Och vi som klagar på att bolaget är stängt på söndagar. Känns nästan som det ligger en religös agenda bakom. Respektera vilodagen annars kanske din granne ser sig ha rätten att klubba ihjälndig.HelectriC skrev:Lördagarna är superstressiga, då ska man hinna allt som man inte hinner i veckorna och inte får köpt på söndagar. Ofta är det dessutom dagen då man är bortbjuden och dessutom ska hitta på nån aktivitet med familjen. Att köra Le Mans 24 h framstår som en lugn dag på stranden i jämförelse. Rosengren hade rätt i ganska mycket ja!
Av nån outgrundlig anledning så får trädgårdsbutiker!!! Ha öppet på söndagar, tex Plantagen. Vem som har kommit på att der är en folklig rättighet att alltid kunna handla jord till trädgården, men inte bräder till förrådet är för mig en gåta
Den stora hjulkaosdagen!
Moderator: Redaktion
Re: Den stora hjulkaosdagen!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Det är definitivt kontraproduktivt mtp argumentet att söndagen ska vara vilodag, lördagen blir ju stressdag i kvadrat och när söndagen kommer så behöver man ändå mer tid för att återhämta sig.chpaulin skrev:Och vi som klagar på att bolaget är stängt på söndagar. Känns nästan som det ligger en religös agenda bakom. Respektera vilodagen annars kanske din granne ser sig ha rätten att klubba ihjälndig.HelectriC skrev:Lördagarna är superstressiga, då ska man hinna allt som man inte hinner i veckorna och inte får köpt på söndagar. Ofta är det dessutom dagen då man är bortbjuden och dessutom ska hitta på nån aktivitet med familjen. Att köra Le Mans 24 h framstår som en lugn dag på stranden i jämförelse. Rosengren hade rätt i ganska mycket ja!
Av nån outgrundlig anledning så får trädgårdsbutiker!!! Ha öppet på söndagar, tex Plantagen. Vem som har kommit på att der är en folklig rättighet att alltid kunna handla jord till trädgården, men inte bräder till förrådet är för mig en gåta
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Helt rätt! Rätt osmidigt att alla jobbar röven av sig de andra dagarna och sen skall alla uggla hemma en hel dag.Helectric skrev:Det är definitivt kontraproduktivt mtp argumentet att söndagen ska vara vilodag, lördagen blir ju stressdag i kvadrat och när söndagen kommer så behöver man ändå mer tid för att återhämta sig.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Det är historiskt av religiösa skäl, men på senare år har man motiverat det med att folk ska kunna vara lediga åtminstone en dag samtidigt, så att folk i serviceyrken har möjlighet att vara med sina barn åtminstone en heldag i veckan.chpaulin skrev:Och vi som klagar på att bolaget är stängt på söndagar. Känns nästan som det ligger en religös agenda bakom. Respektera vilodagen annars kanske din granne ser sig ha rätten att klubba ihjälndig.
Butikerna kompenserar ofta genom att ha öppet sent på lördagar och senare än i Sverige på vardagar. IKEA i Oslo stänger exempelvis kl 23 på lördagar, och köpcentren stänger ofta kl. 21 på kvällarna. Butiker stänger mellan 20 och 23 på vardagar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Hehe jo anledningen och historien bakom är glasklar men då det oftast jobbar mer än en person i en butik och med rullande schema kan man lätt få till lediga helger varvat med lediga vardagar. Säg att man jobbar en helg i månaden och har sedan mer betalt dessa dagar plus två lediga dagar där man kan uträtta ärenden osv. något som de som jobbar i serviceyrken sällan kan göra.Herr X skrev:Det är historiskt av religiösa skäl, men på senare år har man motiverat det med att folk ska kunna vara lediga åtminstone en dag samtidigt, så att folk i serviceyrken har möjlighet att vara med sina barn åtminstone en heldag i veckan.chpaulin skrev:Och vi som klagar på att bolaget är stängt på söndagar. Känns nästan som det ligger en religös agenda bakom. Respektera vilodagen annars kanske din granne ser sig ha rätten att klubba ihjälndig.
