Kraftig batteridegradering
Moderator: Redaktion
Kraftig batteridegradering
Har en knappt två år gammal SR+ som bara gått 2800 mil. Har totalt kört 12 långresor inom Sverige på max 50 mil där det laddats på SuC. Inför långkörningarna har jag laddat upp till 100% men annars ligger jag alltid på max 70-80%. Laddar hemma och bilen är ansluten till egen WC.
När nu bilen är laddad till 100% är räckvidden reducerad till 34 mil. Antaget en räckvidd på 40 mil vid inköp är det en reducering på nästan 15%. Är det rimligt? Jag tycker det är ett för stort tapp på bara två år. Vad gör jag för fel?
Någon med liknande erfarenheter?
När nu bilen är laddad till 100% är räckvidden reducerad till 34 mil. Antaget en räckvidd på 40 mil vid inköp är det en reducering på nästan 15%. Är det rimligt? Jag tycker det är ett för stort tapp på bara två år. Vad gör jag för fel?
Re: Kraftig batteridegradering
Har du balanserat BMS/batteri?
Laddar man till samma/liknande nivå varje dag behöver man ladda ur och ladda på annars blir siffrorna fel.
15 procent är väldigt mkt, det borde vara runt 5 procent efter 2 år med din körsträcka.
Även riktiga långmilare går sällan över 10 procent.
Laddar man till samma/liknande nivå varje dag behöver man ladda ur och ladda på annars blir siffrorna fel.
15 procent är väldigt mkt, det borde vara runt 5 procent efter 2 år med din körsträcka.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Enligt EV Database har en Tesla SR+ en räckvidd i verkligheten på ca 340km.Mats79 skrev:Har en knappt två år gammal SR+ som bara gått 2800 mil. Har totalt kört 12 långresor inom Sverige på max 50 mil där det laddats på SuC. Inför långkörningarna har jag laddat upp till 100% men annars ligger jag alltid på max 70-80%. Laddar hemma och bilen är ansluten till egen WC.
https://ev-database.org/car/1485/Tesla- ... Range-PlusRange 340 km
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kollade du när bilen var ny? Jag har inte kollat 100% nu på ett tag men jag har liknade värden för min bil nu.Mats79 skrev:När nu bilen är laddad till 100% är räckvidden reducerad till 34 mil. Antaget en räckvidd på 40 mil vid inköp är det en reducering på nästan 15%. Är det rimligt? Jag tycker det är ett för stort tapp på bara två år. Vad gör jag för fel?
Om du använder Teslas batteriindikator för att visa range i km så är det så att den utgår från amerikanska EPA och inte WLTP.Mats79 skrev:Har en knappt två år gammal SR+ som bara gått 2800 mil.
Din bil är en 2019 SR+? Det jag får fram är EPA range 240miles, dvs 386km. Jag såg någon beskriva att han läste 384km när bilen var ny. Jag vet inte exakt normalt värde, men om vi räknar på 386km har du 12% degradering sett på batteriindikatorn.
Den är inte alltid riktigt sann heller, då man dels måste ha koll på vad den normalt visar på en ny sån bil samt att Tesla ibland har en ”buffer” som gör att batteriet kan tappa kapacitet utan att kilometermätaren visar ett lägre värde. Först när en viss kapacitet försvunnit börjar kilometervärdet minska.
Runt 10% på km/miles-mätaren verkar vara ganska vanligt på 2018-2019 om man läser trådar om det på andra forum.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Du får hjälpa mig med termerna här; vet inte riktigt vad som avses med ”balanserat BMS//batteri” men eftersom jag inte vet vad det är så antar jag att svaret är nej…pefreli skrev:Har du balanserat BMS/batteri?
Jag jämför alltså med de siffrorna som visas i displayen inne i bilen. När bilen var ny angavs drygt 400 km. Så det är i förhållande till de siffrorna som jämförelsen avses.
Enligt EV Database har en Tesla SR+ en räckvidd i verkligheten på ca 340km.
https://ev-database.org/car/1485/Tesla- ... Range-PlusRange 340 km
Ja. Då låg den strax över 400. Efter en uppgradering från Tesla ökade den till och med till kring 420 ungefär.Kollade du när bilen var ny? Jag har inte kollat 100% nu på ett tag men jag har liknade värden för min bil nu.
Stämmer det att det är 15% så är det något fel på batteriet skulle jag säga. Min Model S är 3 år och har gått nästan 9000 mil. Den har en degradering på ~5%.
Kan man lita på siffrorna ?
Dels lär det vara vanskligt att mäta litiumbatteriernas kapacitet, dels upptäckte jag följande:
Min s85D hade ursprungligen drygt 40 mils räckvidd mätt enligt typical.
Då verkade detta mått baseras på ca 195 Wh/km.
Nu efter ca 21000 mil visar typical på en räckvidd på drygt 39 mil.
MEN DET VISAR SIG VARA BASERAT PÅ CA 165 Wh/km
Det är så Tesla behåller sina batterier "levande" i våra ögon.
