Re: DN provkör vätgasbil
Postat: 12 okt 2015 21:30
+1chpaulin skrev:
OchAccording to the 2010 California Low Carbon Fuel Standard Final Regulation Order, fuel-cell cars have an average lifetime greenhouse gas emissions rate of 61.83 grams of carbon dioxide per megajoule. This is for hydrogen produced through the popular natural gas reforming process.
Electricity, on the other hand, was determined to have average lifetime greenhouse gas emissions of 41.37g/mj.
There you have it, in a nutshell.
Med andra ord. Släng bort 75% av elektriciteten i konvertering, paketering, transport, lagring mm, för att producera och använda vätgasen.In fact, a 2006 study by fuel-cell consultant Ulf Bossel concluded that, after the energy required to isolate hydrogen from the natural compounds it typically bonds to, package it, transport it, and energy lost in the fuel cell reaction, only 25 percent remains for “practical use.”
En bränslecellsbil är egentligen bara en elbil med vanligtvis en bränslecell, en större tank för vätgas och ett mindre batteri. Undra om danskarna har specificerat hur stor tank och hur stor bränslecell som krävs för att kalla bilen en bränslecellsbil?Martinen skrev:Kanske kunde ha en elbil, med möjlighet att koppla in en Range extender i form av bränslecell i bagageluckan![]()
Skulle i så fall vara en pryl som man kan stoppa in och plocka ur själv. Tänk att man har elbilar som går 20-30 mil. Så kan man hyra en sådan, och få 60 mil istället.
Jag vet - Känns långsökt i dagsläget. Men kul idé. Kräver ju lite vidareutveckling förstås.
Eller så kombinerar man elbilar med en sån här:
http://www.thinkgeek.com/product/htip/
Jo det var så jag tänkte, men tänkte framförallt på bilarna som har kort räckvidd.Svenssons skrev:En bränslecellsbil är egentligen bara en elbil med vanligtvis en bränslecell, en större tank för vätgas och ett mindre batteri. Undra om danskarna har specificerat hur stor tank och hur stor bränslecell som krävs för att kalla bilen en bränslecellsbil?Martinen skrev:Kanske kunde ha en elbil, med möjlighet att koppla in en Range extender i form av bränslecell i bagageluckan![]()
Skulle i så fall vara en pryl som man kan stoppa in och plocka ur själv. Tänk att man har elbilar som går 20-30 mil. Så kan man hyra en sådan, och få 60 mil istället.
Jag vet - Känns långsökt i dagsläget. Men kul idé. Kräver ju lite vidareutveckling förstås.
Eller så kombinerar man elbilar med en sån här:
http://www.thinkgeek.com/product/htip/
Varför inte modda en Model S med nedan bränslecell som laddar det mindre batteriet i Teslan och vips så har du en bränslecellsbil!
http://www.engadget.com/2013/11/12/upp- ... fuel-cell/
Svenssons skrev:Varför inte modda en Model S med nedan bränslecell som laddar det mindre batteriet i Teslan och vips så har du en bränslecellsbil!
http://www.engadget.com/2013/11/12/upp- ... fuel-cell/
(Med det mindre batteriet menar jag 12V-batteriet...)