När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?
Moderator: Redaktion
När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?
Låt oss jämföra Elbilspriser med motsvarande ICE variant och utvecklingen av priserna.
VW ID3 från 452900:-
VW Golf? Från 254900:-
ID3 -> 198000:- dyrare
Mercedes EQA från 533900:-
Mercedes GLA från 345900:-
EQA -> 188000:- dyrare
Mercedes EQB från 597900:-
Mercedes GLB från 369900:-
EQB -> 228000:- dyrare
Audi Q4 från 479900:-
Audi Q3? från 378900:-
Q4 -> 101000:- dyrare
Peugeot E2008 från 429900:-
Peugeot 2008 från 229900:-
E2008 -> 200000:- dyrare
Volvo XC40 Core el från 494900:-
Volvo XC40 Core ICE från 332000:-
XC40 EL -> 162900:- dyrare
Vad ska man jämföra Model 3 med? BMW 3-serie?
Tesla Model 3 från 559900:-
BMW 3xx från 375200:-
Model 3 -> 184700:- dyrare
Svårt även att veta vilka utrustningar som ingår i dessa varianter. Kan vara så att man måste speca en ICE med lite större paket för att matcha med elvarianten.
När tror ni priserna på elbilar når ICE-priser?
Obs. Tar ej hänsyn till ägandekostnad. Enbart bilpriser.
VW ID3 från 452900:-
VW Golf? Från 254900:-
ID3 -> 198000:- dyrare
Mercedes EQA från 533900:-
Mercedes GLA från 345900:-
EQA -> 188000:- dyrare
Mercedes EQB från 597900:-
Mercedes GLB från 369900:-
EQB -> 228000:- dyrare
Audi Q4 från 479900:-
Audi Q3? från 378900:-
Q4 -> 101000:- dyrare
Peugeot E2008 från 429900:-
Peugeot 2008 från 229900:-
E2008 -> 200000:- dyrare
Volvo XC40 Core el från 494900:-
Volvo XC40 Core ICE från 332000:-
XC40 EL -> 162900:- dyrare
Vad ska man jämföra Model 3 med? BMW 3-serie?
Tesla Model 3 från 559900:-
BMW 3xx från 375200:-
Model 3 -> 184700:- dyrare
Svårt även att veta vilka utrustningar som ingår i dessa varianter. Kan vara så att man måste speca en ICE med lite större paket för att matcha med elvarianten.
När tror ni priserna på elbilar når ICE-priser?
Obs. Tar ej hänsyn till ägandekostnad. Enbart bilpriser.
Senast redigerad av Raptor, redigerad totalt 1 gånger.
Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?
Svårt att jämföra. Historiskt har man ju betalat riktigt dyrt för motsvarande prestanda som elbilar kommer med (allt som oftast iaf).
Däremot så finns det ju en del andra nackdelar med elbilar...
Däremot så finns det ju en del andra nackdelar med elbilar...
- infelicitas
- Teslaägare
Miljöbilsbonusen måste bort först. Den bara ökade priset med bonusbeloppet, helt meningslöst.
Jämför en Tesla M3LR med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Hänger nog mycket på när batterikostnaderna sjunkit tillräckligt, priset på alla komponenter som behövs i en förbränningsmotor och kostnaden för att montera dessa måste möta batterikostnaden och motsvarande komponenter.
Annars sägs det ju att det går fortare att bygga en elbil då det är mindre komponenter som ska på plats.
Lite osäkerhetsfaktorer finns just nu, med tex. komponentbrist och att priset på kobolt, litium och nickel har ökat senaste tiden.
Så även om kostnadstrenden de sista åren fortfarande sjunker nedåt så ser det ut att plana ut något den närmsta framtiden.
Annars sägs det ju att det går fortare att bygga en elbil då det är mindre komponenter som ska på plats.
Lite osäkerhetsfaktorer finns just nu, med tex. komponentbrist och att priset på kobolt, litium och nickel har ökat senaste tiden.
