Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP
Postat: 03 sep 2021 21:46
Såg en film idag på tuben där LR LG 2021 peakade på dryga 250kW.
Den vänder dock snabbt ner igen.
Den vänder dock snabbt ner igen.
Som min då. Ingen platå alls. Uppe och vänder på drygt 240 kW.Deeds skrev:Såg en film idag på tuben där LR LG 2021 peakade på dryga 250kW.
Den vänder dock snabbt ner igen.
Nej, jag blandar inte ihop dem.Fusag skrev:Det känns lite som du blandar ihop dem.
E3D/E3CD torde vara betydligt snabbare om inte Tesla även begränsat laddhastigheten av rättviseskäl eller något sådant.mikebike skrev:Som min då. Ingen platå alls. Uppe och vänder på drygt 240 kW.Deeds skrev:Såg en film idag på tuben där LR LG 2021 peakade på dryga 250kW.
Den vänder dock snabbt ner igen.
2021 M3LR E3D
AAKEE skrev:
E3D/E3CD torde vara betydligt snabbare om inte Tesla även begränsat laddhastigheten av rättviseskäl eller något sådant.
Här är Teslabjörns uppmätta laddtider för Panna 2019-batteriet och LG:
Det ser ut att kunna vara en skillnad på runt 10 min för en normal SuC-session.
Möjligen aningen mindre mot E3LD, som ligger strax bakom det gamla Panna-batteriet.
Mycket bra. Uppskattar verkligen din information och djupa kunskap om batterier!AAKEE skrev:Nej, jag blandar inte ihop dem.Fusag skrev:Det känns lite som du blandar ihop dem.
Batterier degraderas av både tidens tand( calendar aging) och cykler. Då cyklerna som normalt används vid bilkörning inte tär speciellt mycket påverkar cyklerna i många fall mindre än calendar aging gör. Ibland kanske cyklerna påverkar mer än degraderingen, beroende på hur mycket man kör och hur man laddar.
NCA är väldigt bra(bäst?) på att klara calendar aging.
Jag har hållit på med lithiumbatterier via en hobby i 15 år och vart lite intresserad av det under tiden så jag har läst på och följt forskningen under tiden. Inför/efter köpet av elbil blev man ju extra intresserad så jag har toppat upp kunskaperna på senare tid.
(Därav ingen ihopblandning av kemityper).
Mht att jag kanske har lite mer koll än genomsnittet har jag gjort en egen plan hur jag håller mitt batteri i fint skick länge.
Det ser ut att fungera bra, efter 2200mil/8månader har jag fortfarande 507km som är ”full range” och batteriets nominella kapacitet enligt BMS är densamma som när jag kopplade in Scan my tesla, dagarna efter leverans.
När du jämför laddhastighet bör du räkna om det till kilowatttimmar alternativt körsträcka. Hur snabbt en bil laddar till en viss procent har ingen bäring på ditt liv/resande med bilen. Kanske i ett inte fullt genomtänkt test av en biltidning, men inte i realiteten.OfarligTesla skrev:E3LD är ju typ 2 minuter långsammare till 80 än E3D så skillnaden mot LG är ju rätt stor även med den. Kan E3D som är begränsat till 75 kWh vara långsammare att ladda kanske?
Ja jag utgick egentligen från energimängden som laddas och inte procenten. Min kurva matchar den som eivissa visat upp både med E3D och E3LD och det blir ca 2-3 minuters skillnad till vad som är 80% på E3LD, tänk på att grafens 0-punkt egentligen är 10% så för att ladda till 80% är det 70% som laddas så det blir mindre än 63 kWh.AAKEE skrev:När du jämför laddhastighet bör du räkna om det till kilowatttimmar alternativt körsträcka. Hur snabbt en bil laddar till en viss procent har ingen bäring på ditt liv/resande med bilen. Kanske i ett inte fullt genomtänkt test av en biltidning, men inte i realiteten.
Bilen räknar ju ut att du kanske behöver tex 50kwh för att köra till nästa laddplats eller resmålet.
Om du (lite förenklat mht buffer) behöver 50/74.5= 67% med LG-batteriet/E5D så behöver du 61% med E3LD.
