Om man har "smedhänder" då?TiborBlomhall skrev:- Jag skulle säga så här: bränner det i handen när du tar i ratten, ja då har du rattvärme.
Rattvärme, hur vet man.....
Moderator: Redaktion
Re: Rattvärme, hur vet man.....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Min farfarsfar och namne (lite skumt att se hans gravsten med "mitt" ganska ovanliga namn på) lär aldrig haft handskar på sig. Arbetade i skogen i minus 20 barhänt. Kan ju tänka er vad skönt det måste ha varit med timmersaxar helt i järn osv...
Han hade definitivt inte behövt rattvärme.
Nä, inte ens vi hälsingar görs som förr.
Nä, inte ens vi hälsingar görs som förr.
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Totalt meningslös med rattvärme egentligen eftersom man ändå ”förvärmer”’bilen på vintern.
Gör man det inte så blir ju bilen varm på nolltid ändå..
Gör man det inte så blir ju bilen varm på nolltid ändå..
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9734
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Nej. För det första förvärmer jag aldrig om temperaturen är över nollan. För det andra måste man förvärma ganska länge för att ratten skall bli varm och då går det åt ganska mycket energi.Jonte73 skrev:Totalt meningslös med rattvärme egentligen eftersom man ändå ”förvärmer”’bilen på vintern.
Gör man det inte så blir ju bilen varm på nolltid ändå..
För det tredje är det (alldeles för) vanligt att appen inte får kontakt med bilen och då kan man inte förvärma bilen.
För det fjärde går det inte att förvärma när batterinivån är under 20%.
Jag antar att de som tycker att rattvärme är "meningslös" aldrig använder värmesitsarna heller?
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Håller helt med. Ska man bara köra lite kortare sträckor är det ju perfekt med stolsvärme och rattvärme och sen lite värme på för att hålla sikten.mikebike skrev:Nej. För det första förvärmer jag aldrig om temperaturen är över nollan. För det andra måste man förvärma ganska länge för att ratten skall bli varm och då går det åt ganska mycket energi.Jonte73 skrev:Totalt meningslös med rattvärme egentligen eftersom man ändå ”förvärmer”’bilen på vintern.
Gör man det inte så blir ju bilen varm på nolltid ändå..
För det tredje är det (alldeles för) vanligt att appen inte får kontakt med bilen och då kan man inte förvärma bilen.
Jag antar att de som tycker att rattvärme är "meningslös" aldrig använder värmesitsarna heller?
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Tycker alltid den här diskussionen är lite vriden. Jag är normalt väldigt kall om händerna och ofta när jag kör bil. Även om resten av kroppen är lagom så kan händerna vara iskalla. Man vill ju inte brassa på med 23-25 grader i kupén för att händerna är frusna heller. Supersmart med rattvärme och skulle lätt betala mer för det.
Sen skulle tesla kunna göra det som tillval i appen istället så man kan lägga till det om man behöver och ha ett lite lägre pris på bilen ut till kund.
Sen skulle tesla kunna göra det som tillval i appen istället så man kan lägga till det om man behöver och ha ett lite lägre pris på bilen ut till kund.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3728
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Jag kommer inte ihåg exakt vad det kostade som tillval till den BMW jag hade före Teslan, men kanske 2000 kronor. Det var väl investerade pengar tycker jag. Precis som du är jag rätt kall om händerna, men vill inte ha varmt i bilen i övrigt.wector skrev:Tycker alltid den här diskussionen är lite vriden. Jag är normalt väldigt kall om händerna och ofta när jag kör bil. Även om resten av kroppen är lagom så kan händerna vara iskalla. Man vill ju inte brassa på med 23-25 grader i kupén för att händerna är frusna heller. Supersmart med rattvärme och skulle lätt betala mer för det.
Förvärmning är bra, men då måste man ju värma en halvtimme för att ratten ska bli varm. Det är ganska ofta jag bestämmer mig på stående fot att åka iväg. Då kanske jag kan vänta fem minuter, men det räcker inte alls för att ratten ska bli tillräckligt varm.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Rattvärme, hur vet man.....
- Och när ska man då starta rattvärmen och när är det dags att stänga av den?TiborBlomhall skrev:- Jag skulle säga så här: bränner det i handen när du tar i ratten, ja då har du rattvärme.
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Herregud vad det här med rattvärmen blåsts upp bortom alla proportioner. Nu har ju Model3 rattvärme som dom flesta andra bilar. Vill man inte använda den så slår man väl inte på den. Extremt polariserande. dom senaste åren har vi ju blivit matade med berättelse efter berättelse om hur värdelöst och meningslöst det är med rattvärme och hur fiffiga Tesla varit som hoppat över denna feature. Nu när Tesla också har rattvärme behöver det ältas om hur dåligt den fungerar och hur rätt man hade när man hävdade att den var värdelös.
Nu kan ju frågan somna in....
Nu kan ju frågan somna in....
