Sida 2 av 2
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 24 jun 2021 08:39
av Svenssons
Behovet av 11 kW (eller mer om man har en Modell S/X) AC laddbox har minskat i och med utbyggnaden av snabbladdare och allt vanligare med Typ 2 som Taliz nämnde. Det är enbart när man kör långt utanför detta ändå hyfsat välbyggda laddnätverk samtidigt som man besöker mindre destinationer/hotell som inte erbjuder destinationsladdning som det kan behövas. Finns knappt kvar några sådana platser i Sverige. Är väl i princip enbart de allra östligaste delarna av Europa eller om man kör utanför Europa som behovet av en trefas laddbox blir stort.
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...
Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 24 jun 2021 09:14
av mikebike
Svenssons skrev:Behovet av 11 kW (eller mer om man har en Modell S/X) AC laddbox har minskat i och med utbyggnaden av snabbladdare och allt vanligare med Typ 2 som Taliz nämnde. Det är enbart när man kör långt utanför detta ändå hyfsat välbyggda laddnätverk samtidigt som man besöker mindre destinationer/hotell som inte erbjuder destinationsladdning som det kan behövas. Finns knappt kvar några sådana platser i Sverige. Är väl i princip enbart de allra östligaste delarna av Europa eller om man kör utanför Europa som behovet av en trefas laddbox blir stort.
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Själv har jag möjlighet med Bjelkemetoden att dra med min "fast monterade" laddbox och kunna ladda min bil i 16,5 kW och enstaka äldre Model S i 22 kW men det finns inte många platser som klarar av dessa effekter även ifall de har trefasuttag, det märkte jag när jag sänkte en polsk mack...
Detta var för 4 år sedan, idag hade jag inte släpat med mig min Tesla Wallconnector på samma resa och det är inga problem att hitta laddplatser längre, då fanns 0 laddplatser mellan Gdansk och Warszawa. Skulle troligen inte använda något annat än Typ 2-kabel och snabbladdare. Eventuellt schuko dvs enfas på hotell.
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 24 jun 2021 10:35
av Jerker
Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 24 jun 2021 10:45
av MrRun
Jerker skrev:Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Ja den där ser smidig och kompetent ut. Har du den med eller utan bluetooth?
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 24 jun 2021 12:17
av martinot
mikebike skrev:
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Bodde på ett av Radisson Blu hotell för två veckor sedan, och de hade åtta (eller om det kanske var 10, minns inte exakt) platser med 16A CEE eluttag för elbilar.
Sedan så har jag laddat även på 3-fas hos vänner som haft röda CEE-uttag. Kan vara värt att kika i källare och garage där det ofta kan finnas.
Har även laddat på industrier, hamnplatser mm. på röda CEE. Är faktiskt mer vanligt än man först kan tro (hade aldrig direkt noterat innan jag skaffade elbil).
Har man sedan en adapter för att även kunna ladda på 1-fas Schuko och CEE så är man i princip "hemma".
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 24 jun 2021 12:40
av Nect
Svenssons skrev:
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!
Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 24 jun 2021 19:24
av Svenssons
mikebike skrev:
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången...

Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 24 jun 2021 20:08
av mikebike
Svenssons skrev:mikebike skrev:
Jag kan aldrig ladda "på destination" eftersom vi bor hos släkt, vänner och på B&B. Bor man på hotell så är det en annan sak, men vi bor i stort sett aldrig på hotell. De hotell jag har sett som har destinationsladdare har haft två stycken, räcker det verkligen?
Har laddat hos släkt, vänner, B&B, hotell, Liseberg, Astrid Lindgrens värld, GeKås mfl ställen. Det finns mängder med laddmöjligheter men schuko och trefas bör undvikas och endast användas när man känner till installation och verkligen behöver destinationsladda. Det räcker med ett ladduttag, jag har aldrig laddat på mer än ett åt gången...

Min svåger har laddbox, men längst in i garaget, till vänster om bilen, med kort kabel.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 24 jun 2021 23:56
av rollo
Men tror att det var främst före de hade den fasta Tesla WC att erbjuda. Den är ju trots allt en bättre och säkrare permanent laddlösning att ha hemma.
Förklara gärna vad som är bättre och säkrare. Jag behövde varken bidrag eller elektriker. Laddaren är såvitt jag vet godkänd och inte föremål för återkallelse. Fungerar fortfarande efter konstant bruk i 6 år.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 25 jun 2021 01:59
av Robertrimmevik
Nect skrev:Svenssons skrev:
Är det någon tillverkare som skickar med en trefas EVSE/laddbox idag? Tesla gjorde det tidigare men de var ju rätt ensamma om det.
Audi skickar med en EVSE som har både shucko och rött 16A CEE-uttag. Men ”klumpen” på kabeln är konstigt nog gigantisk!
Nackdelen är att man enbart kan välja 50 eller 100% laddeffekt (då man inte kan begränsa laddeffekten i bilen)
Kan vara så att jordfelsbrytare B tar stor plats därav gigantisk klump.
Använder ofta min reseladdare från Audi. Den röda är guld värd för destinationsladdning. Tar ju alldeles för lång tid att använda shucko. Är jag osäker på installationen så drar jag ner till 50%.
Re: Flexibel och prisvärd laddlösning (hemma och borta)?
Postat: 25 jun 2021 08:11
av Jerker
MrRun skrev:Jerker skrev:Jag har haft en sån här till mina Zoe och min Tesla 3 sedan 2016 och den har funkat superbra. En 1-fasadapter gör att man klarar sig överallt.
Ja den där ser smidig och kompetent ut. Har du den med eller utan bluetooth?
Utan. Den med Bluetooth fanns inte att få tag på när jag köpte den. Iaf inte med rimlig leveranstid.