Så även om kostnadstrenden de sista åren fortfarande sjunker nedåt så ser det ut att plana ut något den närmsta framtiden.
holden skrev:Jämför en Tesla M3 med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
Fast det är en usel jämförelse då det är olika slags bilar. Plus att BMW:n slaktar Teslan på allt annat än 0-100. Dessutom så är det väl i princip ingen som lägger 2-3 tusen mil per år på en M3.
Kanske, men det är lika uselt att jämföra en Tesla M3LR med den snikigaste BMW 3-serien utan några som helst tillval. Jämför du en M3P med en BMW M3 blir det ju kanske mer rättvist mot BMWn, men då är Teslan också dubbelt så snabb till 100.MWall skrev:holden skrev:Jämför en Tesla M3 med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
Fast det är en usel jämförelse då det är olika slags bilar. Plus att BMW:n slaktar Teslan på allt annat än 0-100. Dessutom så är det väl i princip ingen som lägger 2-3 tusen mil per år på en M3.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
holden skrev:Kanske, men det är lika uselt att jämföra en Tesla M3LR med den snikigaste BMW 3-serien utan några som helst tillval. Jämför du en M3P med en BMW M3 blir det ju kanske mer rättvist mot BMWn, men då är Teslan också dubbelt så snabb till 100.MWall skrev:holden skrev:Jämför en Tesla M3 med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
Nej, men de som tänkte köpa den snikigaste 3-serien har ju ingen elbil att köpa. Så vad ska de jämföra mot? Vad är en rättvis jämförelse?
ps. En ny BMW M3 gör 0-100 på 3,2 sekunder.
5-6 år utan subventioner. Batterierna går ner i pris.
http://www.vibilagare.se/nyheter/ny-stu ... -om-5-6-ar
Men idag är nog elbil billigare sett till TCO.
http://www.vibilagare.se/nyheter/ny-stu ... -om-5-6-ar
Men idag är nog elbil billigare sett till TCO.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
ALDRIG.
ICE-bilar kommer att försvinna från marknaden innan elbilarna har kommit ner till samma pris.
Ju billigare elbilarna blir ju billigare kommer ICE-bilarna att bli för att kunna säljas. Tillslut upphör försäljningen av ICE, då för få vill ha en ICE pga den högre driftkostnaden.
Nu menar jag generellt (undantag kommer finnas) och med jämförbara bilar från samma tillverkare.
Att det kommer billiga lågpris elbilar från kina och därmed sänker snittpriset för elbilar räknar jag inte in eftersom folk inte kör omkring i lågpris ICE-bilar från kina i dagsläget. Dessutom anser jag bara att elbilar och ICE-bilar från samma tillverkare kan jämföras på ett realistiskt sätt.
ICE-bilar kommer att försvinna från marknaden innan elbilarna har kommit ner till samma pris.
Ju billigare elbilarna blir ju billigare kommer ICE-bilarna att bli för att kunna säljas. Tillslut upphör försäljningen av ICE, då för få vill ha en ICE pga den högre driftkostnaden.
Nu menar jag generellt (undantag kommer finnas) och med jämförbara bilar från samma tillverkare.
Att det kommer billiga lågpris elbilar från kina och därmed sänker snittpriset för elbilar räknar jag inte in eftersom folk inte kör omkring i lågpris ICE-bilar från kina i dagsläget. Dessutom anser jag bara att elbilar och ICE-bilar från samma tillverkare kan jämföras på ett realistiskt sätt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Här har du nog helt rätt!holden skrev:Jämför en Tesla M3LR med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
Håller med om att det inte är den bästa jämförelsen. Ganska olika bilar. Jag hade aldrig köpt en BMW M3. Men det blev en Tesla M3. Drivmemelskonstnad är ju trots allt en sak till som TM3 vinner även BMWM3.MWall skrev:holden skrev:Jämför en Tesla M3 med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
Utbudet av elbilar ökar just nu kraftigt, men är ändå inte i paritet med fossiler. De flesta elbilar är dyra jämfört med fossiler. Segmentet kombibilar är också begränsat.
