Polisen tar krafttag: Ska få bort ”mittfilsåkarna”

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Polisen tar krafttag: Ska få bort ”mittfilsåkarna”

Inlägg av loftux »

Bra om polisen börjar ta tag i detta, men kommer nog behövas en massiv informationskampanj också. Som förr när alla tittade på "Anslagstavlan" på den enda kanalen!

Väg 222 när det passerar mot Nacka in mot Stockholm, ner i tunneln är en sån där gränsfallssituation. Man måste lägga sig tidigt i vänstra filen. Kör jag FSD vill bilen göra det i höjd med Nacka Forum (ett par km kvar) för att följa rutten. Ligga längs till höger så måste man ändå titt som tätt gå ut i mitten för att släppa in från påfarter. Ligga i mitten fungerar inte heller så bra, man vet inte riktigt var kön längst till vänster ner i tunnel börjar, så då blir man plötsligt en sån där jobbig jävel som tränger sig. Ligger man längst till höger missar man definitivt börjar på kön.
Men visst där finns en anledning ligga längst till vänster. Vad jag funderar över hur polisen kommer att bestämma kriterier att någon bör bötfällas.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

loftux skrev:
Vad jag funderar över hur polisen kommer att bestämma kriterier att någon bör bötfällas.
På sträckan det handlar om i första inlägget, Stockholm-Södertälje, är kriterierna solklara, det finns ingen orsak att ligga i mittfilen på någon del av den sträckan.

Norrgående måste man byta till vänster- eller mittfil vid Eriksberg för att fortsätta mot Stockholm, södergående måste man byta vid Moraberg för att fortsätta E4/E20.

Resten av vägen, c:a 10km, är det högerfilen som gäller, men den filen är alltså i princip tom 24/7.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
Jag la till i mitt förra inlägg: ”Naturligtvis ska man inte ligga under hastighetsgränsen i mittfilen, men ligger man över och högfrekvent passerar bilar till höger har jag svårt att se problemet.”
Fördelen är att man slipper sväng in och ut ur högerfilen hela tiden. Torde bli säkrare så.
Nja. Blir faktiskt osäkrare. Enligt Polisen och Trafiksäkerhetsverket så skapar det mer irritation och olyckor med de som "blockerar" filer i trafiken.

Att klara av att byta fil är grundläggande, oavsett om man kör på Autopilot eller manuellt framför fordonet. Kan man inte klara av att byta fil på ett säkert sätt, och är rädd/lat eller på annat sätt känner sig förhindrar att göra så, då skall man inte framföra fordon.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

I USA får man passera övrig trafik på valfri sida på motorvägarna. Därmed behöver man inte hela tiden byta fil vilket passar oss som har autopilot bra. Det ger en bekväm körning. Hastighetsbegränsningen gäller lika för alla fordonsslag, lastbilar, personbilar och MC. Alla filer har samma belastning av fordon. Mindre filbyten ger säkrare trafik. Jag tror att det är något att ta efter här i Europa, mäjligen är våra lastbilar för långa för högre hastighet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
Är det många filer till vänster tillgängliga är det ju inget större problem att det är många i filen näst längst till höger. Problemet är när filerna till vänster rullar i ”för” låg hastighet.
Principen är att man alltid skall fylla på filen längst till höger. Är det helt tomt på trafiken så skall man alltså inte ligga någon annan stans. Blir fel att både ligga i mitten och till vänster.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Denna diskussion har man inte i USA. Man väljer helt enkelt den fil med minst trafik och passerar eller passeras av övrig trafik. Enkelt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Delta skrev:
I USA får man passera övrig trafik på valfri sida på motorvägarna. Därmed behöver man inte hela tiden byta fil vilket passar oss som har autopilot bra. Det ger en bekväm körning. Hastighetsbegränsningen gäller lika för alla fordonsslag, lastbilar, personbilar och MC. Alla filer har samma belastning av fordon. Mindre filbyten ger säkrare trafik. Jag tror att det är något att ta efter här i Europa, mäjligen är våra lastbilar för långa för högre hastighet.
Jag lutar åt att hålla med här, egentligen tror jag vår modell är bättre, men den förutsätter ju att alla följer reglerna, vilket alltså helt har slutat gälla idag.

Som det ser ut idag så tror jag också vi borde tillåta omkörning på valfri sida, det bör totalt sett ge färre filbyten, mindre irritation etc.

Jag kör rätt ofta E4 Gävle-Stockholm, och när man närmar sig Stockholm södergående så är det stundtals fem filer.

I dagsläget måste dom som gör rätt (t.ex. jag) göra åtta filbyten vid varje omkörning av "näst-längst-till-vänster-fil-marodörer".

Alternativet är att man själv tvingas bryta mot lagen och köra om till höger.

