Köpa LR model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Köpa LR model 3

Inlägg av PracTesla »

Hej alla Tesla-vänner,

Jag har enorm beslutsångest och väldigt svårt att bestämma mig. Har provkört M3P och LR. Bestämt mig för att LR 18tum/grå/svart klädsel är bilen jag ska ha. Lite bekvämare och mest effektiv osv. Samt Drag. Känns som det är det säkraste bettet om man ska se till restvärde.

Men, jag kan inte bestämma mig. Ska jag beställa eller inte, jag gillar bilen, har cashen/möjligheterna, men är osäker. Idag kör jag en äldre diesel / gratis i princip (farsans gamla bil), kostar väl mig ca 1000kr/månad med dieseln. Är det verkligen värt att gå upp till runt 6000kr, för att åka runt i en Tesla? Jag har sambo, inga barn än. Villa och laddplats så alla förutsättningar finns. Det blir alltså en ökad kostnad om ca 5-6000kr/månad, när jag räknat med restvärde 50% efter 3 år osv. Oavsett hur man räknar, hamnar man på ca 6-7000kr/månad för en Tesla. En "vanlig" bil kan man väl få ner mot 4-5000kr kanske, så den ytterligare kostnaden för en Tesla M3LR är väl ca 2000kr/månad.

Det här, blir på något sätt 100% pleasure. Behöver inte en ny bil, behöver inte en större bil.

Kort och gott:
Är ni av uppfattningen att det är värt 5000kr/månad att köra en model 3 LR? Jag har ju provkört osv, gillar bilen men svårt att bestämma mig.
Det kommer ju tillkomma lite tråkigheter med kvalitétsmissar osv, men bonusen på 70k är ju jäkligt fin, samt känslan är väl att den i framtiden kommer reduceras.

Hur stor ekonomisk risk tar man egentligen? Restvärde 50% ca om 3 år räknar ju alla med. Så, ca 350k restvärde, så man slänger ju iväg ca (320k-70k) /36 = 7K månad. Att restvärdet skulle hamna på 250k, den risken finns ju? Jag tänker teknikframsteg etc. 4680, något att vänta på? Inte enligt Tesla säljaren, då det inte kommer bli någon enorm skillnad varken i pris, range eller liknande. Tesla kommer såklart ta betalt för det och då, kommer inte restvärdet på de med äldre batteri minska, enligt min SA.

Jag vet inte, jag är "bekväm" med att det kostar mig 250k på 36 månader, det är lugnt. Men om restvärdet skulle hamna på 200 eller 220k efter 3 år, det skulle vara drygt.

Ni läser säkert in att jag går i beslutsångest tankar. Jag vill ha bilen, men är det verkligen värt pengarna?

Löjligt inlägg, men va tusan, hjälp mig att bestämma mig:

3 bästa anledningar för att köpa?
3 bästa för att skippa det hela?

Tack till er som orkar hjälpa en vilsen själ :)
Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av weizf »

Gick från samma sits som dig. Audi som kostade mig någon tusenlapp ink drivmedel/försäkring till 6k per månad.

Ekonomiskt är det inte försvarbart någonstans egentligen hur jag än räknar på det, så jag listar mina anledningar.

* Elbil, men framförallt Tesla. Allt annat känns bara dumt i jämförelse.
* ”Infotainmentsystem” är som natt o dag mot konkurrenterna.
* Solpaneler på huset sen innan, så laddar bilen gratis andra halvan av året.

Negativa då?

* Kostnad som tidigare nämnt, men det är mer nybil generellt.
* Beta av Autopilot på gott och ont. Det är ingen färdig produkt, men du får uppdateringar som oftast förbättrar upplevelsen.
* Kvalitén på bilen är något man kontrollerade för sakens skull när man fick bilen och småsaker hittades, men hade jag varit lika petig med mina tidigare bilar hade jag hittat sånt där med. Dessutom fixades det av SC ganska snabbt.
Tesla MY -24
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av PracTesla »

OK Intressant.

Ja, jag har testat Polestar och EV6, och nej, det är Tesla för mig.

Eller hur, det är de där 5-6k, eller 4k för en tråk-bil. Det är där man behöver landa, är det värt pengarna helt enkelt. Riktigt riktigt svårt. Gissar att jag är för snål, generellt.

