Köpa LR model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Teslawessla

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Teslawessla »

Kan bara svara för mig och frugan som ligger på ca 8000 mil om året så var det värt det ur alla synvinklar.
Vi betalar mindre nu i månaden än när vi körde fossilt. Med 1000 mil om året så skulle inte det ekonomiska ihop.
Men det gör det inte på stereoanläggningen eller vår tv heller.
Om du har råd och är sugen på tesla så rekommenderar jag dig att köpa.
Jag har inte ägt en roligare bil som duger till att pendla med. Ps lyckade att skrota 2 fossiler (motorras)i väntan på min tesla.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
Det är inget förslag, bara lite reality check när det hävdas att man räddar världen genom att köpa en ny elbil.
Så hur många år kan man köra 1200+ mil med en 14 år gammal diesel innan det blir värre än att köpa ny elbil?

Hur ser du på den investering som sker i ny teknologi när någon köper ny elbil? Vi måste ju eliminera i princip alla utsläpp av fossila bränslen på sikt. Hur ska den omställningen ske i praktiken i dagens marknadsekonomiska system? Alla lastbilar måste bli fossilfria. Alla gruvmaskiner. Alla anläggningsmaskiner.

Det finns även en signaleffekt gentemot alla andra i det här samhället och på den här planeten. Om TS köper en ny elbil så kommer det förhoppningsvis påverka alla vars val är just mellan en ny fossilbil och en ny elbil. Om alla dessa då köper ny elbil istället för en ny fossilbil så har vi ju åstadkommit en jättestor miljönytta. Eller?

Edit: Gjort några ändringar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
PracTesla

Inlägg av PracTesla »

Intressanta svar.

Att åka kollektivt eller cykla, ja det gör jag en del redan. Går inte att komma ifrån, det blir pleasure det här, men självklart bättre att köpa en el-bil än fossil. Alternativet här är att köra min gamla bil något år/några år till. Ironiskt nog, back in the days, var den också en miljöbil, 10 000kr fick vi då i miljöbilspremie.

Det ekonomiska kommer inte gå ihop, thats it. Ibland gissar jag att man får gå utanför det ekonomiska tänket och unna sig något roligt, vilket det här är tal om. Samtidigt, sänder man såklart även signaler om att miljö/el-bil och därtill stöttar ett i mina ögon bra företag.

Vi får se vart åt det blir av. Ska fundera ordentligt kommande 2-3 veckor så får vi se sedan. Tack för er input.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Som det ser ut så kommer restvärdet efter tre år vara betydligt bättre än 50%. Titta på vad tidiga 3:or av 2019 års modell går för idag. Sen vet man ju inte hur det kommer bli om tre år förrän man är där, men det är en indikation.

Man kan också tänka så här: finns det något annat man skulle kunna göra för den månadskostnaden som man skulle få mer glädje av? Finns det något annat, då ska man göra det istället. Finns det inte det - varför ska man inte köpa en model 3 då, om man har råd?

Det coola med en Tesla är att det är en komplett sportbil, familjebil och bruksbil - i en och samma bil till ett och samma pris. Det som inte är så coolt är att Tesla kan förändra din bil till det sämre i ett svep med mjukvaran, utan att du har något att säga till om. Tänker bittert på hur min S 85 fått betydligt sämre laddningshastighet genom mjukvaran, för att minska slitaget på batteriet så Tesla får mindre garantireparationer.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
np519
Teslaägare

Inlägg av np519 »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Varje bil som adderas till marknaden kommer att ge ett avtryck, någon annan kommer att fortsätta köra dieselbilen så summan av kardemumman är givetvis större miljöpåverkan ju fler bilar som är i drift. Endast om alternativet var att köpa en ny fossilbil är det ett bättre val att köpa en ny elbil, men det är alltid dåligt att köpa nytt - om man hävdar att man vill förbättra världen så kanske inte ökad privatbilism är rätt väg att gå.
Så det är alltså bättre att alla fortsätter köra sina befintliga fossildrivna bilar istället för att köpa ny elbil. Endast de som måste skrota sin fossilbil ska alltså köpa ny elbil.