Inte lätt att jämföra. Det är inte rimligt att lägga till all utrustning i en fossil bara för att den råkar vara standard i en elbil.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det går inte att jämföra äpplen och päron. Då är hela frågeställningen omöjlig att svara på.Raptor skrev:Här har du nog helt rätt!holden skrev:Jämför en Tesla M3LR med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
Jämför liknande bilar från samma tillverkare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
För skojs skull så kollade jag igenom listan på de mest sålda bilarna 2021, hittade KIA Ceed i toppen efter Volvo.Swede1 skrev:Men idag är nog elbil billigare sett till TCO.
Kombi med drag, låg skatt och försäkring samt bra garantier. 3300kr i månaden skulle den kosta mig totalt enligt mitt körmönster (efter bonus)
Svårt att hitta något motsvarande eldrivet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Men då är det fastslaget, ICE är billigare än Elbil. Bil Sweden har fel.dd88 skrev:För skojs skull så kollade jag igenom listan på de mest sålda bilarna 2021, hittade KIA Ceed i toppen efter Volvo.Swede1 skrev:Men idag är nog elbil billigare sett till TCO.
Kombi med drag, låg skatt och försäkring samt bra garantier. 3300kr i månaden skulle den kosta mig totalt enligt mitt körmönster (efter bonus)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Då kan man aldrig ta med Tesla i jämförelsen, den världsledande tillverkaren av elbilar.Nicke Nyfiken skrev:Det går inte att jämföra äpplen och päron. Då är hela frågeställningen omöjlig att svara på.Raptor skrev:Här har du nog helt rätt!holden skrev:Jämför en Tesla M3LR med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Helt riktigt.holden skrev:Då kan man aldrig ta med Tesla i jämförelsen, den världsledande tillverkaren av elbilar.Nicke Nyfiken skrev:Det går inte att jämföra äpplen och päron. Då är hela frågeställningen omöjlig att svara på.Raptor skrev:Här har du nog helt rätt!holden skrev:Jämför en Tesla M3LR med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
Varför måste Tesla vara med?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det finns definitivt flera exempel på att elbilar är billigare än motsvarande fossilbil, men om en av Sveriges mest sålda bilar diskvalificeras för att det inte finns en motsvarande elbil så blir det skevt.Nicke Nyfiken skrev:Men då är det fastslaget, ICE är billigare än Elbil. Bil Sweden har fel.dd88 skrev:För skojs skull så kollade jag igenom listan på de mest sålda bilarna 2021, hittade KIA Ceed i toppen efter Volvo.Swede1 skrev:Men idag är nog elbil billigare sett till TCO.
Faktum är att några av Sveriges mest sålda bilmodeller idag inte har en motsvarande eldriven att jämföra med.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
För att det är Tesla som leder utvecklingen? Att en gammal maskinbyråkrati som VW ligger ljusår efter och inte kan producera elbilar med vettig spec till samma pris som fossilbilar är ganska ointressant tycker jag.Nicke Nyfiken skrev:Helt riktigt.holden skrev:Då kan man aldrig ta med Tesla i jämförelsen, den världsledande tillverkaren av elbilar.Nicke Nyfiken skrev:Det går inte att jämföra äpplen och päron. Då är hela frågeställningen omöjlig att svara på.Raptor skrev:Här har du nog helt rätt!holden skrev:Jämför en Tesla M3LR med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
tror om 5-6 år.
Tror att icebilarna kommer öka i pris. (om genomsnittsbilen för 1-2 år sedan var 250 kkr så tror jag att motsvarande kommer vara 350 kkr) och jag tror att motsvarande m3 SR kommer kosta 480 000. (efter bidrag ca 420 000).