Autopiloten har jag testat. Det är ju mer eller mindre auto-line assist, och adaptiv farthållare. Det är vad jag förväntar mig, kommer inte köpa till något annat idag.
Kvalitén, den ska vara väldigt mycket bättre (enligt säljaren) på Kina bilarna. Småsaker räknar jag med, men generellt mycket bättre. Jag tycker också materialvalen etc är bra. Kört en del Audi/BMW/Mercedes genom åren och är inte någon enorm skillnad längre tycker jag..

Men sen, ingen bil är ju 110% bra och ingen bil är ju en "bra affär". Svårt.
Användarvisningsbild
Rorspjell
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 06 jul 2020 08:25
Ort: Billesholm

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Rorspjell »

PracTesla skrev:
OK Intressant.

Ja, jag har testat Polestar och EV6, och nej, det är Tesla för mig.

Eller hur, det är de där 5-6k, eller 4k för en tråk-bil. Det är där man behöver landa, är det värt pengarna helt enkelt. Riktigt riktigt svårt. Gissar att jag är för snål, generellt.

Autopiloten har jag testat. Det är ju mer eller mindre auto-line assist, och adaptiv farthållare. Det är vad jag förväntar mig, kommer inte köpa till något annat idag.
Kvalitén, den ska vara väldigt mycket bättre (enligt säljaren) på Kina bilarna. Småsaker räknar jag med, men generellt mycket bättre. Jag tycker också materialvalen etc är bra. Kört en del Audi/BMW/Mercedes genom åren och är inte någon enorm skillnad längre tycker jag..

Men sen, ingen bil är ju 110% bra och ingen bil är ju en "bra affär". Svårt.
Har du jämfört månadskostnad inkl drivmedel? Gör ju en del skillnad om du inte bara kör upp till närmsta affär då och då.
Vit Model 3 Performance tillverkad 2020-07, svart klädsel, 20" Performance-fälgar med PS4S däck, svart klädsel, VIN 752xx
MSM Model Y Performance beställd
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Dinsdale »

Att köpa ny bil är ingen affär man typiskt sett räknar hem. Det är något man väljer att lägga sina pengar på för att man har möjligheten. Den mer ekonomiskt sinnade väljer istället en begagnad bil. Den mest ekonomiskt sinnade tar bussen :-P

Har du möjlighet att avstå 3-4000 kr till per månad för att få en ny bil, vill göra det och tycker det är roligt så varför inte? Men köp med privatavbetalning om du ska låna för då kan du sälja den när som helst om du råkar hamna i en situation då du inte längre kan avstå de där pengarna. Tar du leasing sitter du fast i avtalet 36 mån oavsett vad som händer med din ekonomi i övrigt. Eller köp den kontant om du har möjlighet, då slipper du den månatliga avbetalningen samt sparar in räntekostnaden.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av ReNewAble »

Ekonomiskt så kommer du ju inte kunna slå en bil som du har fått gratis. Sen beror det ju på vad den är värd, om den är pålitlig eller om den kommer att kräva en massa reparationer framöver som tar tid och pengar.

Har man möjlighet, intresset och ekonomin så är det alltid värt det att byta över till elbil. Ger ett helt annat bilägande och gör att du ör med och bidrar till omställningen.

Värdeminskningen på en Tesla Model 3 har varit och kommer med stor säkerhet vara låg även framöver.

Du får ta den extra kostnaden som en ren nöjesutgift :-)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Jonte73
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 feb 2021 10:10

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Jonte73 »

PracTesla skrev:
Hej alla Tesla-vänner,

Jag har enorm beslutsångest och väldigt svårt att bestämma mig. Har provkört M3P och LR. Bestämt mig för att LR 18tum/grå/svart klädsel är bilen jag ska ha. Lite bekvämare och mest effektiv osv. Samt Drag. Känns som det är det säkraste bettet om man ska se till restvärde.

