Sida 2 av 3

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 15:33
av holden
Nicke Nyfiken skrev:
holden skrev:
Då kan man ju också undersöka vad en elbil kostar i jämförelse med häst och vagn, det är lika relevant ;)

Tänk om Google hade tillverkat pulvermos, undrar vad Internet hade kostat då?
Om du läser rubriken så ser du nog att det är Elbilar och ICEbilar som jämförs.

Vill du jämföra priser på googles pulvermos föreslår jag att du starta en egen tråd. :roll:
Jag raljerade lite, men vad är poängen med att räkna bort den ledande tillverkaren av elbilar i jämförelsen? Måste en elbil tillverkas av något traditionellt bilföretag för att räknas, som om Tesla skulle vara parentesen när det är precis tvärtom.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 15:42
av Raptor
Jag ser att jag inte är tydlig.
Det är helt ok att jämföra en Model 3, som inte har en motsvarande Model 3 ICE, med något annat så som en BMW 3-serie eller liknande.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 15:49
av Nicke Nyfiken
holden skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
holden skrev:
Då kan man ju också undersöka vad en elbil kostar i jämförelse med häst och vagn, det är lika relevant ;)

Tänk om Google hade tillverkat pulvermos, undrar vad Internet hade kostat då?
Om du läser rubriken så ser du nog att det är Elbilar och ICEbilar som jämförs.

Vill du jämföra priser på googles pulvermos föreslår jag att du starta en egen tråd. :roll:
Jag raljerade lite, men vad är poängen med att räkna bort den ledande tillverkaren av elbilar i jämförelsen? Måste en elbil tillverkas av något traditionellt bilföretag för att räknas, som om Tesla skulle vara parentesen när det är precis tvärtom.
Det handlar bara om att bestämma sig för vad som menas i rubriken med ”motsvarande”.
Kan man då jämföra rena elbilstillverkare men rena ICEtillverkare? Hur motsvarar deras produkter varandra?

Teslas elbilar kommer aldrig att ha ett snittpris som är lika lågt som Dacias ICE-bilar, även om Tesla är världsledande på elbilar.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 15:52
av Nicke Nyfiken
Okej nu har det kommit ett förtydligande att det är okej att jämföra äpplen och päron, och trådstarten har redigerats. Så glöm allt jag skrivit.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 16:41
av dfa
Priset på ICE bilar har väl ökat år efter år (jmfr t.ex Volvo) så frågan är väl kanske snarare när ICE bilar blir lika dyra som elbilar.
Tror inte att någonting kommer att bli billigare, med undantag kanske för konsumentelektronik (jmfört pris/prestanda)

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 16:44
av holden
Nicke Nyfiken skrev:
Okej nu har det kommit ett förtydligande att det är okej att jämföra äpplen och päron, och trådstarten har redigerats. Så glöm allt jag skrivit.
Slutsatsen är väl annars att så länge ICE tillverkarna har en massa omställningskostnader som du som elbilsköpare förväntas betala kommer det att ta tid, bättre då att köpa elbilen från en tillverkare utan den ryggsäcken.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 17:10
av Walker
dfa skrev:
Priset på ICE bilar har väl ökat år efter år (jmfr t.ex Volvo) så frågan är väl kanske snarare när ICE bilar blir lika dyra som elbilar.
Tror inte att någonting kommer att bli billigare, med undantag kanske för konsumentelektronik (jmfört pris/prestanda)
Precis så.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 17:14
av spacecoin
Jag är övertygad om att priset på elbilar kommer att sjunka när volymerna och konkurrensen ökar och subventionerna försvinner.

Det gäller alla andra områden med fungerande konkurrens, så varför skulle eldrivna bilar vara ett undantag? Det är batteriet som är dyrt, och även det kommer att bli billigare när volymerna ökar. Sedan sker det garanterat teknikutveckling som driver ned kostnaden där över tid.

När BYD, Xpeng, NIO, Li Auto och Geely m fl. alla har flera modeller i Europa och ska ta marknadsandelar så kommer det högst troligen att påverka prissättningen hos övriga.

Givetvis kommer det att finnas olika prisklasser som det finns idag på ICE-bilar.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 17:53
av Olof Tenghoff
Tesla är redan billigare än motsvarande ICE tycker nog många i länder där det inte finns ett miljötänk och bensinen är billig och elen dyr. Skälet att folk ändå köper Tesla är att det är mer bil för pengarna än motsvarande fossilbil. Jag bor i USA och baserar det på förstahandsinformation från Teslaägare på plats. Rätt intressant också att det nästan inte säljs några andra elbilar än Tesla här.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 18:17
av Pontus
Olof Tenghoff skrev:
Tesla är redan billigare än motsvarande ICE tycker nog många i länder där det inte finns ett miljötänk och bensinen är billig och elen dyr. Skälet att folk ändå köper Tesla är att det är mer bil för pengarna än motsvarande fossilbil. Jag bor i USA och baserar det på förstahandsinformation från Teslaägare på plats. Rätt intressant också att det nästan inte säljs några andra elbilar än Tesla här.
Hur är andrahandsmarknaden för model 3 där nu? När jag sålde min för 2 år sedan så fanns det många annonser med högre priser än nypriset och en handlar sa att det såldes många för väldigt lite under nypriset.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 19:27
av martinot
Raptor skrev:
När tror ni priserna på elbilar når ICE-priser?
2025

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 20:13
av Mickep
Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.

