Re: Krav på varning när du kör för fort
Postat: 03 feb 2021 13:59
40 års prickfri körning.
Nja, min fossilbil låter inte mer i 130 än i 110. Det är den vanligaste situationen där jag kör över hastighetsgränsen.MWall skrev:Folk kör inte för fort för att de är sent ute. Är nog mest en rastlös känsla folk vill ha bot på. Det, och för att bensinbilar är lite roligare när man gasar på. Det låter och den blir lite mer alert. Tycker elbilar har en lugnande inverkan. Inte minst på mig själv. Kör visserligen för fort ibland fortfarande men inte alls på samma sätt som förut.
Det var accelerationen och ljudet/intrycken man fick under den jag var ute efter, inte hastigheten i sig. (vilket egentligen kräver en bensinmotor på fler än 4 cylindrar)Fredrik j skrev:Nja, min fossilbil låter inte mer i 130 än i 110. Det är den vanligaste situationen där jag kör över hastighetsgränsen.MWall skrev:Folk kör inte för fort för att de är sent ute. Är nog mest en rastlös känsla folk vill ha bot på. Det, och för att bensinbilar är lite roligare när man gasar på. Det låter och den blir lite mer alert. Tycker elbilar har en lugnande inverkan. Inte minst på mig själv. Kör visserligen för fort ibland fortfarande men inte alls på samma sätt som förut.
Ser att det är 80 på vissa sträckor där i NVDB och att OpenStreetMaps verkar ha 90 igenom hela. Dock verkar ändringen inte vara så gammal då Google StreetView fortfarande visar 90 på bilder som ska vara tagna i oktober 2020 där NVDB har 80. Vad Tesla har i kartdata vet jag inte.mikebike skrev:Kan du kolla vad som är registrerat för E4 genom Jönköping?
Stämmer det verkligen?Fredrik j skrev:Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Ja kanske det, men det satt långt inne och skrevs massvis om det när Tesla dumpade Nvidia, och även om TeslaLarsL skrev:Som jag uppfattade det så står det i patentet att de partiomerar ytor i bilden som kan vara hastighetsskyltar och sedan läser de av den begränsade ytan. Det är alltså funktionen att hitta skyltar och sedan bryta ut den för analys som är uppfinningen. Det är ju faktiskt lite så vi människor gör också, vi ser skylten och sedan konstaterar vi okej 70, då ska jag köra mist 70 km/h helst 90.Bjelke skrev:Lite komiskt om bilarna SKA läsa skyltar och ett "visst " företag har patent på tekniken...
Tesla HW3 kör ju med analys av hela bilden och tolkar gällande hastighet från det.
Precis. Det är faktiskt inte skylten som gäller.StefL skrev:Stämmer det verkligen?Fredrik j skrev:Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Vill minnas att jag läst om något ställe där man sänkt till 70 förbi en korsning och ett antal personer åkt fast vid hastighetskontroller, men eftersom man kom på att man glömt skriva in det i den lokala trafikstadgan (eller motsvarande plats, vilken det nu är) gällde inte sänkningen juridiskt och de som bötfällts kunde begära pengarna tillbaka.
Naturligtvis kan dom inte sätta upp skyltar på måfå. Det krävs ju någon form av beslut.StefL skrev:Stämmer det verkligen?Fredrik j skrev:Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Vill minnas att jag läst om något ställe där man sänkt till 70 förbi en korsning och ett antal personer åkt fast vid hastighetskontroller, men eftersom man kom på att man glömt skriva in det i den lokala trafikstadgan (eller motsvarande plats, vilken det nu är) gällde inte sänkningen juridiskt och de som bötfällts kunde begära pengarna tillbaka.