Men, jag kan inte bestämma mig. Ska jag beställa eller inte, jag gillar bilen, har cashen/möjligheterna, men är osäker. Idag kör jag en äldre diesel / gratis i princip (farsans gamla bil), kostar väl mig ca 1000kr/månad med dieseln. Är det verkligen värt att gå upp till runt 6000kr, för att åka runt i en Tesla? Jag har sambo, inga barn än. Villa och laddplats så alla förutsättningar finns. Det blir alltså en ökad kostnad om ca 5-6000kr/månad, när jag räknat med restvärde 50% efter 3 år osv. Oavsett hur man räknar, hamnar man på ca 6-7000kr/månad för en Tesla. En "vanlig" bil kan man väl få ner mot 4-5000kr kanske, så den ytterligare kostnaden för en Tesla M3LR är väl ca 2000kr/månad.

Det här, blir på något sätt 100% pleasure. Behöver inte en ny bil, behöver inte en större bil.

Kort och gott:
Är ni av uppfattningen att det är värt 5000kr/månad att köra en model 3 LR? Jag har ju provkört osv, gillar bilen men svårt att bestämma mig.
Det kommer ju tillkomma lite tråkigheter med kvalitétsmissar osv, men bonusen på 70k är ju jäkligt fin, samt känslan är väl att den i framtiden kommer reduceras.

Hur stor ekonomisk risk tar man egentligen? Restvärde 50% ca om 3 år räknar ju alla med. Så, ca 350k restvärde, så man slänger ju iväg ca (320k-70k) /36 = 7K månad. Att restvärdet skulle hamna på 250k, den risken finns ju? Jag tänker teknikframsteg etc. 4680, något att vänta på? Inte enligt Tesla säljaren, då det inte kommer bli någon enorm skillnad varken i pris, range eller liknande. Tesla kommer såklart ta betalt för det och då, kommer inte restvärdet på de med äldre batteri minska, enligt min SA.

Jag vet inte, jag är "bekväm" med att det kostar mig 250k på 36 månader, det är lugnt. Men om restvärdet skulle hamna på 200 eller 220k efter 3 år, det skulle vara drygt.

Ni läser säkert in att jag går i beslutsångest tankar. Jag vill ha bilen, men är det verkligen värt pengarna?

Löjligt inlägg, men va tusan, hjälp mig att bestämma mig:

3 bästa anledningar för att köpa?
3 bästa för att skippa det hela?

Tack till er som orkar hjälpa en vilsen själ :)
Om du bara kör för 1000:-/mån, så förstår jag inte varför du ska ha en bil överhuvudtaget egentligen.
Det är ju inte ens en fulltank per månad om du nu bara räknar in diesel.
Men är det inkl allt, då kan du ju köpa en cykel istället.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 755
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Dinsdale »

ReNewAble skrev:
Ekonomiskt så kommer du ju inte kunna slå en bil som du har fått gratis. Sen beror det ju på vad den är värd, om den är pålitlig eller om den kommer att kräva en massa reparationer framöver som tar tid och pengar.

Har man möjlighet, intresset och ekonomin så är det alltid värt det att byta över till elbil. Ger ett helt annat bilägande och gör att du ör med och bidrar till omställningen.

Värdeminskningen på en Tesla Model 3 har varit och kommer med stor säkerhet vara låg även framöver.

Du får ta den extra kostnaden som en ren nöjesutgift :-)
Det är ännu inte alltid ekonomiskt att byta till elbil. År tre får du en väldigt saftig kostnad för helförsäkring med flertalet elbilar tex.
Kör du relativt sett lite spelar de billiga drivmedelspriserna inte heller nån direkt roll, det är istället alla övriga kostnader (värdefall, skatt, försäkring, parkering, underhåll) som bestämmer vilken bil som är det mest ekonomiska valet. Det är sällan den dyraste bilen.
Historisk utveckling på värdefallet är ingen garanti för framtida utveckling. Komponentbristen kommer byggas bort, antalet begagnade elbilar kommer öka.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Airlift »

Dieselpriset har gått upp med kanske 10% medan elpriset har gått upp med 200%? (Jämfört vad du kan binda för nu mot för ett år sen). Visst äter det lite på vinsten med elbil men det är ju inte den stora kostnaden i TS fall;

Men att de sjunker 50% på tre år, är det så?
Vad får du ge för en (i TS fall lågmilad vad det verkar) gammal M3LR idag och vad kostade den 2019?