El bil xc40 plus 520 000. (efter 70 bonus blir det 450 kkr) (awd 614 kr)
bensin med mv prestanda 435 kkr. (awd med samma prestanda 455 kr)

Det enda som skiljer är räckvidden. (bensin 790 mil och el 400 mil) och självklart tiden vid pumpen. men 15 kkr!!! det är först när extra motor stoppades i elbilen som skillnaden drog iväg men prestandan 7.4 0-100 är detsamma som rwd elbil)
På nyheterna var det idag ett inslag som deklarerade att elbilens drivkostnader är 10 000 kr billigare än bensin. (om året antar jag)
Så är vi inte redan där? (nu är folk mest intresserad av under 300 kkr men iallafall)

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 20:28
av Fredrik j
Mickep skrev:
Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.

El bil xc40 plus 520 000. (efter 70 bonus blir det 450 kkr) (awd 614 kr)
bensin med mv prestanda 435 kkr. (awd med samma prestanda 455 kr)

Det enda som skiljer är räckvidden. (bensin 790 mil och el 400 mil) och självklart tiden vid pumpen. men 15 kkr!!! det är först när extra motor stoppades i elbilen som skillnaden drog iväg men prestandan 7.4 0-100 är detsamma som rwd elbil)
På nyheterna var det idag ett inslag som deklarerade att elbilens drivkostnader är 10 000 kr billigare än bensin. (om året antar jag)
Så är vi inte redan där? (nu är folk mest intresserad av under 300 kkr men iallafall)
Det är när populära bilar kommer i elutförande som det kommer dra iväg på riktigt.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 21:00
av Gargamel
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 21:25
av NiklasTesla
Redan billigare idag (per mil) om du kan ladda billigt samt kör långt per år.

Har hittills varit billigare per mil med ny Tesla Model 3 LR AWD från 2019 jämfört med rostig Skoda Rapid diesel från 2014.

MVH

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 21:33
av nek0
Gargamel skrev:
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Det är inga problem hitta bilar som man kan jämföra prismesigt, men sedan?
Det hjälper inte mycket om bilarna kostar lika och är lika snabba.
Cupra Born är en fin bil, men Seat Leon är så mycket mer bil för mindre pengar

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 21:43
av Raptor
Gargamel skrev:
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Finns många sånna.
Peugeot E2008 kostar 2999:- / mån I 36 månader
Peugeot 2008 (ICE) kostar 3299:-/mån I 36 månader

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 21:56
av nek0
Raptor skrev:
Gargamel skrev:
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Finns många sånna.
Peugeot E2008 kostar 2999:- / mån I 36 månader
Peugeot 2008 (ICE) kostar 3299:-/mån I 36 månader
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 8-15418415

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 21:59
av Raptor
nek0 skrev:
Raptor skrev:
Gargamel skrev:
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Finns många sånna.
Peugeot E2008 kostar 2999:- / mån I 36 månader
Peugeot 2008 (ICE) kostar 3299:-/mån I 36 månader
https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 8-15418415
Alright.
Jag gick på denna prislista
https://media.peugeot.se/file/11/3/pl-pop-20211230.pdf

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 22:11
av Elix747
Mickep skrev:
Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.

El bil xc40 plus 520 000. (efter 70 bonus blir det 450 kkr) (awd 614 kr)
bensin med mv prestanda 435 kkr. (awd med samma prestanda 455 kr)

Det enda som skiljer är räckvidden. (bensin 790 mil och el 400 mil) och självklart tiden vid pumpen. men 15 kkr!!! det är först när extra motor stoppades i elbilen som skillnaden drog iväg men prestandan 7.4 0-100 är detsamma som rwd elbil)
På nyheterna var det idag ett inslag som deklarerade att elbilens drivkostnader är 10 000 kr billigare än bensin. (om året antar jag)
Så är vi inte redan där? (nu är folk mest intresserad av under 300 kkr men iallafall)
Idag kan det bli billigare på toppmodeller med el.

Jag tror dock att många (de flesta?) privatköpare inte köper topputrustade Volvo. Många stannar vid tex Volvos andra nivå ”Core”. Då kostar en XC40 Core bensin från 332000. En XC40 Recharge electric Core kostar från 495000. Det är en skillnad på 163000. Det tjänar man inte ifatt på bränslekostnad. Visserligen är det sämre prestanda, men för många är det vad som upplevs när man väljer bil.

Jag menar att det är först när det finns likvärdig kostnad även i instegs modellerna dom det är billigare för den stora massan. Det hjälper inte om toppmodellen är billigare om man inte är intresserad av att betala för en massa extrautrustning och prestanda.