Ok... Got it!
Det var inte vad holden sade...och det enda alternativet är inte att fortsätta att köra befintliga fosildrivna bilar. Man kan också köpa en begagnad eldriven bil. Då har man varken gjort avtryck på miljön genom att förstöra miljön med att främja att nya bilar tillverkas (hur mycket det nu än är) eller att man bränner bränsle (diesel, bensin, ....).
Jag förstår också att om ingen skulle köpa en ny bil, skulle det inte finnas begagnade heller... men vad kan man göra som individ? Vad har man råd med?
Samtidigt pågår ju massa annat skit i världen, som förstör miljön vilket jag tycker är jävligt onödigt!!!! Att t ex USA ständigt ligger i krig med någon för att främja sina egna intressen (hur mycket släpper det ut och förstör miljön). Men nu ska vi ju inte diskutera det...

Svaret på trådskaparens fråga är:

För mig avgjorde följande saker och de kommer inte i någon ordning!
- Teknikintresse
- Miljö
- Besparingar

Nackdelarna var
- dyr försäkring (köpte just begagnad för att miljöavtrycket skulle vara mindre - min månadskostnad blev då samma som om jag hade köpt ny, om inte högre)
- mer krångel på vägarna i form av laddning (köpte en begagnad den hade sämre räckvidd och laddhastighet än de nya). Detta är inte så farligt trots allt. Men bara vetskapen att en med längre räckvidd finns och den laddar dessutom snabbare gör ju att man sneglar lite på en sådan med vissa tankar att måste det vara så att min kostar lika mycket som en ny men är sämre.

Jag är inne på min tredje elbil, så jag har visat vad jag tycker.
Men köper du en ny bmw 3 serie (jämför med Tesla M3) med samma prestanda och utrustning....vad kostar inte en sådan (totalekonomi tänker jag då)??
Vill du ha en ny bil och du har råd - köp dig en.
Men försök inte att hitta ursäkter i en ekonomisk kalkyl om du ska jämföra med ditt läge idag.
Det finns begagnade elbilar från Tesla som kan tillgodose dina behov mer än väl, men tro inte att kostnaden kommer att bli mycket lägre, om något (tänker fortfarande totalekonomi).

Lycka till med ditt val!
-
Senast redigerad av np519, redigerad totalt 2 gång.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
SwedishAdvocate

np519 skrev:
.../ om ingen skulle köpa en ny bil, skulle det inte finnas begagnade heller... /...
+1 på den.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
np519 skrev:
.../ om ingen skulle köpa en ny bil, skulle det inte finnas begagnade heller... /...
+1 på den.
På Kuba har ingen köpt en ny bil sedan statskuppen 1959. Symbolvärdet av denna miljömedvetenhet har dock varit svårt att exportera till väst.
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare

Inlägg av ME3 »

PracTesla skrev:
Tack för alla svar.

Jag kör väl ungefär för 1000kr (liten bil som jag lånar därav så låg kostnad) per månad, lär bli lite mera när vi flyttar. Kör väl max 100 mil i månaden. Drar ca 0,5 l diesel per mil. I cirka 10kr således. Sen klart, realistiskt är det väl 1000-1500kr/mån i reparation och service. 14 år gammal bil så värdeminskningen får anses minimal.

Oavsett, en ekonomiskt klok affär kommer det här inte att vara. Det är 110% säkert. Men frågan är om det är värt 4000-5000kr/månad att köra Tesla. Kan egentligen bara jag själv svara på osv. Men men. Helt klart som några skriver, det får gå på nöjeskontot och det blir då den frågan igen, om det är värt det. Ekonomiskt, inga problem, men det är snålheten som är problemet och som gör att jag tvekar. Ibland "hatar" man sig själv bara haha :D

Oavsett, tack för era svar.
Förstår hur du resonerar, TS!