Butikerna kompenserar ofta genom att ha öppet sent på lördagar och senare än i Sverige på vardagar. IKEA i Oslo stänger exempelvis kl 23 på lördagar, och köpcentren stänger ofta kl. 21 på kvällarna. Butiker stänger mellan 20 och 23 på vardagar.
Inte en arbetssituation jag själv skulle föredra men ser inte varför vi lever kvar i bondeaamhället där allt skall vara synkat. Alla äter lunch samtidigt, alla skall handla samtidigt, åka till och från jobbet samtidigt. Osmidigt då allt måste skalas till peakbehoven.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Sjukt OT, ber om ursäkt för detta 

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Industrisamhälle menar du hoppas jag, har aldrig någonsin hört talas om en bonde som har ledigt en dag i veckan.chpaulin skrev:Inte en arbetssituation jag själv skulle föredra men ser inte varför vi lever kvar i bondeaamhället där allt skall vara synkat. Alla äter lunch samtidigt, alla skall handla samtidigt, åka till och från jobbet samtidigt. Osmidigt då allt måste skalas till peakbehoven.
Nej jag menar faktiskt bondesamhället men inte relaterat till antalet arbetsdagar per vecka utan det utstakade schemat som börjar tidigt med mjölkning.LarsL skrev:Industrisamhälle menar du hoppas jag, har aldrig någonsin hört talas om en bonde som har ledigt en dag i veckan.
Problemet ligger väl i att det är så mycket dyrare att hålla med personal på helger och kvällar att det inte lönar sig, speciellt om alla anpassat sig till att allt är stängt på söndagar.
Nog med OT här nu

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Ja, i sann TCS anda så kan du inte tillåta dig den här typen av utsvävningar. Du får tänka på att det inte är en enda annan tråd som har ett uns av OT och därför vore det tråkigt om denna bröt regeln.chpaulin skrev:Sjukt OT, ber om ursäkt för detta
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag är hemskt ledsen, skall aldrig hända igenHelectriC skrev:Ja, i sann TCS anda så kan du inte tillåta dig den här typen av utsvävningar. Du får tänka på att det inte är en enda annan tråd som har ett uns av OT och därför vore det tråkigt om denna bröt regeln.chpaulin skrev:Sjukt OT, ber om ursäkt för detta

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Elektrokungen
- Teslaägare
Kl18??? Coop Bygg har öppet till 22 på söndagar.Nicke Nyfiken skrev:Och jag som ständigt blir irriterad på att byggvaruhusen stänger redan kl. 18 på söndagarna. Alltid är det nåt skit man plötsligt saknar när man håller på och renoverar.Herr X skrev:Intygar att allt du skriver är sant.. det tog mig säkert fem år i Norge innan jag lärde mig att planera för att allt är stängt på söndagar, och har fortfarande ofta problem med det. Om jag har planerat att snickra/laga något och upptäcker att jag saknar en mutter, gipsexpander eller vad som helst annat som inte kan köpas i en 100kvm stor matvarubutik så är det kört.HelectriC skrev:I Norge måste du boka tid, och ofta får du då kanske tex kl. 13 en tisdag. För att jag ska klara det måste jag köra bilen dit på morgonen, få fram en låne/hyrbil. Sen måste jag gå extra tidigt från jobbet för att hämta igen eftersom de flesta verkstäder stänger mellan 15-16. Det är alltså enklare att få fixat sånt här i Sverige. I Norge vill ingen jobba några sena eller obekväma timmar. Det går inte ens att handla mat på söndagar (förutom bensinmackar och några få Max 100kvadratmetersbutiker, som det inte finns allt för många av.). Det är lång sedan jag hade lyxen att kunna få gjort nåt som har med bilen att göra över en kaffe
En flytt till Norge känns allt mer avlägsen
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Utstakade scheman och ledigt kom med industrialismen innan dess fanns det inte sånt.chpaulin skrev:Nej jag menar faktiskt bondesamhället men inte relaterat till antalet arbetsdagar per vecka utan det utstakade schemat som börjar tidigt med mjölkning.LarsL skrev:Industrisamhälle menar du hoppas jag, har aldrig någonsin hört talas om en bonde som har ledigt en dag i veckan.