Givet detta så måste det ju vara både säkrare och effektivare att helt enkelt tillåta omkörning till höger, att bli av med marodörerna verkar ju omöjligt (även om det som sagt borde vara en säker och enkel inkomstkälla för staten).

/fth
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

Gissar att många här är Stockholmare.

Det är inte helt enkelt för mig (som sällan är i Stockholm) att ligga i högerfil och samtidigt ta mig igenom Stockholm. Det som brukar hända är att jag får åka av (spärrlinje som jag missar linje och skylt på) eller tränga mig ut. Då brukar det inte dröja länge innan någon tutar och viftar. :roll:

Nej tack, då ligger jag hellre i mittfilen och har nära åt båda hållen. Det är säkert olagligt, precis som att köra för fort är olagligt - men det verkar folk i allmänhet inte ha lika stora problem med.. :lol:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Delta skrev:
Denna diskussion har man inte i USA. Man väljer helt enkelt den fil med minst trafik och passerar eller passeras av övrig trafik. Enkelt.
Ja precis, men det är ju inte tillåtet här, inte heller att ligga kvar i den fil man tycker är trevligast.

Vår modell fungerade ju förut, i alla fall mycket bättre än idag, men nu gör den ju inte det öht.

Vad det beror på kan man ju diskutera, men lösningen är nog som sagt att helt enkelt tillåta omkörning på valfri sida.

Tillfälliga kampanjer som denna med bötfällning etc har ingen som helst effekt, dom brukar genomföras typ varje år, men problemet kvarstår.

/fth
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

martinot skrev:
Elof skrev:
Jag la till i mitt förra inlägg: ”Naturligtvis ska man inte ligga under hastighetsgränsen i mittfilen, men ligger man över och högfrekvent passerar bilar till höger har jag svårt att se problemet.”
Fördelen är att man slipper sväng in och ut ur högerfilen hela tiden. Torde bli säkrare så.
Nja. Blir faktiskt osäkrare. Enligt Polisen och Trafiksäkerhetsverket så skapar det mer irritation och olyckor med de som "blockerar" filer i trafiken.

Att klara av att byta fil är grundläggande, oavsett om man kör på Autopilot eller manuellt framför fordonet. Kan man inte klara av att byta fil på ett säkert sätt, och är rädd/lat eller på annat sätt känner sig förhindrar att göra så, då skall man inte framföra fordon.
Om jag ligger i 110 i mittfilen på en 90-väg och kör om en bil var femtonde sekund är det nog bättre att inte byta till högerfilen var femtonde sekund, tror du inte.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Curik skrev:
Gissar att många här är Stockholmare.

Det är inte helt enkelt för mig (som sällan är i Stockholm) att ligga i högerfil och samtidigt ta mig igenom Stockholm. Det som brukar hända är att jag får åka av (spärrlinje som jag missar linje och skylt på) eller tränga mig ut. Då brukar det inte dröja länge innan någon tutar och viftar. :roll:

Nej tack, då ligger jag hellre i mittfilen och har nära åt båda hållen. Det är säkert olagligt, precis som att köra för fort är olagligt - men det verkar folk i allmänhet inte ha lika stora problem med.. :lol:
Vi (iaf jag) talar iofs om motorväg och de sträckor med hastighet 80km/h eller högre, där är det sällan (aldrig?) risk att hamna fel pga filval.

Vid 70 km/h eller lägre, där situationen du beskriver kan uppstå, så är ju regeln tvärtom att man just ska ligga i den fil som bäst motsvarar fortsatt färd, så jag gissar att du faktiskt gör rätt. ;)

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Elof skrev:
Om jag ligger i 110 i mittfilen på en 90-väg och kör om en bil var femtonde sekund är det nog bättre att inte byta till högerfilen var femtonde sekund, tror du inte.
Det är ju som alltid en bedömningsfråga vad som är en "tillräckligt stor lucka", men jag skulle nog byta till höger i den situationen, särksilt om det var tät trafik och jag hade bakomvarande trafik.

Femton sekunder i 90 km/h är ju nästan 400m, det tycker iaf är en hyfsat stor lucka ;)

Ligger bilarna däremot kofångare mot kofångare (inte alls ovanligt runt Stockholm, även i 90+), så att man måste tränga sig in, så finns det förstås ingen anledning att byta.

/fth
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

fth skrev:
Vi (iaf jag) talar iofs om motorväg och de sträckor med hastighet 80km/h eller högre, där är det sällan (aldrig?) risk att hamna fel pga filval.

Vid 70 km/h eller lägre, där situationen du beskriver kan uppstå, så är ju regeln tvärtom att man just ska ligga i den fil som bäst motsvarar fortsatt färd, så jag gissar att du faktiskt gör rätt. ;)

/fth
Jag tänker på sträckan som är tre/fyr-filig utanför Rönninge/Salem. Den är väl 100 km/h?

