Kraftig batteridegradering
Moderator: Redaktion
Re: Kraftig batteridegradering
Den FAKTISKA degraderingen är inte alls samma sak som den som visas i bilen. Vid ett flertal tillfällen har jag fått MINSKAD degradering enligt bilen. Ibland har flera mil försvunnit efter en uppdatering...
Gissningsvis beter sig model 3-s batterier ungefär lika som Model S/X-s batterier i detta avseende.
Mitt batteri i Tesla 3P 2019 ser enligt TeslaFi ut som följer:
Dvs degraderingen följer mjukvaruversionerna och DNS-kalibreringen dag från dag, men över tid ser vi fenomenet att den planar ut efter ett inledande tapp på ca 5-8%. Då har jag laddat ungefär hälften av milen på SuC med hög hastighet, ofta laddat till 98/100% pga långresor vintertid med full last osv.
Helt OK, i mina ögon!
Gissningsvis beter sig model 3-s batterier ungefär lika som Model S/X-s batterier i detta avseende.
Mitt batteri i Tesla 3P 2019 ser enligt TeslaFi ut som följer:
Dvs degraderingen följer mjukvaruversionerna och DNS-kalibreringen dag från dag, men över tid ser vi fenomenet att den planar ut efter ett inledande tapp på ca 5-8%. Då har jag laddat ungefär hälften av milen på SuC med hög hastighet, ofta laddat till 98/100% pga långresor vintertid med full last osv.
Helt OK, i mina ögon!
Tesla Y LR -22 EAP
Kraftig batteridegradering
Jag har en degradering på ungefär 8 % efter knappt 12000 mil. Inget jag hetsar upp mig över. Den större ”pik” som syns skyller jag på mjukvara från Tesla. Det har hänt att beräknad räckvidd droppat vid en mjukvaruuppdatering för att återkomma vid nästa.


Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Kraftig batteridegradering
Är det så så har dom ändrat för förut togs värdet som bilen skickar i APIt.AAKEE skrev:Teslafi har en temperaturkoefficient i sin rangekalkylator. Det finns ju en temperature efficiency hos teslafi och de verkar ha en formel som anger rangen lite korrigerad utifrån temperaturen.Remuz skrev:Min kurva, runt 8% på 16mån
Tappade mest på vintern runt nyår
För mig varierar teslafi rangen en del trots att jag kan ha en helt stabil nominal full pack under en månad. Om teslafi bara gick på batterikapacitet skulle linjen blivit rak hos teslafi med.
Någon hade loggat temperatur och lagt den i samma graf som teslafi battery report under mer än ett år och där såg man tydligt att temperatur och range följdes åt. Teslafi kan alltså visa den praktiska rangen lite bättre men visar batteridegraderingen något sämre för en enskild bil.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Kraftig batteridegradering
Fick också en sån där dipp på min vid ett tillfälle, plötsligt var det typ 420 i beräknad räckvidd istället för 490. Tror BMS fick spel helt enkelt, för efter nån laddning var det bättre igen.themax skrev:Jag har en degradering på ungefär 8 % efter knappt 12000 mil. Inget jag hetsar upp mig över. Den större ”pik” som syns skyller jag på mjukvara från Tesla. Det har hänt att beräknad räckvidd droppat vid en mjukvaruuppdatering för att återkomma vid nästa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kraftig batteridegradering
Ingen aning hur de gör.Remuz skrev:Är det så så har dom ändrat för förut togs värdet som bilen skickar i APIt.
Under peridoden 1/5-30/5 hade jag 81.4kWh som nominal full pack hela tiden( kollade varje dag, minst en gång och bilen rapporterade 508 km full range i Scan My Tesla.
Nedan teslafis range och temperaturen i stan.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4454
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Kraftig batteridegradering
Ingen aning om varifrån siffran kommer, men ABRP rapporterar 4.9% degradering för mig, 3000 mil i 2020 SR+.
Model Y LR AWD 2022
Re: Kraftig batteridegradering
Räckvidden när du började använda teslafi jämförs med den du har nu.jonasl skrev:Ingen aning om varifrån siffran kommer, men ABRP rapporterar 4.9% degradering för mig, 3000 mil i 2020 SR+.
