HelectriCs dashcamvideokanal

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

HelectriCs dashcamvideokanal

Inlägg av HelectriC »

För er som hängt med en stund, så vet ni att jag har ett visst rykte gällande rondellkörning.
Här är en video från idag eftermiddag som visar en vanlig norsk rondell på väg hem från jobbet. Är det ofta man upplever detta i Sverige (om man inte är på Teslaträff då ;) )

Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: En vanlig norsk rondell

Inlägg av danni »

Teslor, överallt Teslor! Jag har bara sett en annan Tesla sen jag plockade ut min, så sådär ser det ju knappast ut här. Noterar att hen som körde framför dig visste var blinkersspaken sitter ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Teslor, överallt Teslor! Jag har bara sett en annan Tesla sen jag plockade ut min, så sådär ser det ju knappast ut här. Noterar att hen som körde framför dig visste var blinkersspaken sitter ;)
Haha, fan såg du det. Jag skulle ha redigerat lite bättre :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nu när jag äntligen har fattat hur jag ska ladda upp dashcamvideos till youtube, så kan jag lika gärna köra på några till. Här är en av mina klassiker. Extremt glad att jag inte var fem sekunder långsammare där

Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: HelectriCs dashcamvideokanal

Inlägg av HelectriC »

Lika bra att döpa om denna tråd, så slipper jag spam-mail med en tråd för varje video :idea:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

HelectriC skrev:
Lika bra att döpa om denna tråd, så slipper jag spamma med en tråd för varje video :idea:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man kan till och med se båda de andra Teslorna framför föredömligt blinkar ut ur rondellen. :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Kul! Jag gillar dashcamvideos.. Hoppas du slänger upp mer här allt eftersom!
Behöver du några redigeringstips är det bara att fråga.. Jag jobbar med sånt. ;)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

joel80 skrev:
Kul! Jag gillar dashcamvideos.. Hoppas du slänger upp mer här allt eftersom!
Behöver du några redigeringstips är det bara att fråga.. Jag jobbar med sånt. ;)
Får bara hoppas det händer lite kul grejer, så ska dom nog komma upp här :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Går kamerorna på batteri eller är de kopplade till bilen på något sätt?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om de inte är kopplade till bilen och alltså bara går när den körs så skulle jag säga att de kräver tillstånd. Alltså en daschcam som rullar hela är olaglig och jag skulle inte lämna in material från den till polisen...omvittnat säger så.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Om de inte är kopplade till bilen och alltså bara går när den körs så skulle jag säga att de kräver tillstånd. Alltså en daschcam som rullar hela är olaglig och jag skulle inte lämna in material från den till polisen...omvittnat säger så.
Inga problem att använda filmen som bevis. Polisen kanske kan intressera sig hur du styr dashkameran men tror knappast det. Som bevis fungerar dock filmerna oavsett hur de har kommit till.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Precis, det råder fri bevisprövning i Sverige, så det spelar inte så stor roll hur man har kommit över bevisen, de gäller ändå (allt annat vore ju orimligt). Har man begått brott för att få tag i dem så är det ett separat ärende. Så har man en dashcam kan man ju överväga risken för böter för olovlig kameraövervakning mot att kunna visa att någon annan är vållande till en skada t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Detta har diskuterats någon annanstans, minns dock inte var, och då var det någon med juridisk expertis som hade uttalat sig och menade följande: Det krävs bara tillstånd för fast monterade kameror, och eftersom dashcamen sitter på en bil så är den inte att betrakta som fast monterad, även då bilen står parkerad (en parkering är ju tillfällig). Därför var det sannolikt fritt fram, så länge bilen inte stationerats på platsen (antar att det är en individuell bedömning vad som menas med fast montering).

Lagen är skriven för att hantera fast monterade övervakningskameror som kan fjärrövervakas, med en mängd förbehåll för att inte råka inkludera personligt fotograferande, och dashcams hamnar någonstans mitt emellan. Så länge det inte finns något prejudikat och lagen inte ändras, så är det nog bara att köra på med dashcams, även när bilen står parkerad. Syftet är ju inte att övervaka folk på platsen, utan att kunna få fram bevis om någon skadar din bil. Antar att syftet med användandet av kameran väger tungt när man ska avgöra lagligheten i det. Om någon ställer upp en bil med en dashcam i syfte att övervaka folk så är det sannolikt inte lagligt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

