Jag raljerade lite, men vad är poängen med att räkna bort den ledande tillverkaren av elbilar i jämförelsen? Måste en elbil tillverkas av något traditionellt bilföretag för att räknas, som om Tesla skulle vara parentesen när det är precis tvärtom.Nicke Nyfiken skrev:Om du läser rubriken så ser du nog att det är Elbilar och ICEbilar som jämförs.holden skrev:Då kan man ju också undersöka vad en elbil kostar i jämförelse med häst och vagn, det är lika relevant
Tänk om Google hade tillverkat pulvermos, undrar vad Internet hade kostat då?
Vill du jämföra priser på googles pulvermos föreslår jag att du starta en egen tråd.
När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?
Moderator: Redaktion
Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Jag ser att jag inte är tydlig.
Det är helt ok att jämföra en Model 3, som inte har en motsvarande Model 3 ICE, med något annat så som en BMW 3-serie eller liknande.
Det är helt ok att jämföra en Model 3, som inte har en motsvarande Model 3 ICE, med något annat så som en BMW 3-serie eller liknande.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det handlar bara om att bestämma sig för vad som menas i rubriken med ”motsvarande”.holden skrev:Jag raljerade lite, men vad är poängen med att räkna bort den ledande tillverkaren av elbilar i jämförelsen? Måste en elbil tillverkas av något traditionellt bilföretag för att räknas, som om Tesla skulle vara parentesen när det är precis tvärtom.Nicke Nyfiken skrev:Om du läser rubriken så ser du nog att det är Elbilar och ICEbilar som jämförs.holden skrev:Då kan man ju också undersöka vad en elbil kostar i jämförelse med häst och vagn, det är lika relevant
Tänk om Google hade tillverkat pulvermos, undrar vad Internet hade kostat då?
Vill du jämföra priser på googles pulvermos föreslår jag att du starta en egen tråd.
Kan man då jämföra rena elbilstillverkare men rena ICEtillverkare? Hur motsvarar deras produkter varandra?
Teslas elbilar kommer aldrig att ha ett snittpris som är lika lågt som Dacias ICE-bilar, även om Tesla är världsledande på elbilar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Okej nu har det kommit ett förtydligande att det är okej att jämföra äpplen och päron, och trådstarten har redigerats. Så glöm allt jag skrivit.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Priset på ICE bilar har väl ökat år efter år (jmfr t.ex Volvo) så frågan är väl kanske snarare när ICE bilar blir lika dyra som elbilar.
Tror inte att någonting kommer att bli billigare, med undantag kanske för konsumentelektronik (jmfört pris/prestanda)
Tror inte att någonting kommer att bli billigare, med undantag kanske för konsumentelektronik (jmfört pris/prestanda)
Slutsatsen är väl annars att så länge ICE tillverkarna har en massa omställningskostnader som du som elbilsköpare förväntas betala kommer det att ta tid, bättre då att köpa elbilen från en tillverkare utan den ryggsäcken.Nicke Nyfiken skrev:Okej nu har det kommit ett förtydligande att det är okej att jämföra äpplen och päron, och trådstarten har redigerats. Så glöm allt jag skrivit.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Precis så.dfa skrev:Priset på ICE bilar har väl ökat år efter år (jmfr t.ex Volvo) så frågan är väl kanske snarare när ICE bilar blir lika dyra som elbilar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Jag är övertygad om att priset på elbilar kommer att sjunka när volymerna och konkurrensen ökar och subventionerna försvinner.
Det gäller alla andra områden med fungerande konkurrens, så varför skulle eldrivna bilar vara ett undantag? Det är batteriet som är dyrt, och även det kommer att bli billigare när volymerna ökar. Sedan sker det garanterat teknikutveckling som driver ned kostnaden där över tid.
När BYD, Xpeng, NIO, Li Auto och Geely m fl. alla har flera modeller i Europa och ska ta marknadsandelar så kommer det högst troligen att påverka prissättningen hos övriga.
Givetvis kommer det att finnas olika prisklasser som det finns idag på ICE-bilar.
Det gäller alla andra områden med fungerande konkurrens, så varför skulle eldrivna bilar vara ett undantag? Det är batteriet som är dyrt, och även det kommer att bli billigare när volymerna ökar. Sedan sker det garanterat teknikutveckling som driver ned kostnaden där över tid.
När BYD, Xpeng, NIO, Li Auto och Geely m fl. alla har flera modeller i Europa och ska ta marknadsandelar så kommer det högst troligen att påverka prissättningen hos övriga.
Givetvis kommer det att finnas olika prisklasser som det finns idag på ICE-bilar.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/olof1715
Tesla är redan billigare än motsvarande ICE tycker nog många i länder där det inte finns ett miljötänk och bensinen är billig och elen dyr. Skälet att folk ändå köper Tesla är att det är mer bil för pengarna än motsvarande fossilbil. Jag bor i USA och baserar det på förstahandsinformation från Teslaägare på plats. Rätt intressant också att det nästan inte säljs några andra elbilar än Tesla här.
Teslaägare sedan 2013
Hur är andrahandsmarknaden för model 3 där nu? När jag sålde min för 2 år sedan så fanns det många annonser med högre priser än nypriset och en handlar sa att det såldes många för väldigt lite under nypriset.Olof Tenghoff skrev:Tesla är redan billigare än motsvarande ICE tycker nog många i länder där det inte finns ett miljötänk och bensinen är billig och elen dyr. Skälet att folk ändå köper Tesla är att det är mer bil för pengarna än motsvarande fossilbil. Jag bor i USA och baserar det på förstahandsinformation från Teslaägare på plats. Rätt intressant också att det nästan inte säljs några andra elbilar än Tesla här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
2025Raptor skrev:När tror ni priserna på elbilar når ICE-priser?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.
