Sida 2 av 3

Re: Lotus Eletre

Postat: 31 okt 2022 19:25
av Bjelke
HelectriC skrev:
TeslaBjörn är eld och lågor över upplevd kvalitetskänsla i Eletre :)

Och med all rätt också tycker jag :) den verkar riktigt najs…

Re: Lotus Eletre

Postat: 21 nov 2022 17:06
av spacecoin
Kommer även en sedanversion "Envya":
https://carnewschina.com/2022/11/21/lot ... -in-china/

Re: Lotus Eletre

Postat: 21 nov 2022 18:56
av martinot
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, Lotus har väl alltid varit en entusiastbil, lär fortsätta vara det!
Tror Geely kommet ändra på det ordentligt.
Misstänker som du att de tyvärr kommer att urvattna varumärket. :(

Re: Lotus Eletre

Postat: 21 nov 2022 19:31
av spacecoin
martinot skrev:
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, Lotus har väl alltid varit en entusiastbil, lär fortsätta vara det!
Tror Geely kommet ändra på det ordentligt.
Misstänker som du att de tyvärr kommer att urvattna varumärket. :(
Vad som du sett hittills baserar du det på?

Re: Lotus Eletre

Postat: 11 jul 2023 09:18
av Maw
Citerar från den andra tråden :)
HelectriC skrev: 11 jul 2023 07:53
Jag måste säga att det är en besvikelse att de kopierat Teslas skärmlayout, där ca 1/3 bara visar en animation på den egna bilen och vägmarkeringar etc. Det är ju sjukt ointressant och jag förstår verkligen inte varför så stor del av skärmen används till det. Borde ju vara möjligt att välja tex karta i helskärmsläge.
Man får väl förutsätta att det går att välja om det ska visas eller inte. Det vore ju urbota dumt att bygga sitt GUI så att självkörningsvisualiseringen inte går at välja bort, så kan väl ingen tillverkare göra... :)

Re: Lotus Eletre

Postat: 11 jul 2023 21:59
av Dafro
Maw skrev: 11 jul 2023 09:18
Citerar från den andra tråden :)
HelectriC skrev: 11 jul 2023 07:53
Jag måste säga att det är en besvikelse att de kopierat Teslas skärmlayout, där ca 1/3 bara visar en animation på den egna bilen och vägmarkeringar etc. Det är ju sjukt ointressant och jag förstår verkligen inte varför så stor del av skärmen används till det. Borde ju vara möjligt att välja tex karta i helskärmsläge.
Man får väl förutsätta att det går att välja om det ska visas eller inte. Det vore ju urbota dumt att bygga sitt GUI så att självkörningsvisualiseringen inte går at välja bort, så kan väl ingen tillverkare göra... :)
Tror någon tillverkare som sägs vara bäst på mjukvara inte låter en bestämma om så mycket,

Re: Lotus Eletre

Postat: 26 aug 2023 09:50
av HelectriC
Har bokat in provkörning nästa vecka, får t.o.m ha den över natten, så blir lite mer testande än bara 20min. Ska bli kul att se vad dom fått till.

Re: Lotus Eletre

Postat: 26 aug 2023 09:59
av iAkita
HelectriC skrev: 26 aug 2023 09:50
Har bokat in provkörning nästa vecka, får t.o.m ha den över natten, så blir lite mer testande än bara 20min. Ska bli kul att se vad dom fått till.
Det ska bli väldigt spännande att höra vad du tycker om den. Jag tycker den verkar riktigt fin.

Re: Lotus Eletre

Postat: 26 aug 2023 11:06
av taliz
HelectriC skrev: 26 aug 2023 09:50
Har bokat in provkörning nästa vecka, får t.o.m ha den över natten, så blir lite mer testande än bara 20min. Ska bli kul att se vad dom fått till.
Vilken version? S?

Re: Lotus Eletre

Postat: 26 aug 2023 15:43
av HelectriC
taliz skrev: 26 aug 2023 11:06
HelectriC skrev: 26 aug 2023 09:50
Har bokat in provkörning nästa vecka, får t.o.m ha den över natten, så blir lite mer testande än bara 20min. Ska bli kul att se vad dom fått till.
Vilken version? S?
Vet faktiskt inte, glömde fråga :?

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 aug 2023 20:35
av HelectriC
Nu har jag kört runt med Lotusen en dag och kan ge en minireview.
Det är en Eletre S med i stort sett alla options och kostar i Norge ca 1,5miljoner.
Bilen är stooor, bagaget gigantiskt om man kommer från BMW i4 :D
Generell upplevelse av interiör är fantastisk. Jag tror inte jag suttit i någon bil med så hög kvalitetskänsla, ingen plast, allt är äkta skinn, alcantara eller metall. Allt sitter riktigt bra fast och ger ett mycket gediget intryck. Till och med kurvhandtagen är skinnklädda och solskydden med alcantara. Det saknar jag i de flesta bilar.
Stereon är mäktig från KEF och det är inbyggda appar från Spotify och Tidal bland annat. Infotainment liknar Teslas och funkar egentligen ganska bra, men det var tydligen första version, så fler funktioner kommer. Men allt funkade som var där. Stor och tydlig HUD.
Stolarna ar riktigt schyssta, inställningsmöjligheter, ventilation, massage. Topp notch! Executivebaksätet med två separata stolar passar de med chaufför, grymt att sitta bak, men opraktiskt att inte kunna fälla och göra bagaget större när man behöver frakta stora saker.
Elektrokromatiskt (?) panoramatak är praktiskt, bara att dimma med knapp på skärmen.

Bilen är hyfsat snabb, men saknar den typiska elbilsaccelerationen med riktigt klipp. Antar att Eletre R är bättre på det.

Det jag är mest besviken över är chassit, det känns inte premium. Det kommer klonkande ljud när man kör över ojämnheter och det verkar inte som fjädringen går att ställa in i något annat är höjd, det är konstigt, borde komma en uppdatering som tillåter hårdhetsinställning om hårdvaran finns där. Bilen känns ganska gungig, ingen Porsche Cayenne direkt. Elmotorerna har ett konstigt spårvagnsljud, som jag inte tycker låter premium, lite som första generation FAT eTron. Adaptiv Cruise känns lite nervös, inte lika stabil som många konkurrenter. Självstyrningen funkar ungefär som i Polestar 2, dvs helt ok, men inte bäst i klassen. Digitala sidobackspeglar är bara blä.

Re: Lotus Eletre

Postat: 29 aug 2023 20:35
av HelectriC
Fler interiörbilder

Re: Lotus Eletre

Postat: 30 aug 2023 01:23
av Elof
Colin Chapman roterar på varvstoppet i sin grav.
Men tack för bra recension!

Re: Lotus Eletre

Postat: 30 aug 2023 11:05
av taliz
HelectriC skrev: 29 aug 2023 20:35

Det jag är mest besviken över är chassit, det känns inte premium. Det kommer klonkande ljud när man kör över ojämnheter och det verkar inte som fjädringen går att ställa in i något annat är höjd, det är konstigt, borde komma en uppdatering som tillåter hårdhetsinställning om hårdvaran finns där. Bilen känns ganska gungig, ingen Porsche Cayenne direkt.
Finns det inte olika ”drive mode” som ändrar det?
Väldigt udda annars tycker jag. Det har väl alla konkurrenter i denna klassen sedan något decennium.
Hjälper nog inte mot klonk dock…

Re: Lotus Eletre

Postat: 30 aug 2023 12:54
av HelectriC
taliz skrev: 30 aug 2023 11:05
HelectriC skrev: 29 aug 2023 20:35

Det jag är mest besviken över är chassit, det känns inte premium. Det kommer klonkande ljud när man kör över ojämnheter och det verkar inte som fjädringen går att ställa in i något annat är höjd, det är konstigt, borde komma en uppdatering som tillåter hårdhetsinställning om hårdvaran finns där. Bilen känns ganska gungig, ingen Porsche Cayenne direkt.
Finns det inte olika ”drive mode” som ändrar det?
Väldigt udda annars tycker jag. Det har väl alla konkurrenter i denna klassen sedan något decennium.
Hjälper nog inte mot klonk dock…
Jo, det var sport, touring, range och offroad, men jag märkte ingen skillnad. I BMWn är det natt och dag mellan comfort och sport. Pratade med säljaren när jag lämnade tillbaks bilen och han sa att dom hade kört på bana och bilarna uppförde sig exemplariskt, så jag vet inte. Kanske behöver en uppdatering helt enkelt. Sen har tydligen alla demobilar varit pressbilar tidigare i år, så mycket möjligt att journalister och YT-folk har kört skiten ur bilarna och att det därför klonkar i fjädringen. Körde hem igen i min M50 som har gått 40.000km och det var extremt stor skillnad och ett ljudlöst lugn i BMWn. Jag är kanske extra allergisk mot klonk i chassit, fick ju t.o.m. massa pengar av Tesla kontant utbetalt för att dom inte lyckades ta bort ljud i chassi trots luftfjädringsbyte på Model S.

Re: Lotus Eletre

Postat: 21 okt 2023 16:04
av Bjelke
Finns det någon norr om Stockholm som äger en som man kan få kika lite på? :)

Re: Lotus Eletre

Postat: 21 okt 2023 16:06
av taliz
Bjelke skrev: 21 okt 2023 16:04
Finns det någon norr om Stockholm som äger en som man kan få kika lite på? :)
Har dom börjar levereras än?

Re: Lotus Eletre

Postat: 22 okt 2023 19:40
av Bjelke
taliz skrev: 21 okt 2023 16:06
Bjelke skrev: 21 okt 2023 16:04
Finns det någon norr om Stockholm som äger en som man kan få kika lite på? :)
Har dom börjar levereras än?
4 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten :( det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?

Re: Lotus Eletre

Postat: 22 okt 2023 21:37
av taliz
Bjelke skrev: 22 okt 2023 19:40
taliz skrev: 21 okt 2023 16:06
Bjelke skrev: 21 okt 2023 16:04
Finns det någon norr om Stockholm som äger en som man kan få kika lite på? :)
Har dom börjar levereras än?
4 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten :( det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?
Emeya tycker jag verkar mkt mer intressant.

Re: Lotus Eletre

Postat: 22 okt 2023 22:26
av HelectriC
Bjelke skrev: 22 okt 2023 19:40
taliz skrev: 21 okt 2023 16:06
Bjelke skrev: 21 okt 2023 16:04
Finns det någon norr om Stockholm som äger en som man kan få kika lite på? :)
Har dom börjar levereras än?
4 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten :( det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?
emeya redan om nån månad? Den är väl betydligt längre bort? Har ens ett pris presenterats, verkar inte ens gå att beställa :?

Re: Lotus Eletre

Postat: 23 okt 2023 09:26
av Bjelke
HelectriC skrev: 22 okt 2023 22:26
Bjelke skrev: 22 okt 2023 19:40
taliz skrev: 21 okt 2023 16:06
Bjelke skrev: 21 okt 2023 16:04
Finns det någon norr om Stockholm som äger en som man kan få kika lite på? :)
Har dom börjar levereras än?
4 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten :( det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?
emeya redan om nån månad? Den är väl betydligt längre bort? Har ens ett pris presenterats, verkar inte ens gå att beställa :?
Näe ”nån månad” är nog mera några månader, och då öppnar väl bara konfiguratorn egentligen…
Det verkar ganska osäkert faktiskt. Säljaren lät mer optimistisk :lol:

Re: Lotus Eletre

Postat: 23 okt 2023 09:27
av Bjelke
taliz skrev: 22 okt 2023 21:37
Bjelke skrev: 22 okt 2023 19:40
taliz skrev: 21 okt 2023 16:06
Bjelke skrev: 21 okt 2023 16:04
Finns det någon norr om Stockholm som äger en som man kan få kika lite på? :)
Har dom börjar levereras än?
4 levererade i Torsdags och en till som skulle få sin i Fredags…
Emeya dröjer nån månad till däremot (den kanske är mer intressant egentligen)…
Fast det är väl typ Polestar egentligen så jag tvekar nog ändå, plus att service bara finns
nere på västkusten :( det kommer kanske fler men det dröjer säkert, eller?
Emeya tycker jag verkar mkt mer intressant.
Håller med :)

Re: Lotus Eletre

Postat: 17 dec 2023 18:34
av taliz

Re: Lotus Eletre

Postat: 09 mar 2024 07:11
av EnTraktor
Är det nån gruppen som äger en Eletre och kan komma med lite input om bilen? Har muspekaren över köpknappen men kan inte bestämma mig om jag ska klicka eller inte.

Re: Lotus Eletre

Postat: 09 mar 2024 16:36
av HelectriC
EnTraktor skrev: 09 mar 2024 07:11
Är det nån gruppen som äger en Eletre och kan komma med lite input om bilen? Har muspekaren över köpknappen men kan inte bestämma mig om jag ska klicka eller inte.
Jag har ingen, men provkörde under 2 dagar och tycker inte chassi, fjädring och körkomfort når upp till den nivå som förväntas med ett så pass högt pris på bil. För övrigt var bilen väldigt fin och med mkt hög upplevd kvalitet, specielt invändigt.