...igen...
http://www.datainspektionen.se/fragor-o ... tekameror/

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Och igen, det är Datainspektionens tolkning av lagen, som inte har prövats av Högsta Förvaltningsdomstolen. Tvärtom har Kammarrätten gått emot Datainspektionen här, åtminstone för avtagbara kameror.
Sidan ovan skrev:
Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen. Datainspektionen har överklagat domen till Högsta förvaltningsdomstolen.
Detta är lite som när Radiotjänst hävdade att datorer var avsedda för att ta emot tv-sändningar.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Feddan skrev:
Går kamerorna på batteri eller är de kopplade till bilen på något sätt?
Dom får ström från uttaget under gallret mellan solskydden. Kontinuerligt 24/7. När bilen står parkerad filmas det bara när det är rörelse framför eller bakom bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Dom sitter klistrade till bilen och går hela tiden under körning och vid rörelse framför/bakom bilen vid parkering. Om det är lagligt eller ej struntar jag i, det har varit en del incidenter här där folk repar och bucklar Teslor. En del folk på elbilforum, som använder bilderna som bevis till försäkringsbolaget. Jag har nog inte tänkt använda filmerna som bevis till polisen. Försäkringsbolagen accepterar tydligen bevisen eftersom dom då slipper betala och kan kräva gärningsmannen/kvinnan på ersättning.
Hela paketet med dubbla kameror kostar mindre än 1 självrisk, så det är en billig extraförsäkring, som dessutom kan generera några kul filmer.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Datainspektionen är en part i det här fallet (fast på diametralt motsatta sidan), och vad Datainspektionen säger väger exakt lika tungt eller lätt som vad någon menar. Det är domstolarna i Sverige som avgör vad som är tillåtet och inte - anställda på en myndighet kan inte börja peta i lagar, utan kan på sin höjd försöka tolka dem till sin fördel, och måste i övrigt rätta sig efter vad domstolarna säger.
Datainspektionen skriver själva i texten som du länkar till följande:
Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen.
Detta betyder i praktiken att en kamera i en hållare i en bil inte kräver tillstånd, och det innebär i så fall att man kan argumentera för att dashcams är tillåtna.
Datainspektionen menar också att lagring av IP-adresser strider mot personuppgiftslagen, vilket innebär att världens samtliga webbservrar (med loggning påslagen) bryter på svensk lag. Anledningen till att de menar att en IP-adress är en personuppgift, är att det är teoretiskt möjligt att få reda på vem som suttit bakom en viss dator vid ett visst klockslag (om man bryter sig in hos deras ISP och hackar deras servrar).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Datainspektionen är en part i det här fallet (fast på diametralt motsatta sidan), och vad Datainspektionen säger väger exakt lika tungt eller lätt som vad någon menar. Det är domstolarna i Sverige som avgör vad som är tillåtet och inte - anställda på en myndighet kan inte börja peta i lagar, utan kan på sin höjd försöka tolka dem till sin fördel, och måste i övrigt rätta sig efter vad domstolarna säger.
Datainspektionen skriver själva i texten som du länkar till följande:
Kammarrätten i Göteborg har i en dom (juni 2015) bedömt att en mobiltelefon med kamera som sätts i en hållare i en bil eller på en cykel får anses vara manövrerad på platsen och därför inte omfattas av kameraövervakningslagen.
Detta betyder i praktiken att en kamera i en hållare i en bil inte kräver tillstånd, och det innebär i så fall att man kan argumentera för att dashcams är tillåtna.
Datainspektionen menar också att lagring av IP-adresser strider mot personuppgiftslagen, vilket innebär att världens samtliga webbservrar (med loggning påslagen) bryter på svensk lag. Anledningen till att de menar att en IP-adress är en personuppgift, är att det är teoretiskt möjligt att få reda på vem som suttit bakom en viss dator vid ett visst klockslag (om man bryter sig in hos deras ISP och hackar deras servrar).
Bra att du skrev det igen strax efter att jag skrev det, så blev det extra tydligt :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 650#p37523
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bylund skrev:
Bra att du skrev det igen strax efter att jag skrev det, så blev det extra tydligt :)
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 650#p37523
Haha, gädda också - jag missade att du skrev det. Fick smaka på min egen medicin :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jo, bevisen kan självklart användas... Men räkna med attbilen motpart kan göra en anmälning tillbaka emot din kamera.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Jo, bevisen kan självklart användas... Men räkna med attbilen motpart kan göra en anmälning tillbaka emot din kamera.
Anmälan kan göras mot allt och alla. Att det sedan skulle leda till något tror jag inte. Har någon t.ex. kört på din bil och sedan smitit från platsen är detta rätt allvarligt brott. Att tycka att ens integritet har blivit kränkt pga kameran när man körde på annan bil kan man visserligen anmäla för men som sagt så tror jag inte det kommer leda till något. T.ex. att bevisa att kameran inte var manövrerad av någon blir rätt svårt och det är oklart om det är olagligt på något sätt om filmen endast lämnas till försäkringsbolag/polis. Kan bli en annan sak om man lägger upp den på nätet för att smutskasta någon.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Dom sitter klistrade till bilen och går hela tiden under körning och vid rörelse framför/bakom bilen vid parkering. Om det är lagligt eller ej struntar jag i, det har varit en del incidenter här där folk repar och bucklar Teslor. En del folk på elbilforum, som använder bilderna som bevis till försäkringsbolaget. Jag har nog inte tänkt använda filmerna som bevis till polisen. Försäkringsbolagen accepterar tydligen bevisen eftersom dom då slipper betala och kan kräva gärningsmannen/kvinnan på ersättning.
Hela paketet med dubbla kameror kostar mindre än 1 självrisk, så det är en billig extraförsäkring, som dessutom kan generera några kul filmer.
Vad kostade dina? Var det svårt/krångligt att montera?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Feddan skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Vad kostade dina? Var det svårt/krångligt att montera?
Har för mig jag betalade 3200kr för båda kamerorna (heter kamera i plural, bestämd form så?). Installationen gjorde jag själv och var egentligen ganska enkel. Finns en annan tråd, där jag har lagt ut några bilder som gör det lite enklare att förstå. Sök bara på Dashcam, så tror jag du ska hitta den. Där kan du även hitta kopia på debatten som pågår här i tråden ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar