Den stora hjulkaosdagen!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av HelectriC »

Glad i hågen och med fint väder tänkte jag lägga om till vinterhjul idag. Började bra, hittade domkraften, jackmode på och så skulle jag plocka fram vinterhjulen från förrådet. Hade ett litet projekt i somras med att plastidippa dom i Gun metal eftersom jag inte gillar looken på orginalhjulen. Hade dock glömt att jag inte orkade "trimma" däcken, dvs ta bort överskottsdip som fastnat på däcket. Detta skulle dock gå enkelt hade jag undersökt. Nej, detta var inte enkelt. Jag hade antagligen träffat med för lite dip på själva däcket (man ska spraya på som fasen, speciellt på områden som man senare vill ha dipfria. Började skala, men fick bara loss mikroskopiskt små fragment. Fälgarna såg ut som nån hade glömt som i en lackbox och fått spray överallt. Kunde alltså inte köra runt så. Googlade lite och fick väl egentligen bara bekräftat hur korkat jag har gått tillväga :( till slut hittade jag nåt tips om att använda en citrusavfettare. Ok, tänkte jag, väntar med det tills hjulen är på, så köper jag medlet efteråt. Fick på tre hjul efter lite meck, bultarna verkar inte ha genomgått någon direkt kvalitetskontroll eftersom en del passar enkelt in i en 21mm hylsa och några inte alls! Klarade på sista hjulet att använda en för stor hylsa och dra runt den på sexkanterna :x vilket betydde att jag inte kom nån väg alls. Iväg till butiken för att köpa rätt hylsa och citrusmedlet. Ok, det gick bra. Använde citrusmedlet och de tv-ar ju inte så lätt, men till slut fick jag bort det mesta. Dock så var det ingen vidare smart idé att göra det med hjulen på bilen eftersom en del av medlet rinner ner på själva fälgen och börjar lösa upp dippen, som inte ska bort! Sen upptäckte jag dessutom att mitt ursprungliga lackjobbet inte var mycket att hänga i granen, orginalfälgen lyser igenom på flera ställen :( trots den nya hylsan, så klarade jag inte att få av den sista bulten på sista fälgen. Körde iväg och försökte hitta en dekkverkstad en lördag kl.15.30 i Norge! Lycka till, det gick ju sådär. Hittade faktiskt en verkstad där jag såg en snubbe innanför dörren. Signalerade till honom från andra sidan dörren att jag ville nåt, han viftade och menade att dom hade stängt. Fick honom till slut att öppna dörren och jag förklarade problemet och tänkte han kanske kunde vara lite schysst. Han beskrev tillvägagångssättet för att fixa bulten och att dom hade rätt maskin, men eftersom det var stängt så ville han inte hjälpa mig, kul kundservice. Hade han tänkt lite längre än näsan räcker så hade han kanske fått en ny kund som köper däck nästa år, men han var sur och jag fick åka hem igen med en halvlös rund bult på ett sommarhjul tillsammans med tre vinterhjul på bilen. Det känns ju sådär bra att köra runt med en lös bult. Jag klarar inte att varken dra i eller ur den. Denna dagen har jag alltså konstaterat att:
1 jag har inte fått bytt alla däck
2 mitt plastidipprojekt blev skit
3 jag kommer att få tillbringa halva måndagen med att köra runt för att få en bult utdragen och skaffa en ny (kanske bara Tesla som har?)
4 bilen ser ut som skit med 3+1 hjul
5 jag kommer att behöva lämna in fälgarna för professionell lackering för jag gillar orginalfälgarna bättre när dom är mörka.

Tja, så kan man få tiden att gå en lördag....
image.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Re: Den stora hjulkaosdagen!

Inlägg av Niclas »

Lesson learned.
Jag har själv bytt hjulen flera ggr utan problem med bultarna.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Låter som ett äventyr.
Kanske ska låta nån annan byta däck nästa gång. Kanske be din sambo / fru / flickvän. ;)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Martinen skrev:
Låter som ett äventyr.
Kanske ska låta nån annan byta däck nästa gång. Kanske be din sambo / fru / flickvän. ;)
Oh no he didn't ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Martinen skrev:
Låter som ett äventyr.

Ska hon byta, så blir det nog samma hjul året runt! Jag har alltid bytt på alla mina bilar tidigare, aldrig haft problem. Bara Teslas skräpbultar som inte håller samma storlek, jäkla konstigt!
En erfarenhet med vinterdäck på: oj, vad tyst det blev! Även om det bara är tre av fyra på än så länge. Tänk om det kunde vara så tyst med sommardäcken :roll:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

HelectriC skrev:

Ska hon byta, så blir det nog samma hjul året runt! Jag har alltid bytt på alla mina bilar tidigare, aldrig haft problem. Bara Teslas skräpbultar som inte håller samma storlek, jäkla konstigt!
En erfarenhet med vinterdäck på: oj, vad tyst det blev! Även om det bara är tre av fyra på än så länge. Tänk om det kunde vara så tyst med sommardäcken :roll:
Vad har du för däck? Här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 4&start=10 nämns de att Hakka R2 ska upplevas "ormiga" och i just detta specifika fall högljudda, men det beror nog inte på däcken utan något annat.
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

thompap skrev:
HelectriC skrev:

Vad har du för däck? Här http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 4&start=10 nämns de att Hakka R2 ska upplevas "ormiga" och i just detta specifika fall högljudda, men det beror nog inte på däcken utan något annat.