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Model S har haft rattvärme sen 2015. Om inte ännu tidigare. Model X har alltid haft. Men visst, finns en viss tendens bland de med Model 3 att försöka vända uppenbara nackdelar till fördelar.Fredrik j skrev:Herregud vad det här med rattvärmen blåsts upp bortom alla proportioner. Nu har ju Model3 rattvärme som dom flesta andra bilar. Vill man inte använda den så slår man väl inte på den. Extremt polariserande. dom senaste åren har vi ju blivit matade med berättelse efter berättelse om hur värdelöst och meningslöst det är med rattvärme och hur fiffiga Tesla varit som hoppat över denna feature. Nu när Tesla också har rattvärme behöver det ältas om hur dåligt den fungerar och hur rätt man hade när man hävdade att den var värdelös.
Nu kan ju frågan somna in....
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Exakt!Jonte73 skrev:Totalt meningslös med rattvärme egentligen eftersom man ändå ”förvärmer”’bilen på vintern.
Gör man det inte så blir ju bilen varm på nolltid ändå..
Förvärmer alltid på vintern, och nu på sommaren förkyler jag nästan alltid. Då har man alltid perfekt temp. när man sätter sig i bilen. Dessutom behöver man då sällan skrapa rutor eller annan skit. Helt perfekt!
Ser ingen nackdel med att jag har rattvärme i bilen (är ju inte i vägen på något sätt), men inte heller någon direkt fördel.
Lite meningslös funktion för mig (speciellt som den är alldeles för varm, och inte går att justera temp på). Men stör å andra sidan inte heller.
Så är rätt neutral till om funktion finns, eller inte.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Extremt sällan, och då max på 1:an vid väldigt få enstaka tillfällen. Allt annat än 1 är ju allt för varmt.mikebike skrev:Jag antar att de som tycker att rattvärme är "meningslös" aldrig använder värmesitsarna heller?
Rattvärmen är ju så idiotisk på M3 att den inte går att sätta på lite/svag värme. Rätt meningslös som den fungerar idag (och inte så användbar i stort).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Nu hittar du på Fredrik känns det som? Vem har sagt att det är "fiffigt" att skippa det?Fredrik j skrev:Herregud vad det här med rattvärmen blåsts upp bortom alla proportioner. Nu har ju Model3 rattvärme som dom flesta andra bilar. Vill man inte använda den så slår man väl inte på den. Extremt polariserande. dom senaste åren har vi ju blivit matade med berättelse efter berättelse om hur värdelöst och meningslöst det är med rattvärme och hur fiffiga Tesla varit som hoppat över denna feature. Nu när Tesla också har rattvärme behöver det ältas om hur dåligt den fungerar och hur rätt man hade när man hävdade att den var värdelös.
Nu kan ju frågan somna in....
Inte jag iaf. Meningslöst, ja. Det håller jag med om.
Spelar ingen roll om våra bilar har det eller inte. Både vår Merca diesel och nu även vår M3 har det, men inget som vi kommer använda.
Däremot så stör det mig inte heller. Förutom möjligen idiotin att inte kunna ställa nivå på rattvärmen i M3.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Rattvärme, hur vet man.....
”Fiffigt” är mitt ordval för att beskriva vad jag tycker upplevt. Rattvärme har ju rimligen aldrig avgjort en bilaffär.martinot skrev:Nu hittar du på Fredrik känns det som? Vem har sagt att det är "fiffigt" att skippa det?Fredrik j skrev:Herregud vad det här med rattvärmen blåsts upp bortom alla proportioner. Nu har ju Model3 rattvärme som dom flesta andra bilar. Vill man inte använda den så slår man väl inte på den. Extremt polariserande. dom senaste åren har vi ju blivit matade med berättelse efter berättelse om hur värdelöst och meningslöst det är med rattvärme och hur fiffiga Tesla varit som hoppat över denna feature. Nu när Tesla också har rattvärme behöver det ältas om hur dåligt den fungerar och hur rätt man hade när man hävdade att den var värdelös.
Nu kan ju frågan somna in....
Inte jag iaf. Meningslöst, ja. Det håller jag med om.
Spelar ingen roll om våra bilar har det eller inte. Både vår Merca diesel och nu även vår M3 har det, men inget som vi kommer använda.
Däremot så stör det mig inte heller. Förutom möjligen idiotin att inte kunna ställa nivå på rattvärmen i M3.
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 279
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Jo, faktisktFredrik j skrev:Rattvärme har ju rimligen aldrig avgjort en bilaffär.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Rattvärme, hur vet man.....
När kom rattvärme? Ska snart hämta en M3P USA-tillverkad april/maj -21
Kan jag förvänta mig varm ratt?
Kan jag förvänta mig varm ratt?
Re: Rattvärme, hur vet man.....
Jaarena999 skrev:När kom rattvärme? Ska snart hämta en M3P USA-tillverkad april/maj -21
Kan jag förvänta mig varm ratt?