Du är väl inte en av de bilister som ligger och häckar i mittfilen? Bra, för det är nämligen förbjudet såvida du inte ska köra om. Men det är det många som inte känner till regeln, eller struntar i den.
Polisen gör nu ett krafttag för att få ordning på mittfilsåkarna. Sträckan mellan Södertälje och Salem söder om Stockholm är särskilt "drabbad".
– Det handlar om att få rätt flöden i trafiken, eftersom det är tre filer och det är mycket trafik. Ett gott flöde för att undvika olyckor, helt enkelt, säger Mikael Alfredsson, kommunpolis i Södertälje till SVT.
Polisen tar krafttag: Ska få bort ”mittfilsåkarna”
Moderator: Redaktion
Polisen tar krafttag: Ska få bort ”mittfilsåkarna”
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ilsakarna/

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polisen tar krafttag: Ska få bort ”mittfilsåkarna”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/soder ... ilskorning
På sträckan mellan Södertälje och Salem har polisen sett att det är extra vanligt med mittfilskörning. Nu åtalas en man misstänkt för att inte ha använt höger körfält på motorvägen.
Polisen skriver i förundersökningen att de körde efter mannen i 2-3 minuter när han åker i mittfilen, trots att det varit lugnt på vägarna och ledigt i högerfilen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Förstår inte att regeringen inte anställer 2 poliser som dagarna i ända åker sträckan Södertälje - Kungens Kurva och bara bötfäller folk för detta.
Skulle dryga ut stadskassan till den grad att skatten skulle kunna sänkas med 10%, riktigt lönsam affärsidé.
Skulle dryga ut stadskassan till den grad att skatten skulle kunna sänkas med 10%, riktigt lönsam affärsidé.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Har bara kört bil en gång i England men där tyckte jag man var extremt bra på hålla sig i ytterfilerna, har man böter där också på detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
När ska man använda filen längst till vänster om mittfilen är omkörningsfil? Ska den bara användas när det är köer?
Det väl när det finns dom som vill köra långsammare än gränsen, de som vill köra på gränsen och de som vill köra fortare än gränsen.Elof skrev:När ska man använda filen längst till vänster om mittfilen är omkörningsfil? Ska den bara användas när det är köer?
- Lastbilar, bilar med släp.
- Normal bilist
- Poliser och de som vill bryta motgränsen
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Känns rimligt. Men nu får normalbilisten böter?Pontus skrev:Det väl när det finns dom som vill köra långsammare än gränsen, de som vill köra på gränsen och de som vill köra fortare än gränsen.Elof skrev:När ska man använda filen längst till vänster om mittfilen är omkörningsfil? Ska den bara användas när det är köer?
- Lastbilar, bilar med släp.
- Normal bilist
- Poliser och de som vill bryta motgränsen
Just den där sträckan var ju riktigt dåligt byggd, åtminstone för 10 år sedan när jag åkte där. Då var högerfilen inte det naturliga valet om man ville köra vidare genom staden. Kan ju vara bra att tänka över hur man bygger vägarna också. Nu har vi fått lite samma situation vid Landvetter där det kräver lite eftertanke innan man förstå var man ska ligga, AP är helt bort villad.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nu vet jag inte vad du pratar om, detta handlar om ett par mil motorväg, som har tre körfält åt vardera hållet.LarsL skrev:Just den där sträckan var ju riktigt dåligt byggd, åtminstone för 10 år sedan när jag åkte där. Då var högerfilen inte det naturliga valet om man ville köra vidare genom staden. Kan ju vara bra att tänka över hur man bygger vägarna också. Nu har vi fått lite samma situation vid Landvetter där det kräver lite eftertanke innan man förstå var man ska ligga, AP är helt bort villad.
Inte genom någon stad.
På vägen hem efter Nyår konstaterade jag, på den sträckan, att AP är ytterst motvillig till att köra om på höger sida.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Ja, för att köra om på höger sida så ska du dutta lite på gaspedalen och sedan kör bilen vidare.mikebike skrev:Nu vet jag inte vad du pratar om, detta handlar om ett par mil motorväg, som har tre körfält åt vardera hållet.
Inte genom någon stad.
På vägen hem efter Nyår konstaterade jag, på den sträckan, att AP är ytterst motvillig till att köra om på höger sida.
Kommer inte exakt ihåg hur det var. Men jag tror jag upplevde att skyltningen var tvetydig. Om högerfilen är skyltad som nästa avfart och jag vill fortsätta genom Stockholm så förstår jag att folk inte vill ligga i högerfilen.
Vid Landvetter har de bara rört till filerna. Där försvinner vänsterfilen flera gånger och det till kommer en ny höger fil. Navigate on AP väljer att lägga sig i mittenfilen, vilket sedan blir högerfil. Förvirrade! Men det är nog också tanken så att folk från Borås ska vakna innan de kommer in i Göteborg.
