Glad i hågen och med fint väder tänkte jag lägga om till vinterhjul idag. Började bra, hittade domkraften, jackmode på och så skulle jag plocka fram vinterhjulen från förrådet. Hade ett litet projekt i somras med att plastidippa dom i Gun metal eftersom jag inte gillar looken på orginalhjulen. Hade dock glömt att jag inte orkade "trimma" däcken, dvs ta bort överskottsdip som fastnat på däcket. Detta skulle dock gå enkelt hade jag undersökt. Nej, detta var inte enkelt. Jag hade antagligen träffat med för lite dip på själva däcket (man ska spraya på som fasen, speciellt på områden som man senare vill ha dipfria. Började skala, men fick bara loss mikroskopiskt små fragment. Fälgarna såg ut som nån hade glömt som i en lackbox och fått spray överallt. Kunde alltså inte köra runt så. Googlade lite och fick väl egentligen bara bekräftat hur korkat jag har gått tillväga

till slut hittade jag nåt tips om att använda en citrusavfettare. Ok, tänkte jag, väntar med det tills hjulen är på, så köper jag medlet efteråt. Fick på tre hjul efter lite meck, bultarna verkar inte ha genomgått någon direkt kvalitetskontroll eftersom en del passar enkelt in i en 21mm hylsa och några inte alls! Klarade på sista hjulet att använda en för stor hylsa och dra runt den på sexkanterna

vilket betydde att jag inte kom nån väg alls. Iväg till butiken för att köpa rätt hylsa och citrusmedlet. Ok, det gick bra. Använde citrusmedlet och de tv-ar ju inte så lätt, men till slut fick jag bort det mesta. Dock så var det ingen vidare smart idé att göra det med hjulen på bilen eftersom en del av medlet rinner ner på själva fälgen och börjar lösa upp dippen, som inte ska bort! Sen upptäckte jag dessutom att mitt ursprungliga lackjobbet inte var mycket att hänga i granen, orginalfälgen lyser igenom på flera ställen

trots den nya hylsan, så klarade jag inte att få av den sista bulten på sista fälgen. Körde iväg och försökte hitta en dekkverkstad en lördag kl.15.30 i Norge! Lycka till, det gick ju sådär. Hittade faktiskt en verkstad där jag såg en snubbe innanför dörren. Signalerade till honom från andra sidan dörren att jag ville nåt, han viftade och menade att dom hade stängt. Fick honom till slut att öppna dörren och jag förklarade problemet och tänkte han kanske kunde vara lite schysst. Han beskrev tillvägagångssättet för att fixa bulten och att dom hade rätt maskin, men eftersom det var stängt så ville han inte hjälpa mig, kul kundservice. Hade han tänkt lite längre än näsan räcker så hade han kanske fått en ny kund som köper däck nästa år, men han var sur och jag fick åka hem igen med en halvlös rund bult på ett sommarhjul tillsammans med tre vinterhjul på bilen. Det känns ju sådär bra att köra runt med en lös bult. Jag klarar inte att varken dra i eller ur den. Denna dagen har jag alltså konstaterat att:
1 jag har inte fått bytt alla däck
2 mitt plastidipprojekt blev skit
3 jag kommer att få tillbringa halva måndagen med att köra runt för att få en bult utdragen och skaffa en ny (kanske bara Tesla som har?)
4 bilen ser ut som skit med 3+1 hjul
5 jag kommer att behöva lämna in fälgarna för professionell lackering för jag gillar orginalfälgarna bättre när dom är mörka.
Tja, så kan man få tiden att gå en lördag....