Jag har ”Percent gain” istället för loss…
I realiteten har ju inte batterierna ökat kapaciteten…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Kraftig batteridegradering
Min degradering ligger på ca 5-6% efter 27 mån och 5000 mil.
LR RWD (600 km WLTP) -19.
Hade TeslaFi första året men fick ganska märkliga ”spikar” både uppåt och neråt.
Numera utgår jag istället från de 521 km som jag hade vid 100% SoC när bilen var ny och ser vad jag får vid 100% (med balanserat batteri/BMS). Detta indikerar en degradering på 5-6% vilket jag är nöjd med.
Angiven räckvidd kan lätt slå på 20-30 km utan balansering.
LR RWD (600 km WLTP) -19.
Hade TeslaFi första året men fick ganska märkliga ”spikar” både uppåt och neråt.
Numera utgår jag istället från de 521 km som jag hade vid 100% SoC när bilen var ny och ser vad jag får vid 100% (med balanserat batteri/BMS). Detta indikerar en degradering på 5-6% vilket jag är nöjd med.
Angiven räckvidd kan lätt slå på 20-30 km utan balansering.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Kraftig batteridegradering
Det göms eventuellt lite degradering i rangedisplayen som du inte ser.pefreli skrev:Min degradering ligger på ca 5-6% efter 27 mån och 5000 mil.
LR RWD (600 km WLTP) -19.
Hade TeslaFi första året men fick ganska märkliga ”spikar” både uppåt och neråt.
Numera utgår jag istället från de 521 km som jag hade vid 100% SoC när bilen var ny och ser vad jag får vid 100% (med balanserat batteri/BMS). Detta indikerar en degradering på 5-6% vilket jag är nöjd med.
Angiven räckvidd kan lätt slå på 20-30 km utan balansering.
Om vi säger att batteriet är 75kWh nytt och du ser 500km, så är det ofta så att du kan tappa lite kapacitet utan att rangen går ned.
Jag hade 508-509km med fullt batteri och nominal full pack 81.4-81.6kWh.
Jag har sett samma range ned till 80.7kWh.
Sannolikt visar bilen samma range tills batteriet går under en viss nivå.
Det kan nog finnas enprocebt eller två som ibte syns när man kollar rsnge vid batteriindikstorn.
Inte för att det har någon betydelse så utan bara som info.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Kraftig batteridegradering
Ok, ja så kan det säkert vara.AAKEE skrev:Det göms eventuellt lite degradering i rangedisplayen som du inte ser.pefreli skrev:Min degradering ligger på ca 5-6% efter 27 mån och 5000 mil.
LR RWD (600 km WLTP) -19.
Hade TeslaFi första året men fick ganska märkliga ”spikar” både uppåt och neråt.
Numera utgår jag istället från de 521 km som jag hade vid 100% SoC när bilen var ny och ser vad jag får vid 100% (med balanserat batteri/BMS). Detta indikerar en degradering på 5-6% vilket jag är nöjd med.
Angiven räckvidd kan lätt slå på 20-30 km utan balansering.
Om vi säger att batteriet är 75kWh nytt och du ser 500km, så är det ofta så att du kan tappa lite kapacitet utan att rangen går ned.
Jag hade 508-509km med fullt batteri och nominal full pack 81.4-81.6kWh.
Jag har sett samma range ned till 80.7kWh.
Sannolikt visar bilen samma range tills batteriet går under en viss nivå.
Det kan nog finnas enprocebt eller två som ibte syns när man kollar rsnge vid batteriindikstorn.
Inte för att det har någon betydelse så utan bara som info.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Kraftig batteridegradering
Kollade rangen både från BMS med Scan My Tesla och i teslafi igår.Remuz skrev:Är det så så har dom ändrat för förut togs värdet som bilen skickar i APIt.
Samma värde. Jag har egentligen bara koncentrerat mig på batterikapaciteten.
Det är säkert som du säger fortfarande men då påverkas antagligen rangen i bilen av temperatur också och inte bara kapacitet eftersom min teslafi-range varierade under den tiden jag hade ett konstant värde på batterikapaciteten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5