Vid Södertälje så blir en påfart en ny fil på höger sida. Det finns ingen skyltning där, alltså byter man till högerfilen. Efter några mil så står det Stockholm på de två vänstra filerna och Alby/Tumba på den högra. Då kan man byta tillbaka till mitten.LarsL skrev:Ja, för att köra om på höger sida så ska du dutta lite på gaspedalen och sedan kör bilen vidare.mikebike skrev:Nu vet jag inte vad du pratar om, detta handlar om ett par mil motorväg, som har tre körfält åt vardera hållet.
Inte genom någon stad.
Kommer inte exakt ihåg hur det var. Men jag tror jag upplevde att skyltningen var tvetydig. Om högerfilen är skyltad som nästa avfart och jag vill fortsätta genom Stockholm så förstår jag att folk inte vill ligga i högerfilen.
Samma sak åt andra hållet.
Man har alltså runt tio minuter på sig att byta till högerfilen innan det kommer någon skylt att ta hänsyn till.
Men kör man den sträckan får man alltid göra fyra filbyten varje gång man gör en omkörning.
Det är ju elementär körkortsteori det här. Borde inte vara så svårt.
Jag pendlade Rönninge - Södertälje i flera år innan.Elof skrev:När ska man använda filen längst till vänster om mittfilen är omkörningsfil? Ska den bara användas när det är köer?
Stora problemet är att högerfilen är tom stora delar av dygnet, sedan ligger ett stort antal såsare som inte bör ha körkort i mittfilen och folk som ligger i 100 i vänsterfilen.
Slutade ofta med att jag satte farthållaren på 110 och låg i högerfilen och körde om på insidan, var ytterst sällan jag inte lyckades köra hela sträckan i högerfilen trots en högre hastighet än resterande körfält.
Finns ingen anledning för gemene man att ligga i mitten och förstöra trafikflödet när högerfilen gapar tom.
Vågar du inte ligga i högerfilen och det känns ”tryggt” som många påstår att ligga i mitten bör man fundera på om man ska ha körkort överhuvudtaget.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Det är enkelt. Man ska hålla sig till höger så länge det finns plats att köra där. Är högerfilen full med bilar eller vill man köra fortare än högerfilen så får man ta mittenfilen, sen vänsterfilen.Elof skrev:När ska man använda filen längst till vänster om mittfilen är omkörningsfil? Ska den bara användas när det är köer?
Det man inte får göra är att köra i vänster- eller mittenfilen när man utan problem skulle kunna köra i högerfilen med samma hastighet.
Är det köer så får man naturligtvis använda alla filer och det är ju främst i tät trafik som en trefilig motorväg kommer till nytta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Rechtsfahrgebot!
Sjukt irriterande när folk inte fixar detta!
Sjukt irriterande när folk inte fixar detta!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Då är vi överens, tror jag. Så länge man kör fortare än trafik i högerfilen är det OK att ligga mittfilen mil efter mil. Finns det ingen långsam inom synhåll framöver i högerfilen ska man välja den.mati skrev:Det är enkelt. Man ska hålla sig till höger så länge det finns plats att köra där. Är högerfilen full med bilar eller vill man köra fortare än högerfilen så får man ta mittenfilen, sen vänsterfilen.Elof skrev:När ska man använda filen längst till vänster om mittfilen är omkörningsfil? Ska den bara användas när det är köer?
Det man inte får göra är att köra i vänster- eller mittenfilen när man utan problem skulle kunna köra i högerfilen med samma hastighet.
Är det köer så får man naturligtvis använda alla filer och det är ju främst i tät trafik som en trefilig motorväg kommer till nytta.
Kör du på en 100-väg och det ligger lastbilar i högerfilen som kör 80 så är det helt ok att gå ut i mittfilen för att köra om för att sen gå tillbaka in i högerfilen.Elof skrev:Då är vi överens, tror jag. Så länge man kör fortare än trafik i högerfilen är det OK att ligga mittfilen mil efter mil. Finns det ingen långsam inom synhåll framöver i högerfilen ska man välja den.mati skrev:Det är enkelt. Man ska hålla sig till höger så länge det finns plats att köra där. Är högerfilen full med bilar eller vill man köra fortare än högerfilen så får man ta mittenfilen, sen vänsterfilen.Elof skrev:När ska man använda filen längst till vänster om mittfilen är omkörningsfil? Ska den bara användas när det är köer?
Att resonera som så att det ligger en lastbil i högerfilen borta i horisonten och därför välja att ligga kvar i mittfilen är inte ok, för då skulle högerfilen enbart kunna brukas av fordon som i regel ligger under hastighetsbegränsningen.
Antar att de flesta som ligger i mittenfilen gör det av ren bekvämlighet, men det skapar problem för övriga trafikanter. Planerar man sin körning väl så är det inga problem att samsas med andra fordon som ligger i högerfilen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Nja, det är egentligen aldrig ok att ligga "mil efter mil" i mittfilen, det är bara när du är hindrad av framförvarande trafik som du skall gå ut i mitt- eller vänsterfil. På vägar med hastighetsbegränsning 80 km/h eller högre skall du alltid ligga längst till höger, med undantag som sagt för när du tillfölligt behöver byta fil för att passera långsamma fordon.Elof skrev:Då är vi överens, tror jag. Så länge man kör fortare än trafik i högerfilen är det OK att ligga mittfilen mil efter mil. Finns det ingen långsam inom synhåll framöver i högerfilen ska man välja den.
Som någon skrev ovan, det här är ju egentligen grundläggande kunskaper för körkort, men detta har ju helt slutat fungera. Jag tror nog egentligen att loppet är kört, och att det är lika bra att tillåta omkörning på insidan, det är ju i alla fall så det fungerar i praktiken idag.
Motorvägen mellan Stockholm och Södertälje byggdes ju ut till tre filer för några år sedan till mycket stor kostnad, dom pengarna hade man ju kunnat spara, högerfilen är ju i princip helt tom 24/7.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Om man alltid ska pressa sig in längst till höger kan man ju fråga sig vad tre filer är bra för? Är den vänstra till bara för utryckningsfordon och kösituationer? Naturligtvis ska man inte ligga under hastighetsgränsen i mittfilen, men ligger man över och högfrekvent passerar bilar till höger har jag svårt att se problemet.
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
Ja, under "normaltrafik" så skall vänsterfilen vara i princip tom, endast utryckningfordon, fartdårar, etc.Elof skrev:Om man alltid ska pressa sig in längst till höger kan man ju fråga sig vad tre filer är bra för? Är den vänstra till bara för utryckningsfordon och kösituationer?
Följer alla den grundläggande regeln så kommer filerna att fyllas på automatiskt när trafiken ökar, med början till höger.
När "mittfältsmarodörerna" biter sig fast i mitten under alla nivåer av trafik så faller hela detta system samman, vilket det alltså gör idag.
Effekten blir att kapaciteten i praktiken minskas med en tredjedel, samt att antalet filbyten ökar, vilket i sig leder till inbromsningar och köer.
Man kan förstås ha olika åsikter om detta, men i mina ögon så finns det ingen som helst ursäkt för att ligga och såsa i mittfilen.
Jag har faktiskt lite svårt att förstå tjusningen med den filen, vad är det som blir bättre med att ligga i mitten istället för att göra rätt?
/fth
Jag la till i mitt förra inlägg: ”Naturligtvis ska man inte ligga under hastighetsgränsen i mittfilen, men ligger man över och högfrekvent passerar bilar till höger har jag svårt att se problemet.”
Fördelen är att man slipper sväng in och ut ur högerfilen hela tiden. Torde bli säkrare så.
Fördelen är att man slipper sväng in och ut ur högerfilen hela tiden. Torde bli säkrare så.
Det hänger ju ihop med när trafiken kan anses som så intensiv att man ska använda alla filerna. Tänker rusningstrafik i storstäder. När denna trafiksituation inleds och avslutas är ju en subjektiv bedömning.Elof skrev:Jag la till i mitt förra inlägg: Naturligtvis ska man inte ligga under hastighetsgränsen i mittfilen, men ligger man över och högfrekvent passerar bilar till höger har jag svårt att se problemet.
- fth
- Teslaägare
Ja, är högerfilen "full", dvs inga längre luckor mellan bilarna, och man håller en högre hastighet så kan man förstås ligga kvar i mittfilen ett tag tills det blir en längre lucka.Elof skrev:Fördelen är att man slipper sväng in och ut ur högerfilen hela tiden. Torde bli säkrare så.
Att ligga kvar i mittfilen för att man kan skymta en lastbil vid horisonten är dock inte ok.
Att högerfilen är "full" tillhör dock definitivt undantagen, iaf på alla flerfiliga vägsträckor runt Stockholm där jag kör regelbundet.
I princip alla som kör in från påfarter byter omedelbart fil till den som ligger näst längst till vänster, oavsett om det är tre, fyra, fem eller fler filer tillgängliga.
Filerna till höger om denna fil är i princip tomma, förutom dom som tröttnat och bryter mot lagen och kör om där istället.
Detta beteende har jag mycket svårt att förstå poängen med.
/fth
Är det många filer till vänster tillgängliga är det ju inget större problem att det är många i filen näst längst till höger. Problemet är när filerna till vänster rullar i ”för” låg hastighet.
- fth
- Teslaägare
Du läste nog lite snabbt, det är filen näst längst till vänster som fylls upp direkt, inte näst längst till höger.Elof skrev:Är det många filer till vänster tillgängliga är det ju inget större problem att det är många i filen näst längst till höger. Problemet är när filerna till vänster rullar i ”för” låg hastighet.
/fth
Ah! Sorry. Då håller jag med. Det är ju såklart inte klokt.fth skrev:Du läste nog lite snabbt, det är filen näst längst till vänster som fylls upp direkt, inte näst längst till höger.Elof skrev:Är det många filer till vänster tillgängliga är det ju inget större problem att det är många i filen näst längst till höger. Problemet är när filerna till vänster rullar i ”för” låg hastighet.
/fth