Du ställer din fråga i ett forum fullt av elbils/Tesla-entusiaster för att få "grönt ljus" som du inte riktigt vågat ge dig själv heljhärtat, än :D

Hur objektiva vi än försöker vara här så kommer vi ju alltid luta åt ett visst håll – du vet säkert vilket ;)

Lycka till!
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
SwedishAdvocate

holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
np519 skrev:
+1 på den.
På Kuba har ingen köpt en ny bil sedan statskuppen 1959. Symbolvärdet av denna miljömedvetenhet har dock varit svårt att exportera till väst.
:?:
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
np519 skrev:
+1 på den.
:?:
Du menar ju att det finns ett symbolvärde i att skaffa en ny elbil som på sikt förbättrar världen, men om man ska vara helt ärlig är väl rotorsaken till miljöproblemen överkonsumtion - som ju är grundbulten i en tillväxtekonomi.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
SwedishAdvocate

holden skrev:
Du menar ju att det finns ett symbolvärde i att skaffa en ny elbil som på sikt förbättrar världen /...
Som på sikt förhoppningsvis kan förbättra världen, ja. Tänk S-kurva.
holden skrev:
.../ men om man ska vara helt ärlig är väl rotorsaken till miljöproblemen överkonsumtion - som ju är grundbulten i en tillväxtekonomi.
Är naturligtvis helt enig med dig här. Men i just det specifika fallet som är ämnet för den här tråden menar jag att ett köp av en elbil från Tesla är försvarbart. TS kör ju vidare just nu en 14 år gammal bil. Han är enligt egen utsago "snål". Jag menar således även att det finns goda utsikter för att han kommer behålla den här bilen länge. Och ifall han inte gör det så blir det en (bättre?) begagnad bil som någon annan kan använda.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Att försöka frigöra oss från fossilberoendet är utmärkt, men det gör oss ännu mer elberoende och hela livscykelhanteringen måste beaktas i jämförelsen vilket inte är någon enkel ekvation. Jag köper elbil för att jag älskar produkten, om det ger något annat än en lokal miljövinst med minskade avgaser i närmiljön låter jag vara osagt. Det är för övrigt ren och skär lyxkonsumtion det är frågan om, använder i stort sett uteslutande bilen för fritidsaktiviteter.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
PracTesla

Inlägg av PracTesla »

Tack återigen för bra inputs.

Håller med i att , "Kan jag göra något annat för pengarna som ger mig mer glädje". Det är faktiskt en väldigt bra poäng. Jag skulle uppskatta en Tesla mycket och även köra lite mer bil osv. Vilket ju är tanken med en nice bil. Teknikintresse finns och har alltid gillat bra bilar etc.

Jag kommer ha bilen i 5-6år är tanken.

Ny fossilbil är inget alternativ längre, alternativet har varit en begagnad C63 AMG, men driftskostnaderna och risken att bli rånad på den är för stora. Och det känns mer rätt med en Tesla. Men sticker inte under stolen med, det här är ren lyxkonsumtion. Jag måste inte ha en sån dyr/fin bil och klarar mig bra idag. Samvetet är faktiskt svårt att övervinna. Jag menar, finns jävligt många människor, även i ens egentliga närhet som är av större behov av 500-600k än att jag ska köpa en fräck bil. Men ja, man lever bara en gång och på något sätt har man väl "förtjänat" det genom self-made. Just poängen att hur mycket andra saker finns det som skulle ge mig mer glädje, den är riktigt bra. Jag tror egentligen att en Tesla skulle scora högt gällande glädje/cash, i mitt fall.

Sen helt rätt, jag kommer aldrig hitta ursäkter i en ekonomisk kalkyl för det här. Som ekonom/långsiktig investerare svider det förstås, men så är det bara. Sen, jämfört med en ny fossilbil idag (och även historiskt) lär man göra en rätt hygglig bilaffär med en Tesla M3 LR idag, om än inte en bra affär i generella termer.

Har sagt till mig själv, att jag ska fundera den här veckan samt nästa, sen tar jag mitt beslut. Man bränner ju bara iväg 1000kr på beställningsavgiften och paxar däremot priset. Min känsla är att Tesla lär höja priserna om inte en alltförlång tid, med tanke på inflation och även USDs styrka mot andra valutor. Har inget på fötterna här mer än magkänsla. Sen osäkerheterna med elbilsbidraget talar ju också för att det är bättre att köpa en "snart" än vänta för länge.

666 170 Grå, 18tum, drag, -70k = 596 170kr, känns som ett bra pris. Går ju för ca 450-500k på blocket gällande M3 2019.

