Re: Bullerreducering – typ bagagemattor & kupémattor?
Postat: 21 jun 2021 11:12
Längtar lite till vintern när man får sätta på GoodYear Sound Comfort-däcken igen, betydligt tystare än sommardäcken.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Enklaste bulleråtgärden är att sänka däcktrycket.Black skrev:Jag tror ändå att det enklaste bulleråtgärden är att byta däck.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
Man kanske kan få till något på en teslaträff av något slag? Kan vara svårt då årsmodellerna skiljer sig i dämpning.
Däcktrycket påverkar helt klart, men jag upplever att optimum ligger vid 2,8 bar. Lägre än så ger ingen märkbar förbättring i min bil, kanske rent av en försämring. Sämst är dock höga lufttryck.taliz skrev:Enklaste bulleråtgärden är att sänka däcktrycket.Black skrev:Jag tror ändå att det enklaste bulleråtgärden är att byta däck.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
Man kanske kan få till något på en teslaträff av något slag? Kan vara svårt då årsmodellerna skiljer sig i dämpning.
Enorm skillnad på tex 2,6 och 3,1.
Är det samma däck på dem?OfarligTesla skrev:Den enklaste åtgärden verkar vara att köpa en ny bil istället, stor skillnad på min jag fick nu i Q2 och den jag fick i Q1 förra året så något har de gjort.Black skrev:Jag tror ändå att det enklaste bulleråtgärden är att byta däck.
Den svenska grova asfalten är fruktansvärd. Personligen stör jag mig mest på däckljudet.
Frågan är vilket däck som är tystast/ mest behagligt ljud?
Jag har sett hundratals Youtube-klipp med model 3 men inte ett enda som verkligen jämför flera olika sommardäck.
Teslabjörn hade en jämförelse med två olika däck men jag skulle vilja se ett riktigt stort test där man jämför alla större tillverkare inkl kinadäck.
Ja PS4 på båda, om det inte är någon ny version jag inte vet något om. Vindljudet är också mycket lägre också.RagWal skrev:Är det samma däck på dem?
Upplever nya senaste månandens M3 som ett bra kliv upp gällande tysthet mot tidigare modeller!Stegas skrev:Har bara kört 50mil på 2 dagar med min m3lr men anser inte att den lever om mer än min tidigare 2019 v60 t6a.
Kanske ändrar jag mig så jag kört mer
Felpressade plåtar låter inte bra, hämtar min idag från Lackförsegling / toning ska lägga ännu mer tid på kolla efter fel, såg inga fel alls vid leverans och då var jag noga.martinot skrev:Upplever nya senaste månandens M3 som ett bra kliv upp gällande tysthet mot tidigare modeller!Stegas skrev:Har bara kört 50mil på 2 dagar med min m3lr men anser inte att den lever om mer än min tidigare 2019 v60 t6a.
Kanske ändrar jag mig så jag kört mer
Fortfarande en massa lackfel, och lite flepressade plåtar som man stör sig på, men grymt nöjd att ljudnivån blivit så trevlig (störde mig en hel del på vår förra 2019 M3, att jag ibland på långa resor föredrog just för Mercedes e-klass för sin tystare kupé, trots dieselkamin). Riktigt nöjd med ljudförbättringarna.
Jag gick över min 2021 M3 LR så vitt jag kunde se och fann inget heller. Har sett långt fler "hjälp min bil är skev!" än andra postningar, så jag sällar mig gärna till de som verkar ha fått ut en helt ok ihopsatt bil.ducce916 skrev:Har kollat min SR+ 2020 ytterst noggrant för att försöka hitta några fel i bl a karosspassningen men inte funnit ett enda problem med detta, så i mina ögon är det kanske ett överdrivet påstående som kanske stämmer på några bilar men inte på alla.
