S70D eller 85D

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

S70D eller 85D

Inlägg av Designer »

Har provkört en 85D och är helt såld på allt utom priset. Har räknat på en 70D med takfönster, skinnklädsel och tror att det är realistiskt mtp finansiering. Vill ha råd om vad ni tror, kommer jag att ångra att jag inte valde 85.an. Jag kör till Åre och Öland så dessa sträckor måste klaras! :shock:
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Re: S70D eller 85D

Inlägg av Oppfinnarn »

Designer skrev:
Har provkört en 85D och är helt såld på allt utom priset. Har räknat på en 70D med takfönster, skinnklädsel och tror att det är realistiskt mtp finansiering. Vill ha råd om vad ni tror, kommer jag att ångra att jag inte valde 85.an. Jag kör till Åre och Öland så dessa sträckor måste klaras! :shock:
Med 70D kommer man ca 30mil i motorvägsfart så det räcker nog i det flesta scenarion. Finns väl Supercharger så man klarar Årefärden (beroende på var du kommer ifrån förståss). Östkusten (E22) är väl förtillfället inte så väl utyggt med supercargers, men kommer väl vara det till nästa sommar (på Teslamotors hemsida säger de 2015, men till sommaren finns de nog på plats med säkerhet).

Vidare kan jag tipsa om att kolla upp med Tesla och deras Demobilar om du vill spara någon krona. De säljs med skaplig rabatt - så hittade jag min 70D :)
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare

Inlägg av stefan007 »

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 486#p39363
Kolla även denna länken. Räckvidd och prestanda, ja vad är det värt. Surt med ökande priser pga dollarkursen..
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Har diskuteras många gånger här. Jag tänkte först att 85D var den enda alternativet, men skillnaden i räckvidd är liten och laddtiderna likvärdiga så nu känns 70D fullt tillräcklig.

Här kör Tesla Bjørn från Bodø till Oslo med en 70D.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker nog valet står mellan 90D och 70D. För de flesta är det inte så stor skillnad mellan 70 å 85 och har man råd med 85D, så kan man lika gärna öka på till 90 ...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Designer skrev:
Spara in 53000 på att inte välja D om du är på tight budget (oavsett 70 eller 85), fyrhjulsdrift i all ära men det är ganska dyrt på en tesla. Ta sen bort takfönstret och skinnklädseln så kan du få en 85 till ungefär samma pris...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Gustafsson skrev:
Jag tycker nog valet står mellan 90D och 70D. För de flesta är det inte så stor skillnad mellan 70 å 85 och har man råd med 85D, så kan man lika gärna öka på till 90 ...
/70D
Tycker inte det handlar om i fall man har råd eller inte utan hur man prioriterar och vilka behov man har. Håller man sig inom SC-nätverket, som fortfarande växer, så räcker det med 70kWh. Men det är klart gör man dykningar ut i de vita områdena så kanske det kan vara värt att skaffa ett större batteri och då är det och då är det nog klok att gå på 90kWh direkt.

Fyrhjulsdrift skulle jag välja, att slira bort energi tror jag inte är bra. Sen har jag också ett behov av att ta mig fram vintertid på lite dåliga vägar. Men här är det verkligen ner till personliga prioriteringar.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

LarsL skrev:
Fyrhjulsdrift skulle jag välja, att slira bort energi tror jag inte är bra. Sen har jag också ett behov av att ta mig fram vintertid på lite dåliga vägar. Men här är det verkligen ner till personliga prioriteringar.
Slira bort energi?

Om dåliga vägar är små oplogade med en decimeter snö så förstår jag. Om det är osaltade riksvägar som är fint plogade i norrland så finns inget behov av fyrhjulsdrift. Man kan tycka det är bra, men det behövs inte.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

matbl skrev:
LarsL skrev:
Slira bort energi?

