfärdiga sin egen slöhet och oförmåga att planera med att utsätta andra för fortkörning och dåligt omdöme.

Ju förr systemen sätts in desto bättre.
Vill man köra fort går det utmärkt att göra det på bana.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av MWall »

Elix747 skrev:
Det är uppenbarligen inte en ickefråga. Min M3 visar mest rätt, men alldeles för ofta fel. Jag tycker dock att det borde vara lätt att åtgärda. Politik och/eller vilja håller tydligen emot.
Jag tycker att felaktig hastighet är ett av de problem jag irriterar mig på mest med bilen. Man kan utveckla världen bästa batteriet och motorer men misslyckas med korrekt hastighetsdata.

Är just den där nonchalansen hos Tesla som gör att jag inte tror ett smack på FSD. De klarar inte av att fixa basfunktioner som skyltavläsning, regnsensorer, adaptiva farthållare som beter sig som man förväntar sig, Autopilot som inte spökbromsar osv osv.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av Fredrik j »

Mats79 skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Hoppas verkligen inte många resonerar så. Då har man missat det mest grundläggande när man tar körkort.

Så trött på alla som i praktiken åker för sent och tycker det är helt ok att rättfärdiga sin egen slöhet och oförmåga att planera med att utsätta andra för fortkörning och dåligt omdöme.

Ju förr systemen sätts in desto bättre.
Vill man köra fort går det utmärkt att göra det på bana.
Jag tror det är det statiska i hastighetsgränsen som gör att respekten blir låg. Det är samma maxhastighet mitt på dagen på sommaren som mitt i natten i snöstorm. Då får föraren avgöra vilken hastighet som är lämplig. Att man sänker under 90 i snöstormen är ganska självklart. Att då även bedöma om en justering upp är ganska naturligt. Det är en hastighetsmätare, inte en trafiksäkerhetsmätare.

När bilen blir intelligentare kan vi ju ha differentierade hastighetsgränser.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av dd88 »

https://www.trafikverket.se/contentasse ... afiken.pdf
Uppdatering av kartor. En annan viktig utmaning är att hålla digitala kartor uppdaterade och standardisera dem. När myndigheterna ändrar hastighetsgränserna måste de digitala kartorna också uppdateras. Rapporteringen till den svenska Nationella databasen (NVDB) som används av kartleverantörer som en källa för trafikregler (inklusive hastighetsbegränsningar) sker frivilligt och görs av hundratals lokala myndigheter. Deras processer för design och hantering av trafikregler på lokal nivå samt rapportering till NVDB är inte standardiserade. Följaktligen förekommer det trafikregler i NVDB som är bristfällig kvalitet (felaktiga, inte uppdaterade, inkonsekventa). Inom Europas TN-ITS-plattform arbetar kartleverantörer och producenter av navigationssystem för snabbt utbyte av data och för standardisering.
Har en känsla av att detta måste lösas först.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Krav på varning när du kör för fort

Inlägg av MWall »

Mats79 skrev:
LarsL skrev:
Bjelke skrev:
Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Hoppas verkligen inte många resonerar så. Då har man missat det mest grundläggande när man tar körkort.

Så trött på alla som i praktiken åker för sent och tycker det är helt ok att rättfärdiga sin egen slöhet och oförmåga att planera med att utsätta andra för fortkörning och dåligt omdöme.

Ju förr systemen sätts in desto bättre.
Vill man köra fort går det utmärkt att göra det på bana.

Folk kör inte för fort för att de är sent ute. Är nog mest en rastlös känsla folk vill ha bot på. Det, och för att bensinbilar är lite roligare när man gasar på. Det låter och den blir lite mer alert. Tycker elbilar har en lugnande inverkan. Inte minst på mig själv. Kör visserligen för fort ibland fortfarande men inte alls på samma sätt som förut.
Skriv svar