Men är det något gott som Tesla-ägandet fört med sig så är det ju att jag börjat lära mig sträckan nu eftersom jag måste åka in med bilen till Segeltorp hela tiden. :mrgreen:
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Elof skrev:
martinot skrev:
Elof skrev:

Har du en lucka som är 15 sekunder lång så ska du köra in i den. Ingen idé att vi sitter och killgissar om vad som är mest trafiksäkert.
Men kommer det någon i 200 bakom dig i mittfilen så är det nog större risk om den ska byta fil än om du gör det i 110. Du ska nämligen underlätta trafiken även för dom som bryter mot reglerna och kör som dårar.
I trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Delta skrev:
Delta skrev:
Nja, det kanske är enklare för dagens enklare Autopilot, men forskning som stödjer är att du (rätt kört) får en högre genomströmning i trafiken totalt sätt, och säkrare om man kan låta fordon som färdas i ungefär samma hastighet att hålla sig i ett gemensamt fält. Speciellt ju snabbare trafiken går så börjar de önskade hastigheterna divergera mer, och då ökar vinsten med att göra en uppdelning på olika hastigheter i de olika filerna på ett rationellt och för trafikanterna förutsägbart sätt.

När det dock blir väldigt tjockt med trafik (som vi alla som kört bil i USA känner igen, inte minst i trafiktäta Kalifornien) så sätts ju denna principen ur spel. Då är det mer naturligt att köra i den filen som man befinner sig i när det är så tjockt med trafik (congestion är stor) att man fortsätter ligga i den filen man befinner sig i.

Upplever dock att vi har generellt bättre vägar, men en högre genomsnittshastighet i Europa än i USA (även om min egna självupplevda erfarenhet som bilförare utanför Kalifornien är högst begränsad), vilket nog avspeglas i dessa skillnader. I USA går det generellt så långsamt att man inte behöver skilja på filer, eller skilja på fordonsklasser.

Tar man dock den andra extremen, som Autobahn i Tyskland, så hade det varit helt trafikmässigt livsfarligt att köra i 200-250 km/h om bilar gör så i vilka filer som helst på ett helt oförutsägbart sätt. Är inte heller så lämpligt om lastbilar och långtradare fick färdas under fri fart ur ett säkerhetsperspektiv.
Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

För mig är faktiskt det mest irriterande med autopiloten inte spökbromsningar utan att den börjar bromsa så väldigt tidigt när man börjar närma sig en bil inför omkörning. Om man ska få bra "flow" i körningen så måste man byta fil väldigt tidigt och i praktiken blir det att man "såsar" alldeles för länge i omkörningsfil om man inte väljer att "momsa" lite extra mycket över hastighetsgränsen... I praktiken blir det iaf för mig så att man ibland är "lat" och ligger kvar i omkörningsfil om man ser en lastbil eller liknande långt bort i innerfilen.

Vill tillägga att jag är helt enig i grunden om att man enbart ska använda omkörningsfil för omkörning (oavsett om det är fil 2/2 eller 2-3/3), men detta har för mig försvårats med AP.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Legato skrev:
För mig är faktiskt det mest irriterande med autopiloten inte spökbromsningar utan att den börjar bromsa så väldigt tidigt när man börjar närma sig en bil inför omkörning.
Det går ju att åtgärda med avståndsinställningen.

Jag rullar upp och ned på den spaken rätt aktivt under körning, jag har typ 1-3 under normal körning, då undviker jag dom tidiga inbromsningarna före omkörning.

När jag faktiskt vill ligga bakom framförvarande trafik drar jag upp den till 5-7, annars tycker jag avståndet är på tok för kort.

AP1 iofs, men jag tror AP2+ funkar på samma sätt.

/fth
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
För mig är faktiskt det mest irriterande med autopiloten inte spökbromsningar utan att den börjar bromsa så väldigt tidigt när man börjar närma sig en bil inför omkörning.

Jag rullar upp och ned på den spaken rätt aktivt under körning, jag har typ 1-3 under normal körning, då undviker jag dom tidiga inbromsningarna före omkörning.

När jag faktiskt vill ligga bakom framförvarande trafik drar jag upp den till 5-7, annars tycker jag avståndet är på tok för kort.

