Tillbehör från fabrik och vad bör man köpa till?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
amolin
Teslaägare

Re: Tillbehör från fabrik och vad bör man köpa till?

Inlägg av amolin »

C981 skrev:
amolin skrev:
snowman skrev:

Vad mer bör man se till att skaffa när bilen väl kommer?
Hur viktigt är det med PPF eller liknande på dem nu? Förstod det som att det var väldigt viktigt, speciellt vid trösklarna tidigare?
Jag köpte nya stänkskydd för alla däck och det gör en jäkla skillnad tyckte jag jämfört med original. Både mot repor och skitighet på vår/vinter/höst för en vit bil.
Skärmskyddet köpte jag som är mattare och "anti-reflektioner", extremt nöjd! Riktigt stor skillnad både när man kör och filmtittande vid laddning. Sedan har jag en sambo med långa naglar så.. bra med skydd :D
Låter som två bra köp det där!

Vart köpte du stänkskydden?
Glömde! Köp hjulmutterskydd och skydd för centrumbult! Viktigt skulle jag säga!

https://www.amazon.se/gp/product/B0921W ... UTF8&psc=1
https://www.amazon.se/gp/product/B084BN ... UTF8&psc=1
https://www.amazon.se/Bilst%C3%A4nkskyd ... C72&sr=8-6

Kom ihåg att sätta PPF skydd bakom stänkskydden så de inte gnider på smutsen och skapar repor.
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21
.
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

Lyfter den här tråden igen.

Något som ändrats med Highland?
Dvs tips på vad som behövs/finns (original eller 3:e part) mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag tycker ju att S3XY commandern är ett givet tillbehör.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik981715

Inlägg av henel321 »

Niklas Z skrev: 28 aug 2025 17:27
+1 på den... Knob och knapparna klarar jag mig utan, de är mer nice to have för en nörd.. Men commandern m 8ed förändring av hastighetsvarning och framförallt återaktivering av basic ap är ju fantastiskt... Värt varenda krona.

Sedan tycker jag ju bra plastmattor till bagage, frunk och golv är väldigt bra på höst och vinter. Otroligt böjd med Spigens mattor som dessutom var betydligt billigare än Teslas. (ja, samma spigen som gör mobilskal)
Model 3 Performance '25 Ultra red
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

Men bara commandern får man tillgång till inställningar via app?

Vilka är de "bästa" tricken? Eller finns kanske separat tråd...
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

henel321 skrev: 29 aug 2025 15:57
Sedan tycker jag ju bra plastmattor till bagage, frunk och golv är väldigt bra på höst och vinter. Otroligt böjd med Spigens mattor som dessutom var betydligt billigare än Teslas. (ja, samma spigen som gör mobilskal)
Jag har plastmatta till bagaget, "ett givet tillbehör" på de flesta bilarna jag haft, men på teslan så funderar jag på att kasta ut den, varför det ? jo för att den försvårar för mej att använda "matkällaren" som jag gärna använder..

Att ha gummimattor inne i bilen är en självklarhet på en bruksbil däremot, det tyckte uppenbarligen även första ägaren av min bil då jag fick med de oanvända tygmattorna i en påse :)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Eldsig skrev: 29 aug 2025 16:22
Men bara commandern får man tillgång till inställningar via app?

Vilka är de "bästa" tricken? Eller finns kanske separat tråd...
Ja det får man.

Jag vet inte om jag är så imponerad över s3xy commander faktiskt, jag har en och den är väl trevlig, men inga jättestora grejer för mej som inte har forcerad hastighetsvarning. (har man en bil med det så är det ju värt mycket.)

Det jag använder mest är nog faktiskt "tackblink" och att öppna handskfacket med två stycken buttons.
Eldsig

Inlägg av Eldsig »

repulsiv skrev: 29 aug 2025 23:22
Jag har plastmatta till bagaget, "ett givet tillbehör" på de flesta bilarna jag haft, men på teslan så funderar jag på att kasta ut den, varför det ? jo för att den försvårar för mej att använda "matkällaren" som jag gärna använder..

Att ha gummimattor inne i bilen är en självklarhet på en bruksbil däremot, det tyckte uppenbarligen även första ägaren av min bil då jag fick med de oanvända tygmattorna i en påse :)
Jag har faktiskt vänt kring det där med mattor. Förr var det alltid gummi, men nu kör jag bara tyg. Köper hellre en ny uppsättning om de skulle bli för risiga, men oftast blir de bra av att skakas och dammsugas då och då.

En mjuk vändbar matta till bagaget då?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Eldsig skrev: 30 aug 2025 14:41

Jag har faktiskt vänt kring det där med mattor. Förr var det alltid gummi, men nu kör jag bara tyg. Köper hellre en ny uppsättning om de skulle bli för risiga, men oftast blir de bra av att skakas och dammsugas då och då.

En mjuk vändbar matta till bagaget då?
Samma här, tygmattor i kupén och en vikbar gummimatta i bagaget.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik981715

Inlägg av henel321 »

Just det där tycker jag Spigen löst bra på sin med ett litet "veck" precis där man öppnar till matkällaren. (Förstår annars exakt vad du menar för på våra gamla ID4 var orginalmattan i skuffen stenhård och just på den hade man ju inget annat bra ställe att ha laddkablarna.)

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0C7D4PBS8

Sen måste jag säga att jag tycker om tygmattor på sommaren, det ger en mer "ombonad" känsla i bilen, men jag står å andra sidan alltid i väldigt välstädat varmgarage så har lyxen att det inte blir så skitigt på sommaren. Byter till gummi på hösten när det börjar falla löv och bli kasst väder däremot.
Model 3 Performance '25 Ultra red
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Många år sedan jag hade gummimattor i någon bil, tygmattor är så mycket trevligare. Bor i Skåne så klimatet är lite snällare. Bilen i eget villagarage, tar ut mattorna med jämna mellanrum och ger dem lite vård. Svåraste mattorna jag haft var vita (i en svart Carrera) där för övrigt hela inredningen, förutom instrumentbrädan, var vit
Skriv svar