Såhär ser jag på det:

1. Det är läge att köpa om man har pengarna. Tesla börjar få, likt alla andra biltillverkare, längre och längre leveranstid. Detta bidrar starkt till att andrahandsvärdet ligger högt så länge det är så.

2. Andra celler är inget som kommer förändra bilens egenskaper så att det är värt att vänta på.

3. Kan du leva med den kalkylerade kostnaden/värdeminskningen under 3 år, kan du vara tämligen lugn med att du inte får en chock. (Så länge politiker inte flamsar runt som de gjort hittills med etanol, miljödieslar etc etc…)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
PracTesla
Inlägg: 84
Blev medlem: 28 jun 2020 23:43

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av PracTesla »

Tack för alla svar.

Jag kör väl ungefär för 1000kr (liten bil som jag lånar därav så låg kostnad) per månad, lär bli lite mera när vi flyttar. Kör väl max 100 mil i månaden. Drar ca 0,5 l diesel per mil. I cirka 10kr således. Sen klart, realistiskt är det väl 1000-1500kr/mån i reparation och service. 14 år gammal bil så värdeminskningen får anses minimal.

Oavsett, en ekonomiskt klok affär kommer det här inte att vara. Det är 110% säkert. Men frågan är om det är värt 4000-5000kr/månad att köra Tesla. Kan egentligen bara jag själv svara på osv. Men men. Helt klart som några skriver, det får gå på nöjeskontot och det blir då den frågan igen, om det är värt det. Ekonomiskt, inga problem, men det är snålheten som är problemet och som gör att jag tvekar. Ibland "hatar" man sig själv bara haha :D

Oavsett, tack för era svar.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

PracTesla skrev:
.../ Jag kör väl ungefär för 1000kr (liten bil som jag lånar därav så låg kostnad) per månad, lär bli lite mera när vi flyttar. Kör väl max 100 mil i månaden. Drar ca 0,5 l diesel per mil. I cirka 10kr således. Sen klart, realistiskt är det väl 1000-1500kr/mån i reparation och service. 14 år gammal bil så värdeminskningen får anses minimal. /...
Skatt och försäkring?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

PracTesla skrev:
…/ Det här, blir på något sätt 100% pleasure. /…/

3 bästa anledningar för att köpa?
3 bästa för att skippa det hela? /…
PracTesla skrev:
…/ Helt klart som några skriver, det får gå på nöjeskontot och det blir då den frågan igen, om det är värt det. /…
Om du frågar mig…

Här är den bästa anledningen att köpa:

Hur lång tid har vi på oss att skära ner växthusgasutsläppen hur mycket ifall vi ska kunna hejda den globala uppvärmningen av planeten vid 1,5 grader Celsius?…

Jag håller således inte alls med om att det här skulle vara ”100% pleasure” eller helt gå på ”nöjeskontot”.

Istället handlar det här till 110% om ansvarstagande.

Om jag förstått dig rätt vill du ha barn in framtiden. Det här handlar om ansvarstagande gentemot ditt/dina framtida barn.

Det handlar även om att visa människorna runt omkring dig med det val av bil som du gör. Att gå före. Att leda. Att förhoppningsvis kunna bidra till att påverka andra att göra samma sak som du har gjort.

Tyvärr så innebär det ovanstående ibland en ekonomisk kostnad i dagens marknadsekonomiska samhälle. Att göra det rätta idag bestraffas ibland ekonomiskt…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1154
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
PracTesla skrev:
…/ Det här, blir på något sätt 100% pleasure. /…/

3 bästa anledningar för att köpa?
3 bästa för att skippa det hela? /…
PracTesla skrev:
…/ Helt klart som några skriver, det får gå på nöjeskontot och det blir då den frågan igen, om det är värt det. /…
Om du frågar mig…

Här är den bästa anledningen att köpa:

Hur lång tid har vi på oss att skära ner växthusgasutsläppen hur mycket ifall vi ska kunna hejda den globala uppvärmningen av planeten vid 1,5 grader Celsius?…

Jag håller således inte alls med om att det här skulle vara ”100% pleasure” eller helt gå på ”nöjeskontot”.

Istället handlar det här till 110% om ansvarstagande.

