Sida 2 av 2
Re: lastvikt
Postat: 20 sep 2021 07:37
av fth
Jag tror också att risken för att åka fast för överlastad Y är i det närmaste obefintlig.
För mig är det dock ändå en helt absurd tanke att köpa en bil som tvingar mig att under helt normal användning rulla runt olagligt.
/fth
Re: lastvikt
Postat: 20 sep 2021 07:41
av mati
Just det. Det är mer en principfråga än en bötesfråga. Det är helt absurt att en stor bil som MY har så låg lastvikt att det i praktiken är olagligt att ta med sig familjen och semesterpackning..
Re: lastvikt
Postat: 20 sep 2021 08:00
av Johlei
LarsL skrev:Johlei skrev:
Slutsats: om man lastar lagligt max 315 kg så kommer man inte ens med 20kg delning på vågen hamna över 1% avläst överlast. Men om man lastar 23 kg extra (fortfarande bötesfritt i teorin) finns en risk att vågen visar mer och man åker på böter eller tidsförlust pga förhandling om ev bot.
Nej, de måste vara över felmarginalen. Om vågen har en felmarginal på 20kg så måste minst det dras bort från resultatet. Annars går man till domstol och kallar Mati eller en av hans kollegor som vittne…. typ.
Ja det har du så klart rätt i.
Re: lastvikt
Postat: 20 sep 2021 08:01
av RagWal
Så varför har Tesla (mfl) tillverkare valt att typa med så liten lastvikt? ID3 fick ju inte ens med en 5:e passagerare i bilen med stora batteriet.
WLTP-sifferjakt har någon varit inne på.
Dimensioneringsmarginaler/kostnad/vikt?
Chassi/fjädringskomfort?
Säkerhet?
Re: lastvikt
Postat: 20 sep 2021 08:34
av Maw
RagWal skrev:Så varför har Tesla (mfl) tillverkare valt att typa med så liten lastvikt? ID3 fick ju inte ens med en 5:e passagerare i bilen med stora batteriet.
WLTP-sifferjakt har någon varit inne på.
Dimensioneringsmarginaler/kostnad/vikt?
Chassi/fjädringskomfort?
Säkerhet?
Utöver ev WLTP-påverkan.... Undrar om krocktesterna görs med maxlast? Ett par hundra kilo extra last i bagaget kan säkert påverka utfallet i krocktesterna och skulle kunna vara ett skäl till att minimera lastvikten.
Re: lastvikt
Postat: 20 sep 2021 08:46
av RagWal
Maw skrev:RagWal skrev:Så varför har Tesla (mfl) tillverkare valt att typa med så liten lastvikt? ID3 fick ju inte ens med en 5:e passagerare i bilen med stora batteriet.
WLTP-sifferjakt har någon varit inne på.
Dimensioneringsmarginaler/kostnad/vikt?
Chassi/fjädringskomfort?
Säkerhet?
Utöver ev WLTP-påverkan.... Undrar om krocktesterna görs med maxlast? Ett par hundra kilo extra last i bagaget kan säkert påverka utfallet i krocktesterna och skulle kunna vara ett skäl till att minimera lastvikten.
Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Re: lastvikt
Postat: 20 sep 2021 20:28
av flamman
Intressant!
Ska man ge sig på en gissning så införde man i USA en uppdaterad ”konstruktion” (eller liknande) i samband med att man lanserade 7-säten. Det gjorde att även 5-sätesversionen fick högre lastvikt samtidigt. I Kina (MiC) har man aldrig infört 7-säten och därmed aldrig uppdaterat konstruktionen utan kör på ursprunglig konstruktion/variant (den som tillverkades i USA 2019 och 2020). Därför har även MiC ganska låg lastvikt. Verkar ju inte som att 7-säten är på gång från Kina så finns ju en risk att så länge de är MiC som säljs till Europa kommer det fortsätta vara låg lastvikt.
Man kan ju hoppas och drömma att Berlin-fabriken har en ”bättre” konstruktion som klarar mer lastvikt (och att de dessutom redan från början förbereder åtminstone konstruktionen för 7-säten).
Re: lastvikt
Postat: 20 sep 2021 21:37
av RagWal
Kan det vara Texas som fixar nya konstruktionen, dvs megacastingproduktionen?
Re: lastvikt
Postat: 20 sep 2021 22:33
av flamman
RagWal skrev:Kan det vara Texas som fixar nya konstruktionen, dvs megacastingproduktionen?