Just nu är känslan att jag kommer slå till.
Teslawessla

Inlägg av Teslawessla »

Din förlust blir en vinst för någon fattigare. Inget illa i det.
SwedishAdvocate

holden skrev:
Att försöka frigöra oss från fossilberoendet är utmärkt, men det gör oss ännu mer elberoende och hela livscykelhanteringen måste beaktas i jämförelsen vilket inte är någon enkel ekvation. /... [Min fetstil.]
Livscykel…

Vad är egentligen vitsen med det begreppet i just det fall som avses i den här tråden?...

Finns det någon version av en hållbar framtid där miljontals människor kör omkring i dieselbilar och bränner upp ~600+ liter diesel varje år? Så har inte jag förstått klimatforskningen. Som jag har förstått det så måste dieselbilar för vanliga konsumenter upphöra helt som produktkategori. Och ju snabbare, desto bättre.

Och den livscykelberäkning som du avser här gällande en 14-årig diesel… Tar den hänsyn till alla naturresurser som går åt för att bygga, underhålla och driva offshore-oljeplattformar, oljetankers, pipelines, raffinaderier, tankbilar, bensinstationer, Deep Horizon-katastrofen i Mexikanska golfen… Och alla arbetstimmar, och all den el som måste avsättas för att skapa hela det här fossilindustriella komplexet?…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Att försöka frigöra oss från fossilberoendet är utmärkt, men det gör oss ännu mer elberoende och hela livscykelhanteringen måste beaktas i jämförelsen vilket inte är någon enkel ekvation. /... [Min fetstil.]
Livscykel…

Vad är egentligen vitsen med det begreppet i ljust det fall som avses i den här tråden?

Finns det någon version av en hållbar framtid där miljontals människor kör omkring i dieselbilar och bränner upp ~600+ liter diesel varje år? Så har inte jag förstått klimatforskningen. Som jag har förstått det så måste dieselbilar för vanliga konsumenter upphöra helt som produktkategori. Och ju snabbare, desto bättre.

Och den livscykelberäkning som du avser här gällande en 14-årig diesel… Tar den hänsyn till alla resurser som går åt för att bygga offshore-oljeplattformar, oljetankers, pipelines, raffinaderier, tankbilar, bensinstationer, Deep Horizon-katastrofen i Mexikanska golfen… Och alla arbetstimmar, och all den el som måste avsättas för att skapa hela det här fossilindustriella komplexet?…
Om bilen gått i 14 år kanske den håller i 14 år till, oavsett vem som kör den. Att belasta klotet med ytterligare en elbil kommer inte att göra något bättre på totalen. All den infra som krävs för att hålla dieselbilen i drift är redan byggd osv.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
SwedishAdvocate

holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Livscykel…

Vad är egentligen vitsen med det begreppet i ljust det fall som avses i den här tråden?

Och den livscykelberäkning som du avser här gällande en 14-årig diesel… Tar den hänsyn till alla resurser som går åt för att bygga offshore-oljeplattformar, oljetankers, pipelines, raffinaderier, tankbilar, bensinstationer, Deep Horizon-katastrofen i Mexikanska golfen… Och alla arbetstimmar, och all den el som måste avsättas för att skapa hela det här fossilindustriella komplexet?…
Om bilen gått i 14 år kanske den håller i 14 år till, oavsett vem som kör den. Att belasta klotet med ytterligare en elbil kommer inte att göra något bättre på totalen. All den infra som krävs för att hålla dieselbilen i drift är redan byggd osv.
Och det här då:
.../ Finns det någon version av en hållbar framtid där miljontals människor kör omkring i dieselbilar och bränner upp ~600+ liter diesel varje år? /...
SwedishAdvocate

holden skrev:
.../ All den infra som krävs för att hålla dieselbilen i drift är redan byggd osv.
Samt: Det finns en j#vla massa stål och andra material i den infrastrukturen som skulle kunna användas till annat. Då slipper vi gräva upp en massa nya 'virgin'-materials. Går säkert att räkna hem en hel del miljönytta på det med...
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

SwedishAdvocate skrev:
Så hur många år kan man köra 1200+ mil med en 14 år gammal diesel innan det blir värre än att köpa ny elbil?
Den stora belastningen (enligt experter på området som räknat på det) är inte CO2 vid tillverkningen, utan just alla utsläpp som förbränning av fossila bränslen skapar.