Om jag förstått dig rätt vill du ha barn in framtiden. Det här handlar om ansvarstagande gentemot ditt/dina framtida barn.

Det handlar även om att visa människorna runt omkring dig med det val av bil som du gör. Att gå före. Att leda. Att förhoppningsvis kunna bidra till att påverka andra att göra samma sak som du har gjort.

Tyvärr så innebär det ovanstående ibland en ekonomisk kostnad i dagens marknadsekonomiska samhälle. Att göra det rätta idag bestraffas ibland ekonomiskt…
Att skaffa en ny bil är väl en av de minst ansvarstagande saker man kan göra om man vill minimera sitt avtryck på miljö- och klimat. Cykla eller åk kollektivt om det är ledstjärnan för ditt beslut.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare
Inlägg: 297
Blev medlem: 15 sep 2020 14:30

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av Martin E-tron »

holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
PracTesla skrev:
…/ Det här, blir på något sätt 100% pleasure. /…/

3 bästa anledningar för att köpa?
3 bästa för att skippa det hela? /…
PracTesla skrev:
…/ Helt klart som några skriver, det får gå på nöjeskontot och det blir då den frågan igen, om det är värt det. /…
Om du frågar mig…

Här är den bästa anledningen att köpa:

Hur lång tid har vi på oss att skära ner växthusgasutsläppen hur mycket ifall vi ska kunna hejda den globala uppvärmningen av planeten vid 1,5 grader Celsius?…

Jag håller således inte alls med om att det här skulle vara ”100% pleasure” eller helt gå på ”nöjeskontot”.

Istället handlar det här till 110% om ansvarstagande.

Om jag förstått dig rätt vill du ha barn in framtiden. Det här handlar om ansvarstagande gentemot ditt/dina framtida barn.

Det handlar även om att visa människorna runt omkring dig med det val av bil som du gör. Att gå före. Att leda. Att förhoppningsvis kunna bidra till att påverka andra att göra samma sak som du har gjort.

Tyvärr så innebär det ovanstående ibland en ekonomisk kostnad i dagens marknadsekonomiska samhälle. Att göra det rätta idag bestraffas ibland ekonomiskt…
Att skaffa en ny bil är väl en av de minst ansvarstagande saker man kan göra om man vill minimera sitt avtryck på miljö- och klimat. Cykla eller åk kollektivt om det är ledstjärnan för ditt beslut.
HAHA Amen !!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
Att skaffa en ny bil är väl en av de minst ansvarstagande saker man kan göra om man vill minimera sitt avtryck på miljö- och klimat. Cykla eller åk kollektivt om det är ledstjärnan för ditt beslut.
Tycker du att det verkar vara ett alternativ i det här fallet?

Bara så att jag förstår dig rätt...

Du menar alltså att det bästa ur miljösynpunkt är att alla kör 1200+ mil om året i var sin diesel. Är det rätt uppfattat?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Martin E-tron skrev:
HAHA Amen !!
HAHA HA HA ha ha... ha. :twisted: [Ironi. Ateistisk ironi...]

Tack för ett mycket konstruktivt inlägg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1154
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Att skaffa en ny bil är väl en av de minst ansvarstagande saker man kan göra om man vill minimera sitt avtryck på miljö- och klimat. Cykla eller åk kollektivt om det är ledstjärnan för ditt beslut.
Tycker du att det verkar vara ett alternativ i det här fallet?

Bara så att jag förstår dig rätt...

Du menar alltså att det bästa ur miljösynpunkt är att alla kör 1200+ mil om året i var sin diesel. Är det rätt uppfattat?
Nej.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Att skaffa en ny bil är väl en av de minst ansvarstagande saker man kan göra om man vill minimera sitt avtryck på miljö- och klimat. Cykla eller åk kollektivt om det är ledstjärnan för ditt beslut.
Tycker du att det verkar vara ett alternativ i det här fallet?

Bara så att jag förstår dig rätt...

Du menar alltså att det bästa ur miljösynpunkt är att alla kör 1200+ mil om året i var sin diesel. Är det rätt uppfattat?
Nej.
Det är ju innebörden av det du skrev.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1154
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Att skaffa en ny bil är väl en av de minst ansvarstagande saker man kan göra om man vill minimera sitt avtryck på miljö- och klimat. Cykla eller åk kollektivt om det är ledstjärnan för ditt beslut.
Tycker du att det verkar vara ett alternativ i det här fallet?

