Min bror som jag försöker ävertyga om att köpa elbil ringde mig om DN artikeln.
Detta var mitt svar till hans kritik av Tesla resultaten i artikeln.
Först: alla bilar kommer ha felaktiga siffror eftersom de bygger på ett "test" kallat WLTP som inte är speciellt rättvisande (men bättre än skiten vi hade innan NEDC).
Jag har inte kunnat läsa artikeln själv men den diskuteras här:
viewtopic.php?f=57&t=27921
Fel nummer ett (WLTP anger sträcka vid mestadels låg hastighet med stopp)
Första felet som drabbar alla bilar är att i Sverige så använder man WLTP körcykeln för att få fram en siffra på "range" som den har.
Länk till WLTP på Wikipedia
kollar man körcykeln där så ser man att nästan häften av körsträckan (med flertalet stopp som drar 0 energi) är i låg hastighet
(WLTP-testen har en snittfart på 46.5 km/h.
WLTP körs utan AC/värme/kyla i kupén). Teknikens värld har till största del testat i landsvägs fart med AC på utan stopp.
Detta kommer givetvis göra att alla siffror blir felaktiga om man jämför med WLTP värden.
Som exempel: i USA som använder den mest rättvisande standarden EPA (amerikansk) så har Model 3 SR+ 263 Miles = 423 km räckvidd jämfört med 448km i WLTP i Sverige
Fel nummer två (Tesla Model 3 SR+ har felaktiga WLTP värden i artikeln)
Teknikens värld gör här ett ordentligt misstag då bilen de testat är en Model 3 SR +.
Kollar man på Tesla idag så finns den modellen inte längre utan de har en uppdaterad modell som bara heter Model 3 (länk här
https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#overview)
Denna nya "Model 3" model har fått en förbättrad range på 491 km och det är den räckvidden som Teknikens värld felaktigt anger fast det är en Model 3 SR + som de använder i Testet.
2020 Model 3 SR + har 409 km WLTP range
2021 Model 3 SR + har 448 km WLTP range.
Vilken exakt modell som Teknikens värld använt vet vi inte men vi vet att de felaktigt använder räckvidden 491km.
(byter man land till USA får men den mer rättvisande räckvidden av 430km för den senaste Model 3).
Fel nummer tre (Model 3 utan värmepump får sämre förbrukning än Model Y med värmepump)
Detta skall ju vara "omöjligt" eftersom tillverkaren anger en betydligt högre förbrukning för Model Y än för Model 3.
Enligt deras tabell:
Modell Test förbrukning förbrukning enligt tillverkaren
Model 3 SR +
1,87 1,42
Model Y LR Dual 1,75 1,69
Som synes ovan så skall alltså "den lilla" bilen som har lägst förbrukning enligt tillverkaren ha högre förbrukning än sin Storebror som är en betydligt större och tyngre bil?
Se bifogad bild nedan med storleksjämförelse
Slutsats: Model 3 SR + bilen de testade kan inte vara en 2021 med värmepump eller så har de gjort något annat fel vid mätningen.
Fel nummer fyra (de flesta elbilar har en inbyggd "reservdunk").
Metoden de använt för testet är otroligt svår att få exakt. De skall alltså manuellt ha hamnat på 80% laddning? Detta är kan ju variera stort mellan bilarna (bäst hade varit att ladda dem till 100%).
Alla bilar sparar lite extra för när mätaren visar 0 km kvar. Se denna artikel för detaljer:
https://teslaclubsweden.se/reservdunk-for-elbilar/
Den bästa metoden är att ladda bilarna fullt och sedan köra dem tills de stannar. Denna typ av test har ju gjorts flera gånger och är ju den mest rättvisande för den visar exakt hur långt man kommer (ingen extrapolering från värden som kan vara svåra att få exakta). Ett exempel är här:
https://youtu.be/ZH7V2tU3iFc?t=1535
I denna test laddades 6 bilar till fullt och fick sedan köra tills de stannade.
Resultatet?
Mercedes EQC 400: 194 miles = 312km (75% av angiven WLTP räckvidd)
Audi e-tron: 206 miles = 331km (81%)
Nissan Leaf e+ : 208 miles = 334km (87%)
Jaguar i-pace: 223 miles = 358km (76%)
Kia e-niro: 255 miles = 410km (90%)
Tesla Model 3 LR: 270 miles = 434km (78%)
Sammanfattning:
- Den WLTP standard som alla tillverkare använder i Sverige är i grunden c:a 10% felaktig. Den mer exakta EPA anger 430km jämfört med 491km WLTP för "Model 3"
- WLTP resultaten tas fram i en snitthastighet på 46.5km/h utan AC, så att testa på "landsväg" med AC på gör skillnad.
- Den Tesla Model 3 SR+ de använt har inte 491km WLTP range utan betydligt lägre. Den har sannolikt inte heller en värmepump eftersom den har högre förbrukning än den betydligt större och tyngre Model Y (orimligt).
- Sättet de mätt på är ej exakt och tar inte hänsyn till bilarnas "reservdunk".