Lite irriterande att gång på gång läsa här att det är ett problem när det inte är det på alla bilar. Vad ska de som kanske står i begrepp att köpa en Tesla för första gången tro? Hade jag läst här innan jag bestämde mig för min bil kanske det inte blivit en Tesla.
Byter idag till en 2021, kommer att syna den lika noggrant, hoppas naturligtvis att den är lika problemfri som min "gamla".
Så "massa lackfel" och "felpressade plåtar" kokar ner till att ett handtag kanske är monterat lite djupare?martinot skrev:Vet inte om det är plåten som är felpressad, eller handtaget som är monterat fel. Men på vänster bakdörr så sticker plåten ute lite mer runt handtaget (alternativt så är handtaget monterat lite djupare). På andra dörrar, och tidigare 2019 M3, så var alla dörrplåtar och handtag helt jämna i förhållande till varandra.
Jag mätte den BMW jag hade och den M3LR jag har nu. På samma väg i 130 km/h bullrade Teslan 71 dB och BMW:n 69 dB. Skillnaden var alltså inte så jättestor, men jag upplevde också en skillnad i karaktär på ljudet. Teslans ljud upplevs som mer högfrekvent och blandar sig därför mer i samtal och musik som spelas, vilket ger en större upplevd skillnad. Det ligger kanske i linje med vad du skriver.larsos skrev:Har precis bytt en M3 LR 2019 mot dito Q2 2021 och jag upplever den nya som tystare. Jag vet att det gjorts tester med dB-mätare som inte visar någon större skillnad men jag upplever skillnaden ganska tydligt utan att jag tyckte att det var påfrestande bullrigt i den gamla. Kanske beror det på vilken frekvens bullret finns i, att det är samma volym i den nya som i den gamla men i lägre frekvenser nu... eller så är det bara glädje över ny bil som färgar mig. Känner inget behov av extra bullerreducering hursomhelst.
Är inte förvånad att du fått bra resultat med Goodyear. Det skulle vara intressant att få höra skillnaden.ceel skrev:Intressant iakttagelse kring buller och däck. Jag hämtade ut min M3LR 2021 med 18" Aero-fälgar och körde raka vägen till däckverkstaden och satte på tredjepartsfälgar med 19".
Däcken på 18" Är Michelin Pilot Sport 4 med skumvaddering. För de nya köpte jag Goodyear Assymetric 5, också med skumvaddering på insidan. (Sound comfort).
Jag körde bilen direkt före och direkt efter bytet, bägge uppsättningarna helt nya däck och samma vägar och väder. 19-tummarna bullrade klart mindre, vilket var något oväntat. Mätte inte utan enbart en subjektiv upplevelse såklart men jag trodde det skulle vara tvärtom. Har läst mycket tester och valde Goodyear pga mycket bra omdömen på ljudkomfort och det är gissningsvis det som gör skillnaden här.
Skulle vara extremt intressant att testa ett par sådana tysta Goodyear på 18" Aerofälgarna!Niklas Z skrev:Är inte förvånad att du fått bra resultat med Goodyear. Det skulle vara intressant att få höra skillnaden.ceel skrev:Intressant iakttagelse kring buller och däck. Jag hämtade ut min M3LR 2021 med 18" Aero-fälgar och körde raka vägen till däckverkstaden och satte på tredjepartsfälgar med 19".
Däcken på 18" Är Michelin Pilot Sport 4 med skumvaddering. För de nya köpte jag Goodyear Assymetric 5, också med skumvaddering på insidan. (Sound comfort).
Jag körde bilen direkt före och direkt efter bytet, bägge uppsättningarna helt nya däck och samma vägar och väder. 19-tummarna bullrade klart mindre, vilket var något oväntat. Mätte inte utan enbart en subjektiv upplevelse såklart men jag trodde det skulle vara tvärtom. Har läst mycket tester och valde Goodyear pga mycket bra omdömen på ljudkomfort och det är gissningsvis det som gör skillnaden här.
