S70D eller 85D
Moderator: Redaktion
Re: S70D eller 85D
Nu har jag inte kört bakhjulsdriven Tesla på vintern men BMWn (som har bakhjulsdrift) slirar rätt bra så fort väglaget är annat än perfekt trots antisladd mm. vilket gör att det ändå är lite obehagligt att köra när man bara vill ha en lugn och skön färd. Fyrhjulsdrift blir det inte så med.
Jag har tidigare jämfört 70D med en ren 85a. Där är förbrukningsskillnaden klart märkbar. Detta är från räckviddsberäknaren:
120km/h, ej AC, 20 grader
Modell___Wh/km___Räckvidd
70______190_____33,1
70D_____185_____34,1
85______204_____37,2
85D_____197_____38,5
Om man kör 6000mil per år så spar man 1000kWh på att ha en 70D mot en 85a.
Men nu ska vi inte jämföra 70D och 85. Personen vill uppenbarligen ha bakhjulsdrift, så frågan gäller batteristorlek och där tycker jag att 108'000kr för 15kWh är hutlöst dyrt (det borde kosta runt 30kkr), inte värt det någon stans. 4mils extra räckvidd för 100kkr! (Det är lika dyrt som Nissan Leafs räckvidd vilken kommer 12mil för 300k :p.) För varje månad som går så behövs extra lång räckvidd mindre och mindre i takt med att laddstationer byggs ut.
För 100k kan man få:
next gen säten
metallic lack
autopilot
premium interiör (svart Alacantara innertak)
vinterpaketet
MEN om man även bryr sig om prestanda så är det en annan femma, 85D är klart snabbare.
Jag har tidigare jämfört 70D med en ren 85a. Där är förbrukningsskillnaden klart märkbar. Detta är från räckviddsberäknaren:
70______190_____33,1
70D_____185_____34,1
85______204_____37,2
85D_____197_____38,5
Om man kör 6000mil per år så spar man 1000kWh på att ha en 70D mot en 85a.
Men nu ska vi inte jämföra 70D och 85. Personen vill uppenbarligen ha bakhjulsdrift, så frågan gäller batteristorlek och där tycker jag att 108'000kr för 15kWh är hutlöst dyrt (det borde kosta runt 30kkr), inte värt det någon stans. 4mils extra räckvidd för 100kkr! (Det är lika dyrt som Nissan Leafs räckvidd vilken kommer 12mil för 300k :p.) För varje månad som går så behövs extra lång räckvidd mindre och mindre i takt med att laddstationer byggs ut.
För 100k kan man få:
next gen säten
metallic lack
autopilot
premium interiör (svart Alacantara innertak)
vinterpaketet
MEN om man även bryr sig om prestanda så är det en annan femma, 85D är klart snabbare.
Fyrhjulsdrift är bra när man riskerar att köra fast. Annars kan den upplevda bättre fästet vara en risk, då man inte märker att det är halt. Även de bakhjulsdrivna Teslorna är fyrhjulsbromsade.
Det är också bra med jämnare däckslitage, då man slipper skifta hjul, och fyrhjulsåtervinning är knappast en nackdel.
Jag har upplevt bakhjulsdriften som väldigt bra under vintern. En gång på en av de branta kullerstensbackarna på Söder i Stockholm (Bellmansgatan) fick jag ta lite sats för att komma upp när det var isigt (jag misslyckades på första försöket utan sats).
Det är också bra med jämnare däckslitage, då man slipper skifta hjul, och fyrhjulsåtervinning är knappast en nackdel.
Jag har upplevt bakhjulsdriften som väldigt bra under vintern. En gång på en av de branta kullerstensbackarna på Söder i Stockholm (Bellmansgatan) fick jag ta lite sats för att komma upp när det var isigt (jag misslyckades på första försöket utan sats).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Gustafsson
- Teslaägare
Det skulle jag inte se som en stor fördel, möjligen en teoretisk fördel. I praktiken värtom eftersom man passar på att maxa ur samtliga motorer till det yttersta med fokus på 0-100.[/quote]Gustafsson skrev:En stor fördel med 4WD för just Tesla tror jag kan vara halveringen av kraften till drivaxeln. Särskilt när många DUs har pajat, så bör tillförlitligheten öka om belastningen minskar.
/D70
Nja, det är det du inte kan göra med 4WD i alla fall inte på 70D. Motorerna går aldrig med full effekt, utan drivningen begränsas för att den totala effekten ska hamna i krokarna drygt 350 hk. Även med "Pelle i botten" bör det bli skonsammare för drivlinan än om en motor levererar all effekt.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
85 vs 70(ej D) spar bara 850kWhapkungen skrev:Om man kör 6000mil per år så spar man 1000kWh på att ha en 70D mot en 85a.