Nu finns det nog några bilar där det är mer likvärdigt även på instegsmodellen.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 22:41
av mastodontfilmsmats
Kia Niro vs Kia e-Niro, listprisskillnad på snikmodellen: 200 000 ..

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 23:26
av Jordad
Elix747 skrev:
Mickep skrev:
Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.

El bil xc40 plus 520 000. (efter 70 bonus blir det 450 kkr) (awd 614 kr)
bensin med mv prestanda 435 kkr. (awd med samma prestanda 455 kr)

Det enda som skiljer är räckvidden. (bensin 790 mil och el 400 mil) och självklart tiden vid pumpen. men 15 kkr!!! det är först när extra motor stoppades i elbilen som skillnaden drog iväg men prestandan 7.4 0-100 är detsamma som rwd elbil)
På nyheterna var det idag ett inslag som deklarerade att elbilens drivkostnader är 10 000 kr billigare än bensin. (om året antar jag)
Så är vi inte redan där? (nu är folk mest intresserad av under 300 kkr men iallafall)
Idag kan det bli billigare på toppmodeller med el.

Jag tror dock att många (de flesta?) privatköpare inte köper topputrustade Volvo. Många stannar vid tex Volvos andra nivå ”Core”. Då kostar en XC40 Core bensin från 332000. En XC40 Recharge electric Core kostar från 495000. Det är en skillnad på 163000. Det tjänar man inte ifatt på bränslekostnad. Visserligen är det sämre prestanda, men för många är det vad som upplevs när man väljer bil.

Jag menar att det är först när det finns likvärdig kostnad även i instegs modellerna dom det är billigare för den stora massan. Det hjälper inte om toppmodellen är billigare om man inte är intresserad av att betala för en massa extrautrustning och prestanda.

Nu finns det nog några bilar där det är mer likvärdigt även på instegsmodellen.
Man måste samtidigt bedöma bilar efter kostnaden under hela bilens livslängd. De som köper Recharge kommer högst troligen tjäna in de 163t och mer därtill.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 23:28
av Legato
nek0 skrev:
Gargamel skrev:
Cupra Born, 3595kr/mån leasing, är väl "in range" av ICE-bilar gällande leasing?
Det är inga problem hitta bilar som man kan jämföra prismesigt, men sedan?
Det hjälper inte mycket om bilarna kostar lika och är lika snabba.
Cupra Born är en fin bil, men Seat Leon är så mycket mer bil för mindre pengar
Haha va? Leon är avsevärt mindre och givetvis sämre på precis allt...

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 23:31
av Legato
Jordad skrev:
Elix747 skrev:
Mickep skrev:
Tittade på volvos xv40 och jämförde paket och prestanda.

El bil xc40 plus 520 000. (efter 70 bonus blir det 450 kkr) (awd 614 kr)
bensin med mv prestanda 435 kkr. (awd med samma prestanda 455 kr)

Det enda som skiljer är räckvidden. (bensin 790 mil och el 400 mil) och självklart tiden vid pumpen. men 15 kkr!!! det är först när extra motor stoppades i elbilen som skillnaden drog iväg men prestandan 7.4 0-100 är detsamma som rwd elbil)
På nyheterna var det idag ett inslag som deklarerade att elbilens drivkostnader är 10 000 kr billigare än bensin. (om året antar jag)
Så är vi inte redan där? (nu är folk mest intresserad av under 300 kkr men iallafall)
Idag kan det bli billigare på toppmodeller med el.

Jag tror dock att många (de flesta?) privatköpare inte köper topputrustade Volvo. Många stannar vid tex Volvos andra nivå ”Core”. Då kostar en XC40 Core bensin från 332000. En XC40 Recharge electric Core kostar från 495000. Det är en skillnad på 163000. Det tjänar man inte ifatt på bränslekostnad. Visserligen är det sämre prestanda, men för många är det vad som upplevs när man väljer bil.

Jag menar att det är först när det finns likvärdig kostnad även i instegs modellerna dom det är billigare för den stora massan. Det hjälper inte om toppmodellen är billigare om man inte är intresserad av att betala för en massa extrautrustning och prestanda.

Nu finns det nog några bilar där det är mer likvärdigt även på instegsmodellen.
Man måste samtidigt bedöma bilar efter kostnaden under hela bilens livslängd. De som köper Recharge kommer högst troligen tjäna in de 163t och mer därtill.
Skillnaden är ju bara 93k efter bonus... Behöver inte titta över hela livslängden, det blir billigare med el även på kortare sikt eftersom även andrahandsvärdet såklart blir högre på elbilen.

Re: När blir Elbilar lika billiga som motsvarande ICE?

Postat: 07 feb 2022 23:36
av Jordad
Legato skrev:
Skillnaden är ju bara 93k efter bonus... Behöver inte titta över hela livslängden, det blir billigare med el även på kortare sikt eftersom även andrahandsvärdet såklart blir högre på elbilen.
Ja och konsumenter verkar vara smarta nog att inse det.