Re: Vilken ledramp till Y 2022?
Postat: 30 jan 2022 19:54
En till bild
Troligtvis som en temporär åtgärd tills Tesla lanserar fullt fungerande Matrix-lysen 2028.Jaegaern skrev:Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
Lösningen kanske är en LEDramp med liknande funktion? Här kallad LBA Low Beam Assist!Jaegaern skrev:Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
På min 3a jag hade tidigare så monterade jag en Vision X XPR H18S - 35" 180W för att få "lite"Nicke Nyfiken skrev:Snygg och diskret installation.kenjon skrev:Nu har jag lyckats fota
Men den ser ut att täcka 95% av luftintaget. De svarta ytorna på sidorna om LED-rampen är ”fake” intag och tar inte in någon luft, så den lilla öppningen som finns är helt och hållet bakom LED-rampen.
Kan inte det vara ett problem?
Kanske inte nu, men på sommaren när batteriet behöver kylas samtidigt som man har AC på för att kyla kupén.
Eller finns det kanske fler luftintag?
Efter som du tog med mitt montage som exempel... Jag håller med om att en böjd ramp är snyggare. Skall det vara så snyggt eller ska det lysa? Eller så kompromissar man om man nu vill det.Flagada skrev:Om man tittar på ramper över 20"/50cm så finns det ju lätt svängda ramper också som borde passa som en smäck på Teslor som är rätt runda i fronten.tex;
https://www.xenonhuset.se/sv/2-radiga/7 ... combo.html
https://www.prestandabelysning.se/produ ... assat-kit-
Ja kanske!Flagada skrev:Lösningen kanske är en LEDramp med liknande funktion? Här kallad LBA Low Beam Assist!Jaegaern skrev:Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
https://www.lazerlamps.com/linear-18-el ... 2KsEc3D0aQ
https://www.extraljuskungen.se/lazer/li ... lite-i-lba
Undrar om det är lagligt i Sverige, tror inte man får ha mer än två halvljus lysandes samtidigt? - och undrar hur många helljusblink man kommer få med lysande LEDramp vid möte??
"Lampan är ECE-certifierad enligt föreskrift 112 som helljusstrålkastare, och genom E-Boost-tekniken med dubbla utgångar kan ljuseffekten ökas över ECE Reg112-gränserna när den är off-road, eller där specifik landslag tillåter. Low Beam Assist är en ny patentsökt teknik, det finns inga lagar som föreskriver dess användning. Den ovan nämnda sekundära omkopplaren tillåter deaktivering av funktionen där landets lagar specifikt inte tillåter användning."
Inte erfarenhet från Tesla, men från BMW med adaptiva och extraljus.Jaegaern skrev:Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
tobiasbl skrev:Jag tog den på pluspolen som sitter ovanför batteriet, skruvade på en ringkabelsko där
/Tobias
Jag har lite dålig koll...fth skrev:Ja, det är försumbart, 126W motsvarar kanske 0.5% ökning av förbrukning i motorvägsfart.hanseman skrev:Hur mycket extra juice drar en sådan ramp egentligen? Är det försumbart tro? Ser ju spänning etc i länken men är inte helt bra på ellära
/fth
På Volvo släcks ledrampen när de ordinarie strålkastarna släcker eller skärmar av en mötande bil eller om man kommer ifatt en bil..Jaegaern skrev:Kanske är kontra din fråga i denna tråd, men jag är ändå nyfiken på varför man vill installera en LED-ramp på en bil med matrix-ljus? Tesla kommer ju säkerligen aktivera stöd för helljus som alltid är på, men släcker punkter där mötande bilar är. Därav kan du alltid se exempelvis sidan av vägen, etc. Om du har en LED-ramp eller andra extraljus, kan du ju inte dra nytta va detta? Bättre helljus när det är tänt, men inget helljus bredvid väg, i din fil, etc, när du måste blända av.
Japp det stämmer att 12V-batteriet driver alla tillbehör och det laddas av det stora batteriet (med enIlduce77 skrev:Jag har lite dålig koll...fth skrev:Ja, det är försumbart, 126W motsvarar kanske 0.5% ökning av förbrukning i motorvägsfart.hanseman skrev:Hur mycket extra juice drar en sådan ramp egentligen? Är det försumbart tro? Ser ju spänning etc i länken men är inte helt bra på ellära
/fth
Sådana tillbehör går väl på 12v-batteriet?
Men det laddas kanske av det stora batteriet och inte någon generator?
Som sagt, jag är helt novis....
Någon som har erfarenhet av samma extraljus på Tesla vs. ICE-bil? Motsvarar 15,5 V vad generatorn ger på en fossilbil?Tobiasb skrev:Trodde reläet skulle stekas då batteriet ger 15,5 volt, men verkar funka fint