Sedan beror det på prestandan. Jag tror att tillverkarna kommer begränsa motorn (som man sedan kan låsa upp) detta för att inte försäkringen skall åka i taket. jag tror runt 5-7 sik till 100 km/h. (den dumdristige som har stor plånbok kan låsa upp för en mindre summa)
Tror att icebilarna kommer öka i pris. (om genomsnittsbilen för 1-2 år sedan var 250 kkr så tror jag att motsvarande kommer vara 350 kkr) och jag tror att motsvarande m3 SR kommer kosta 480 000. (efter bidrag ca 420 000).
Sedan beror det på prestandan. Jag tror att tillverkarna kommer begränsa motorn (som man sedan kan låsa upp) detta för att inte försäkringen skall åka i taket. jag tror runt 5-7 sik till 100 km/h. (den dumdristige som har stor plånbok kan låsa upp för en mindre summa)
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Är det inte sånt, fortfarande, att till en del typer av bilar så finns det fortfarande inte några direkt motsvarande elbilar. T.ex. kombin är älskat i Sverige, men i nuläget är man tvungen att gå upp i storlek till SUV (Model X, E-Tron etc.) eller SUV liknande (Model Y, Ford Mustang Mach-E, ID.4) för att få något som liknar. Nu kommer ju MG 5 som är en eldriven kombi, men kanske lite mer tveksamt om den slår igenom.
Skulle väl i Sverige behövas en eldriven version av kombi versionerna av Passat, V60/V90, BMW 3/5 serie, Audi A4/A6 etc. för att det kommer slå ordentligt igenom. Nu gäller det väl bara Sverige dock.
Skulle väl i Sverige behövas en eldriven version av kombi versionerna av Passat, V60/V90, BMW 3/5 serie, Audi A4/A6 etc. för att det kommer slå ordentligt igenom. Nu gäller det väl bara Sverige dock.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite så kan det nog bli, iaf på ”våra” marknader.Nicke Nyfiken skrev:ALDRIG.
Vill också tillägga att det är svårt att jämföra elbilar och fossilare av tidigare nämnda anledningar och
det är lite knepigt att den fossila motsvarigheten alltid måste ha samma prestanda, det blir ju bara jyst för
dom som faktiskt skulle köpa dom motorstarka alternativen liksom, man vill ju ofta jämföra med dom mer
”Svensson”-varianterna också, och det blir ju ”jobbigare” för elbilarna oftast.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det är sant men man kan också fundera på vad en ICE-bil från Tesla hade kostat?holden skrev:För att det är Tesla som leder utvecklingen? Att en gammal maskinbyråkrati som VW ligger ljusår efter och inte kan producera elbilar med vettig spec till samma pris som fossilbilar är ganska ointressant tycker jag.Nicke Nyfiken skrev:Helt riktigt.holden skrev:Då kan man aldrig ta med Tesla i jämförelsen, den världsledande tillverkaren av elbilar.Nicke Nyfiken skrev:Det går inte att jämföra äpplen och päron. Då är hela frågeställningen omöjlig att svara på.holden skrev:Jämför en Tesla M3LR med en BMW M3, BMWn kostar över 800 tkr medan Teslan kostar under 600 tkr efter bonus, likvärdiga hästkrafter och prestanda.
Jag skulle gissa på runt 200.000:- för en ICE-bil i Model 3 storleksklass, med tanke på att Tesla har en extremt slimmad tillverkning nästa utan några variationer alls. 5 olika färgval, 2 olika inredningsval. Inget mer. Dessutom med en tvivelaktig kvalité och dåligt ihopsatt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Då kan man ju också undersöka vad en elbil kostar i jämförelse med häst och vagn, det är lika relevant 
Tänk om Google hade tillverkat pulvermos, undrar vad Internet hade kostat då?

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Om du läser rubriken så ser du nog att det är Elbilar och ICEbilar som jämförs.holden skrev:Då kan man ju också undersöka vad en elbil kostar i jämförelse med häst och vagn, det är lika relevant
Vill du jämföra priser på googles pulvermos föreslår jag att du starta en egen tråd.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015