Om dåliga vägar är små oplogade med en decimeter snö så förstår jag. Om det är osaltade riksvägar som är fint plogade i norrland så finns inget behov av fyrhjulsdrift. Man kan tycka det är bra, men det behövs inte.
Men fyrhjulsdriften på Teslan ger väl i sig längre räckvidd då den "andra" motorn är mer anpassade för motorvägshastigheter och driver i de fallen?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ja det ger bättre räckvidd med Teslas fyrhjulsdrift. Men det kostar mer än det smakar om d bara är räckvidd man är ute efter. Om man vill ha bättre grepp och lite bättre acc vid vått väglag etc, så är det en annan femma.

Jag tycker inte att 85an är värd extrapengarna. Om man åker på SC vägar så är det nästan ngen skillnad på tid med 70D o 85, kanske liite mer skillnad upp till en 85D. Om man åker utanför SCvägar så finns ofta Chademo som går utmärkt och 11kW om man behöver toppa upp laddningen. De få gånger man får krångla lite mer för att man har en 70D jämnas ut av att man istället kan kosta på sig massor med extrautrustning! Hänvisar igen till björns video.

Men om man bryr sig om acc, då är en 85D det klara valet.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Nemesis skrev:
matbl skrev:
LarsL skrev:
Slira bort energi?

Men fyrhjulsdriften på Teslan ger väl i sig längre räckvidd då den "andra" motorn är mer anpassade för motorvägshastigheter och driver i de fallen?
Marginellt i verkligheten. Knappt 8 km enligt EPA.
Att uppdatera 85=>85D kostar ca 50k och ger 8 km.
Att uppdatera 85=>90 kostar ca 30k och ger 25 km.
...
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

matbl skrev:
Nemesis skrev:
matbl skrev:
LarsL skrev:
Slira bort energi?

...
Ok, trodde det gav mer än så. Man inser mer och mer att det är batteriet de handlar om :) åtminstone inte motorn i sig då en ny säkring förbättrar prestandan märkvärt. Mind-blowing för alla stackars fossilare...

Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

matbl skrev:
...
Man skall inte välja fyrhjulsdrift för att få längre räckvidd, däremot är Teslas fyrhjulsdrift unik eftersom den inte ökar energiförbrukning, det gör vad jag vet alla andra lösningar.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Lustigt att det inte slirar bort energi men att 0-100 tiden är bättre för fyrhjulsdrivet, lite av en paradox :roll:
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

LarsL skrev:
Lustigt att det inte slirar bort energi men att 0-100 tiden är bättre för fyrhjulsdrivet, lite av en paradox :roll:
Tvärtom väl - slirar man så går det mindre fort.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Lessmog skrev:
LarsL skrev:
Tvärtom väl - slirar man så går det mindre fort.
Jo, precis vad jag trodde tidigare i tråden men tydligen inte... :roll:

Nej, alltså en av anledningarna till att jag skulle välja 70D istället för en 70 är att jag vill ha ner kraften i backen med så lite förluster som möjligt. Då funkar fyrhjulsdrift bättre än tvåhjulsdrift.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Ah, jag hade visst tappat den där tråden. Överens.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Mindre risk att du slirar om du har fyrhjulsdrift. Mindre energi kommer alltså gå till spillo med fyrhjulsdrift pga att man slirar. Dock inte så ofta som man kommer slira dock, särskilt inte med elektroniskt styrd elmotor som direkt reglerar effekten.

Ökad vikt leder till lite högre förbrukning men effektivare användning med hjälp av dubbla motorer och dubbla utväxlingar leder till minskad förbrukning som överväger det negativa med vikten. Påverkar dock inte så mycket totalt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
18650

Inlägg av 18650 »

Svenssons skrev:
Mindre risk att du slirar om du har fyrhjulsdrift. Mindre energi kommer alltså gå till spillo med fyrhjulsdrift pga att man slirar. Dock inte så ofta som man kommer slira dock, särskilt inte med elektroniskt styrd elmotor som direkt reglerar effekten.
Du slirar alltid så länge du driver bilen framåt. Huruvida det är effektivare att fördela slirandet över alla fyra hjul eller till bakhjulen vet jag inte.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

En av dom större fördelarna med fyrhjulsdriften är väl regenerativa bromsningen och därmed mindre/jämnare däckslitage.

