Jag har enorm beslutsångest och väldigt svårt att bestämma mig. Har provkört M3P och LR. Bestämt mig för att LR 18tum/grå/svart klädsel är bilen jag ska ha. Lite bekvämare och mest effektiv osv. Samt Drag. Känns som det är det säkraste bettet om man ska se till restvärde.
Men, jag kan inte bestämma mig. Ska jag beställa eller inte, jag gillar bilen, har cashen/möjligheterna, men är osäker. Idag kör jag en äldre diesel / gratis i princip (farsans gamla bil), kostar väl mig ca 1000kr/månad med dieseln. Är det verkligen värt att gå upp till runt 6000kr, för att åka runt i en Tesla? Jag har sambo, inga barn än. Villa och laddplats så alla förutsättningar finns. Det blir alltså en ökad kostnad om ca 5-6000kr/månad, när jag räknat med restvärde 50% efter 3 år osv. Oavsett hur man räknar, hamnar man på ca 6-7000kr/månad för en Tesla. En "vanlig" bil kan man väl få ner mot 4-5000kr kanske, så den ytterligare kostnaden för en Tesla M3LR är väl ca 2000kr/månad.
Det här, blir på något sätt 100% pleasure. Behöver inte en ny bil, behöver inte en större bil.
Kort och gott:
Är ni av uppfattningen att det är värt 5000kr/månad att köra en model 3 LR? Jag har ju provkört osv, gillar bilen men svårt att bestämma mig.
Det kommer ju tillkomma lite tråkigheter med kvalitétsmissar osv, men bonusen på 70k är ju jäkligt fin, samt känslan är väl att den i framtiden kommer reduceras.
Hur stor ekonomisk risk tar man egentligen? Restvärde 50% ca om 3 år räknar ju alla med. Så, ca 350k restvärde, så man slänger ju iväg ca (320k-70k) /36 = 7K månad. Att restvärdet skulle hamna på 250k, den risken finns ju? Jag tänker teknikframsteg etc. 4680, något att vänta på? Inte enligt Tesla säljaren, då det inte kommer bli någon enorm skillnad varken i pris, range eller liknande. Tesla kommer såklart ta betalt för det och då, kommer inte restvärdet på de med äldre batteri minska, enligt min SA.
Jag vet inte, jag är "bekväm" med att det kostar mig 250k på 36 månader, det är lugnt. Men om restvärdet skulle hamna på 200 eller 220k efter 3 år, det skulle vara drygt.
Ni läser säkert in att jag går i beslutsångest tankar. Jag vill ha bilen, men är det verkligen värt pengarna?
Löjligt inlägg, men va tusan, hjälp mig att bestämma mig:
3 bästa anledningar för att köpa?
3 bästa för att skippa det hela?
Tack till er som orkar hjälpa en vilsen själ