/fth
Jag upplever att AP2 numera har kortare avstånd som "default" än vad iaf min AP1 bil hade. Med min AP1-bil körde jag oftast på 3-4, nu kör jag oftast med 5-7 för att jag ska tycka att man har ett säkert avstånd på motorväg. Visst kan man "rulla ner" avståndet varje gång man närmar sig en bil, men det blir inte heller särskilt smidig körning imo.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare

Inlägg av erkap »

Legato skrev:
fth skrev:
Legato skrev:

/fth
Jag upplever att AP2 numera har kortare avstånd som "default" än vad iaf min AP1 bil hade. Med min AP1-bil körde jag oftast på 3-4, nu kör jag oftast med 5-7 för att jag ska tycka att man har ett säkert avstånd på motorväg. Visst kan man "rulla ner" avståndet varje gång man närmar sig en bil, men det blir inte heller särskilt smidig körning imo.
Stämmer, fick precis en lånebil med AP1 och jag reagerade på att avståndsinställningen inte är som i min AP2-bil.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

p1457 skrev:
Elof skrev:
martinot skrev:
Elof skrev:

Har du en lucka som är 15 sekunder lång så ska du köra in i den. Ingen idé att vi sitter och killgissar om vad som är mest trafiksäkert.
Men kommer det någon i 200 bakom dig i mittfilen så är det nog större risk om den ska byta fil än om du gör det i 110. Du ska nämligen underlätta trafiken även för dom som bryter mot reglerna och kör som dårar.
I trafiken har du inga rättigheter, bara skyldigheter.
Jag ska ju också ut i mittfilen igen, där har vi ju risken, speciellt om någon tycker mittfilen är rätt omkörningsfil i 200 knyck. Att man hållit sig till reglerna kan då vara en klen tröst.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Elof skrev:

Jag ska ju också ut i mittfilen igen, där har vi ju risken, speciellt om någon tycker mittfilen är rätt omkörningsfil i 200 knyck. Att man hållit sig till reglerna kan då vara en klen tröst.
Kan du inte köra ut i mittenfilen på ett säkert sätt så ska du stanna i högerfilen. Du har ingen rättighet att köra i max hastighet för vägen eller över och därmed kräva att du ska ut i mittenfilen eller därför motivera varför just du ska ligga i mittenfilen. Det är högerfilen som gäller för alla, mitten om du ska köra om men då endast om detta kan göras säkert.

Vi har inte så många trefiliga vägar här men samma problem finns på tvåfiliga motorvägar även ifall det kanske är mindre vanligt. Har dock många gånger kommit i kapp bilar som ligger på en annars tom motorväg i vänsterfilen. Exakt samma som när någon ligger i mittenfilen. Bara för att det även finns ytterligare en fil ändrar inget i sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Det är helt befängt att zigzaga ut och in i högerfilen mellan långsammare bilar var 15:e sekund för att till varje pris undvika att någon som kör ännu fortare ska slippa ta till vänsterfilen. Jag tror faktiskt inte att någon i verkligheten gör så. Men visst, det är lika illa att ligga i mittfilen i lägre hastighet än trafiken i högerfilen flyter, det är de som ställer till bekymmer.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Elof skrev:
Det är helt befängt att zigzaga ut och in i högerfilen mellan långsammare bilar var 15:e sekund för att till varje pris undvika att någon som kör ännu fortare ska slippa ta till vänsterfilen. Jag tror faktiskt inte att någon i verkligheten gör så. Men visst, det är lika illa att ligga i mittfilen i lägre hastighet än trafiken i högerfilen flyter, det är de som ställer till bekymmer.
Hastigheten är inte det som avgör, det är om det finns lucka eller ej vilket visserligen kan vara en bedömningsfråga men om man ser en lastbil en bra bit bort och i övrigt tomt i högerfilen så skall du in till högerfilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Svenssons skrev:
Elof skrev:
Hastigheten är inte det som avgör, det är om det finns lucka eller ej vilket visserligen kan vara en bedömningsfråga men om man ser en lastbil en bra bit bort och i övrigt tomt i högerfilen så skall du in till högerfilen.
Visst, så är ju reglerna. I verkligheten är naturligtvis hastighetsskillnaden relevant för vad som är vettigast. Körde alla lagligt kan jag verkligen inte se poängen med att alla ska trängas längst till höger om det finns tre filer.
Jerka

Inlägg av Jerka »

På många sträckor runt Stockholm försvinner högerfilen hela tiden i form av avfarter. Ibland försvinner två filer i taget. Jag förstår folk som inte orkar byta till filen längst till höger för att 40 sekunder senare byta tillbaka två filer åt vänster för att undvika att hamna i Frösunda eller Norrtälje.

Annars håller jag med, högerfilen är i princip oanvänd stora delar av tiden och det i kombination med omkörningsförbudet till höger skapar en rätt jobbig trafiksituation, för då måste man som högerfilsåkare byta två gånger till vänster för att köra om mittfilsåkare och sen två gånger tillbaka. Så då kanske man tröttnar på det och lägger sig själv i mittfilen.

Det är lite som med en föreställning där en i publiken ställer sig upp för att se bättre, vilket tvingar personen bakom att också ställa sig upp. Till slut står alla upp och ser lika dåligt som innan.
Skriv svar