Sida 2 av 2

Re: S70D eller 85D

Postat: 13 okt 2015 10:35
av apkungen
Nu har jag inte kört bakhjulsdriven Tesla på vintern men BMWn (som har bakhjulsdrift) slirar rätt bra så fort väglaget är annat än perfekt trots antisladd mm. vilket gör att det ändå är lite obehagligt att köra när man bara vill ha en lugn och skön färd. Fyrhjulsdrift blir det inte så med.

Jag har tidigare jämfört 70D med en ren 85a. Där är förbrukningsskillnaden klart märkbar. Detta är från räckviddsberäknaren:
120km/h, ej AC, 20 grader
Modell___Wh/km___Räckvidd
70______190_____33,1
70D_____185_____34,1
85______204_____37,2
85D_____197_____38,5

Om man kör 6000mil per år så spar man 1000kWh på att ha en 70D mot en 85a.

Men nu ska vi inte jämföra 70D och 85. Personen vill uppenbarligen ha bakhjulsdrift, så frågan gäller batteristorlek och där tycker jag att 108'000kr för 15kWh är hutlöst dyrt (det borde kosta runt 30kkr), inte värt det någon stans. 4mils extra räckvidd för 100kkr! (Det är lika dyrt som Nissan Leafs räckvidd vilken kommer 12mil för 300k :p.) För varje månad som går så behövs extra lång räckvidd mindre och mindre i takt med att laddstationer byggs ut.

För 100k kan man få:
next gen säten
metallic lack
autopilot
premium interiör (svart Alacantara innertak)
vinterpaketet

MEN om man även bryr sig om prestanda så är det en annan femma, 85D är klart snabbare.

Re: S70D eller 85D

Postat: 13 okt 2015 10:53
av bylund
Fyrhjulsdrift är bra när man riskerar att köra fast. Annars kan den upplevda bättre fästet vara en risk, då man inte märker att det är halt. Även de bakhjulsdrivna Teslorna är fyrhjulsbromsade.

Det är också bra med jämnare däckslitage, då man slipper skifta hjul, och fyrhjulsåtervinning är knappast en nackdel.

Jag har upplevt bakhjulsdriften som väldigt bra under vintern. En gång på en av de branta kullerstensbackarna på Söder i Stockholm (Bellmansgatan) fick jag ta lite sats för att komma upp när det var isigt (jag misslyckades på första försöket utan sats).

Re: S70D eller 85D

Postat: 13 okt 2015 11:20
av Gustafsson
Gustafsson skrev:
En stor fördel med 4WD för just Tesla tror jag kan vara halveringen av kraften till drivaxeln. Särskilt när många DUs har pajat, så bör tillförlitligheten öka om belastningen minskar.
/D70
Det skulle jag inte se som en stor fördel, möjligen en teoretisk fördel. I praktiken värtom eftersom man passar på att maxa ur samtliga motorer till det yttersta med fokus på 0-100.[/quote]
Nja, det är det du inte kan göra med 4WD i alla fall inte på 70D. Motorerna går aldrig med full effekt, utan drivningen begränsas för att den totala effekten ska hamna i krokarna drygt 350 hk. Även med "Pelle i botten" bör det bli skonsammare för drivlinan än om en motor levererar all effekt.
/70D

Re: S70D eller 85D

Postat: 13 okt 2015 11:30
av 18650
apkungen skrev:
Om man kör 6000mil per år så spar man 1000kWh på att ha en 70D mot en 85a.
85 vs 70(ej D) spar bara 850kWh ;)

Re: S70D eller 85D

Postat: 13 okt 2015 12:02
av matbl
apkungen skrev:
Jag har tidigare jämfört 70D med en ren 85a. Där är förbrukningsskillnaden klart märkbar. Detta är från räckviddsberäknaren:
120km/h, ej AC, 20 grader
Modell___Wh/km___Räckvidd
70______190_____33,1
70D_____185_____34,1
85______204_____37,2
85D_____197_____38,5
Räckviddsberäknaren är Teslas lite väl uppdiktade siffror. Titta på EPA-range på den amerikanska sidan istället.

Re: S70D eller 85D

Postat: 13 okt 2015 13:02
av apkungen
Jag tycker att räckviddsberäknaren stämmer rätt bra överens med verkliga fall... EPA är fortfarande väl optimistisk.

Re: S70D eller 85D

Postat: 13 okt 2015 14:31
av drakbane
matbl skrev:
apkungen skrev:
Jag har tidigare jämfört 70D med en ren 85a. Där är förbrukningsskillnaden klart märkbar. Detta är från räckviddsberäknaren:
120km/h, ej AC, 20 grader
Modell___Wh/km___Räckvidd
70______190_____33,1
70D_____185_____34,1
85______204_____37,2
85D_____197_____38,5
Räckviddsberäknaren är Teslas lite väl uppdiktade siffror. Titta på EPA-range på den amerikanska sidan istället.

Hmmm..20 grader, kan inte vara svenska siffror..... :lol:

Re: S70D eller 85D

Postat: 13 okt 2015 14:37
av drakbane
Hej på er,

Ganska sugen Tesla aspirant här.
Testkörde en P85D i Malmö för någon vecka sedan och blev, naturligtvis, mer sugen.

Har hyrt en 70a i helgen så då ska det testas ordentligt, och framförallt kollas på skillnaden mot en 85a.
Är ju den jag ville ha, med 90 uppgradering, men det behövs kanske inte.

Blir lite småturer, Landskrona/Hässleholm/Löddeköpinge/Helsinborg under fredagen.
Lördagen ev en tur till Ullared
Söndag troligtvis en tur till Tyskland.

Fullt schema som sagt.
Vi får se hur det går

/Joakim

Re: S70D eller 85D

Postat: 17 okt 2015 10:03
av Designer
Ok, tack för alla intressanta inlägg och Tips. Har dessutom gått igenom många andra trådar för att sätta mig in i allt som angår konfigurationen. Mitt val är
85D- behöver räckvidden, verkar högst oklart om Tindered SC kommer igång
Behöver absolut 4 hjulsdrift, vårt hus ligger uppför en backe och det orsakar alltid problem vid första snön
Jag väljer pano tak, svarta next gen stolar och autopilot. Annars inget extra, tycker att det är dyrt med 21tums hjul, bättre musikanläggning och premium interiör med el baklucka. Kan verka snålt men jag köper privat så det är mycket pengar. Ser nu framemot en fantastisk upplevelse, hoppas bara att det inte är ngt krångel med V7.0!

Re: S70D eller 85D

Postat: 17 okt 2015 12:48
av kangru
Du kommer bli nöjd Designer!

Re: S70D eller 85D

Postat: 17 okt 2015 12:55
av apkungen
Jag skulle uppgradera till 90 isf och få ny batterikemi och lite extra räckvidd.

Re: S70D eller 85D

Postat: 19 okt 2015 09:24
av Gustafsson
Skulle också valt 90D om du behöver räckvidden, särskilt om du har leasing. Du får ju ökning av restvärdet med halva kostnaden och leasingkostnaden borde därför inte bli så mycket högre. 85D tycker jag nu mer och mer är ett dött alternativ för leasing, i alla fall för bilar med tillverkningsår efter årsskiftet då förmånsvärdet kommer att öka på 85D-modellen. Återstår dock att se vad 90D kommer att landa på.
/7OD

Satsar på 110D år 2018 när det är dags att byta :)