Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP
Moderator: Redaktion
Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP
Enligt Tesla så kan jag få leverans av LR 2021 580 km WLTP i september och får vänta till december på 614 km WLTP. Det skiljer även 20 000 kr.
Vet forumet vad skillnaden egentligen är mellan bilarna?
Har Model 3 lagerbilarna för leverans nu (LR, 580 km WLTP) t.ex. dom uppdaterade strålkastarna eller inte?
Är 614 km-modellen tillverkad i Fremont?
Vet forumet vad skillnaden egentligen är mellan bilarna?
Har Model 3 lagerbilarna för leverans nu (LR, 580 km WLTP) t.ex. dom uppdaterade strålkastarna eller inte?
Är 614 km-modellen tillverkad i Fremont?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Re: Frågor rörande 614 km vs. 580 km WLTP
Går själv i samma funderingar.
Har beställt en LR för leverans i november med 614-km räckvidd.
Behöver egentligen bilen i september så jag har funderat på att ta en lagerbil från Kina.
Vad vi vet nu så tillverkas 614 km i Fremont.
Fast man vet ju inte med Tesla, de kanske börjar med andra batterier på bilarna från Kina?
Jag tror jag väntar och tar bilen med det stora batteriet.
Vad jag har läst mig till så skall det laddas lite snabbare och inför Tesla några nyheter så tror jag de kommer från Fremont först.
Det skall vara samma strålkastare på Kina bilarna.
Har beställt en LR för leverans i november med 614-km räckvidd.
Behöver egentligen bilen i september så jag har funderat på att ta en lagerbil från Kina.
Vad vi vet nu så tillverkas 614 km i Fremont.
Fast man vet ju inte med Tesla, de kanske börjar med andra batterier på bilarna från Kina?
Jag tror jag väntar och tar bilen med det stora batteriet.
Vad jag har läst mig till så skall det laddas lite snabbare och inför Tesla några nyheter så tror jag de kommer från Fremont först.
Det skall vara samma strålkastare på Kina bilarna.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Lurigt hur man ska göra 
TeslaBjörns tester verka tyda på (som du har hört) att 580 km är ”långsam” på att ladda.
Det är tveksamt om man får tillbaka de där 20 000 kr extra. En begagnad 2021 LR kommer vara en begagnad 2021 LR… Ingen kommer hålla reda på att det fanns två versioner.
För den intresserade så hittade jag en tråd från Norge som diskuterar samma sak:
https://elbilforum.no/index.php?topic=57113.15

TeslaBjörns tester verka tyda på (som du har hört) att 580 km är ”långsam” på att ladda.
Det är tveksamt om man får tillbaka de där 20 000 kr extra. En begagnad 2021 LR kommer vara en begagnad 2021 LR… Ingen kommer hålla reda på att det fanns två versioner.
För den intresserade så hittade jag en tråd från Norge som diskuterar samma sak:
https://elbilforum.no/index.php?topic=57113.15
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ca 7 kWh mindre batteri i 580 km bilarna, så ca 9%. Laddar också långsammare. Detta är ju jämfört med de 624 km Panasonic bilarna som kom i Q2. Ingen vet vad för batteri som kommer i Q4 med 614 km bilarna då, kan vara ett större LG.
Har LR som kom i Q2 verkligen haft 624 km WLTP?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ne, var jag som skrev fel, skulle stå 614 km WLTP. Även om det är mer än 614 km WLTP om man testar på samma sätt som bilarna med det mindre LG batteriet testades.pefreli skrev:Har LR som kom i Q2 verkligen haft 624 km WLTP?
Finns det några kända fördelar med LG’s 580 km batterier jämfört med Panasonics 614 km?
Kyla?
Laddning till 100% SoC och degradering?
Vampire drain?
Kyla?
Vampire drain?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
- OfarligTesla
- Teslaägare
I dagsläget inte vad jag vet. Mycket långsammare laddning på LGs mindre batteri också, 10-80% verkar ta ca 8 minuter längre tid med LG-batteriet (34 istället för 26 minuter).pefreli skrev:Finns det några kända fördelar med LG’s 580 km batterier jämfört med Panasonics 614 km?
Kyla?
Vampire drain?
Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.pefreli skrev:Finns det några kända fördelar med LG’s 580 km batterier jämfört med Panasonics 614 km?
Kyla?
Vampire drain?
Valde själv medvetet att köpa det mindre batteriet då jag ytterst sällan kör längre än 45+ mil, och har inga problem att kolla Netflix några minuter längre de kanske två-tre gånger per år då jag kör längre än batteriet klarar. Så för min del kändes det värt att spara in 20kkr på.
En extra fördel skulle kunna vara att de är just MiC, har bara hört gott om byggkvalitén därifrån, och har inte hittat någonting som varit fel på min hittills!
