Här är en video från idag eftermiddag som visar en vanlig norsk rondell på väg hem från jobbet. Är det ofta man upplever detta i Sverige (om man inte är på Teslaträff då

Moderator: Redaktion
Haha, fan såg du det. Jag skulle ha redigerat lite bättredanni skrev:Teslor, överallt Teslor! Jag har bara sett en annan Tesla sen jag plockade ut min, så sådär ser det ju knappast ut här. Noterar att hen som körde framför dig visste var blinkersspaken sitter
HelectriC skrev:Lika bra att döpa om denna tråd, så slipper jag spamma med en tråd för varje video
Får bara hoppas det händer lite kul grejer, så ska dom nog komma upp härjoel80 skrev:Kul! Jag gillar dashcamvideos.. Hoppas du slänger upp mer här allt eftersom!
Behöver du några redigeringstips är det bara att fråga.. Jag jobbar med sånt.
Inga problem att använda filmen som bevis. Polisen kanske kan intressera sig hur du styr dashkameran men tror knappast det. Som bevis fungerar dock filmerna oavsett hur de har kommit till.LarsL skrev:Om de inte är kopplade till bilen och alltså bara går när den körs så skulle jag säga att de kräver tillstånd. Alltså en daschcam som rullar hela är olaglig och jag skulle inte lämna in material från den till polisen...omvittnat säger så.
Detta har diskuterats någon annanstans, minns dock inte var, och då var det någon med juridisk expertis som hade uttalat sig och menade följande: Det krävs bara tillstånd för fast monterade kameror, och eftersom dashcamen sitter på en bil så är den inte att betrakta som fast monterad, även då bilen står parkerad (en parkering är ju tillfällig). Därför var det sannolikt fritt fram, så länge bilen inte stationerats på platsen (antar att det är en individuell bedömning vad som menas med fast montering).LarsL skrev:Om de inte är kopplade till bilen och alltså bara går när den körs så skulle jag säga att de kräver tillstånd. Alltså en daschcam som rullar hela är olaglig och jag skulle inte lämna in material från den till polisen...omvittnat säger så.
Och igen, det är Datainspektionens tolkning av lagen, som inte har prövats av Högsta Förvaltningsdomstolen. Tvärtom har Kammarrätten gått emot Datainspektionen här, åtminstone för avtagbara kameror.bonath skrev:
Detta är lite som när Radiotjänst hävdade att datorer var avsedda för att ta emot tv-sändningar.Sidan ovan skrev:Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen.
Dom får ström från uttaget under gallret mellan solskydden. Kontinuerligt 24/7. När bilen står parkerad filmas det bara när det är rörelse framför eller bakom bilen.Feddan skrev:Går kamerorna på batteri eller är de kopplade till bilen på något sätt?
Dom sitter klistrade till bilen och går hela tiden under körning och vid rörelse framför/bakom bilen vid parkering. Om det är lagligt eller ej struntar jag i, det har varit en del incidenter här där folk repar och bucklar Teslor. En del folk på elbilforum, som använder bilderna som bevis till försäkringsbolaget. Jag har nog inte tänkt använda filmerna som bevis till polisen. Försäkringsbolagen accepterar tydligen bevisen eftersom dom då slipper betala och kan kräva gärningsmannen/kvinnan på ersättning.LarsL skrev:Om de inte är kopplade till bilen och alltså bara går när den körs så skulle jag säga att de kräver tillstånd. Alltså en daschcam som rullar hela är olaglig och jag skulle inte lämna in material från den till polisen...omvittnat säger så.
Datainspektionen är en part i det här fallet (fast på diametralt motsatta sidan), och vad Datainspektionen säger väger exakt lika tungt eller lätt som vad någon menar. Det är domstolarna i Sverige som avgör vad som är tillåtet och inte - anställda på en myndighet kan inte börja peta i lagar, utan kan på sin höjd försöka tolka dem till sin fördel, och måste i övrigt rätta sig efter vad domstolarna säger.bonath skrev:
Detta betyder i praktiken att en kamera i en hållare i en bil inte kräver tillstånd, och det innebär i så fall att man kan argumentera för att dashcams är tillåtna.Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen.