Att vi inte hört något än om det från Mobleye stärker mig i tron att de inte har något att komma med. Ett patent är ju bara en licens för att bli stämd. Klagar man inte på att någon annan använder sig av ens patent förlorar det ju sitt värde. Det är ju inte direkt någon hemlighet att Tesla numera försöker läsa hastighetsskyltar med HW3.Bjelke skrev:Ja kanske det, men det satt långt inne och skrevs massvis om det när Tesla dumpade Nvidia, och även om Tesla
lyckades runda patentet (om det nu håller rättsligt, det är väl inte prövat än och blir det kanske inte heller) så
kvarstår ju faktum att det finns ett patent på det hela, vilket fortfarande är horribelt och det lär bli en process kring
deras patent om det här ska gälla (i EU men kanske mer också med tiden).
taliz skrev:Precis. Det är faktiskt inte skylten som gäller.StefL skrev:Stämmer det verkligen?Fredrik j skrev:Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Vill minnas att jag läst om något ställe där man sänkt till 70 förbi en korsning och ett antal personer åkt fast vid hastighetskontroller, men eftersom man kom på att man glömt skriva in det i den lokala trafikstadgan (eller motsvarande plats, vilken det nu är) gällde inte sänkningen juridiskt och de som bötfällts kunde begära pengarna tillbaka.
När man får hastighetsböter (jag har provat att få det) så krävs det att polisen kontrollerar så att det är korrekt skyltat.MWall skrev:taliz skrev:Precis. Det är faktiskt inte skylten som gäller.StefL skrev:Stämmer det verkligen?Fredrik j skrev:Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Vill minnas att jag läst om något ställe där man sänkt till 70 förbi en korsning och ett antal personer åkt fast vid hastighetskontroller, men eftersom man kom på att man glömt skriva in det i den lokala trafikstadgan (eller motsvarande plats, vilken det nu är) gällde inte sänkningen juridiskt och de som bötfällts kunde begära pengarna tillbaka.
Gäller det omvända då också? Att det är skyltat 90 men står 70 i "stadgan"?
Vad gäller vid tillfälligt sänkt hastighet? Typ vägarbeten? De gäller alltså inte lagligt sett?
Jag tvivlar...
Ja självklart borde t ex en sänkt hastighet vid t ex vägarbeten också anses korrekt. Vid vilka tillfällen är det INTE korrekt? Exemplet med den översnöade skylten är nåt helt annat än det vi pratade om tidigare. Dvs att en synlig skylt som sänker farten är felaktig.Fredrik j skrev:När man får hastighetsböter (jag har provat att få det) så krävs det att polisen kontrollerar så att det är korrekt skyltat.MWall skrev:taliz skrev:Precis. Det är faktiskt inte skylten som gäller.StefL skrev:Stämmer det verkligen?Fredrik j skrev:Det är skylten som är juridiskt bindande. Man kan inte luta sig på ett register.
Vill minnas att jag läst om något ställe där man sänkt till 70 förbi en korsning och ett antal personer åkt fast vid hastighetskontroller, men eftersom man kom på att man glömt skriva in det i den lokala trafikstadgan (eller motsvarande plats, vilken det nu är) gällde inte sänkningen juridiskt och de som bötfällts kunde begära pengarna tillbaka.
Gäller det omvända då också? Att det är skyltat 90 men står 70 i "stadgan"?
Vad gäller vid tillfälligt sänkt hastighet? Typ vägarbeten? De gäller alltså inte lagligt sett?
Jag tvivlar...
Ett exempel från internet:
https://www.ejuristen.nu/2020/01/09/ove ... t-oaktsam/
https://www.ejuristen.nu/2020/01/09/ove ... t-oaktsam/ChristerSjo skrev:Har för mig att om en skyllt lagligt uppsatt och den inte syns är du skyldig som bilförare att ta bort det som hindrar att se den för att se vad som står på den, men jag kan ha fel, tog körkort för cirka 40 år sedan.
Vore intressant att veta om man skulle få fortkörningsböter pga registrerad hastighet är 50km/h även ifall det inte finns någon skylt om detta. Antagligen inte om man inte får det när det är felskyltat (tex översnöad skylt)."Hej, vi kommer att avsluta ditt ärende, då föreskriften 14FS 2003:110 fortfarande är gällande. Länsstyrelsen har inte upphävt den eller inkommit med någon ny trafikföreskrift till RDT. Vi har inte befogenheter att ändra i NVDB om det inte kommit in nya föreskrifter till dess gäller den gamla.