Sent from my XQ-AS52 using Tapatalk
Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.PCS7 skrev:Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Jag tror inte det är ett problem med NMC, men generellt håller nog NCA längre.
NMC är generellt något känsligare att stå men hög SOC än NCA.
Med det sagt, lithiumjonbatterier kommer nog hålla såpass länge att det inte är ett problem, och laddtider tenderar nog få en aning hög focus i tester och artiklar.
Jag har ioffsg det stora Panasonicbatteriet men oftast tar stoppen längre tid än laddtiden( äta, fika, köpa kaffe, gå på toa mm) så det är vanligare att bilen väntar på familjen än tvärtom. Några minuter på en laddning var tredje timme spelar nog ingen jätteroll.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skulle nog också heller ta lite rabatt och bättre byggkvalitet från china är freemont med lite längre range men troligtvis större risk osv för panelgaps osv
Kanske kan vara värt att tänka på också?!

- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Har model s och x NCA? (18650)
Och model 3 och Y panasonic också NCA?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Ja. Men inte alla M3 ocg Y sedan ungefär ett år sen.Tellus skrev:Har model s och x NCA? (18650)
Teslas Panasonic är NCA oavsett format(18650,2170,4680).
Model 3 SR+ från kina fick LFP gjorda av CATL har jag för mig. Sen började EU-versionen av M3 LR få ett batteri av LG som nog är ett NMC.
Här finbs lite info om M3
viewtopic.php?f=53&t=26327
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- infelicitas
- Teslaägare
Jag provkörde M3 i lördags och pratade med tesla(Nu var det ju säljare)som sa att alla "vanliga" teslor som ska till europa produceras i shanghai, tills att berlin är igång. Tillverkas det verkligen bilar i freemont för leverans hit fortfarande, förutom P?Dexter86 skrev:Skulle nog också heller ta lite rabatt och bättre byggkvalitet från china är freemont med lite längre range men troligtvis större risk osv för panelgaps osv
Senast redigerad av infelicitas, redigerad totalt 1 gånger.
Även 3P är MIC nu i Q3. Lär väl bara vara S och X som kommer från USA framöver, om inte efterfrågan ändras markant på någon marknad.infelicitas skrev:Jag provkörde M3 i lördags och pratade med tesla(Nu var det ju säljare), och sa att alla "vanliga" teslor som ska till europa produceras i shanghai tills att berlin är igång. Tillverkas det verkligen bilar i freemont för leverans hit fortfarande, förutom P?Dexter86 skrev:Skulle nog också heller ta lite rabatt och bättre byggkvalitet från china är freemont med lite längre range men troligtvis större risk osv för panelgaps osv
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Någon som haft en M3-19 LR som bytt till en M3-21 LR MiC med 580 km batteriet?
Hur försämrad är ”laddupplevelsen”, är det stor skillnad?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
- OfarligTesla
- Teslaägare
Du kan ju jämföra PANA3 och LG 5C i grafen nedan så ser du.pefreli skrev:Någon som haft en M3-19 LR som bytt till en M3-21 LR MiC med 580 km batteriet?
Märker ärligt talat ingen skillnad även om det nog är det.pefreli skrev:Någon som haft en M3-19 LR som bytt till en M3-21 LR MiC med 580 km batteriet?
Det känns lite som du blandar ihop dem. NCA är har högre energidensitet medans NMC tål fler laddcykler, är en stabilare kemi, levererar bättre i kyla. I framtiden kommer Tesla använda LFP för energilagring och bilar med mindre krav på prestanda (SR+"Model 2") NMC för vanliga bilar (LR) och NCA för produkter med höga krav på energidensitet och prestanda (Semi, Roadster osv). Mina exempel är en generalisering, men inte långt från den uttalade strategin.AAKEE skrev:Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.PCS7 skrev:Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Med det sagt, lithiumjonbatterier kommer nog hålla såpass länge att det inte är ett problem, och laddtider tenderar nog få en aning hög focus i tester och artiklar.
Jag har ioffsg det stora Panasonicbatteriet men oftast tar stoppen längre tid än laddtiden( äta, fika, köpa kaffe, gå på toa mm) så det är vanligare att bilen väntar på familjen än tvärtom. Några minuter på en laddning var tredje timme spelar nog ingen jätteroll.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Har jag fattat det rätt att 614 batteriet är NCA och 580 batteriet är NMC?Fusag skrev:Det känns lite som du blandar ihop dem. NCA är har högre energidensitet medans NMC tål fler laddcykler, är en stabilare kemi, levererar bättre i kyla. I framtiden kommer Tesla använda LFP för energilagring och bilar med mindre krav på prestanda (SR+"Model 2") NMC för vanliga bilar (LR) och NCA för produkter med höga krav på energidensitet och prestanda (Semi, Roadster osv). Mina exempel är en generalisering, men inte långt från den uttalade strategin.AAKEE skrev:Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.PCS7 skrev:Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Det borde isf betyda
Fördelar 614
Bättre räckvidd (obviously…)
Snabbare laddning
Fördelar 580
Tål fler laddcykler (innebär det också mindre degradering?)