Bra att du skrev det igen strax efter att jag skrev det, så blev det extra tydligtHerr X skrev:Datainspektionen är en part i det här fallet (fast på diametralt motsatta sidan), och vad Datainspektionen säger väger exakt lika tungt eller lätt som vad någon menar. Det är domstolarna i Sverige som avgör vad som är tillåtet och inte - anställda på en myndighet kan inte börja peta i lagar, utan kan på sin höjd försöka tolka dem till sin fördel, och måste i övrigt rätta sig efter vad domstolarna säger.
Datainspektionen skriver själva i texten som du länkar till följande:Detta betyder i praktiken att en kamera i en hållare i en bil inte kräver tillstånd, och det innebär i så fall att man kan argumentera för att dashcams är tillåtna.Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen.
Datainspektionen menar också att lagring av IP-adresser strider mot personuppgiftslagen, vilket innebär att världens samtliga webbservrar (med loggning påslagen) bryter på svensk lag. Anledningen till att de menar att en IP-adress är en personuppgift, är att det är teoretiskt möjligt att få reda på vem som suttit bakom en viss dator vid ett visst klockslag (om man bryter sig in hos deras ISP och hackar deras servrar).
Haha, gädda också - jag missade att du skrev det. Fick smaka på min egen medicinbylund skrev:Bra att du skrev det igen strax efter att jag skrev det, så blev det extra tydligt
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 650#p37523
Anmälan kan göras mot allt och alla. Att det sedan skulle leda till något tror jag inte. Har någon t.ex. kört på din bil och sedan smitit från platsen är detta rätt allvarligt brott. Att tycka att ens integritet har blivit kränkt pga kameran när man körde på annan bil kan man visserligen anmäla för men som sagt så tror jag inte det kommer leda till något. T.ex. att bevisa att kameran inte var manövrerad av någon blir rätt svårt och det är oklart om det är olagligt på något sätt om filmen endast lämnas till försäkringsbolag/polis. Kan bli en annan sak om man lägger upp den på nätet för att smutskasta någon.LarsL skrev:Jo, bevisen kan självklart användas... Men räkna med attbilen motpart kan göra en anmälning tillbaka emot din kamera.
Vad kostade dina? Var det svårt/krångligt att montera?HelectriC skrev:Dom sitter klistrade till bilen och går hela tiden under körning och vid rörelse framför/bakom bilen vid parkering. Om det är lagligt eller ej struntar jag i, det har varit en del incidenter här där folk repar och bucklar Teslor. En del folk på elbilforum, som använder bilderna som bevis till försäkringsbolaget. Jag har nog inte tänkt använda filmerna som bevis till polisen. Försäkringsbolagen accepterar tydligen bevisen eftersom dom då slipper betala och kan kräva gärningsmannen/kvinnan på ersättning.LarsL skrev:Om de inte är kopplade till bilen och alltså bara går när den körs så skulle jag säga att de kräver tillstånd. Alltså en daschcam som rullar hela är olaglig och jag skulle inte lämna in material från den till polisen...omvittnat säger så.
Hela paketet med dubbla kameror kostar mindre än 1 självrisk, så det är en billig extraförsäkring, som dessutom kan generera några kul filmer.
Har för mig jag betalade 3200kr för båda kamerorna (heter kamera i plural, bestämd form så?). Installationen gjorde jag själv och var egentligen ganska enkel. Finns en annan tråd, där jag har lagt ut några bilder som gör det lite enklare att förstå. Sök bara på Dashcam, så tror jag du ska hitta den. Där kan du även hitta kopia på debatten som pågår här i trådenFeddan skrev:Vad kostade dina? Var det svårt/krångligt att montera?HelectriC skrev:Dom sitter klistrade till bilen och går hela tiden under körning och vid rörelse framför/bakom bilen vid parkering. Om det är lagligt eller ej struntar jag i, det har varit en del incidenter här där folk repar och bucklar Teslor. En del folk på elbilforum, som använder bilderna som bevis till försäkringsbolaget. Jag har nog inte tänkt använda filmerna som bevis till polisen. Försäkringsbolagen accepterar tydligen bevisen eftersom dom då slipper betala och kan kräva gärningsmannen/kvinnan på ersättning.LarsL skrev:Om de inte är kopplade till bilen och alltså bara går när den körs så skulle jag säga att de kräver tillstånd. Alltså en daschcam som rullar hela är olaglig och jag skulle inte lämna in material från den till polisen...omvittnat säger så.
Hela paketet med dubbla kameror kostar mindre än 1 självrisk, så det är en billig extraförsäkring, som dessutom kan generera några kul filmer.