Teslas ruttplanerare tar ju såklart hänsyn till detta.
I ditt exempel med 80% E3D mot E3LD så är det cirka 63kWh. Kollar man bilden som både jag och ofarligtesla postat( laddtid kontra kWh) så är det mer eller mindre dött lopp mellan E3D och E3LD till 63kWh.
80% på E3LD är ca 65.7 kwh. Vid 65kWh är E3LD ikapp E3D, dvs lika snabb. Laddlurvan beror på SOC, inte hur mycket man laddar…OfarligTesla skrev:Ja jag utgick egentligen från energimängden som laddas och inte procenten. Min kurva matchar den som eivissa visat upp både med E3D och E3LD och det blir ca 2-3 minuters skillnad till vad som är 80% på E3LD, tänk på att grafens 0-punkt egentligen är 10% så för att ladda till 80% är det 70% som laddas så det blir mindre än 63 kWh.
Nej, läs titeln på grafen ”Charged energy starting at 10%”, dvs 0 på Y-axeln är 10% laddat i batteriet. När du laddar till 80% så är det som du säger ca 57,5 kWh som laddas i på E3LD så det är den punkten du får kolla på på kurvan inte skillnaden mellan 8,2 kWh och 65,7 kWh. Det stämmer även med de siffrorna som eivissa själv presenterat på tiderna 10-80% för de olika batterierna.AAKEE skrev:80% på E3LD är ca 65.7 kwh. Vid 65kWh är E3LD ikapp E3D, dvs lika snabb. Laddlurvan beror på SOC, inte hur mycket man laddar…
Så laddar du från 10-80% i en E3LD går du från 8.2kwh till 65.7kwh. Det tar ca 43 minuter med E3LD. Och det tar ungefär 43 minuter med E3D.
Origo i tabellen är väl 0 på både X och Y-axeln ?
Börjar man ladda under 22kwh(28% i E3D och 26% i E3LD) så ändras inte tidsskillnaden då de följs åt dit.
Det kan synas som petimeterdiskussioner men om man diskuterar laddtider och har det som utvalsfsktor när om/när man ska köpa vilken bil och om man kan acceptera laddtiden är det ju bra om man tänkt rätt så man inte rejektar en bil fast den ege tligen laddar lika snabbt i praktiken.
Ahh, copy !OfarligTesla skrev:Nej, läs titeln på grafen ”Charged energy starting at 10%”,
Hoppas inte jag framtstod som stöddig för det var inte min meningAAKEE skrev:Ahh, copy !
Nej, absolut inteOfarligTesla skrev:Hoppas inte jag framtstod som stöddig för det var inte min meningAAKEE skrev:Ahh, copy !.
Skillnaden är egentligen större i WLTP än 3 mil, det verkar handla om 6 kWh skillnad mellan de mindre LG och de större LG (75 vs 81 kWh). Så verklig motorväg verkar det skilja ca 3 mil. Vi vet inget om laddkurvan för det nya större LG vi vet bara att det mindre LG är markant långsammare på laddning än båda Panasonic.abagewitz skrev:Vad är eg. konklusionen i detta?
Att de med 580 i WLTP går 3 mil kortare än de med 614 i WLTP? Eller är skillnaden eg. mindre än 3 mil? Det verkar ju enligt ABRP iaf inte gå att köra varken 580 eller 614 om man åker en längre sträcka motorväg? (Jag har en sträcka jag åker rätt ofta som är 320 km och det blir gränsfall med den med WLTP 580 km om det är lite kallare och regn)
Är det några andra skillnader mellan de två varianterna? 580 är väl MiC och 614 kanske kommer från Freemont eller?
Står tidigare i tråden om för och nackdelar med respektive.abagewitz skrev:Vad är eg. konklusionen i detta?
Att de med 580 i WLTP går 3 mil kortare än de med 614 i WLTP? Eller är skillnaden eg. mindre än 3 mil? Det verkar ju enligt ABRP iaf inte gå att köra varken 580 eller 614 om man åker en längre sträcka motorväg? (Jag har en sträcka jag åker rätt ofta som är 320 km och det blir gränsfall med den med WLTP 580 km om det är lite kallare och regn)
Är det några andra skillnader mellan de två varianterna? 580 är väl MiC och 614 kanske kommer från Freemont eller?