Elbilar i allmänhet gör sig ju bättre med framhjulsdrift tack vare detta. Nu har ju alltid tesla s varit uppmärksammad pga spektakulär accelaration och sålt väldigt bra pga av acc och till det behövs ju bakhjulsdrift. Så att börja med enbart bakhjulsdrift ifall man ville komma ut snabbare med bilen var nog helt rätt tänkt.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Ni konstruerar fördelar för fyrhjulsdrift som antingen knappt finns i verkligheten eller är vääldigt små.
Summan är att det finns en stor fördel med fyrhjulsdrift och det är om man kör på sånt underlag att den verkligen behövs. Inte att man tycker den är bra att ha utan att den behövs. Det är väldigt få ställen man kör en Tesla där det är så. Oplogad skogsväg med en decimeter lössnö är ett sånt tillfälle, men det är nog få som kör så.
För alla andra är det bara en dyr gimmick. Har man pengar att spendera och gillar prestandan så visst för all del. Men för oss andra så är det pengar i sjön.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nu vet inte jag var du bor, men jag har varit med om många gånger i Göteborg då fyrhjulsdrift har behövts. Här finns många backar, och det kan ta ett bra tag att få plogat överallt när snön faller. De särskilt hårda vintrarna 2010 och 2011 hade jag den oturliga kombinationen av framhjulsdrift och friktionsdäck, och jävlar vad jag körde fast. Många gånger. Flera gånger ställde jag bara bilen för det inte var lönt. Då bodde vi på ett ställe med en riktigt rejäl lång backe upp det sista, med flera farthinder mitt i backen. När det var vinterväglag slutade bussarna köra upp för den backen, och många bilar kom inte heller upp. Efter de vintrarna har vi bara haft bilar med fyrhjulsdrift och det var aldrig någonsin ett problem, inte en enda gång.

Men självklart är det inte bara då fyrhjulsdrift är en fördel, som du vill få det till. Att kunna köra mer obehindrat på underlag där det ändå vore möjligt att ta sig fram med tvåhjulsdrift är också en fördel. Hur bilen uppför sig och körkänslan kan man uppleva som en fördel. Om man vill kunna utnyttja bilens fulla acceleration på vått underlag är det definitivt en fördel.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Äsch har alltid klarat mig med tvåhjulsdrift både fram och bakhjulsdrivna och bor på landet i norrland (brukar notera att fyrhjulsdrivna bilar mest behövs i stockholm ;) )
Nu blev det ju en fyrhjulsdriven elbil, men jag är lite fundersam hur man ska bogsera den baklänges ifall man har varit övermodig i djup snö och behöver släpa teslan baklänges.
Det enda stället jag kan se att fästa är hjulupphängningen på bakhjulen och då behöver man nog nåt spännband eller så.
Är det någon som vet?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

En stor fördel med 4WD för just Tesla tror jag kan vara halveringen av kraften till drivaxeln. Särskilt när många DUs har pajat, så bör tillförlitligheten öka om belastningen minskar.
/D70
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
18650

Inlägg av 18650 »

mickeisol skrev:
(brukar notera att fyrhjulsdrivna bilar mest behövs i stockholm ;) )
Ja, det brukar målas upp som att det är i princip omöjligt att hålla en FWD på vägen bara det är dagg i luften. Historiskt så är Tesla första gången man kan välja till 4x4 och iaf på pappret vinna förbrukning på det hela. Men som någon sa ovanför så är det ju i praktiken sällan det verkligen behövs. De flesta bilar är tvåhjulsdrivna, förmodligen även på framhjulen och de flesta tar sig fram utmärkt.
Gustafsson skrev:
En stor fördel med 4WD för just Tesla tror jag kan vara halveringen av kraften till drivaxeln. Särskilt när många DUs har pajat, så bör tillförlitligheten öka om belastningen minskar.
/D70
Det skulle jag inte se som en stor fördel, möjligen en teoretisk fördel. I praktiken värtom eftersom man passar på att maxa ur samtliga motorer till det yttersta med fokus på 0-100.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Skriv svar