Till synes ingen större degradering i displayen men i verkligheten något annat!
Alla förväntar sig en degradering över tid, men varför försöker Tesla dölja detta ?
Dels lär det vara vanskligt att mäta litiumbatteriernas kapacitet, dels upptäckte jag följande:
Nu efter ca 21000 mil visar typical på en räckvidd på drygt 39 mil.

MEN DET VISAR SIG VARA BASERAT PÅ CA 165 Wh/km

Alla förväntar sig en degradering över tid, men varför försöker Tesla dölja detta ?
Ehh, det var väl WLTP?Mats79 skrev:Ja. Då låg den strax över 400. Efter en uppgradering från Tesla ökade den till och med till kring 420 ungefär.Kollade du när bilen var ny? Jag har inte kollat 100% nu på ett tag men jag har liknade värden för min bil nu.
SR+ från 2019 visade väl runt 370-380km vid 100% på displayen när de var nya?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
De som svarat att det borde vara 5% har inte koll på att Model 3 ofta visar högre degraderingssiffror än Model S och X.
Det är inte samma batteri(celler). Det är inte heller samma BMS( Battery Management System).
Model 3 ligger ofta på 10% för bilar på ett par år med en sådan jämförelse av km-visningen. Mer än 10% är inte jätteovanligt.
Här är trådar(annat forum) med data på SR+ och degradering:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5760750
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5692007
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5051336
Det är inte samma batteri(celler). Det är inte heller samma BMS( Battery Management System).
Model 3 ligger ofta på 10% för bilar på ett par år med en sådan jämförelse av km-visningen. Mer än 10% är inte jätteovanligt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nej, över 400 km var det sen start.taliz skrev:Ehh, det var väl WLTP?Mats79 skrev:Ja. Då låg den strax över 400. Efter en uppgradering från Tesla ökade den till och med till kring 420 ungefär.Kollade du när bilen var ny? Jag har inte kollat 100% nu på ett tag men jag har liknade värden för min bil nu.
Har de ändrat din typical?Jwe skrev:Kan man lita på siffrorna ?
Nu efter ca 21000 mil visar typical på en räckvidd på drygt 39 mil.![]()
MEN DET VISAR SIG VARA BASERAT PÅ CA 165 Wh/km![]()
Enligt TeslaFi så har jag en typical på ~190 Wh/km fortfarande precis som bilen alltid haft sen den var ny. Är du säker på att du inte råkat ändra till rated eller vad det heter?
Från en av mina senaste längre körningar.
37.42 kWh
197 Wh/km
96.3% Efficiency
189.79 km Driven
197.08 Typical km Used
ODO 87,945.46 - 88,135.25
AAKEE skrev:De som svarat att det borde vara 5% har inte koll på att Model 3 ofta visar högre degraderingssiffror än Model S och X.
Så det är sämre batterier i Model 3? Eller blir det mer degradering pga den högre laddhastigheten?
AAKEE skrev:De som svarat att det borde vara 5% har inte koll på att Model 3 ofta visar högre degraderingssiffror än Model S och X.
Tack! Då verkar det kanske inte vara så konstigt ändå. Tyvärr lite högre degradering än vad jag hade trott men men. Hade Tibors artikel i bakhuvudet (https://teslaclubsweden.se/elbilars-bat ... -3-per-ar/) men i mitt fall så har det alltså gått betydligt fortare. Får se vad det tar vägen. Det tråkiga är att vintertid så hamnar teslaladdarna nu precis på gränsen i avstånd mellan varandra om man åker upp mot fjällen i Dalarna och Jämtland. Man får väl helt enkelt sänka hastigheten lite samt stödladda på någon annan laddare i värsta fall. Senaste längre vinterresan var riktigt tuffa förhållanden med kring -20, motvind och dåliga vägar. Då blev det till att stödladda mellan Hudiksvall och Sveg bara för sinnesro i bilen…
Det finns tydliga trådar på balansering och kalibrering av BMS hör på forumet. Ibland hjälper dessa BMS att bättre bedöma batteriets kapacitet. Bara söka i forumet så slipper vi skriva om det igen.
Du skulle kunna kika i energiappen på skärmen, välj tex ”50km” och ”Normal räckvidd”, laddnibgsstatus bör vara minst 50-60%, helst 70% eller mer.
Snittförbrukning x beräknad räckvidd / laddningsstatus i % = den batterikapacitet som BMS tror att du har.
Dividera resultatet ovan med bilens specifierade kapacitet på batteriet när det var nytt så har du en bättre indikation på batteriets degradering/kvarvarande kapacitet. Om du inte har koll på specifierad kapacitet när den var ny kan jag leta rätt på det.
Här en bild på ett inlägg om SR+ med teslafi data på 2019 SR+. Den gröna linjen är fleet average så där ser vi genomsnittlig range bland en massa likadana bilar som din.
