Sida 2 av 2

Re: DN provkör vätgasbil

Postat: 12 okt 2015 21:30
av chpaulin
Ali G skrev:
Do you thing man will ever walk on the sun?...
https://youtu.be/_xLN5-1QGRM?t=40s

:D

Re: DN provkör vätgasbil

Postat: 12 okt 2015 21:43
av Martinen
chpaulin skrev:
Ali G skrev:
Do you thing man will ever walk on the sun?...
https://youtu.be/_xLN5-1QGRM?t=40s

:D
+1

Re: DN provkör vätgasbil

Postat: 12 okt 2015 21:55
av bjelkeman
I Kalifornien som inte har lika låga utsläpp som Sverige från sin elproduktion så ser det ut såhär;
According to the 2010 California Low Carbon Fuel Standard Final Regulation Order, fuel-cell cars have an average lifetime greenhouse gas emissions rate of 61.83 grams of carbon dioxide per megajoule. This is for hydrogen produced through the popular natural gas reforming process.

Electricity, on the other hand, was determined to have average lifetime greenhouse gas emissions of 41.37g/mj.

There you have it, in a nutshell.
Och
In fact, a 2006 study by fuel-cell consultant Ulf Bossel concluded that, after the energy required to isolate hydrogen from the natural compounds it typically bonds to, package it, transport it, and energy lost in the fuel cell reaction, only 25 percent remains for “practical use.”
Med andra ord. Släng bort 75% av elektriciteten i konvertering, paketering, transport, lagring mm, för att producera och använda vätgasen.

Länk till artikel: http://ecomento.com/guide/hydrogen-fuel ... s-greener/

Re: DN provkör vätgasbil

Postat: 12 okt 2015 22:49
av mjwahl
Egentligen är det bra att det blir konkurrens inom segmentet ickefossilbilar. Det kommer driva utvecklingen framåt både för el-bilar och bränsleceller. Det blir väl ett kapplöpningsgrace mellan dessa teknologier för att få till en positiv spiral av ökad volym och därmed lägre styckkostnad för produktion för själva energi och drivkällan

Det som talar för batteritekniken är att den går att framställa i liten fysisk storlek och därmed mångsidig som energikälla för fler områden - den används inom så många industrier som dator-, mobil-, bil-, konsmentprodukter som bärbara stavmixrar, tandborstar eller gräsklippare. Det är en klar fördel för litiumjonteknologinen att ha så många industrier som redan använder tekniken och driver utvecklings och volymen framåt.

Re: DN provkör vätgasbil

Postat: 12 okt 2015 22:54
av LarsL
Det kanske är bra med bägge, eller fler, tekniker parallellt bara inte staten går inte och stöttar fel teknik. Det var ju galet att gå in med stöd till etanolen och på samman sätt är det vansinnigt att stödja vätgasbilar. Samma gäller så klart, av rättvise skäl elbilar... Kvar blir då att straffa "fel" teknik som diesel och bensinbilar.

Re: DN provkör vätgasbil

Postat: 12 okt 2015 22:59
av Martinen
Kanske kunde ha en elbil, med möjlighet att koppla in en Range extender i form av bränslecell i bagageluckan :roll:
Skulle i så fall vara en pryl som man kan stoppa in och plocka ur själv. Tänk att man har elbilar som går 20-30 mil. Så kan man hyra en sådan, och få 60 mil istället.

Jag vet - Känns långsökt i dagsläget. Men kul idé. Kräver ju lite vidareutveckling förstås.

Eller så kombinerar man elbilar med en sån här:
http://www.thinkgeek.com/product/htip/

Re: DN provkör vätgasbil

Postat: 12 okt 2015 23:22
av Svenssons
Martinen skrev:
Kanske kunde ha en elbil, med möjlighet att koppla in en Range extender i form av bränslecell i bagageluckan :roll:
Skulle i så fall vara en pryl som man kan stoppa in och plocka ur själv. Tänk att man har elbilar som går 20-30 mil. Så kan man hyra en sådan, och få 60 mil istället.

Jag vet - Känns långsökt i dagsläget. Men kul idé. Kräver ju lite vidareutveckling förstås.

Eller så kombinerar man elbilar med en sån här:
http://www.thinkgeek.com/product/htip/
En bränslecellsbil är egentligen bara en elbil med vanligtvis en bränslecell, en större tank för vätgas och ett mindre batteri. Undra om danskarna har specificerat hur stor tank och hur stor bränslecell som krävs för att kalla bilen en bränslecellsbil?

Varför inte modda en Model S med nedan bränslecell som laddar det mindre batteriet i Teslan och vips så har du en bränslecellsbil!

http://www.engadget.com/2013/11/12/upp- ... fuel-cell/


(Med det mindre batteriet menar jag 12V-batteriet...)

Re: DN provkör vätgasbil

Postat: 12 okt 2015 23:23
av Martinen
Svenssons skrev:
Martinen skrev:
Kanske kunde ha en elbil, med möjlighet att koppla in en Range extender i form av bränslecell i bagageluckan :roll:
Skulle i så fall vara en pryl som man kan stoppa in och plocka ur själv. Tänk att man har elbilar som går 20-30 mil. Så kan man hyra en sådan, och få 60 mil istället.

Jag vet - Känns långsökt i dagsläget. Men kul idé. Kräver ju lite vidareutveckling förstås.

Eller så kombinerar man elbilar med en sån här:
http://www.thinkgeek.com/product/htip/
En bränslecellsbil är egentligen bara en elbil med vanligtvis en bränslecell, en större tank för vätgas och ett mindre batteri. Undra om danskarna har specificerat hur stor tank och hur stor bränslecell som krävs för att kalla bilen en bränslecellsbil?

Varför inte modda en Model S med nedan bränslecell som laddar det mindre batteriet i Teslan och vips så har du en bränslecellsbil!

http://www.engadget.com/2013/11/12/upp- ... fuel-cell/
Jo det var så jag tänkte, men tänkte framförallt på bilarna som har kort räckvidd.

Re: DN provkör vätgasbil

Postat: 12 okt 2015 23:29
av Martinen
Svenssons skrev:
Varför inte modda en Model S med nedan bränslecell som laddar det mindre batteriet i Teslan och vips så har du en bränslecellsbil!

http://www.engadget.com/2013/11/12/upp- ... fuel-cell/


(Med det mindre batteriet menar jag 12V-batteriet...)

HAHA.
ja nu fattade jag åxå.
Ja det borde väl räcka.