Problemet ligger väl i att det är så mycket dyrare att hålla med personal på helger och kvällar att det inte lönar sig, speciellt om alla anpassat sig till att allt är stängt på söndagar.
Nog med OT här nu
Påminner mig om att det inte är lång tid kvar till den stora julkaosdagen!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Och här kommer mer: Norska Miljøpartiet, som nu sitter i Oslos kommunstyrelse, ska kräva en "köttfri dag" i kommunens alla lunchrestauranger. Motiveringen är att kött påverkar miljön så att den köttfria dagen motiveras av miljömässiga skäl.Nicke Nyfiken skrev:Börjar mer och mer förstå vad Björn Rosengren menade med "den sista sovjetstaten"
http://www.dagbladet.no/2015/10/18/nyhe ... /41563879/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
hahahaha, Norge asså! snart ær det væl lag på att æta havregrøt till frukost på måndagar och mackor på tisdagar också!Herr X skrev:Och här kommer mer: Norska Miljøpartiet, som nu sitter i Oslos kommunstyrelse, ska kräva en "köttfri dag" i kommunens alla lunchrestauranger. Motiveringen är att kött påverkar miljön så att den köttfria dagen motiveras av miljömässiga skäl.Nicke Nyfiken skrev:Börjar mer och mer förstå vad Björn Rosengren menade med "den sista sovjetstaten"
http://www.dagbladet.no/2015/10/18/nyhe ... /41563879/
Model 3-24/Polestar 3-24
før att återgå till temat, så var jag inom en dæckverkstad i dag och han klarade att få ut den runddragna bulten. Problemet visade sig vara att bultarna har en fin blank "hatt" på sig. I de flesta fall, så føljer den bulten, men just på denna så har "hatten" blivit lite før stor och då har jag klarat att vrænga "hatten" så att sexkanterna på "hatten" inte længre ær i fas med sexkanterna på bulten under. Nu har iaf verkstaden klarat att få loss allt och kastat dekorationshatten. Får skaffa en ny nån dag nær jag orkar åka till Tesla, nødvændig før sækerheten ær den inte.
Model 3-24/Polestar 3-24
kom på en kul grej iom verkstadsbesøket. Dom fixar inte bara dæck dær, det ær en komplett verkstad. Nær jag står utanfør och væntar på han som ska komma ut och hjælpa mig, så stannar en gammal Ford Focus och ut kommer ægaren, ser på mig och lyser upp: Jasså! nu børjar Tesla rulla in på verkstæderna också, jag visste dom inte var så bra! Han blev lite besviken nær jag sa att problemet hade med en hjulbult att gøra och att just den delen ær vældigt ikke-elbilsspecifik.
Det ær konstigt att folk blir så glada nær någon annan potentiellt har ett problem. Skadeglædje verkar vara den enda sanna glædjen. Han hade dessutom sin bil igång på tomgång under hela dom 15 minuterna vi stod dær medans jag fick hjælp, røkte som en skorsten genom hemmarullade cigg och då kommer han dessutom på att klaga på ljuset bak som inte ær tænt dagtid på Teslan. Jag undrar vem som førstør mest før mijøn jag
Det ær konstigt att folk blir så glada nær någon annan potentiellt har ett problem. Skadeglædje verkar vara den enda sanna glædjen. Han hade dessutom sin bil igång på tomgång under hela dom 15 minuterna vi stod dær medans jag fick hjælp, røkte som en skorsten genom hemmarullade cigg och då kommer han dessutom på att klaga på ljuset bak som inte ær tænt dagtid på Teslan. Jag undrar vem som førstør mest før mijøn jag

Model 3-24/Polestar 3-24
ska till att byta däck snart,HelectriC skrev:før att återgå till temat, så var jag inom en dæckverkstad i dag och han klarade att få ut den runddragna bulten. Problemet visade sig vara att bultarna har en fin blank "hatt" på sig. I de flesta fall, så føljer den bulten, men just på denna så har "hatten" blivit lite før stor och då har jag klarat att vrænga "hatten" så att sexkanterna på "hatten" inte længre ær i fas med sexkanterna på bulten under. Nu har iaf verkstaden klarat att få loss allt och kastat dekorationshatten. Får skaffa en ny nån dag nær jag orkar åka till Tesla, nødvændig før sækerheten ær den inte.
