Tips - köpt en model s på auktion

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare

Re: Tips - köpt en model s på auktion

Inlägg av Homer »

Ev. kan du hitta mer info om bilen på https://ev-cpo.com/ kolla "Option Code Lookup" och ange ditt VIN.

Lycka till i morgon! :)
Ether

Inlägg av Ether »

Hej! Nu ska ni få höra: bilen är mycket finare än på bilderna - jag tror myndighetspersonen städat den lite och kanske tagit en eller flera turer med den under det halvår den stått där!

Batteriet hade 50%. Det som inte funkar än är stora skärmen - svart. Står nu på supercharger i Ulricehamn och laddar även 12 voltsbatteriet.

Några tips på vilken omstart / hur jag ska göra för att försöka skaka liv Ibsen stora svarta skärmen?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Ether skrev:
Hej! Nu ska ni få höra: bilen är mycket finare än på bilderna - jag tror myndighetspersonen städat den lite och kanske tagit en eller flera turer med den under det halvår den stått där!

Batteriet hade 50%. Det som inte funkar än är stora skärmen - svart. Står nu på supercharger i Ulricehamn och laddar även 12 voltsbatteriet.

Några tips på vilken omstart / hur jag ska göra för att försöka skaka liv Ibsen stora svarta skärmen?
Möjligen koppla ur 12v batteriet och HV kopplingen i frunken. Då dör allt, sedan vänta lite och koppla in det igen.

Om inte det går att hålla inne båda scrollrullarna och knapparna på ratten, ev. plus bromspedal. Testa detta först.

Se: https://www.tesla.com/sv_SE/support/do- ... lf-model-s
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Ether skrev:

Grattis till köpet Ether!!
Den här tråden visar detta forum från sin allra bästa sida!
Bra support och tips från många.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Kan det vara MMC-fel på den? Eller yttrar sig det på något annat sätt? Då lagas det ju på garanti.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

jonasl skrev:
Kan det vara MMC-fel på den? Eller yttrar sig det på något annat sätt? Då lagas det ju på garanti.
Inte omöjligt men märkligt att det uppstår när bilen står stilla.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kan vara ett bra tillfälle att uppgradera till MCU2
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Vilken härlig tråd! Underbart. Kul att det verkar sluta lyckligt!
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Ether skrev:
50%? Då måste de ha laddat den efter att bilderna togs, skönt!

Jag tolkar det som att bilen alltså är körbar, och att du kunde öppna laddningsluckan via foben? Låter ju spontant som att 12V inte borde vara slut, då borde du inte fått upp luckan heller. Har du tur är det, som redan nämnts i tråden, bara eMMC som spökar. Låter som att du gjort ett riktigt fynd, grattis! :)
MS P85 2014
Ether

Inlägg av Ether »

Supercharger Strax söder om Stockholm: Sladdade in i slutet på 1%! Jaha, batteriet tömt snabbare om man kör fort! :)

Jag passade på att köpa helt nya 21-tums Anachnid eller vad de heter Teslahjul på blocket och satte på dem! Det var vinterdäck på - inte sommardäck som det stod i annonsen inför auktionen.

Skärmen fortfarande svart! Tror ni på MMC-fel? Då åker jag nog på 15-30 tusen eller hur?

Fråga: en person på däcksverkstaden som verkade vara en teslakännare menade tvärsäkert att det inte är fri Super charge för tesla model S 2015 - tvärtemot vad jag trodde. Tror ni fri SuC följer med bilen? Just nu laddar jag…. Men är inte reggad korrekt i appen och med Tesla. Räkningen kommer nog sen!

Tror ni det är en bra eller dum idé att koppla loss 12v batteriet en stund och se om skärmen kommer igång igen när den kopplas till?
140C6FE3-7F77-4941-B3CD-1A06A3D687FA.jpeg
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Ether skrev:
Supercharger Strax söder om Stockholm: Sladdade in i slutet på 1%! Jaha, batteriet tömt snabbare om man kör fort! :)

Jag passade på att köpa helt nya 21-tums Anachnid eller vad de heter Teslahjul på blocket och satte på dem! Det var vinterdäck på - inte sommardäck som det stod i annonsen inför auktionen.

Skärmen fortfarande svart! Tror ni på MMC-fel? Då åker jag nog på 15-30 tusen eller hur?

Fråga: en person på däcksverkstaden som verkade vara en teslakännare menade tvärsäkert att det inte är fri Super charge för tesla model S 2015 - tvärtemot vad jag trodde. Tror ni fri SuC följer med bilen? Just nu laddar jag…. Men är inte reggad korrekt i appen och med Tesla. Räkningen kommer nog sen!

Tror ni det är en bra eller dum idé att koppla loss 12v batteriet en stund och se om skärmen kommer igång igen när den kopplas till?
Om bilen inte har passerat genom teslas begagnade bilar så ska den ha fri SuC.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

MMC-felet går väl på utökad garanti? Jag hade för mig att Tesla byter på alla bilar gratis oavsett ålder, stämmer inte det?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PekkaB
Teslaägare

Inlägg av PekkaB »