Ja det är (i princip) redan bekräftat att Texas kommer vara megacasting. Men eftersom ingen bil byggts/levererats med det så vet man inget om lastvikt för den. Teorin ovan handlar om Model Y från Fremont.
Re: lastvikt
Postat: 21 sep 2021 00:26
av LarsL
RagWal skrev:
Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.
Re: lastvikt
Postat: 21 sep 2021 14:05
av Esterox
Intressant att alla egentligen antar att MY klarar av en högre last än angett.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar. Men det är ingen som ens tänker på dessa konsekvenser utan enbart vilka böter som blir om man kör med överlass.
Jag skulle precis som någon längre upp var inne på, fundera på krocksäkerhet och som sagt även vad är bristningsgränsen för bilarna.
Detta säger jag inte för att det är en tesla. Det säger jag utav erfarenhet då det har missats tidigare i historien utav bilmärken där resultatet utav övervikt just blivit knäckta stolpar och ökad förslitning.
Re: lastvikt
Postat: 21 sep 2021 14:21
av Klintan
Esterox skrev:Intressant att alla egentligen antar att MY klarar av en högre last än angett.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar. Men det är ingen som ens tänker på dessa konsekvenser utan enbart vilka böter som blir om man kör med överlass.
Jag skulle precis som någon längre upp var inne på, fundera på krocksäkerhet och som sagt även vad är bristningsgränsen för bilarna.
Detta säger jag inte för att det är en tesla. Det säger jag utav erfarenhet då det har missats tidigare i historien utav bilmärken där resultatet utav övervikt just blivit knäckta stolpar och ökad förslitning.
Det är ju inte taklast utan total last vi diskuterar här. Skall B-stolpar knäckas om man tar fyra passagerare på 80 kg och lite bagage? Maxlast är ju fyra passagerare på 78.75 kg och inget bagage.
Re: lastvikt
Postat: 21 sep 2021 14:29
av Nicke Nyfiken
Esterox skrev:Intressant att alla egentligen antar att MY klarar av en högre last än angett.
Det kan ju faktiskt vara så att stolparna inte klarar av mer och 2-300 kg i överlast kommer resultera i knäckta B-stolpar.
Vänligen förklara varför B-stolparna knäckas vid överlast? Jag fattar inte.
Re: lastvikt
Postat: 21 sep 2021 15:00
av mati
Det är väl klart att bilen inte viker sig i mitten när man lastar den med 316kg istället för 315. Så sådan gräns är ju tilltagen med god marginal. Nånting är det säkert som har gjort att Tesla har satt maxvikten så lågt. Räckvidd, stabilitet, krocksäkerhet, vad vet jag. Men man kan nog vara ganska säker på att bilen i sig klarar en betydligt större last än så.
Re: lastvikt
Postat: 21 sep 2021 16:35
av Fredrik j
LarsL skrev:RagWal skrev:
Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.
Euro-NCAP körs inte med bagagelast och påverkas rimligen inte av lastvikt. Eller?
Re: lastvikt
Postat: 21 sep 2021 21:28
av LarsL
Fredrik j skrev:LarsL skrev:RagWal skrev:
Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.
Euro-NCAP körs inte med bagagelast och påverkas rimligen inte av lastvikt. Eller?
Om det är så att Euro-NCAP körs utan last så är det ju inte där felet/problemet ligger. Vet du att de inte kör med last? Kör Amerikanska krocktestet med last?
Körs WLTP med last?
Re: lastvikt
Postat: 21 sep 2021 21:52
av Fredrik j
LarsL skrev:Fredrik j skrev:LarsL skrev:RagWal skrev:
Bra tänkt. Kan absolut påverka. Man vill ju ha högsta säkerhetsrating. Lastvikt brukar inte skapa rubriker...
Skulle också gissa att det är någon av standarderna som de försöker manipulera med lågvikt. Både WLTP och Euro-NCAP säljer, lastvikt gör det inte.
Euro-NCAP körs inte med bagagelast och påverkas rimligen inte av lastvikt. Eller?
Om det är så att Euro-NCAP körs utan last så är det ju inte där felet/problemet ligger. Vet du att de inte kör med last? Kör Amerikanska krocktestet med last?
Körs WLTP med last?
Jag kollade i euro-NCAPs testprotokoll. Ingen last.
Det finns lagkrav på lastförskjutning men där kör man med samma testkuber oavsett bilens lastförmåga.