Snittet flesta verkar ligga på 355km efter ett tag. ( tid degraderar också, inte bara körsträcka).
Du skulle kunna kika i energiappen på skärmen, välj tex ”50km” och ”Normal räckvidd”, laddnibgsstatus bör vara minst 50-60%, helst 70% eller mer.
Snittförbrukning x beräknad räckvidd / laddningsstatus i % = den batterikapacitet som BMS tror att du har.
Dividera resultatet ovan med bilens specifierade kapacitet på batteriet när det var nytt så har du en bättre indikation på batteriets degradering/kvarvarande kapacitet. Om du inte har koll på specifierad kapacitet när den var ny kan jag leta rätt på det.
Här en bild på ett inlägg om SR+ med teslafi data på 2019 SR+. Den gröna linjen är fleet average så där ser vi genomsnittlig range bland en massa likadana bilar som din.
Snittet flesta verkar ligga på 355km efter ett tag. ( tid degraderar också, inte bara körsträcka).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Min kurva, runt 8% på 16mån
Tappade mest på vintern runt nyår
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag tror du minns fel?Mats79 skrev:Nej, över 400 km var det sen start.taliz skrev:Ehh, det var väl WLTP?Mats79 skrev:Ja. Då låg den strax över 400. Efter en uppgradering från Tesla ökade den till och med till kring 420 ungefär.Kollade du när bilen var ny? Jag har inte kollat 100% nu på ett tag men jag har liknade värden för min bil nu.
viewtopic.php?f=51&t=16874 här är flera andra ägare av SR+ 2019 som rapporterar de siffror jag nämnde.
Nu vet jag inte hur det är på Tesla, men andra bilars visade räckvidd baseras ju helt på hur du kör de senaste x milen eller x minuter.
alvenzo skrev:Nu vet jag inte hur det är på Tesla, men andra bilars visade räckvidd baseras ju helt på hur du kör de senaste x milen eller x minuter.
Den informationen finns också men i regel visas räckvidden baserat på en fast förbrukning.
Det gör inte Tesla, den är statisk och baseras på en referensförbrukning(som dock kan ändras i uppdateringar om/när Tesla lyckas optimera ngt).alvenzo skrev:Nu vet jag inte hur det är på Tesla, men andra bilars visade räckvidd baseras ju helt på hur du kör de senaste x milen eller x minuter.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Som sagt 370-380 på en ny sr+ 2019
Testa låt bilen sova över natten vid hög 90% och sedan låg SOC ~15% så kalibreras elektronerna
Testa sedan att ladda fullt och se om km stigit
Men generellt så verkar model 3 batterier (2170) degraderas snabbare än model s (18650)
Testa låt bilen sova över natten vid hög 90% och sedan låg SOC ~15% så kalibreras elektronerna

Testa sedan att ladda fullt och se om km stigit
Men generellt så verkar model 3 batterier (2170) degraderas snabbare än model s (18650)
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Det är ju inte samma celler. Model 3 är lite billigare och om man gjort någon tuning för att spara kostnader som gör att cellerna tappar kapacitet lite fortare vet vi inte.MWall skrev:Så det är sämre batterier i Model 3? Eller blir det mer degradering pga den högre laddhastigheten?
Det lär ta några år till innan vi ser att degraderingen stannar upp som det ”ser ut” på model S och X.
Man ska vara medveten om att rangeindikatorn inte är en klockren degraderingsmätare. Dels brukar det finnas en buffert så att man kan tappa kapacitet i batteriet utan att rangen går ner vilket döljer lite degradering, dels kan tesla ändra hur många wh/km beräkningen bygger på i uppdateringar vilken också kan dölja degradering.
Min M3P hade 499/500km range på indikatorn ny, och efter en uppgradering blev det 507km, den har visat upp till 509km.
Just nu är min Range kring 506km, så jag har minus 1% i degradering

Man bör räkna fram kapaciteten som jag beskrev i ett tidigare inlägg( energiappen), då får man BMS kalylerade kapacitet, i vart fall när man har fått lite verklig degradering. Den rangebufferten beskriven ovan kan dölja lite batterikapacitet som man faktiskt har om batteriet inte har hunnit börja degraderas speciellt mycket.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Teslafi har en temperaturkoefficient i sin rangekalkylator. Det finns ju en temperature efficiency hos teslafi och de verkar ha en formel som anger rangen lite korrigerad utifrån temperaturen.Remuz skrev:Min kurva, runt 8% på 16mån
För mig varierar teslafi rangen en del trots att jag kan ha en helt stabil nominal full pack under en månad. Om teslafi bara gick på batterikapacitet skulle linjen blivit rak hos teslafi med.
Någon hade loggat temperatur och lagt den i samma graf som teslafi battery report under mer än ett år och där såg man tydligt att temperatur och range följdes åt. Teslafi kan alltså visa den praktiska rangen lite bättre men visar batteridegraderingen något sämre för en enskild bil.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5