Grattis till en bra affär! Såg också den när myndigheten sålde den!
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

eMMC går på garanti

Tesla has decided to voluntarily recall certain Model S and Model X vehicles built before March 2018 that are equipped with an 8GB embedded MultiMediaCard (eMMC) in the media control unit because the eMMC may malfunction due to accumulated wear. Our records show that you own a Model S or Model X affected by this recall.
If a malfunction occurs, you may experience a persistent blank center display that does not recover after restarting the touchscreen, loss of certain functionalities, and/or a vehicle alert to contact Service. There is no risk to vehicle drivability, including no effect on acceleration, braking or steering, and we are not aware of any accidents or injuries resulting from this condition.
If your vehicle is operating software release 2020.48.12 or newer and the eMMC malfunctions, then the rearview backup camera will remain available, the exterior turn signal lighting will remain functional, and the windshield defogging and defrosting controls will automatically default to a preset cabin temperature to ensure windshield visibility. If your vehicle is operating software older than 2020.48.12 and the eMMC malfunctions, then you may lose these functionalities. Please ensure that your vehicle is operating software release 2020.48.12 or a newer release. To find your current software release, complete an update or review a list of possible malfunctions, please visit our Support page. If the touchscreen is unavailable, then please perform a shoulder check and use your mirrors to back up safely.
Additionally, Tesla will upgrade, free of charge, the eMMC on your vehicle with an enhanced 64GB eMMC.There is no need at this time to contact us as we will notify you when the parts become available. We kindly ask that you do not schedule a service appointment unless you receive a vehicle alert signaling memory storage device degradation or are actively experiencing a persistent blank center display that does not recover after restarting the touchscreen. If you already paid for repairs that addressed the condition covered by this recall, you may be eligible for reimbursement. Tesla will share details about reimbursement and eligibility by the end of March 2021.
Thank you for being a Tesla customer, and we apologize for this inconvenience.
LEARN MORE
Most Common FAQ
Q: Is my Model S/X affected by this recall?
A: All owners can check if their VIN is affected at either the Tesla VIN Recall Search or the NHTSA VIN Recall Search.
Q: Is my car safe to drive?
A: There is no risk to vehicle drivability if the eMMC malfunctions, including no effect on acceleration, braking or steering. But if your vehicle is running software older than 2020.48.12 and the eMMC malfunctions, then you may lose access to the rearview backup camera display, exterior turn signal lighting, and access to windshield defogging and defrosting controls. If these functions are not available, drivers can continue to operate the vehicle by performing a shoulder check and using their mirrors, taking care when making turns, and assuring clear visibility when driving.
Q: How can I make an appointment for this recall?
A: If you are the registered owner, the only action you need to take at this time is to confirm that your vehicle is running software release 2020.48.12 or a newer release and, if it is not, to install the newest available release. There is no other immediate action that you need to take at this time, and you may continue to drive your vehicle. We will notify you when replacement parts are available. Until then, please do not schedule a Tesla Service appointment unless you receive a vehicle alert signaling memory storage device degradation or are actively experiencing a persistent blank center display that does not recover after restarting the touchscreen.

https://www.tesla.com/vin-recall-search ... _term=21q1
MS P85 2014
Ether

Inlägg av Ether »

Äntligen hemma med Teslan! Om man får döpa bilen ska den heta Freedom II.

Jag vill tacka forumets alla kunniga som hjälpt mig framåt i det här äventyret - stort tack, den kunskap ni har saknade jag helt och det är mycket värdefullt för mig att jag får ta del av den! Tack för det varma välkomnandet i klubben här! Jag ser fram emot att dela med mig till nytillkomna när jag själv lärt mig mer!

Mindre än 1% kvar på batteriet innan Silleskrog! Phu! Aldrig mer så!

Trevlig helg! /Ether
1F58C6FF-1D95-457D-9529-9FD4C5B5CB3C.jpeg
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

Tack för att du delade med dig! Kul att det blev så bra :)
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Aida

Inlägg av Aida »

Vad gav du för bilen?
Ether

Inlägg av Ether »

Jag betalade 350.000, det är en S 85D från 2015 med fri supercharge som gått 6000 mil per år de senaste åren. Totalt 23000! Jag vet inte om det är världens klipp men jag är lycklig! :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Stort grattis till bilen, hoppas du får ordning på skärm etc. :D

Det ska bli spännande att se hur väl äldre Tesla kommer att åldras, hittills har ju t.ex batteridegradering varit betydligt mindre än vad många trodde initialt.

Med fler och fler bilar utanför garanti så borde det väl rimligen också dyka upp mer tredjeparts verkstäder och reservdelar.

Jag gissar att det kommer att gå att hålla igång dom här bilarna väldigt många år och mil, det är ju rätt enkla konstruktioner egentligen, iaf jämfört med jämförbara fossiler.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Ether skrev:

Du kan ansluta dig till appen när du får registreringspappren… fast du ska ju byta namn på den för att identifiera dig…. Så kanske bäst att låta Tesla kolla på skärmen först.

Det är med stor säkerhet fri Supercharging på den.

Kan ju vara värt att försöka med en reset. Men räkna inte med att det hjälper. Hände det något när du höll in bägge scrollhjulen?
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Inte säkringen som är blåst?
På min var det en 20A(gul) på F51.

https://fuse-box.info/tesla/tesla-model ... 2016-fuses
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Fick du start på skärmen?
Ether

Inlägg av Ether »

Hej,

Nej jag har inte fått igång skärmen men tänkte på det där med säkringen idag. Jag ska titta efter. Är F51 säkringen inne i bilen eller i trunken montro? Nu blev jag sugen på att springa ut och kika.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Ether skrev:
Hej,

Nej jag har inte fått igång skärmen men tänkte på det där med säkringen idag. Jag ska titta efter. Är F51 säkringen inne i bilen eller i trunken montro? Nu blev jag sugen på att springa ut och kika.
Min var i box2, men det beror på årsmodell. Kolla manualen
4BBDA3E1-1E8A-42CE-A13D-F77E78DB5CB6.jpeg
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare

Inlägg av joem65 »

Har en S85 -14 och plockade ur min MCU i våras. Strömmen till MCU:n matas via den gula 20A-säkringen enligt bilden. Förmodar det är samma på 85D.
Fuse.png
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Skriv svar