Sida 2 av 2
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 09 aug 2021 16:21
av BrooklynS
Den FAKTISKA degraderingen är inte alls samma sak som den som visas i bilen. Vid ett flertal tillfällen har jag fått MINSKAD degradering enligt bilen. Ibland har flera mil försvunnit efter en uppdatering...
Gissningsvis beter sig model 3-s batterier ungefär lika som Model S/X-s batterier i detta avseende.
Mitt batteri i Tesla 3P 2019 ser enligt TeslaFi ut som följer:
Dvs degraderingen följer mjukvaruversionerna och DNS-kalibreringen dag från dag, men över tid ser vi fenomenet att den planar ut efter ett inledande tapp på ca 5-8%. Då har jag laddat ungefär hälften av milen på SuC med hög hastighet, ofta laddat till 98/100% pga långresor vintertid med full last osv.
Helt OK, i mina ögon!
Kraftig batteridegradering
Postat: 09 aug 2021 19:13
av themax
Jag har en degradering på ungefär 8 % efter knappt 12000 mil. Inget jag hetsar upp mig över. Den större ”pik” som syns skyller jag på mjukvara från Tesla. Det har hänt att beräknad räckvidd droppat vid en mjukvaruuppdatering för att återkomma vid nästa.

Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 09 aug 2021 19:30
av Remuz
AAKEE skrev:Remuz skrev:Min kurva, runt 8% på 16mån
Tappade mest på vintern runt nyår
Teslafi har en temperaturkoefficient i sin rangekalkylator. Det finns ju en temperature efficiency hos teslafi och de verkar ha en formel som anger rangen lite korrigerad utifrån temperaturen.
För mig varierar teslafi rangen en del trots att jag kan ha en helt stabil nominal full pack under en månad. Om teslafi bara gick på batterikapacitet skulle linjen blivit rak hos teslafi med.
Någon hade loggat temperatur och lagt den i samma graf som teslafi battery report under mer än ett år och där såg man tydligt att temperatur och range följdes åt. Teslafi kan alltså visa den praktiska rangen lite bättre men visar batteridegraderingen något sämre för en enskild bil.
Är det så så har dom ändrat för förut togs värdet som bilen skickar i APIt.
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 09 aug 2021 19:47
av taliz
themax skrev:Jag har en degradering på ungefär 8 % efter knappt 12000 mil. Inget jag hetsar upp mig över. Den större ”pik” som syns skyller jag på mjukvara från Tesla. Det har hänt att beräknad räckvidd droppat vid en mjukvaruuppdatering för att återkomma vid nästa.

Fick också en sån där dipp på min vid ett tillfälle, plötsligt var det typ 420 i beräknad räckvidd istället för 490. Tror BMS fick spel helt enkelt, för efter nån laddning var det bättre igen.
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 09 aug 2021 20:21
av AAKEE
Remuz skrev:
Är det så så har dom ändrat för förut togs värdet som bilen skickar i APIt.
Ingen aning hur de gör.
Under peridoden 1/5-30/5 hade jag 81.4kWh som nominal full pack hela tiden( kollade varje dag, minst en gång och bilen rapporterade 508 km full range i Scan My Tesla.
Nedan teslafis range och temperaturen i stan.
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 09 aug 2021 20:58
av jonasl
Ingen aning om varifrån siffran kommer, men ABRP rapporterar 4.9% degradering för mig, 3000 mil i 2020 SR+.
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 09 aug 2021 23:54
av AAKEE
jonasl skrev:Ingen aning om varifrån siffran kommer, men ABRP rapporterar 4.9% degradering för mig, 3000 mil i 2020 SR+.
Räckvidden när du började använda teslafi jämförs med den du har nu.
Jag har ”Percent gain” istället för loss…
I realiteten har ju inte batterierna ökat kapaciteten…
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 10 aug 2021 00:07
av pefreli
Min degradering ligger på ca 5-6% efter 27 mån och 5000 mil.
LR RWD (600 km WLTP) -19.
Hade TeslaFi första året men fick ganska märkliga ”spikar” både uppåt och neråt.
Numera utgår jag istället från de 521 km som jag hade vid 100% SoC när bilen var ny och ser vad jag får vid 100% (med balanserat batteri/BMS). Detta indikerar en degradering på 5-6% vilket jag är nöjd med.
Angiven räckvidd kan lätt slå på 20-30 km utan balansering.
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 10 aug 2021 00:20
av AAKEE
pefreli skrev:Min degradering ligger på ca 5-6% efter 27 mån och 5000 mil.
LR RWD (600 km WLTP) -19.
Hade TeslaFi första året men fick ganska märkliga ”spikar” både uppåt och neråt.
Numera utgår jag istället från de 521 km som jag hade vid 100% SoC när bilen var ny och ser vad jag får vid 100% (med balanserat batteri/BMS). Detta indikerar en degradering på 5-6% vilket jag är nöjd med.
Angiven räckvidd kan lätt slå på 20-30 km utan balansering.
Det göms eventuellt lite degradering i rangedisplayen som du inte ser.
Om vi säger att batteriet är 75kWh nytt och du ser 500km, så är det ofta så att du kan tappa lite kapacitet utan att rangen går ned.
Jag hade 508-509km med fullt batteri och nominal full pack 81.4-81.6kWh.
Jag har sett samma range ned till 80.7kWh.
Sannolikt visar bilen samma range tills batteriet går under en viss nivå.
Det kan nog finnas enprocebt eller två som ibte syns när man kollar rsnge vid batteriindikstorn.
Inte för att det har någon betydelse så utan bara som info.
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 10 aug 2021 00:24
av pefreli
AAKEE skrev:pefreli skrev:Min degradering ligger på ca 5-6% efter 27 mån och 5000 mil.
LR RWD (600 km WLTP) -19.
Hade TeslaFi första året men fick ganska märkliga ”spikar” både uppåt och neråt.
Numera utgår jag istället från de 521 km som jag hade vid 100% SoC när bilen var ny och ser vad jag får vid 100% (med balanserat batteri/BMS). Detta indikerar en degradering på 5-6% vilket jag är nöjd med.
Angiven räckvidd kan lätt slå på 20-30 km utan balansering.
Det göms eventuellt lite degradering i rangedisplayen som du inte ser.
Om vi säger att batteriet är 75kWh nytt och du ser 500km, så är det ofta så att du kan tappa lite kapacitet utan att rangen går ned.
Jag hade 508-509km med fullt batteri och nominal full pack 81.4-81.6kWh.
Jag har sett samma range ned till 80.7kWh.
Sannolikt visar bilen samma range tills batteriet går under en viss nivå.
Det kan nog finnas enprocebt eller två som ibte syns när man kollar rsnge vid batteriindikstorn.
Inte för att det har någon betydelse så utan bara som info.
Ok, ja så kan det säkert vara.
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 10 aug 2021 12:02
av AAKEE
Remuz skrev:
Är det så så har dom ändrat för förut togs värdet som bilen skickar i APIt.
Kollade rangen både från BMS med Scan My Tesla och i teslafi igår.
Samma värde. Jag har egentligen bara koncentrerat mig på batterikapaciteten.
Det är säkert som du säger fortfarande men då påverkas antagligen rangen i bilen av temperatur också och inte bara kapacitet eftersom min teslafi-range varierade under den tiden jag hade ett konstant värde på batterikapaciteten.
Re: Kraftig batteridegradering
Postat: 10 aug 2021 12:08
av Remuz
Tack AAKEE grym info