Ska man försöka pilla bort "hatten" eller tar man mutterdragaren direkt på den?
det går inte att ta bort hatten utan att først ta av muttern och sen anvænda en del "våld". Hatten sitter egentligen helt fast, kanske jag bara hade fått en med produktionsfel? den var ju i tillægg inte rætt dimension, så man kan ju fundera på om det inte var fel på den. Dvs anvænd mutterdragare rætt på!mickeisol skrev:ska till att byta däck snart,HelectriC skrev:før att återgå till temat, så var jag inom en dæckverkstad i dag och han klarade att få ut den runddragna bulten. Problemet visade sig vara att bultarna har en fin blank "hatt" på sig. I de flesta fall, så føljer den bulten, men just på denna så har "hatten" blivit lite før stor och då har jag klarat att vrænga "hatten" så att sexkanterna på "hatten" inte længre ær i fas med sexkanterna på bulten under. Nu har iaf verkstaden klarat att få loss allt och kastat dekorationshatten. Får skaffa en ny nån dag nær jag orkar åka till Tesla, nødvændig før sækerheten ær den inte.
Ska man försöka pilla bort "hatten" eller tar man mutterdragaren direkt på den?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tackar för svaret.HelectriC skrev:mickeisol skrev:HelectriC skrev:det går inte att ta bort hatten utan att først ta av muttern och sen anvænda en del "våld". Hatten sitter egentligen helt fast, kanske jag bara hade fått en med produktionsfel? den var ju i tillægg inte rætt dimension, så man kan ju fundera på om det inte var fel på den. Dvs anvænd mutterdragare rætt på!
innan du skruvade av dom? jaha, dom satt iaf som berget på min, vet inte hur jag skulle klara att få av dom nær de sitter på bilen.Fredriksv skrev:Jag har alltid pillat bort hatten.. går med en liten skruvmejsel.
Model 3-24/Polestar 3-24
Efter några mil med dom nya Hakka R2 så kan jag bara konstatera att dom är svampiga. Väggreppet är markant mycket sämre. Funderar på om man behöver köra in vinterdäck? Dom är ju hala som sommardäck på snö nästan. Helt sjukt, jag kan få ställ på bilen i kurvor, det gick aldrig med sommarsulorna
visserligen ganska kul, men hoppas verkligen greppet blir bättre med tiden och sjunkande temperatur. Annars blir det läskigt!

Model 3-24/Polestar 3-24
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Så här skriver Nokian själva om just detta https://www.nokiantyres.se/innovativt-a ... om-dacken/HelectriC skrev:Efter några mil med dom nya Hakka R2 så kan jag bara konstatera att dom är svampiga. Väggreppet är markant mycket sämre. Funderar på om man behöver köra in vinterdäck? Dom är ju hala som sommardäck på snö nästan. Helt sjukt, jag kan få ställ på bilen i kurvor, det gick aldrig med sommarsulornavisserligen ganska kul, men hoppas verkligen greppet blir bättre med tiden och sjunkande temperatur. Annars blir det läskigt!
Nokian skrev:Måste man köra in däcken?
Efter monteringen är den rekommenderade inkörningssträckan ca 500 km. Undvik alltså i början kraftig acceleration, inbromsning och tajta svängar. Under inkörningen torkar däcksfettet som använts i monteringen mellan däcket och fälgen, varefter däcket hålls stadigt på plats på fälgen. Vad gäller dubbdäck säkerställer en lugn inkörning att dubbarna sätter sig i dubbhålen och att utstickande dubbar jämnas ut efter monteringen. Kom ihåg att efterspänna bultarna/muttrarna efter ca 200 km.
Driver sajten Car.info
Ahh, tänkte nästan att det var nåt sånt. Verkade helsjukt att dom skulle vara så hala
Model 3-24/Polestar 3-24