Det beror väl på om man vet hur decibelskalan fungerar eller ej. Det är en väldigt märkbar skillnad.Niklas Z skrev:Jag mätte den BMW jag hade och den M3LR jag har nu. På samma väg i 130 km/h bullrade Teslan 71 dB och BMW:n 69 dB. Skillnaden var alltså inte så jättestor, men jag upplevde också en skillnad i karaktär på ljudet. Teslans ljud upplevs som mer högfrekvent och blandar sig därför mer i samtal och musik som spelas, vilket ger en större upplevd skillnad. Det ligger kanske i linje med vad du skriver.larsos skrev:Har precis bytt en M3 LR 2019 mot dito Q2 2021 och jag upplever den nya som tystare. Jag vet att det gjorts tester med dB-mätare som inte visar någon större skillnad men jag upplever skillnaden ganska tydligt utan att jag tyckte att det var påfrestande bullrigt i den gamla. Kanske beror det på vilken frekvens bullret finns i, att det är samma volym i den nya som i den gamla men i lägre frekvenser nu... eller så är det bara glädje över ny bil som färgar mig. Känner inget behov av extra bullerreducering hursomhelst.
Jag vet hur decibelskalan fungerar. Skillnaden mellan 71 dB och 69 dB är ungefär som att sänka farten med cirka 10 km/h, vilket ju är klart märkbart. Jag skulle inte kalla den skillnaden jättestor, men det kanske finns andra som tycker det är ett passande begrepp.ObscureEconomist skrev:Det beror väl på om man vet hur decibelskalan fungerar eller ej. Det är en väldigt märkbar skillnad.Niklas Z skrev:Jag mätte den BMW jag hade och den M3LR jag har nu. På samma väg i 130 km/h bullrade Teslan 71 dB och BMW:n 69 dB. Skillnaden var alltså inte så jättestor, men jag upplevde också en skillnad i karaktär på ljudet. Teslans ljud upplevs som mer högfrekvent och blandar sig därför mer i samtal och musik som spelas, vilket ger en större upplevd skillnad. Det ligger kanske i linje med vad du skriver.larsos skrev:Har precis bytt en M3 LR 2019 mot dito Q2 2021 och jag upplever den nya som tystare. Jag vet att det gjorts tester med dB-mätare som inte visar någon större skillnad men jag upplever skillnaden ganska tydligt utan att jag tyckte att det var påfrestande bullrigt i den gamla. Kanske beror det på vilken frekvens bullret finns i, att det är samma volym i den nya som i den gamla men i lägre frekvenser nu... eller så är det bara glädje över ny bil som färgar mig. Känner inget behov av extra bullerreducering hursomhelst.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
Jag letar efter Goodyear Assymetric 5 med soundComfort i 235/40R19 men hittar bara utan soundComfort.ceel skrev:Intressant iakttagelse kring buller och däck. Jag hämtade ut min M3LR 2021 med 18" Aero-fälgar och körde raka vägen till däckverkstaden och satte på tredjepartsfälgar med 19".
Däcken på 18" Är Michelin Pilot Sport 4 med skumvaddering. För de nya köpte jag Goodyear Assymetric 5, också med skumvaddering på insidan. (Sound comfort).
Jag körde bilen direkt före och direkt efter bytet, bägge uppsättningarna helt nya däck och samma vägar och väder. 19-tummarna bullrade klart mindre, vilket var något oväntat. Mätte inte utan enbart en subjektiv upplevelse såklart men jag trodde det skulle vara tvärtom. Har läst mycket tester och valde Goodyear pga mycket bra omdömen på ljudkomfort och det är gissningsvis det som gör skillnaden här.
Bra att du hittade!jramer skrev:Jag letar efter Goodyear Assymetric 5 med soundComfort i 235/40R19 men hittar bara utan soundComfort.
Var fick du tag i dina och är det samma dimension? [mention]ceel [/mention]
Edit: ursäkta nu fick jag fram rätt på däck365.