Därav att det, ur CO2-synpunkt, lönar sig att skrota fossilbilar och direkt tillverka och skaffa nya elbilar. Man hamnar +/- efter ca två år. Detta beräknat på att man köra ca 1500 mil om året.

Rent ekonomiskt är det vansinne, och jag är personligen inte så extremt oroad över CO2, men rent faktamässigt så förhåller det sig att det är det bättre för miljön.

Här kan man lyssna lättsamt på en bra enkel sammanfattning från en av forskarna på Chalmers:

https://sverigesradio.se/artikel/7346616
Min bilfilosofi har alltid varit att inte byta bil förrän den jag har är slutkörd och i princip skrotmogen.
– Jämfört med att producera en ny elbil som kräver mycket energi och orsakar koldioxidutsläpp vid tillverkningen, så borde alternativet att köra färdigt med min smutsiga bensinbil vara klimatmässigt renare. Vad säger ni om det? Undrar Göran Pilqvist i Leksand.

Hör svaret på frågan i ljudklippet.

https://sverigesradio.se/artikel/7348243
Förra veckans lyssnarfråga om det var bättre att köra slut på sin gamla bensinbil än att köpa en ny elbil, ledde till en hel del mail till redaktionen. Många lyssnare hade följdfrågor och ville ha fler nyanser i svaret så vi bad Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet på Chalmers tekniska högskola att svara igen. Bland annat på vad klimatåterbetalningstid är, varför han bortsåg från vissa miljöaspekter och varför vi inte pratade om möjligheten att bygga om bensinbilen till en etanolbil istället.

Hör Björn Sandéns svar i ljudklippet.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

martinot skrev:
.../ Rent ekonomiskt är det vansinne, och jag är personligen inte så extremt oroad över CO2 /...
Vilket är det största "vansinne[t]"?

Det ekonomiska eller det miljömässiga?

Är klimatforskningen enig med dig när det gäller CO2 och andra växthusgaser?

Är följande rätt eller fel: All koldioxidhalt som överstiger 350 ppm (parts per million) kommer ofrånkomligt att höja havsnivån.

Idag ligger vi på >~416 ppm (!)...

350 ppm blåste vi förbi året 1988...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Livscykel…

Vad är egentligen vitsen med det begreppet i just det fall som avses i den här tråden?...

Och den livscykelberäkning som du avser här gällande en 14-årig diesel… Tar den hänsyn till alla naturresurser som går åt för att bygga, underhålla och driva offshore-oljeplattformar, oljetankers, pipelines, raffinaderier, tankbilar, bensinstationer, Deep Horizon-katastrofen i Mexikanska golfen… Och alla arbetstimmar, och all den el som måste avsättas för att skapa hela det här fossilindustriella komplexet?…
.../ All den infra som krävs för att hålla dieselbilen i drift är redan byggd /...
Och hur mycket energi och naturresurser går att driva det här fossilindustriella komplexet? Ta bara all världens oljetankers och all världens raffinaderier – hur mycket utsläpp genereras av dem?...
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Livscykel…

.../ All den infra som krävs för att hålla dieselbilen i drift är redan byggd /...
Och hur mycket energi och naturresurser går att driva det här fossilindustriella komplexet? Ta bara all världens oljetankers och all världens raffinaderier – hur mycket utsläpp genereras av dem?...
Jag tror inte lösningen på den problematiken är att fåtalet bäst bemedlade i världens rikaste länder radar upp Teslor på uppfarten. Potemkin bedrog bara sin kejsarinna, hur mycket föraktligare är det icke att bedraga sig själv, om man får citera Hjalmar Söderberg.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
SwedishAdvocate

holden skrev:
Jag tror inte lösningen på den problematiken är att fåtalet bäst bemedlade i världens rikaste länder radar upp Teslor på uppfarten. Potemkin bedrog bara sin kejsarinna, hur mycket föraktligare är det icke att bedraga sig själv, om man får citera Hjalmar Söderberg.
Rätt mycket kall naturvetenskaplig fakta i det resonemanget...
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Så vad är fakta i målet, shoot.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
SwedishAdvocate

holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Så vad är fakta i målet, shoot.
Det här t.ex.:

https://climate.nasa.gov/evidence/
Skriv svar