El bil xc40 plus 520 000. (efter 70 bonus blir det 450 kkr) (awd 614 kr)
bensin med mv prestanda 435 kkr. (awd med samma prestanda 455 kr)
Det enda som skiljer är räckvidden. (bensin 790 mil och el 400 mil) och självklart tiden vid pumpen. men 15 kkr!!! det är först när extra motor stoppades i elbilen som skillnaden drog iväg men prestandan 7.4 0-100 är detsamma som rwd elbil)
På nyheterna var det idag ett inslag som deklarerade att elbilens drivkostnader är 10 000 kr billigare än bensin. (om året antar jag)
Så är vi inte redan där? (nu är folk mest intresserad av under 300 kkr men iallafall)
Det enda som skiljer är räckvidden. (bensin 790 mil och el 400 mil) och självklart tiden vid pumpen. men 15 kkr!!! det är först när extra motor stoppades i elbilen som skillnaden drog iväg men prestandan 7.4 0-100 är detsamma som rwd elbil)
På nyheterna var det idag ett inslag som deklarerade att elbilens drivkostnader är 10 000 kr billigare än bensin. (om året antar jag)
Så är vi inte redan där? (nu är folk mest intresserad av under 300 kkr men iallafall)
Det är när populära bilar kommer i elutförande som det kommer dra iväg på riktigt.Mickep skrev:Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Redan billigare idag (per mil) om du kan ladda billigt samt kör långt per år.
Har hittills varit billigare per mil med ny Tesla Model 3 LR AWD från 2019 jämfört med rostig Skoda Rapid diesel från 2014.
MVH
Har hittills varit billigare per mil med ny Tesla Model 3 LR AWD från 2019 jämfört med rostig Skoda Rapid diesel från 2014.
MVH
Det är inga problem hitta bilar som man kan jämföra prismesigt, men sedan?Gargamel skrev:Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Det hjälper inte mycket om bilarna kostar lika och är lika snabba.
Cupra Born är en fin bil, men Seat Leon är så mycket mer bil för mindre pengar
Finns många sånna.Gargamel skrev:Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Peugeot E2008 kostar 2999:- / mån I 36 månader
Peugeot 2008 (ICE) kostar 3299:-/mån I 36 månader
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 8-15418415Raptor skrev:Finns många sånna.Gargamel skrev:Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Alright.nek0 skrev:https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 8-15418415Raptor skrev:Finns många sånna.Gargamel skrev:Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Jag gick på denna prislista
https://media.peugeot.se/file/11/3/pl-pop-20211230.pdf
Idag kan det bli billigare på toppmodeller med el.Mickep skrev:Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.
Jag tror dock att många (de flesta?) privatköpare inte köper topputrustade Volvo. Många stannar vid tex Volvos andra nivå ”Core”. Då kostar en XC40 Core bensin från 332000. En XC40 Recharge electric Core kostar från 495000. Det är en skillnad på 163000. Det tjänar man inte ifatt på bränslekostnad. Visserligen är det sämre prestanda, men för många är det vad som upplevs när man väljer bil.
Jag menar att det är först när det finns likvärdig kostnad även i instegs modellerna dom det är billigare för den stora massan. Det hjälper inte om toppmodellen är billigare om man inte är intresserad av att betala för en massa extrautrustning och prestanda.
Nu finns det nog några bilar där det är mer likvärdigt även på instegsmodellen.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
-
Kia Niro vs Kia e-Niro, listprisskillnad på snikmodellen: 200 000 ..
Man måste samtidigt bedöma bilar efter kostnaden under hela bilens livslängd. De som köper Recharge kommer högst troligen tjäna in de 163t och mer därtill.Elix747 skrev:Idag kan det bli billigare på toppmodeller med el.Mickep skrev:Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.
Jag tror dock att många (de flesta?) privatköpare inte köper topputrustade Volvo. Många stannar vid tex Volvos andra nivå ”Core”. Då kostar en XC40 Core bensin från 332000. En XC40 Recharge electric Core kostar från 495000. Det är en skillnad på 163000. Det tjänar man inte ifatt på bränslekostnad. Visserligen är det sämre prestanda, men för många är det vad som upplevs när man väljer bil.
Jag menar att det är först när det finns likvärdig kostnad även i instegs modellerna dom det är billigare för den stora massan. Det hjälper inte om toppmodellen är billigare om man inte är intresserad av att betala för en massa extrautrustning och prestanda.
Haha va? Leon är avsevärt mindre och givetvis sämre på precis allt...nek0 skrev:Det är inga problem hitta bilar som man kan jämföra prismesigt, men sedan?Gargamel skrev:Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Det hjälper inte mycket om bilarna kostar lika och är lika snabba.
Cupra Born är en fin bil, men Seat Leon är så mycket mer bil för mindre pengar
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skillnaden är ju bara 93k efter bonus... Behöver inte titta över hela livslängden, det blir billigare med el även på kortare sikt eftersom även andrahandsvärdet såklart blir högre på elbilen.Jordad skrev:Man måste samtidigt bedöma bilar efter kostnaden under hela bilens livslängd. De som köper Recharge kommer högst troligen tjäna in de 163t och mer därtill.Elix747 skrev:Idag kan det bli billigare på toppmodeller med el.Mickep skrev:Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja och konsumenter verkar vara smarta nog att inse det.Legato skrev:Skillnaden är ju bara 93k efter bonus... Behöver inte titta över hela livslängden, det blir billigare med el även på kortare sikt eftersom även andrahandsvärdet såklart blir högre på elbilen.