Re: Fysiska knappar och reglage
Postat: 04 feb 2022 13:21
Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
Det finns: S3XY Buttons (https://enhauto.com/product/four-s3xy-buttons)Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
Du har ju det på MS och MX i dag.np519 skrev:Model S har en riktigt bra balans mellan knappar och icke knappar.
Vad gäller att låsa upp laddkabel...svårt att ha den utanför då skulle vem som kunna låsa upp kabeln. Det har inte varit ok p g a stöld antar jag.
Instämmer 100%. Det är den klart sämsta kombinationen av två världar.holden skrev:Pianolackade touchknappar är ju förhoppningvis en kort och snart bortglömd fas i bilars användarupplevelse![]()
Fysisk knapp utan taktil återkoppling, varför då ha en fysisk knapp? Obegripligt.
Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finnsBjelke skrev:Ungefär så, håller med till fullo…current skrev:Jag vet inte om man är utanför tillverkarnas målgrupp men att ta bort fysiska knappar för temperatur med mera känns som att dom bara gör för att verka moderna och spara pengar.
Samma att man ska ha pianolackade touch-knappar på ratten.
Tycker Audi har ganska bra balans i deras e-tron.
Jag tillhör gruppen som åtminstone vill ha några basfunktioner på knappar iaf, och tycker man det är
väldigt komplicerat att ”hålla reda på” om funktionen ligger på skärmen eller på fysisk knapp så vettifasiken om
man hade klarat aven uppkörning ens… Dom fysiska sitter ju alltid på samma ställe liksom, och vi snackar
kanske 5-10 knappar kanske
Nu kan man inte ens slå på sätesvärma eller defroster snabbt och enkelt längre (utan att flytta blicken
från vägen mer än en halv sekund typ), hoppas åtminstone det blir bättre igen…
Vad menar du?holden skrev:Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Det påminner om hur det är hos oss. Jag kör med 29.5 grader och sätesvärmen på I. Min fru har 19 grader och sätesvärmen på III.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Jag sätter igång sätesvärmen i några få minuter på nivå 2 om det är minusgrader i kupén. Vilket bara händer en handfull gånger per säsong.
Min fru sätter igång sätesvärmen på nivå 3 i september och stänger av den i april.
Vi har extremt olika preferenser. Hur löser automatiken detta?
Om man exempelvis kan allokera helljus eller blinkers eller whatever till en knapp och sedan hävdar att olyckan hände trots att man visst tryckte på just den knappen, eller att inget hände när man tryckte eller att man inte tryckte och något ändå hände eller att fel sak hände när man tryckte..ja du fattar.Fredrik j skrev:Vad menar du?holden skrev:Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
Nej, du kan inte skylla på biltillverkaren om du trycker på fel knapp i din bil.holden skrev:Om man exempelvis kan allokera helljus eller blinkers eller whatever till en knapp och sedan hävdar att olyckan hände trots att man visst tryckte på just den knappen, eller att inget hände när man tryckte eller att man inte tryckte och något ändå hände eller att fel sak hände när man tryckte..ja du fattar.Fredrik j skrev:Vad menar du?holden skrev:Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
I USA kan man stämma donken om kaffet var för varmt när man spillde det på sig. Jag föreställer mig ett oklart juridiskt läge när man kan påverka utformningen av trafiksäkerhetsmässiga funktioner i bilens gränssnitt själv, i ett land där ett helt skrå advokater lever på den typen av glapp.Fredrik j skrev:Nej, du kan inte skylla på biltillverkaren om du trycker på fel knapp i din bil.holden skrev:Om man exempelvis kan allokera helljus eller blinkers eller whatever till en knapp och sedan hävdar att olyckan hände trots att man visst tryckte på just den knappen, eller att inget hände när man tryckte eller att man inte tryckte och något ändå hände eller att fel sak hände när man tryckte..ja du fattar.Fredrik j skrev:Vad menar du?holden skrev:Kanske blir snårigt juridiskt om det sker en olycka, tekniskt är det ju enkelt att åstadkomma.Fredrik j skrev:Jag tycker man skulle kunna ha ett par programmerbara knappar.
Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Jag sätter igång sätesvärmen i några få minuter på nivå 2 om det är minusgrader i kupén. Vilket bara händer en handfull gånger per säsong.
Min fru sätter igång sätesvärmen på nivå 3 i september och stänger av den i april.
Vi har extremt olika preferenser. Hur löser automatiken detta?
Skönt att det funkar för ditt väldigt simpla use case. Grattis!ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.
Ska vi anta att du råkar ha rätt preferenser för att matcha det Tesla valt? Men för alla som vill ha lite varmare eller kallare så funkar inte Auto?ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Jag sätter igång sätesvärmen i några få minuter på nivå 2 om det är minusgrader i kupén. Vilket bara händer en handfull gånger per säsong.
Min fru sätter igång sätesvärmen på nivå 3 i september och stänger av den i april.
Vi har extremt olika preferenser. Hur löser automatiken detta?
Varför skulle det inte göra det? Vill du ha 22 gr i st f 20 håller sätesvärmen på auto högre temperatur en längre stund och tvärtom med en lägre inställd temp.Nicke Nyfiken skrev:Ska vi anta att du råkar ha rätt preferenser för att matcha det Tesla valt? Men för alla som vill ha lite varmare eller kallare så funkar inte Auto?ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Jag sätter igång sätesvärmen i några få minuter på nivå 2 om det är minusgrader i kupén. Vilket bara händer en handfull gånger per säsong.
Min fru sätter igång sätesvärmen på nivå 3 i september och stänger av den i april.
Vi har extremt olika preferenser. Hur löser automatiken detta?
Jag menade varmare eller kallare säte, med oförändrad kupétemperatur. Det var kanske inte så tydligt.ducce916m skrev:Varför skulle det inte göra det? Vill du ha 22 gr i st f 20 håller sätesvärmen på auto högre temperatur en längre stund och tvärtom med en lägre inställd temp.Nicke Nyfiken skrev:Ska vi anta att du råkar ha rätt preferenser för att matcha det Tesla valt? Men för alla som vill ha lite varmare eller kallare så funkar inte Auto?ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Jag sätter igång sätesvärmen i några få minuter på nivå 2 om det är minusgrader i kupén. Vilket bara händer en handfull gånger per säsong.
Min fru sätter igång sätesvärmen på nivå 3 i september och stänger av den i april.
Vi har extremt olika preferenser. Hur löser automatiken detta?
Min fru har två grader kallare temperatur inställd och två klick högre på sätesvärmen. Det fattar inte automatiken.ducce916m skrev:Varför skulle det inte göra det? Vill du ha 22 gr i st f 20 håller sätesvärmen på auto högre temperatur en längre stund och tvärtom med en lägre inställd temp.Nicke Nyfiken skrev:Ska vi anta att du råkar ha rätt preferenser för att matcha det Tesla valt? Men för alla som vill ha lite varmare eller kallare så funkar inte Auto?ducce916m skrev:Det är bara jag som kör bilen, min fru har en egen. Har värmen inställd på 20 gr och sätesvärmen på auto. När jag sätter mig i bilen startar sätesvärmen på steg 3 om det är kallt och minskar/stängs av sedan vartefter tempen ökar i bilen. Fungerar suveränt för mig.Nicke Nyfiken skrev:Är den adaptiv till användningsmönster för varje förarprofil, eller hur kan den bli så suverän?ducce916m skrev:Tycker den automatiska sätesvärmen fungerar suveränt, bara att sätta sig i bilen så startar värmen om bilen känner av om behov finns .
Jag sätter igång sätesvärmen i några få minuter på nivå 2 om det är minusgrader i kupén. Vilket bara händer en handfull gånger per säsong.
Min fru sätter igång sätesvärmen på nivå 3 i september och stänger av den i april.
Vi har extremt olika preferenser. Hur löser automatiken detta?