Bara så att jag förstår dig rätt...

Du menar alltså att det bästa ur miljösynpunkt är att alla kör 1200+ mil om året i var sin diesel. Är det rätt uppfattat?
Nej.
Det är ju innebörden av det du skrev.
Det är det ju inte.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Att skaffa en ny bil är väl en av de minst ansvarstagande saker man kan göra om man vill minimera sitt avtryck på miljö- och klimat. Cykla eller åk kollektivt om det är ledstjärnan för ditt beslut.
Tycker du att det verkar vara ett alternativ i det här fallet?

Bara så att jag förstår dig rätt...

Du menar alltså att det bästa ur miljösynpunkt är att alla kör 1200+ mil om året i var sin diesel. Är det rätt uppfattat?
Nej.
Det är ju innebörden av det du skrev.
Det är det ju inte.
Vi får väl se om TS tycker att det är ett alternativ...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1154
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

Varje bil som adderas till marknaden kommer att ge ett avtryck, någon annan kommer att fortsätta köra dieselbilen så summan av kardemumman är givetvis större miljöpåverkan ju fler bilar som är i drift. Endast om alternativet var att köpa en ny fossilbil är det ett bättre val att köpa en ny elbil, men det är alltid dåligt att köpa nytt - om man hävdar att man vill förbättra världen så kanske inte ökad privatbilism är rätt väg att gå.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
Varje bil som adderas till marknaden kommer att ge ett avtryck, någon annan kommer att fortsätta köra dieselbilen så summan av kardemumman är givetvis större miljöpåverkan ju fler bilar som är i drift. Endast om alternativet var att köpa en ny fossilbil är det ett bättre val att köpa en ny elbil, men det är alltid dåligt att köpa nytt - om man hävdar att man vill förbättra världen så kanske inte ökad privatbilism är rätt väg att gå.
Så det är alltså bättre att alla fortsätter köra sina befintliga fossildrivna bilar istället för att köpa ny elbil. Endast de som måste skrota sin fossilbil ska alltså köpa ny elbil.

Ok... Got it!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1154
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Varje bil som adderas till marknaden kommer att ge ett avtryck, någon annan kommer att fortsätta köra dieselbilen så summan av kardemumman är givetvis större miljöpåverkan ju fler bilar som är i drift. Endast om alternativet var att köpa en ny fossilbil är det ett bättre val att köpa en ny elbil, men det är alltid dåligt att köpa nytt - om man hävdar att man vill förbättra världen så kanske inte ökad privatbilism är rätt väg att gå.
Så det är alltså bättre att alla fortsätter köra sina befintliga fossildrivna bilar istället för att köpa ny elbil. Endast de som måste skrota sin fossilbil ska alltså köpa ny elbil.

Ok... Got it!
Nej, det är bättre att cykla eller åka kollektivt och därmed inte addera nya bilar i marknaden.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev:
SwedishAdvocate skrev:
holden skrev:
Varje bil som adderas till marknaden kommer att ge ett avtryck, någon annan kommer att fortsätta köra dieselbilen så summan av kardemumman är givetvis större miljöpåverkan ju fler bilar som är i drift. Endast om alternativet var att köpa en ny fossilbil är det ett bättre val att köpa en ny elbil, men det är alltid dåligt att köpa nytt - om man hävdar att man vill förbättra världen så kanske inte ökad privatbilism är rätt väg att gå.
Så det är alltså bättre att alla fortsätter köra sina befintliga fossildrivna bilar istället för att köpa ny elbil. Endast de som måste skrota sin fossilbil ska alltså köpa ny elbil.

Ok... Got it!
Nej, det är bättre att cykla eller åka kollektivt och därmed inte addera nya bilar i marknaden.
Och det ska som sagt bli spännande att se vad TS tycker om det förslaget.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1154
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Köpa LR model 3

Inlägg av holden »

Det är inget förslag, bara lite reality check när det hävdas att man räddar världen genom att köpa en ny elbil.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar