Fysiska knappar och reglage
Moderator: Redaktion
Fysiska knappar och reglage
Trenden i bilindustrin är tydligt åt mer touchskärm och färre fysiska knappar, och Tesla var både före och drar det längre än de allra flesta. Hur bra detta är finns helt klart delade meningar om. Jag undrar hur forumet här resonerar? Saknar ni några knappar?
Själv tycker jag att avsaknaden av några väl valda fysiska knappar/reglage är en av de största nackdelarna med Tesla Model 3 dels av praktiska men framförallt säkerhetsmässiga skäl. Min personliga önskelista över fysiska knappar/reglage utöver de som finns: vindrutetorkare på/av/intervall, sätesvärme, temp, defroster fram och bak, rikta luftutblåsen och upplåsning av laddhandsken (innanför laddluckan eller åtminstone på medföljande kabel). Och det skall vara fysiska knappar/reglage så man känner att man är på rätt ställe och känner när man lyckats trycka/ändra på den.
Själv tycker jag att avsaknaden av några väl valda fysiska knappar/reglage är en av de största nackdelarna med Tesla Model 3 dels av praktiska men framförallt säkerhetsmässiga skäl. Min personliga önskelista över fysiska knappar/reglage utöver de som finns: vindrutetorkare på/av/intervall, sätesvärme, temp, defroster fram och bak, rikta luftutblåsen och upplåsning av laddhandsken (innanför laddluckan eller åtminstone på medföljande kabel). Och det skall vara fysiska knappar/reglage så man känner att man är på rätt ställe och känner när man lyckats trycka/ändra på den.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Fysiska knappar och reglage
Jag saknar knappar på utsidan; för att avbryta laddning och låsa upp handsken, samt till frunken.
Inne i bilen saknar jag inga knappar, men baksätespassagerarna saknar knappar för värmesäten.
Inne i bilen saknar jag inga knappar, men baksätespassagerarna saknar knappar för värmesäten.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
En Tesla-knapp på Typ 2-kabeln som Tesla skickar med vid leverans hade varit bra.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
En genomgång av t.ex BMW i4 och Polestar 2 har helt klart en konservativare design med mer knappar och rattar. Själv så skulle jag nog mest vilja haft ett sätt att kontrollera vinderutetorkarna. Åtminstone slå på dem till manuellt läge. Man kunde tänka sig ett dubbeltryck på befintlig knapp. Bättre med vanliga reglage som på gamla Model S, men det får vi nog inte.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag vet inte om man är utanför tillverkarnas målgrupp men att ta bort fysiska knappar för temperatur med mera känns som att dom bara gör för att verka moderna och spara pengar.
Samma att man ska ha pianolackade touch-knappar på ratten.
Tycker Audi har ganska bra balans i deras e-tron.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Jag tycker det är utmärkt att vara konsekvent som i M3, man behöver aldrig fundera över om det är skärmen eller fysisk knapp som gäller. Sedan kan man ju alltid diskutera var på skärmen vissa funktioner bäst bör placeras. Ett gammalt argument från Volvo 240ns tid var att kunna använda alla funktioner med lovikkavantar på händerna, det faller ju med pekskärm men uppvägs av appstyrd förvärmning av bilen.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Jag tycker det är skönt att blivit av med alla plottriga reglage och knappar.
Det är så 90-tal.
Skulle gärna vilja bli av med växellväljarspaken och blinkersspaken också.
Blinkersen kunde varit integrerad i ratten ev knapp för vänster höger.
Växelväljaren automatiskt val som kamerorna väljer.
Är man inte nöjd med valet så kan man trycka på skärmen på R eller D.
Alltså samma som nya model S har.
Sedan en Yoke ratt på det.
Den perfekta M3:an.
Som jag sagt tidigare i någon tråd "Teslas minimalastiska inredning passar inte alla människor"
Men de flesta andra elbilarna är mer konventionella fastän de också börjar ta bort knappar och reglage lite grann.
Det är så 90-tal.
Skulle gärna vilja bli av med växellväljarspaken och blinkersspaken också.
Blinkersen kunde varit integrerad i ratten ev knapp för vänster höger.
Växelväljaren automatiskt val som kamerorna väljer.
Är man inte nöjd med valet så kan man trycka på skärmen på R eller D.
Alltså samma som nya model S har.
Sedan en Yoke ratt på det.

Den perfekta M3:an.
Som jag sagt tidigare i någon tråd "Teslas minimalastiska inredning passar inte alla människor"
Men de flesta andra elbilarna är mer konventionella fastän de också börjar ta bort knappar och reglage lite grann.
Fast särskilt konsekvent är det ju inte när man fortfarande har parkeringsspak och blinkersmojäng som spakar, eller hur?holden skrev:Jag tycker det är utmärkt att vara konsekvent som i M3, man behöver aldrig fundera över om det är skärmen eller fysisk knapp som gäller. Sedan kan man ju alltid diskutera var på skärmen vissa funktioner bäst bör placeras. Ett gammalt argument från Volvo 240ns tid var att kunna använda alla funktioner med lovikkavantar på händerna, det faller ju med pekskärm men uppvägs av appstyrd förvärmning av bilen.

Jag gillar också att det mesta sitter i skärmen även om jag ibland hittar något jag hellre hade haft en fysisk knapp till för att den är enklare att hitta rent sensoriskt med handen. Men det fanns liknande argument på 90/00-talet när touch tog över mobiltelefonsvärlden och vi har ju vant oss vid det också..
Hej,
Tycker att det är bra utan knappar
MEN
reglage såsom vindrutetorkare känns som en säkerhetsfunktion och borde vara mer än en knap för att sedan titta på skärmen och välja rätt intervall. Det känns som att i en situation där man behöver vindrutetorkare vill iaf inte jag titta på skärmen. Är väl för van att ha en spak.
Model S har en riktigt bra balans mellan knappar och icke knappar.
Så:
vindrutetorkare
Sätesvärme bak går inte att sätta på enkelt - men tycker inte att det behövs knappar.
Vad gäller att låsa upp laddkabel...svårt att ha den utanför då skulle vem som kunna låsa upp kabeln. Det har inte varit ok p g a stöld antar jag.
Däremot saknar jag bättre layout på skärmen där vissa viktigare funktioner finns framme. Såsom ovan nämnda...layouten förut var bättre tycker jag.
MEN
reglage såsom vindrutetorkare känns som en säkerhetsfunktion och borde vara mer än en knap för att sedan titta på skärmen och välja rätt intervall. Det känns som att i en situation där man behöver vindrutetorkare vill iaf inte jag titta på skärmen. Är väl för van att ha en spak.
Så:
vindrutetorkare
Sätesvärme bak går inte att sätta på enkelt - men tycker inte att det behövs knappar.
Vad gäller att låsa upp laddkabel...svårt att ha den utanför då skulle vem som kunna låsa upp kabeln. Det har inte varit ok p g a stöld antar jag.
Däremot saknar jag bättre layout på skärmen där vissa viktigare funktioner finns framme. Såsom ovan nämnda...layouten förut var bättre tycker jag.
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Fördelen med att inte ha massa knappar är att man slipper leta efter dem var de sitter.
Speciellt i mörkerkörning ex dimmljus knapp.
Allt hittar man på skärmen eller kör röststyrning så slipper man trycka på skärmen om man tycker det är besvärligt.
Speciellt i mörkerkörning ex dimmljus knapp.
Allt hittar man på skärmen eller kör röststyrning så slipper man trycka på skärmen om man tycker det är besvärligt.
Stolsvärme (både fram och bak), reostat, defroster, klimat, handskfack, rattjustering, backspeglar, öppning av bak och framlucka, rattvärme är alla exempel som jag mycket gärna föredragit reglage för. Att Tesla lägger det mesta i skärmen har troligen endast med ekonomi att göra. Det är sannolikt mycket billigare än att dra kabelstammar eller Can-Bus runt om i bilen. Trots denna primitiva lösning har jag beställt en MY då övriga egenskaper överväger. 

Blinkersspaken och vindrutespolningen skulle gärna få flytta till skärmen för min del, då slapp man få på helljuset varje gång man vill blinka höger. Scrollhjulen och tuta i ratten räcker vad gäller fysiska reglage. Jag tror Tesla tänker att dessa funktioner sitter i muskelminnet hos många, alternativt är man styrd av lagkrav.Curik skrev:Fast särskilt konsekvent är det ju inte när man fortfarande har parkeringsspak och blinkersmojäng som spakar, eller hur?holden skrev:Jag tycker det är utmärkt att vara konsekvent som i M3, man behöver aldrig fundera över om det är skärmen eller fysisk knapp som gäller. Sedan kan man ju alltid diskutera var på skärmen vissa funktioner bäst bör placeras. Ett gammalt argument från Volvo 240ns tid var att kunna använda alla funktioner med lovikkavantar på händerna, det faller ju med pekskärm men uppvägs av appstyrd förvärmning av bilen.
Jag gillar också att det mesta sitter i skärmen även om jag ibland hittar något jag hellre hade haft en fysisk knapp till för att den är enklare att hitta rent sensoriskt med handen. Men det fanns liknande argument på 90/00-talet när touch tog över mobiltelefonsvärlden och vi har ju vant oss vid det också..
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
En torkarautomatik som fungerar hade räckt utmärkt. Har aldrig behövt slå på eller justera torkarintervall på ICE-bilen, det bara funkar. Likaså ljusautomatik med adaptiv ljusbild. Jag gillar 3an för dess säkerhet men vissa saker är undermåliga och hade önskat att man fokuserar mer på de körmässigt viktiga egenskaperna än pausunderhållning vid laddning. För allt detta handlar om endera;
1. Undermåliga sensorer
2. Mjukvaruutveckling
Oaktat 1 eller 2 gör mig begränsat entusiastisk inför FSD..
1. Undermåliga sensorer
2. Mjukvaruutveckling
Oaktat 1 eller 2 gör mig begränsat entusiastisk inför FSD..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ungefär så, håller med till fullo…current skrev:Jag vet inte om man är utanför tillverkarnas målgrupp men att ta bort fysiska knappar för temperatur med mera känns som att dom bara gör för att verka moderna och spara pengar.
Jag tillhör gruppen som åtminstone vill ha några basfunktioner på knappar iaf, och tycker man det är
väldigt komplicerat att ”hålla reda på” om funktionen ligger på skärmen eller på fysisk knapp så vettifasiken om
man hade klarat aven uppkörning ens… Dom fysiska sitter ju alltid på samma ställe liksom, och vi snackar
kanske 5-10 knappar kanske

Nu kan man inte ens slå på sätesvärma eller defroster snabbt och enkelt längre (utan att flytta blicken
från vägen mer än en halv sekund typ)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- OfarligTesla
- Teslaägare
Tycker att fysiska knappar är sämst och de kräver mer fokus för att trycka på rätt knapp när man skall navigera i 3D där olika knappars kordinater har olika x,y och z kontra 2D som det blir på en skärm. För knappar man inte ofta trycker på så blir fysiska reglage också mycket mer plottriga och svåra att se symbolerna på jämfört med en skärm, lite som att det är bra mycket lättare att hitta rätt på en mobilskärm än om man försöker hitta rätt knapp på en fjärrkontroll. Tycker också det är lättare att skapa rutiner som gör att man kan navigera i blindo för skärmar/mobiler än det är för fysiska kontroller för saker man använder mindre ofta.
Däremot saknar jag en möjlighet för baksätespassagerarna att ändra sin egna sätesvärme i 3/Y, men det är inte knappar jag saknar utan en skärm där bak. Nya S har löst det väldigt bra skulle jag säga.
Däremot saknar jag en möjlighet för baksätespassagerarna att ändra sin egna sätesvärme i 3/Y, men det är inte knappar jag saknar utan en skärm där bak. Nya S har löst det väldigt bra skulle jag säga.
Om vi kan vara överens om att Tesla är ledande i branschen och ligger i absoluta framkant när det gäller att förändra hur vi förhåller oss till bilägande o. körande så ser jag det som en nödvändighet att ta designbeslut som i dagsläget inte behagar användarna till 100 % för att på så sätt lära sig av misstagen och förbättra, men också för att vänja oss användare i nya interaktionsmönster och på så sätt driva utvecklingen framåt. Man kan (med risk för att förenkla det hela) dra paralleller till Apples designfilosofi. Och det är det vi entusiaster dras till – att bolaget i sig står för något som vi gärna vill förknippas med. Så i vissa avseenden kanske bilarna lämnar mkt att önska – men utan dom beslut som fattats hittills hade varken bolaget eller brandet varit vad det är idag.