Bättre prestanda i kyla
Är jag rätt på det?

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Yes, du är 100% rätt på det utifrån vad vi vet nu. Skulle ju kunna ske förändringar i laddkurvan på LG 75 NMC via mjukvara framöver.pefreli skrev:Har jag fattat det rätt att 614 batteriet är NCA och 580 batteriet är NMC?Fusag skrev:Det känns lite som du blandar ihop dem. NCA är har högre energidensitet medans NMC tål fler laddcykler, är en stabilare kemi, levererar bättre i kyla. I framtiden kommer Tesla använda LFP för energilagring och bilar med mindre krav på prestanda (SR+"Model 2") NMC för vanliga bilar (LR) och NCA för produkter med höga krav på energidensitet och prestanda (Semi, Roadster osv). Mina exempel är en generalisering, men inte långt från den uttalade strategin.AAKEE skrev:Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.PCS7 skrev:Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Det borde isf betyda
Fördelar 614
Snabbare laddning
Fördelar 580
Bättre prestanda i kyla
Är jag rätt på det?
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Ok, tack!Fusag skrev:Yes, du är 100% rätt på det utifrån vad vi vet nu. Skulle ju kunna ske förändringar i laddkurvan på LG 75 NMC via mjukvara framöver.pefreli skrev:Har jag fattat det rätt att 614 batteriet är NCA och 580 batteriet är NMC?Fusag skrev:Det känns lite som du blandar ihop dem. NCA är har högre energidensitet medans NMC tål fler laddcykler, är en stabilare kemi, levererar bättre i kyla. I framtiden kommer Tesla använda LFP för energilagring och bilar med mindre krav på prestanda (SR+"Model 2") NMC för vanliga bilar (LR) och NCA för produkter med höga krav på energidensitet och prestanda (Semi, Roadster osv). Mina exempel är en generalisering, men inte långt från den uttalade strategin.AAKEE skrev:Jag tror att alla tester och researchrapporter jag läst pekar på att NCA är batteritypen som ”håller längst”. Det är sannolikt en av anledningarna att Tesla kör/kört med NCA.PCS7 skrev:Har sett ett labtest som visar på att NCM degraderas saktare än NCA, men var för liten sample size för att jag skulle våga säga att det stämmer.
Det borde isf betyda
Fördelar 614
Snabbare laddning
Fördelar 580
Bättre prestanda i kyla
Är jag rätt på det?
Det är ju lite ”störigt” att det gamla Panasonicbatteriet från 2019 som jag har idag laddar snabbare än alla de nya varianterna…
Men med mjukvara kan det såklart ändras framöver.
Sen pågår det ju en ombyggnad till V3 SuC.
Jag misstänker att NMC på V3 laddar snabbare än mitt gamla (men supersnabba Panasonic) på V2?
Isf kommer laddupplevelsen ändå bli bättre än den varit innan. Men då med hjälp av utbyggt V3…
De få gånger jag tyckt det gått lite långsamt har jag suttit på V2. På V3 har jag aldrig känt behov av mer kräm.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Nej, det är det inte. Det är långsammare än både det nya och gamla Panasonicbatteriet.pefreli skrev:Jag misstänker att NMC på V3 laddar snabbare än mitt gamla (men supersnabba Panasonic) på V2?
Se nedan:
Blå: Pana3 = gamla Panasonic
Orange: Pana3L = nya panasonic
Grå: LG5C = LG NMC 75kWh.
OfarligTesla skrev:
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Du missförstår mig.AAKEE skrev:Nej, det är det inte. Det är långsammare än både det nya och gamla Panasonicbatteriet.pefreli skrev:Jag misstänker att NMC på V3 laddar snabbare än mitt gamla (men supersnabba Panasonic) på V2?
Se nedan:
Blå: Pana3 = gamla Panasonic
Orange: Pana3L = nya panasonic
Grå: LG5C = LG NMC 75kWh.
OfarligTesla skrev:
Jag menar att på V3 så laddar den snabbare än Panasonic på V2.
Antar jag…
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Jo, jag missförstod dig. Men det är osäkert om det hjälper. Har man inte fått upp laddhastigheten på senare tid så håller LG-batteriet bara mer än 150kW upp till runt 20% SOC, och det toppar knappt 200 och vänder nedåt fort. Jag gissar att det gamla Panna vinner ändå.pefreli skrev:Du missförstår mig.
Jag menar att på V3 så laddar den snabbare än Panasonic på V2.
Antar jag…
Och kommer man in över 20% är Panna snabbare på en V2.
Totalt skiljer det dock inte en massa tid så är man inte den stressade typen spelar drt nog mindre roll.
youtu.be/mXFEuSy2Lec
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5