Toja skrev:AGCF skrev:Herr X skrev:Det är visst en hel del vätgas-lobbyister ute och snurrar nu. Ni minns att danskarna häromdagen beslutade att införa full miljöskatt på elbilar? Nu visar det sig att man behåller undantaget från miljöavgifter på vätgasbilar! Det är alltså bara batteri-elbilar som beskattas på samma sätt som diesel- och bensinbilar, vätgasbilar betalar inga miljöavgifter!
http://e24.no/bil/tesla-motors/musk-for ... r/23540770
Vätgasbilarna kan behöva det, ingen kommer köpa dem ändå

Jag tänkte länge köpa vätgasbil, men vätgas är dyrt och det är dyra tankställen.
Det kommer aldrig bli något stort om det inte rabatteras av staten ordentligt.
Vilket dom inte kommer göra
Jag har nu funderat lite på detta och blev kluven. Jag vill inte vara emot nya lösningar för att få bort bensin och dieselbilar. Om vätgasbilar kan skynda på processen tillsammans med elbilar så är det ändå positivt
OBS jag har inte läst på om detta alls. Spekulerar bara. Och försöker ha en open mind
Om jag nu försöker tänka lite brett, så finns det ju faktiskt mycket mer än bara bilar.
Om vi kollar på Personbilar så är problemet idag:
- Dyra stationer
- Stationerna kommer kanske kräva en en hel del energi? Nån som har koll på fullständig verkningsgrad. Om man stoppar in 1 KWH för att skapa väte. Hur hur mycket energi får man ut i bilen från bränslecellen?
- Bilarna är än så länge Jättedyra
resultat = Känns förmodligen ganska ohållbart i dagsläget. Detta är precis vad som sades om elbilar innan Tesla mfl (vet att många säger det idag, men attityden är ändå annorlunda idag)
Det stora problemet är i första hand att stationerna är så dyra att bygga.
Det kanske finns andra applikationer som kan dra nytta av att bilindustrin vidareutvecklar denna teknik. Det finns kanske applikationer där bränsleceller kan göra nytta. Skulle tekniken exempelvis kunna användas för riktigt Tung trafik?? Skulle man kunna ha det på båtar? Lantbruk? Flygplan? Elflygplan håller ju på att utvecklas, men jag tror det kommer dröja innan vi lyckas flyga över Atlanten med ett Passagerarplan som drivs på el.
Min poäng är att vi ska inte avfärda den här typen av grejer bara för att det inte är optimalt vår vardag. Det finns så många andra aspekter som skulle kunna undersökas, och framförallt många andra användningsområde som vi kanske inte ens kommit på än.