BMW i3 REX i väntan på Model3
Räckviddsberäknaren är Teslas lite väl uppdiktade siffror. Titta på EPA-range på den amerikanska sidan istället.apkungen skrev:Jag har tidigare jämfört 70D med en ren 85a. Där är förbrukningsskillnaden klart märkbar. Detta är från räckviddsberäknaren:
70______190_____33,1
70D_____185_____34,1
85______204_____37,2
85D_____197_____38,5
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Jag tycker att räckviddsberäknaren stämmer rätt bra överens med verkliga fall... EPA är fortfarande väl optimistisk.
matbl skrev:Räckviddsberäknaren är Teslas lite väl uppdiktade siffror. Titta på EPA-range på den amerikanska sidan istället.apkungen skrev:Jag har tidigare jämfört 70D med en ren 85a. Där är förbrukningsskillnaden klart märkbar. Detta är från räckviddsberäknaren:
70______190_____33,1
70D_____185_____34,1
85______204_____37,2
85D_____197_____38,5
Hmmm..20 grader, kan inte vara svenska siffror.....

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Hej på er,
Ganska sugen Tesla aspirant här.
Testkörde en P85D i Malmö för någon vecka sedan och blev, naturligtvis, mer sugen.
Har hyrt en 70a i helgen så då ska det testas ordentligt, och framförallt kollas på skillnaden mot en 85a.
Är ju den jag ville ha, med 90 uppgradering, men det behövs kanske inte.
Blir lite småturer, Landskrona/Hässleholm/Löddeköpinge/Helsinborg under fredagen.
Lördagen ev en tur till Ullared
Söndag troligtvis en tur till Tyskland.
Fullt schema som sagt.
Vi får se hur det går
/Joakim
Ganska sugen Tesla aspirant här.
Testkörde en P85D i Malmö för någon vecka sedan och blev, naturligtvis, mer sugen.
Har hyrt en 70a i helgen så då ska det testas ordentligt, och framförallt kollas på skillnaden mot en 85a.
Är ju den jag ville ha, med 90 uppgradering, men det behövs kanske inte.
Blir lite småturer, Landskrona/Hässleholm/Löddeköpinge/Helsinborg under fredagen.
Lördagen ev en tur till Ullared
Söndag troligtvis en tur till Tyskland.
Fullt schema som sagt.
Vi får se hur det går
/Joakim
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Inget drag ingen 3a
Ok, tack för alla intressanta inlägg och Tips. Har dessutom gått igenom många andra trådar för att sätta mig in i allt som angår konfigurationen. Mitt val är
85D- behöver räckvidden, verkar högst oklart om Tindered SC kommer igång
Behöver absolut 4 hjulsdrift, vårt hus ligger uppför en backe och det orsakar alltid problem vid första snön
Jag väljer pano tak, svarta next gen stolar och autopilot. Annars inget extra, tycker att det är dyrt med 21tums hjul, bättre musikanläggning och premium interiör med el baklucka. Kan verka snålt men jag köper privat så det är mycket pengar. Ser nu framemot en fantastisk upplevelse, hoppas bara att det inte är ngt krångel med V7.0!
85D- behöver räckvidden, verkar högst oklart om Tindered SC kommer igång
Behöver absolut 4 hjulsdrift, vårt hus ligger uppför en backe och det orsakar alltid problem vid första snön
Jag väljer pano tak, svarta next gen stolar och autopilot. Annars inget extra, tycker att det är dyrt med 21tums hjul, bättre musikanläggning och premium interiör med el baklucka. Kan verka snålt men jag köper privat så det är mycket pengar. Ser nu framemot en fantastisk upplevelse, hoppas bara att det inte är ngt krångel med V7.0!
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Leverans Feb 2016
- Gustafsson
- Teslaägare
Skulle också valt 90D om du behöver räckvidden, särskilt om du har leasing. Du får ju ökning av restvärdet med halva kostnaden och leasingkostnaden borde därför inte bli så mycket högre. 85D tycker jag nu mer och mer är ett dött alternativ för leasing, i alla fall för bilar med tillverkningsår efter årsskiftet då förmånsvärdet kommer att öka på 85D-modellen. Återstår dock att se vad 90D kommer att landa på.
/7OD
Satsar på 110D år 2018 när det är dags att byta
/7OD
Satsar på 110D år 2018 när det är dags att byta

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16