Ta ett steg tillbaka, beundra och njut.
Ta ett steg tillbaka, beundra och njut.
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
Pianolackade touchknappar är ju förhoppningvis en kort och snart bortglömd fas i bilars användarupplevelse
Fysisk knapp utan taktil återkoppling, varför då ha en fysisk knapp? Obegripligt.

Fysisk knapp utan taktil återkoppling, varför då ha en fysisk knapp? Obegripligt.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Skojar du eller använder du aldrig blinkers?holden skrev:Blinkersspaken och vindrutespolningen skulle gärna få flytta till skärmen för min del, då slapp man få på helljuset varje gång man vill blinka höger. Scrollhjulen och tuta i ratten räcker vad gäller fysiska reglage. Jag tror Tesla tänker att dessa funktioner sitter i muskelminnet hos många, alternativt är man styrd av lagkrav.

Blinkersspaken är så flimsig så jag blinkar endast i nödfall åt höger eftersom jag då alltid får på helljuset, vänster går bra. Flyttas hellre till skärmen för min del. Automatiken för helljuset går inte att använda så hellre dedikera spaken till enbart den funktionen, eller flytta ännu hellre även hel/halvljus till skärmen.Curik skrev:Skojar du eller använder du aldrig blinkers?holden skrev:Blinkersspaken och vindrutespolningen skulle gärna få flytta till skärmen för min del, då slapp man få på helljuset varje gång man vill blinka höger. Scrollhjulen och tuta i ratten räcker vad gäller fysiska reglage. Jag tror Tesla tänker att dessa funktioner sitter i muskelminnet hos många, alternativt är man styrd av lagkrav.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
För att slå på torkarna trycker man i änden på vänster spak. Jag har alltid Auto på. Det brukar betyda att man får dutta på vänsterspaken lite då och då.np519 skrev:Hej,
MEN
Så:
vindrutetorkare
Naturligtvis går det inte att låsa upp laddkabeln om bilen är låst, precis som med dörrar och luckor.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla har dragit det för långt. Några reglage skulle jag mycket hellre ha på ratten eller på spakar. Dessutom sköt de sig i foten med senaste UI där en massa knappar försvann från nedre listen. Hade man själv kunnat lägga tillbaka dem där hade det inte varit så illa, men nu går ju det inte.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Det går ju att lägga vissa funktioner där, så jag tror de kommer med sätesvärme mm, senare i en uppdatering.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Vant mig vid att nästan allt går via skärmen så nu tycker jag att alla andra bilar med massa knappar känns "plotriga".SkipperO skrev:Trenden i bilindustrin är tydligt åt mer touchskärm och färre fysiska knappar, och Tesla var både före och drar det längre än de allra flesta. Hur bra detta är finns helt klart delade meningar om. Jag undrar hur forumet här resonerar? Saknar ni några knappar?
MVH
Skulle gärna se en spak för vindrutetorkare, men annars så är det bara en knapp för att avbryta laddning och låsa upp kabel som jag (precis som du) saknar i laddluckan (MS och MX, Polestar, och de flesta andra elbilar har det).mikebike skrev:Jag saknar knappar på utsidan; för att avbryta laddning och låsa upp handsken, samt till frunken.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag tycker likadant nu.NiklasTesla skrev:Vant mig vid att nästan allt går via skärmen så nu tycker jag att alla andra bilar med massa knappar känns "plotriga".
MVH
Men i början var det lite ovant med det mesta på skärmen.
Bilen känns mer "clean" och lättare att rengöra.
Nu för tiden upplever jag det som att gå från en smartphone till knapptelefon typ Nokia när jag sätter mig i en konventionell bil.
Vill inte gå tillbaka till knapp- och reglage hysterin mer.
Därför faller de flesta elbils märkena bort för mig just nu.