Vinterdäcken är Hakka R2 och dom är riktigt tysta. Har inte hunnit köra så väldigt mycket, så ormigheten kan jag inte kommentera på. Har även 18" Hakka R2 på eGolfen i bakgrunden och dom är också MYCKET tystare än sommardäcken Hakka Black.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag tycker att du kan behålla det som det är hela vintern. Dels så har du fyrhjulsdrift och då är det säkert inte lika noga att alla fyra hjulen måste vara vinterdäck, och dels så tänker ändå ingen på hur fälgen ser ut när man tittar lite snabbt.. om jag liksom kisar mot bilden som du laddade upp så tycker jag att det ser ganska okej ut.. :lol:
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Jag tycker att du kan behålla det som det är hela vintern. Dels så har du fyrhjulsdrift och då är det säkert inte lika noga att alla fyra hjulen måste vara vinterdäck, och dels så tänker ändå ingen på hur fälgen ser ut när man tittar lite snabbt.. om jag liksom kisar mot bilden som du laddade upp så tycker jag att det ser ganska okej ut.. :lol:
Har tyvärr inte awd, men även med det så hade jag nog inte velat köra runt med olika fälgar. På bilden syns inte sommarhjulet, det sitter HF. Möjligt att jag låter de dippade sitta på till nästa vår, blir nog lättare att lämna in dom för lackering om dom är lösa, så slipper jag bli av med bilen några dagar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Va tråkigt.. Jag lämnar in till Vianor av just den anledningen att jag varken har tid lust eller ork att byta själv pga MurphysLag!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Alx skrev:
Va tråkigt.. Jag lämnar in till Vianor av just den anledningen att jag varken har tid lust eller ork att byta själv pga MurphysLag!
Om man bortser från bulten som inte funkade, så gick själva däckbytet utan problem. Problemet med att låta en verkstad fixa bytet är att då måste jag transportera alla hjul till verkstaden och dom är ju gigantiska, så då måste säten läggas ner vilket betyder att de Rubiks kub liknande barnstolarna ska byggas i och ur. Det är alltså mer jobb för mig att få det gjort på en verkstad än att göra det själv. Däckhotell är ett alternativ, men det är jag för snål för 8-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Låter som ett prsktexempel på när snålheten bedrar visheten! ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Alx skrev:
Låter som ett prsktexempel på när snålheten bedrar visheten! ;)
Nej då! Varje krona räknas. Faktum är att den största nackdelen med däckhotell och byte hos verkstad är att jag måste använda arbetstid till att hämta, lämna, fixa hyrbil etc etc. Det är alltså mycket mer omständligt och dyrt än de få kronorna det faktiskt kostar att lagra. Här i Norge har ingen öppet söndagar pch lördagar stänger de få som faktiskt har öppet kl14. Det är alltså inte helt svart på vitt att däckhotell och verkstad är den bästa lösningen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag har länge haft mina däck på däckhotell, men jag är lite kluven. Det tar kanske 20 minuter på däckfirman, för mig tar det mellan 15-20 minuter att köra dit. Totslt blir det en timme för. Mig.
Har man ordentliga grejer hemma så tror jag att man gör det på mindre tid än så.
Problemet är att man är ju lite bekväm och jag har inte plats i garaget för att byta däck.
Jag kör dessutom så pass mycket att jag måste byta däcken nästan varje säsong så måste man ju ändå till däckfirman.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Jag har ca 10min bilväg till däckverkstan och skiftet tar ca 15min, dessutom medans de skiftar osv så kan jag sitta och ta en kopp kaffe och prata i telefon!
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Martinen skrev:
Jag har länge haft mina däck på däckhotell, men jag är lite kluven. Det tar kanske 20 minuter på däckfirman, för mig tar det mellan 15-20 minuter att köra dit. Totslt blir det en timme för. Mig.
Har man ordentliga grejer hemma så tror jag att man gör det på mindre tid än så.
Problemet är att man är ju lite bekväm och jag har inte plats i garaget för att byta däck.
Jag kör dessutom så pass mycket att jag måste byta däcken nästan varje säsong så måste man ju ändå till däckfirman.
Säg att det tar 10min att "gräva" fram däcken hemma längst in i förrådet, 20min att skifta, släp fram högtryckstvätt, 10min tvätta fälgarna, 10min plocka undan efter tvätt mm 10min ställa allting in längst in i förråd.

Får nog räkna med 1h hemma. I alla fall 1h om jag gör det :)
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

HelectriC skrev:
Nej då! Varje krona räknas. Faktum är att den största nackdelen med däckhotell och byte hos verkstad är att jag måste använda arbetstid till att hämta, lämna, fixa hyrbil etc etc. Det är alltså mycket mer omständligt och dyrt än de få kronorna det faktiskt kostar att lagra. Här i Norge har ingen öppet söndagar pch lördagar stänger de få som faktiskt har öppet kl14. Det är alltså inte helt svart på vitt att däckhotell och verkstad är den bästa lösningen.
På vianor(och de flesta däckverkstäder tror jag?) så sitter man och tar en kaffe medans de byter, hyrbil osv blir inte aktuellt!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Däcksbyte är faktiskt en av de grejer med bilen jag tycker är prisvärt att lämna in för. Jag betalar ungefär 200kr för skiftet av däck. Mer avancerade grejer som de tror/vet att man inte ger sig på själv tar de gärna hutlöst betalt för, de grejerna gör jag i så fall hellre.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag byter på verkstad men förvarar däcken hemma - brukar passa på att tvätta av dem ordentligt på våren och har inga problem med att ha dem hängande på väggen.
Har hittat en liten gubbe i en lokal bakgårds-däckverkstad två kilometer bort som byter snabbt för 300kr - de har öppet till sent på lördagar och har dropin, så det enda sega är att packa in och ur däcken från bilen.
Bytte tidigare på min gamla bil själv av samma anledning som HelectriC angav tidigare - de norska stora kedjorna stänger tidigt på lördagar och har stängt på söndagar, och mellan 9-14 var det omöjligt att få tid. Var i stort sett tvungen att byta själv fram till att jag hittade den här lilla däckverkstaden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Alx skrev:
HelectriC skrev:
På vianor(och de flesta däckverkstäder tror jag?) så sitter man och tar en kaffe medans de byter, hyrbil osv blir inte aktuellt!
I Norge måste du boka tid, och ofta får du då kanske tex kl. 13 en tisdag. För att jag ska klara det måste jag köra bilen dit på morgonen, få fram en låne/hyrbil. Sen måste jag gå extra tidigt från jobbet för att hämta igen eftersom de flesta verkstäder stänger mellan 15-16. Det är alltså enklare att få fixat sånt här i Sverige. I Norge vill ingen jobba några sena eller obekväma timmar. Det går inte ens att handla mat på söndagar (förutom bensinmackar och några få Max 100kvadratmetersbutiker, som det inte finns allt för många av.). Det är lång sedan jag hade lyxen att kunna få gjort nåt som har med bilen att göra över en kaffe :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

HelectriC skrev:
I Norge måste du boka tid, och ofta får du då kanske tex kl. 13 en tisdag. För att jag ska klara det måste jag köra bilen dit på morgonen, få fram en låne/hyrbil. Sen måste jag gå extra tidigt från jobbet för att hämta igen eftersom de flesta verkstäder stänger mellan 15-16. Det är alltså enklare att få fixat sånt här i Sverige. I Norge vill ingen jobba några sena eller obekväma timmar. Det går inte ens att handla mat på söndagar (förutom bensinmackar och några få Max 100kvadratmetersbutiker, som det inte finns allt för många av.). Det är lång sedan jag hade lyxen att kunna få gjort nåt som har med bilen att göra över en kaffe :lol:
Aah, förstår... Norrmännen är arbetsskygga med andra ord ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

HelectriC skrev:

Börjar mer och mer förstå vad Björn Rosengren menade med "den sista sovjetstaten" :roll:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Intygar att allt du skriver är sant.. det tog mig säkert fem år i Norge innan jag lärde mig att planera för att allt är stängt på söndagar, och har fortfarande ofta problem med det. Om jag har planerat att snickra/laga något och upptäcker att jag saknar en mutter, gipsexpander eller vad som helst annat som inte kan köpas i en 100kvm stor matvarubutik så är det kört.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Intygar att allt du skriver är sant.. det tog mig säkert fem år i Norge innan jag lärde mig att planera för att allt är stängt på söndagar, och har fortfarande ofta problem med det. Om jag har planerat att snickra/laga något och upptäcker att jag saknar en mutter, gipsexpander eller vad som helst annat som inte kan köpas i en 100kvm stor matvarubutik så är det kört.
Och jag som ständigt blir irriterad på att byggvaruhusen stänger redan kl. 18 på söndagarna. Alltid är det nåt skit man plötsligt saknar när man håller på och renoverar.

En flytt till Norge känns allt mer avlägsen :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Lördagarna är superstressiga, då ska man hinna allt som man inte hinner i veckorna och inte får köpt på söndagar. Ofta är det dessutom dagen då man är bortbjuden och dessutom ska hitta på nån aktivitet med familjen. Att köra Le Mans 24 h framstår som en lugn dag på stranden i jämförelse. Rosengren hade rätt i ganska mycket ja!
Av nån outgrundlig anledning så får trädgårdsbutiker!!! Ha öppet på söndagar, tex Plantagen. Vem som har kommit på att der är en folklig rättighet att alltid kunna handla jord till trädgården, men inte bräder till förrådet är för mig en gåta :?:
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar