Sida 2 av 3
Re: Hjulinställning
Postat: 20 okt 2023 22:26
av Tellus
Jo jag kolla dom rätt noga, men efter en sommar till kanske man ser lättare om det slitits något snett.
Gick in på facebook precis, sällan där.
Någon AI måste ha läst av vad jag skrivit här, första inlägget som dök upp var detta,
I kommentarerna är det många som upplevt samma på olika bilar. Då är ändå Kian ihopskruvad i Sydkorea? Som är kända för ihopsättningskvalitet. Om dom också inte börjat outsourca.
Ser ut som michelindäcken
Re: Hjulinställning
Postat: 20 okt 2023 22:28
av Tellus
AAKEE skrev: ↑20 okt 2023 21:42
Tellus skrev: ↑20 okt 2023 21:27
Jo det är lite för många citroner i Fremont, skoja lite med "Fremont for the win"
Men generellt så är det driftsäkra bilar. Har aldrig haft så lite fel sedan jag bytte till Tesla jämfört med tidigare ~ 70 bilar.
Men då är det framförallt model 3 och Y och nu nya S.
3 och Y har hamnat bra i flera tester i driftsäkerhet och problemfrihet och framförallt kundnöjdhet.
Men vissa exemplar har "skönhetsfel" pga slarvig tillverkning.
Gäller att kolla bilen noga vid leverans och använda ångerrätten om man ej är nöjd.
Hjulinställning kan vara bra att göra direkt efter leverans, Tesla borde står för kalaset om man kan visa protokoll att hjulen står fel.
Jag tror inte problemet är så stort, stora flertalet har rätt inställda hjul från fabrik och skriver ej om det på forumsidor.
Min A6 biturbo gick 33K mil innan jag sålde den, ganska många omgångar däck och den slet inget snett någon gång. Gjorde aldrig hjulinställning! (Ioffsg är enstaka fall inget bevis i någon riktning, men ändå).
Låter som vår Fremont model 3

Re: Hjulinställning
Postat: 20 okt 2023 23:18
av Tellus
Kom på att sommardäcken gått ca 900 mil, körde ca 300 mil på vinterdäck först.
Här ett plaid däck efter ca 900 mil
Re: Hjulinställning
Postat: 21 okt 2023 00:55
av AAKEE
Tellus skrev: ↑20 okt 2023 23:18
Kom på att sommardäcken gått ca 900 mil, körde ca 300 mil på vinterdäck först.
Här ett plaid däck efter ca 900 mil
Det verkar ju se hyffsat ut. Mina har gått ganska prick 700 mil.
Kör du alltid i low ?
Det är inte generellt i det gulmarkerade områdena som man ska kolla tror jag. I vart fall inte bara.
De rödmarkerade, lite sådär ritat på iPaden ser man hur det nöter inner mot yttersidan. Nöter det inte lika där ute är det nog risk att slitbanan delar på sig och det blir punka. En del ha däck som rent ut havererat helt, i småbitar. På min bil ger nog färgskillnaden, dvs att en del av däcket inte riktigt legat i backen en ledning. Iom att det är exakt lika för mig med färgskillnad h+v bak och h+v fram så är det nog toe:n som är fel. Det är ju det vanligaste felet.
Re: Hjulinställning
Postat: 21 okt 2023 08:37
av Tellus
Körde i normal läge första halvåret, sen läge low som standard
Re: Hjulinställning
Postat: 21 okt 2023 13:31
av AAKEE
Tellus skrev: ↑21 okt 2023 08:37
Körde i normal läge första halvåret, sen läge low som standard
Det låter på forumen och de eftermarknadsfirmorna att low är betydligt bättre för att inte slita ut främre half shafts.
Frontmotorns utgående axel sitter eg för högt, och low ger minst vinkel på axeln.
Jag har kört low sedan jag hämtade ut bilen med repor och buckla.
Jag börjar trots det märka av vibrationerna mer nu efter 700 mil. (Kände av dem redan de första kilometrarna från Huddinge skit-delivery centret.).
Blir det mycket mer, vilket det verkar som måste axlarna bytas.
Får se om man går justerbara länkarmar bak och sänkningskit efter att det är bytt (för att spara hjulen).
Re: Hjulinställning
Postat: 21 okt 2023 15:02
av AAKEE
Kollade mina lite mer noga när jag ändå grejade i garrget.
Yttersidan, där har det inte ens börjat ta.
Innersidan, där är mönstret i princip slut runt hörnet.
INTE bra.
Re: Hjulinställning
Postat: 21 okt 2023 21:31
av Airlift
Helt otroligt vad snett den tuggar @AAKEE
Om det inte är nåt fel i upphängningen så ser det ut som det är mycket toe-out. Men det borde du märka på att den uppträder ”nervöst” på vägen, inte vill hålla kurs utan konstant hålla i ratten..
Re: Hjulinställning
Postat: 21 okt 2023 23:10
av AAKEE
Airlift skrev: ↑21 okt 2023 21:31
Helt otroligt vad snett den tuggar @AAKEE
Om det inte är nåt fel i upphängningen så ser det ut som det är mycket toe-out. Men det borde du märka på att den uppträder ”nervöst” på vägen, inte vill hålla kurs utan konstant hålla i ratten..
Den är tokstabil, känns bra på vägen.
Fram är det omvänt, för mycket toe in.
I LOW brukar Bakhjulen ha runt/drygt -2 grader camber, det gör väl sitt till med fel toe också.
Re: Hjulinställning
Postat: 21 okt 2023 23:39
av Airlift
AAKEE skrev: ↑21 okt 2023 23:10
Airlift skrev: ↑21 okt 2023 21:31
Helt otroligt vad snett den tuggar @AAKEE
Om det inte är nåt fel i upphängningen så ser det ut som det är mycket toe-out. Men det borde du märka på att den uppträder ”nervöst” på vägen, inte vill hålla kurs utan konstant hålla i ratten..
Den är tokstabil, känns bra på vägen.
Fram är det omvänt, för mycket toe in.
I LOW brukar Bakhjulen ha runt/drygt -2 grader camber, det gör väl sitt till med fel toe också.
Ah, det är bak. Ja med mycket toe-in fram så uppträder den nog helt ok. Förutom att den länsar däckkontot.. lite justerbara stag så ska den lägga av med de dumheterna.. drar även ner förbrukningen när det är gjort!
Re: Hjulinställning
Postat: 22 okt 2023 00:19
av AAKEE
Airlift skrev: ↑21 okt 2023 23:39
AAKEE skrev: ↑21 okt 2023 23:10
Airlift skrev: ↑21 okt 2023 21:31
Helt otroligt vad snett den tuggar @AAKEE
Om det inte är nåt fel i upphängningen så ser det ut som det är mycket toe-out. Men det borde du märka på att den uppträder ”nervöst” på vägen, inte vill hålla kurs utan konstant hålla i ratten..
Den är tokstabil, känns bra på vägen.
Fram är det omvänt, för mycket toe in.
I LOW brukar Bakhjulen ha runt/drygt -2 grader camber, det gör väl sitt till med fel toe också.
Ah, det är bak. Ja med mycket toe-in fram så uppträder den nog helt ok. Förutom att den länsar däckkontot.. lite justerbara stag så ska den lägga av med de dumheterna.. drar även ner förbrukningen när det är gjort!
Toe är justerbart från fabrixx på nya S.
Byta stag är i så fall för att minska cambern.
Re: Hjulinställning
Postat: 22 okt 2023 09:01
av OvePaHornet
Tellus skrev: ↑20 okt 2023 22:26
Ser ut som michelindäcken
Det sitter Conti på GT-line. Ska skifta däck på min inom kort, ska kika lite extra noga då

Re: Hjulinställning
Postat: 22 okt 2023 10:30
av Airlift
AAKEE skrev: ↑22 okt 2023 00:19
Airlift skrev: ↑21 okt 2023 23:39
AAKEE skrev: ↑21 okt 2023 23:10
Airlift skrev: ↑21 okt 2023 21:31
Helt otroligt vad snett den tuggar @AAKEE
Om det inte är nåt fel i upphängningen så ser det ut som det är mycket toe-out. Men det borde du märka på att den uppträder ”nervöst” på vägen, inte vill hålla kurs utan konstant hålla i ratten..
Den är tokstabil, känns bra på vägen.
Fram är det omvänt, för mycket toe in.
I LOW brukar Bakhjulen ha runt/drygt -2 grader camber, det gör väl sitt till med fel toe också.
Ah, det är bak. Ja med mycket toe-in fram så uppträder den nog helt ok. Förutom att den länsar däckkontot.. lite justerbara stag så ska den lägga av med de dumheterna.. drar även ner förbrukningen när det är gjort!
Toe är justerbart från fabrixx på nya S.
Byta stag är i så fall för att minska cambern.
Tänkte mer om man behöver jobba bort +/- toe så kan det finnas fog för justerbar caster (minskad toe-in, mer överstyrd) kompensera stabiliteten med ökad caster.
Re: Hjulinställning
Postat: 22 okt 2023 11:26
av AAKEE
Airlift skrev: ↑22 okt 2023 10:30
Tänkte mer om man behöver jobba bort +/- toe så kan det finnas fog för justerbar caster (minskad toe-in, mer överstyrd) kompensera stabiliteten med ökad caster.
Det skadar ju inte, och men jag har dålig koll på vad som ens finns i eftermarknad för framvagnen.
Min bil har rimligen alldeles för mycket toe in fram och för mycket toe ut bak.
Bilen går grymt stabilt, och jag har inte läst om någon som klagat/beskrivit att bilen är nervös på vägen, trots att slumpen verkar ge alla möjliga resultat från fabrik.
Re: Hjulinställning
Postat: 23 okt 2023 01:22
av Airlift
AAKEE skrev: ↑22 okt 2023 11:26
Airlift skrev: ↑22 okt 2023 10:30
Tänkte mer om man behöver jobba bort +/- toe så kan det finnas fog för justerbar caster (minskad toe-in, mer överstyrd) kompensera stabiliteten med ökad caster.
Det skadar ju inte, och men jag har dålig koll på vad som ens finns i eftermarknad för framvagnen.
Min bil har rimligen alldeles för mycket toe in fram och för mycket toe ut bak.
Bilen går grymt stabilt, och jag har inte läst om någon som klagat/beskrivit att bilen är nervös på vägen, trots att slumpen verkar ge alla möjliga resultat från fabrik.
Hade varit intressant att se vad värdena är. Får du bort slitaget så är det snabbt intjänat..
Re: Hjulinställning
Postat: 23 okt 2023 02:13
av AAKEE
Airlift skrev: ↑23 okt 2023 01:22
AAKEE skrev: ↑22 okt 2023 11:26
Airlift skrev: ↑22 okt 2023 10:30
Tänkte mer om man behöver jobba bort +/- toe så kan det finnas fog för justerbar caster (minskad toe-in, mer överstyrd) kompensera stabiliteten med ökad caster.
Det skadar ju inte, och men jag har dålig koll på vad som ens finns i eftermarknad för framvagnen.
Min bil har rimligen alldeles för mycket toe in fram och för mycket toe ut bak.
Bilen går grymt stabilt, och jag har inte läst om någon som klagat/beskrivit att bilen är nervös på vägen, trots att slumpen verkar ge alla möjliga resultat från fabrik.
Hade varit intressant att se vad värdena är. Får du bort slitaget så är det snabbt intjänat..
Jag kommer absolut att göra en hjulinställning.
Var på väg att göra det i princip direkt efter köp, men har haft mycket att göra så jag har kikat på däcken varje vecka. Inte helt lätt att se det jag såg efter att ha monterat vinterdäcken dock.
Blir en initial hjulinställning där toe kommer sättas i ett mycket mindre spann än Teslas spec, övriga värden blir intressanta att se, och får väl avgöra vilken lösning det blir för att få kontroll på det.
Får väl återkomma med protokollet.
Re: Hjulinställning
Postat: 24 okt 2023 15:22
av Lau
Mina 21-tums bakdäck på Plaiden var nedslitna in till metallen efter 1000 mil. Upptäckte av en slump så utsidan av däcken inte var slitna alls. Jag är novis gällande hjulinställningar, men antar att det är det som gäller för att åtgärda problemet....
Re: Hjulinställning
Postat: 24 okt 2023 15:25
av Lau
Tycker även att bilen upplevs som väldigt spårkänslig vid körning på vägar där asfalten inte är jämn. Hoppas och antar att detta även kommer lösas med hjulinställning.
Re: Hjulinställning
Postat: 24 okt 2023 20:20
av AAKEE
Lau skrev: ↑24 okt 2023 15:22
Mina 21-tums bakdäck på Plaiden var nedslitna in till metallen efter 1000 mil. Upptäckte av en slump så utsidan av däcken inte var slitna alls. Jag är novis gällande hjulinställningar, men antar att det är det som gäller för att åtgärda problemet....
Pratat med Tesla om det?
Vore intressant att höra, eftersom de skiter i att sätta ihop bilarna noga.
Re: Hjulinställning
Postat: 25 okt 2023 09:57
av Banane
Jag har bokat in en hjulinställning på fredag på min S 2018. Har kört på 21" staggered med Goodyear-gummi. Alltid i läge low. Nu har jag splitter nya vinterdäck och vill vara säker på att allt blir rätt.
Historiken är att Grufman gjorde hjulinställning i läge low i januari 2022 och att Tesla bytte en massa delar i bakvagnen pga glapp, i december 2022 samt gjorde en ny hjulinställning i läge normal (eftersom de har som policy att vägra att göra den för low)
Däcken i fråga har varit med om hela resan. Även före inställningen som Grufman gjorde. Så jag vet inte riktigt vad som orsakat vad.
1. Höger fram var i princip helt slut. En bråkdels millimeter kvar.
2. Vänster fram slet iaf tidigare väldigt mycket på yttersidan. Har en annan 19" uppsättning också som jag kört med på Europa-resorna och på de däcken var det extremt slitet längst ut vänster fram.
3. Bakdäcken har hållit bra jämfört med framdäcken men de har tendenser till det där klassiska slitaget längst in. På 19-uppsättningen så var korden framme längst in. Igen, oklart om majoriteten kom före Teslas reparation av bakvagnen eller om problemet kvarstår.
Totalt sett så är det alltså en jäkla röra med potentiellt flera problem. Ska bli intressant att se resultatet på fredag. Jag åker till en verkstad som jag litar på och ska vara duktiga. Alltså inte till ett Tesla SC.
Jag har dålig koll på vad alla vinklar kallas men generellt så är bilen stabilare om hjulinställningen gjorts i läge normal. Det blir väl mer "camber" (heter det det?) när hjulen lutar lite inåt i läge low. Märkte att den blev lite mer flytande efter att Grufman gjort inställningen i low. Men det är väl förväntat och värt det om inte däcken slits så snett.
För övrigt är mina drivaxlar fram friska efter över 17 000 mil. Aldrig bytta och aldrig några vibrationer/missljud. Jag kör som sagt alltid i low och jag accelererar sällan så hårt i låga hastigheter.
Re: Hjulinställning
Postat: 25 okt 2023 12:09
av AAKEE
När bilen ställs in i medium/normal som tesla gör blir inte hjulvinklarna rätt i low.
Det är en stor källa till snednötning.
Kör man i low bör man göra inställningen i low, vilket innebär att Tesla inte ska göra det.
Re: Hjulinställning
Postat: 25 okt 2023 15:45
av Lau
Teslas svar är att däcken påfrestas mycket pga vikt och hästkrafter och att det i mitt fall är normalt att däcken slits på insidan.
Finns väl en viss sanning i det, men som du är inne på så kommer jag göra en hjulinställning i låg vilket bilen oavsett ställer in sig på vid motorvägshastighet om man inte redan satt det som default.
Summa summarum har tesla slängt ihop bilen snabbt i Fremont och hjulinställningarna från fabriken känns inte rätt i mitt fall.
Re: Hjulinställning
Postat: 25 okt 2023 16:33
av Tellus
Lau skrev: ↑25 okt 2023 15:45
Teslas svar är att däcken påfrestas mycket pga vikt och hästkrafter och att det i mitt fall är normalt att däcken slits på insidan.
Finns väl en viss sanning i det, men som du är inne på så kommer jag göra en hjulinställning i låg vilket bilen oavsett ställer in sig på vid motorvägshastighet om man inte redan satt det som default.
Summa summarum har tesla slängt ihop bilen snabbt i Fremont och hjulinställningarna från fabriken känns inte rätt i mitt fall.
Visa dom bilden på mina Plaid 21" däck.
Borde vara en självklarhet att dom ska betala hjulinställning och till viss del nya däck.
Re: Hjulinställning
Postat: 25 okt 2023 19:07
av jpetters
AAKEE skrev:När bilen ställs in i medium/normal som tesla gör blir inte hjulvinklarna rätt i low.
Det är en stor källa till snednötning.
Kör man i low bör man göra inställningen i low, vilket innebär att Tesla inte ska göra det.
Vad är det som blir fel, vilka av hjulvinklarna är det som ändras (och kan justeras) mellan medium och low?
Borde ju finns någon som kontrollerat skillnaden mellan Tesla i Medium och 3rd party i Low.
Re: Hjulinställning
Postat: 25 okt 2023 19:14
av jpetters
Lau skrev:Tycker även att bilen upplevs som väldigt spårkänslig vid körning på vägar där asfalten inte är jämn. Hoppas och antar att detta även kommer lösas med hjulinställning.
Jag upplevde det som bilen blev mer spårkänslig efter en hjulinställning i Low (hos Tesla partner verkstad) än innan, när Tesla hade gjort hjulinställning i Medium. Det vara samma på både min SP100D och SPlaid.