Med vänlig hälsning NVDB-verksamheten".
mati skrev:Vissa vägavsnitt verkar inte uppdateras överhuvudtaget. Vår lilla 70-väg här hemma har ett avsnitt där alla bilar tror att det är 50. Det är helt fel. Jag tror att det möjligen var 50 en kort period för 12 år sedan när de byggde motorvägen förbi metropolen Götene, men innan dess och därefter har det aldrig varit 50 här. Men såväl tidigare Teslan som nuvarande e-Golf och e-tron tror det. De sistnämnda visar det genom att konsekvent tjata att man ska sänka hastigheten en bra bit innan, bara för att sedan upptäcka att det inte finns någon hastighetsskylt. Och så slutar de tjata. Jag tycker ju att det borde vara självlärande på nåt vis. Har bilen en gång fattat att det är fel så borde den ju kunna komma ihåg det.
Nu är detta inget stort problem för mig, men på en större väg där man kör med farthållare kan detta bli ganska störande. För även om bilen faktiskt kan läsa skyltar så bromsar den ju ändå helt omotiverat eftersom den tror att det kommer en hastighetsbegränsning, bara för att sedan upptäcka att det inte stämmer.
Bättre att ha en bil utan farthållare än en som följer maxhastigheten när man vill...wheels skrev:Fy fan vad tråkigt det måste va att ha en bil som håller på och drygar sig på det sättet som ni beskriver
Amen. Ge mig en dum farthållare oktober till mars när FSD/Autopilot dukar under av underkylt regn, skitiga vägar och lågt stående sol.Jerker skrev:Det är ju uppenbarligen en hel del i Teslas bilar, ofta skitsaker som borde vara enkla att åtgärda, men som man skiter i att åtgärda med hänvisning till att allt detta kommer att skötas av den "alldeles strax" mycket intelligenta FSD. Det är sånt som regnsensor, skyltläsning, autohelljus. Dessa funktioner fungerar uppenbarligen klanderfritt på andra bilar men eftersom Teslas FSD är försenad flera år så får vi dras med en rad irriterande småfel.
Jag är t.ex. irriterad på att farthållaren inte funkar när solen står lågt och bländar kamerorna fram. Jag skulle vilja ha möjligheten att välja bort säkerhetsfunktionerna tillfälligt bara för att få en statisk farthållare. När jag ligger och kör på motorväg så behöver jag inte alltid de säkerhetsfunktioner som är inbyggda i Teslas farthållare och förhindrar den att kopplas in när kamerorna är bländade.
Upplevde aldrig det problemet med min M3P. Inte en enda gång vägrade den att aktivera AP i dåligt väder eller lågt stående sol etc. Några ggr varnade den om att sidokamerorna var blockerade, men det gjorde ingen skillnad på funktionen.themax skrev:Amen. Ge mig en dum farthållare oktober till mars när FSD/Autopilot dukar under av underkylt regn, skitiga vägar och lågt stående sol.Jerker skrev:Det är ju uppenbarligen en hel del i Teslas bilar, ofta skitsaker som borde vara enkla att åtgärda, men som man skiter i att åtgärda med hänvisning till att allt detta kommer att skötas av den "alldeles strax" mycket intelligenta FSD. Det är sånt som regnsensor, skyltläsning, autohelljus. Dessa funktioner fungerar uppenbarligen klanderfritt på andra bilar men eftersom Teslas FSD är försenad flera år så får vi dras med en rad irriterande småfel.
Jag är t.ex. irriterad på att farthållaren inte funkar när solen står lågt och bländar kamerorna fram. Jag skulle vilja ha möjligheten att välja bort säkerhetsfunktionerna tillfälligt bara för att få en statisk farthållare. När jag ligger och kör på motorväg så behöver jag inte alltid de säkerhetsfunktioner som är inbyggda i Teslas farthållare och förhindrar den att kopplas in när kamerorna är bländade.
Mickep skrev:Snart kommer väl krav på att den skall automatiskt ange dig oh andra som åker för fort. (de flesta bilar har kamera för att skydda pederaster och därmed kan regnr avläsas)
Patrik Sjöberg lär inte ha en sån kamera på sin bil med tanke på vad han börjat sälja.wheels skrev:Mickep skrev:Snart kommer väl krav på att den skall automatiskt ange dig oh andra som åker för fort. (de flesta bilar har kamera för att skydda pederaster och därmed kan regnr avläsas)![]()
![]()