Nej det skall vara det snabbast laddande och ha 78 kWh, om det nu inte är att du antingen var en av dem som fick med LG batteri eller att du har ett mjukvarubegränsat Panasonic och det på något vis laddar långsammare.mikebike skrev:Min M3 LR 580 är MiUSA och det batteriet är sämst?
Mitt laddar långsamt, d.v.s. laddeffekten avtar snabbt, jag får aldrig den fina "platån" som syns i olika grafer.OfarligTesla skrev:Nej det skall vara det snabbast laddande och ha 78 kWh, om det nu inte är att du antingen var en av dem som fick med LG batteri eller att du har ett mjukvarubegränsat Panasonic och det på något vis laddar långsammare.mikebike skrev:Min M3 LR 580 är MiUSA och det batteriet är sämst?
Beroende på när du fick den kan det ju vara ett mjukvarubegränsat pack och det kanske slår på kurvan också (inte sett något om det), alternativt så är något trasigt.mikebike skrev:Mitt laddar långsamt, d.v.s. laddeffekten avtar snabbt, jag får aldrig den fina "platån" som syns i olika grafer.
E3D
Det var nog betydligt fler LG-batterier i WLTP 580 än det gamla panasonic.OfarligTesla skrev:Nej det skall vara det snabbast laddande och ha 78 kWh, om det nu inte är att du antingen var en av dem som fick med LG batteri eller att du har ett mjukvarubegränsat Panasonic och det på något vis laddar långsammare.mikebike skrev:Min M3 LR 580 är MiUSA och det batteriet är sämst?
Laddkurvan är ju vid optimala förhållanden, dvs något som långt ifrån alla uppnår.mikebike skrev:Mitt laddar långsamt, d.v.s. laddeffekten avtar snabbt, jag får aldrig den fina "platån" som syns i olika grafer.OfarligTesla skrev:Nej det skall vara det snabbast laddande och ha 78 kWh, om det nu inte är att du antingen var en av dem som fick med LG batteri eller att du har ett mjukvarubegränsat Panasonic och det på något vis laddar långsammare.mikebike skrev:Min M3 LR 580 är MiUSA och det batteriet är sämst?
E3D
Han nämnde i nästa inlägg att han hade E3D och det var 580 km från Fremont så då tycker iaf jag det är konstigt om det är långsam laddning, det enda jag kommer på är väl att de körde mjukvarubegränsade Panasonic i Q1 för att matcha LG? I så fall kanske de satt samma laddkurva på de båda? Har du sett några laddkurvor för de begränsade Panasonic för jag har inte hittat några.AAKEE skrev:Det var nog betydligt fler LG-batterier i WLTP 580 än det gamla panasonic.
Det går se på regbevis/Transportstyrelsen under ”variant”.
E3 + D eller CD är Panasonic
E5D är LG.
Tesla lär inte använda några batterier som är uppenbart dåliga. Det är ioffsg lite nytt att man går utanför sitt smarbete med Panasonic men jag skulle sitta väldigt lugn och nöjd oavsett.
Som sagt, jag har E3D. M3LR Q4 2020.AAKEE skrev:Det var nog betydligt fler LG-batterier i WLTP 580 än det gamla panasonic.OfarligTesla skrev:Nej det skall vara det snabbast laddande och ha 78 kWh, om det nu inte är att du antingen var en av dem som fick med LG batteri eller att du har ett mjukvarubegränsat Panasonic och det på något vis laddar långsammare.mikebike skrev:Min M3 LR 580 är MiUSA och det batteriet är sämst?
Det går se på regbevis/Transportstyrelsen under ”variant”.
E3 + D eller CD är Panasonic
E5D är LG.
Tesla lär inte använda några batterier som är uppenbart dåliga. Det är ioffsg lite nytt att man går utanför sitt smarbete med Panasonic men jag skulle sitta väldigt lugn och nöjd oavsett.