Har för mig jag betalade 3200kr för båda kamerorna (heter kamera i plural, bestämd form så?). Installationen gjorde jag själv och var egentligen ganska enkel. Finns en annan tråd, där jag har lagt ut några bilder som gör det lite enklare att förstå. Sök bara på Dashcam, så tror jag du ska hitta den. Där kan du även hitta kopia på debatten som pågår här i tråden
Jag har köpt likadana. Tvåkanals Blackvue 650GW med kamera bak.
Denna killen var billigast i Norge och ger 10 % rabatt till elbilsägare med rabattkoden elbil14.
Kan säkert vara billigt i Sverige också, nu när den svenska kronan gått om den norska i värde.. http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=16259.0
(och ja, det heter kamerorna i plural, men det heter inte incentiv som du skrev i en annan tråd, utan incitament - insentiv är norska..)
Har för mig jag betalade 3200kr för båda kamerorna (heter kamera i plural, bestämd form så?). Installationen gjorde jag själv och var egentligen ganska enkel. Finns en annan tråd, där jag har lagt ut några bilder som gör det lite enklare att förstå. Sök bara på Dashcam, så tror jag du ska hitta den. Där kan du även hitta kopia på debatten som pågår här i tråden
Jag har köpt likadana. Tvåkanals Blackvue 650GW med kamera bak.
Denna killen var billigast i Norge och ger 10 % rabatt till elbilsägare med rabattkoden elbil14.
Kan säkert vara billigt i Sverige också, nu när den svenska kronan gått om den norska i värde.. http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=16259.0
(och ja, det heter kamerorna i plural, men det heter inte incentiv som du skrev i en annan tråd, utan incitament - insentiv är norska..)
Va fan, nu är quasi-svensken på mig igen! det är enkelt att vara Besserwisser när man är så mycket i Sverige som du
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skönt att folk här inne har koll på lagar och nuvarande läge så inte datainspektionens halvlögner (som vi snällt kan kalla tolkningar) får fästa som sanning.
Yttrandefrihetslagen tillåter oss alla att filma och fota på allmän plats. Så länge man själv står för filmandet får man ställa en kamera mitt på ett torg och filma. Det som dock kan vara tveksamt är om man går därifrån och låter kameran stå och filma utan att någon "styr" kameran. Då kan det räknas som "fast uppsatt" för att övervaka en allmän plats.
I en bil där man själv är med när det filmas och där kameran sitter i en hållare, samt att bilen ju också rör sig och inte är fast uppsatt att övervaka en plats så faller övervakningslagen på flera punkter.
Låter man däremot kameran vara kopplar direkt till batteriet (Alltså inte styrs via tändning) skulle det kunna vara tal om olaglig övervakning. Alltså om kameran filmar själv på t.ex parkeringar även när man inte är i bilen.
Hoppas inte datainspektionen får något gensvar på sina överklaganden mot de domar som hittills utfallit till kameraägarnas fördel. (Det är också en dom för drönar-foto som Datainspektionen torskat, där dom såklart envisas och överklagat.)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Lustigt att Max straffet för olovlig övervakningskamera och smitning från olycka är lika, 1års fängelse.
Har du nått mer OT kan du ju ta det direkt så vi får det ur världen.. den här tråden är om dashcamvideos, och alltså inte några övervakningskameror eller videos.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Lustigt att Max straffet för olovlig övervakningskamera och smitning från olycka är lika, 1års fängelse.
Har du nått mer OT kan du ju ta det direkt så vi får det ur världen.. den här tråden är om dashcamvideos, och alltså inte några övervakningskameror eller videos.
En daschcam som inte är hanterad av en människa, alltså kopplad direkt till bilen batteri och påslagen hela tiden är en övervakningskamera. Är den däremot uppsatt så att den bara aktiveras när bilen är aktiv med en förare på plats så är det en vanlig kamera och ok att använda.
Alltså om ni glada kliver in på en polisstation och säger titta jag har fångat en smitare på film så kan det bli så olyckligt att det är ni som åker på längsta straffet. Detta är bara en varning, ni gör naturligtvis som ni vill...
En daschcam som inte är hanterad av en människa, alltså kopplad direkt till bilen batteri och påslagen hela tiden är en övervakningskamera. Är den däremot uppsatt så att den bara aktiveras när bilen är aktiv med en förare på plats så är det en vanlig kamera och ok att använda.
Alltså om ni glada kliver in på en polisstation och säger titta jag har fångat en smitare på film så kan det bli så olyckligt att det är ni som åker på längsta straffet. Detta är bara en varning, ni gör naturligtvis som ni vill...
Detta har vi ju redan diskuterat nu i flera inlägg. En dashcam är INTE fast monterad oavsett om den är påslagen eller inte när bilen är parkerad. Lagen är skriven på ett sådant sätt att det är tydligt att det rör sig om att tillstånd behövs för kameror på fast monterade platser. Du ska exempelvis söka tillstånd från den aktuella länsstyrelsen i det län där du satt upp kameran. Men i vilken länsstyrelse söker du tillstånd för en kamera som flyttar runt hela tiden mellan alla län?
Domstolarna ska hellre fria än fälla - i det här fallet är dashcams inte reglerat i lag och lagen är inte till fullo applicerbar på dashcams. Domstolen kan då inte börja vränga lagen, utan väljer hellre att fria fram till att riksdagen stiftar en ny lag som berättar vad som ska gälla för dashcams.
Detta är ju egentligen en dashcamtråd, men eftersom det inte händer så extremt mycket spännande framför (och bakom), så tänkte jag komplettera dagen till ära med en mobilvideo av autopilotens intåg i min bil
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den där videon med trädet var ju superläskig! Tur att du klarade dig undan. Bilen bakom dig var ännu närmre. Snabb reaktion hade hen, nästan som om d va autopilot som körde
Den där videon med trädet var ju superläskig! Tur att du klarade dig undan. Bilen bakom dig var ännu närmre. Snabb reaktion hade hen, nästan som om d va autopilot som körde
vet inte om han bakom var snabb eller om det bara blev som på videon. Ser ut som trädet träffar den andra bilen, men han bryr sig kanske inte om arbetsbilen
hade jag fått den över huven eller nåt, så hade jag blivit galen, amatörer försöker sig på skogshuggning
Model 3-24/Polestar 3-24
vet inte om han bakom var snabb eller om det bara blev som på videon. Ser ut som trädet träffar den andra bilen, men han bryr sig kanske inte om arbetsbilen
hade jag fått den över huven eller nåt, så hade jag blivit galen, amatörer försöker sig på skogshuggning
Var garanterat inget säkert hörn vid den fällningen. Kan inte tänka mig att det var den tänkta fällriktningen heller...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Var garanterat inget säkert hörn vid den fällningen. Kan inte tänka mig att det var den tänkta fällriktningen heller...
Det roliga var att mannen som sågade började skälla på frun som står vid sidan av när trädet faller åt fel håll
Model 3-24/Polestar 3-24
När det äntligen kom lite snö, så var jag tvungen att gå ut och sladda lite. Traction control av, sen är bara att snurra jäkla kul bil asså! Frontkameran filmade lite konstigt, så det blev tyvärr bara bak denna gång.
Model 3-24/Polestar 3-24
Frågan har säkert ställts men jag är för lat nu för att leta
Vad är det för dashcams du använder samt kan du posta bilder av monteringen?
I denna tråd ligger både bilder och förklaringar http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... it=Dashcam
Kameran är en två kanals Blackvue 650. Det är väl den de flesta anser ha minst och bäst utseende, enklast handhavande och ett ok pris.
Model 3-24/Polestar 3-24
Är det denna tråd jag skall damma av nu när det är dags att beställa en daschcam?
Vilken är den "Bästa" Daschcam'en idag? Och då menar jag naturligt vis inte vilken som är dyrast utan den där du får mest för pengarna.
Den bör väl ha:
Full HD
vidvinkel: Hur mycket behövs?
motionsensor så att den sparar händelser utanför loopen
vara diskret
GPS? Är det nödvändigt?
Behöver man ha två kameror?
Hur stort minneskort bör man ha?
Ngt annat att tänka på?
På e-bay finne en uppsjö av billiiga kameror. Är det ngn som provat ngn av dessa? Misstänker att det är en hel del skit bland dem. Men så kostar de nästan gratis också..