Lotus Eletre
Moderator: Redaktion
Re: Lotus Eletre
När till och med Lotus anser att det elbilsvärlden behöver är ännu en crossover, då är det verkligen illa. Varför inte göra det som saknas istället för att göra som alla andra?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Lotus Eletre
Jag är intresserad när de har något lika frestande som en Tesla Roadster v2.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 173
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Lotus Eletre
Ju fler elbilar desto bättre!
Fascinerande ändå att inte ens på en framtida sk Hyper SUV klarar man att knäcka dagens MX Plaid i prestanda.
Fascinerande ändå att inte ens på en framtida sk Hyper SUV klarar man att knäcka dagens MX Plaid i prestanda.
Teslaägare sedan 2013
-
- elbilist
- Inlägg: 954
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Lotus Eletre
Fast Rimac har ju redan pulveriserat Plaid när det gäller prestanda.Olof Tenghoff skrev:Ju fler elbilar desto bättre!
Fascinerande ändå att inte ens på en framtida sk Hyper SUV klarar man att knäcka dagens MX Plaid i prestanda.
Dessutom är det få SUV på marknaden som specificerar Sub3 på 0-60 med ”bara” 600hk.
Och allt här i livet räknas inte i effekt eller 0-60 tider där man skippar första biten för att få de siffrorna man så önskar.
Re: Lotus Eletre
En till SUV med iPad... Inga specs inga priser... Gäsp...
0-100 på 2 eller 4 sek är irrelevant tycker jag. Speciellt på en SUV. Jag vill ha bra säkerhet, teknik och komfort, tyst och snygg.
0-100 på 2 eller 4 sek är irrelevant tycker jag. Speciellt på en SUV. Jag vill ha bra säkerhet, teknik och komfort, tyst och snygg.
Re: Lotus Eletre
Kul att Jenson Button fick vara med på ett hörn!spacecoin skrev:Livestream:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Lotus Eletre
Blir nog en kul bil, ca 600kg lättare än fet etron. Mkt pga utbrett användande av kolfiber. Kan reserveras i Norge iaf för 2500 euro.
Ska tydligen kosta ca 100.000 pund i UK.
https://www.lotuscars.com/nb-NO/eletre
Ska tydligen kosta ca 100.000 pund i UK.
https://www.lotuscars.com/nb-NO/eletre
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lotus Eletre
SVERIGES ENDA AUKTORISERADE LOTUS VERKSTAD ligger i Mjölby...
https://bilhallenmjolby.se/varumarke-lotus/
Är en show-stopper för mig om man säger så...
https://bilhallenmjolby.se/varumarke-lotus/
Är en show-stopper för mig om man säger så...
Re: Lotus Eletre
ja, Lotus har väl alltid varit en entusiastbil, lär fortsätta vara det!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lotus Eletre
Tror Geely kommet ändra på det ordentligt.HelectriC skrev:ja, Lotus har väl alltid varit en entusiastbil, lär fortsätta vara det!
Re: Lotus Eletre
Ja, verkligen. Lotus om någon hade ju möjlighet att bygga på namnet lite och inte göra en interiör med tydlig teslaanknytning.spacecoin skrev:En till SUV med iPad... Inga specs inga priser... Gäsp...
0-100 på 2 eller 4 sek är irrelevant tycker jag. Speciellt på en SUV. Jag vill ha bra säkerhet, teknik och komfort, tyst och snygg.
Re: Lotus Eletre
Billig blev den inte (om nu någon hade trott det ) däremot intressant att den ska levereras redan till sommaren medans kusinen Polestar 3 inte kommer igång förrän mot slutet av 2023.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lotus Eletre
Aha, kanske pga denna som PS3 inte fick bättre prestanda.
Är väl också en SPA2-bil.
Är väl också en SPA2-bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Lotus Eletre
Lotus lovar snabb laddning. 330 kW i snitt är bra.
https://www.elbil24.no/nyheter/lotus-el ... v/75722567Men att ladda ström för en kort stund är en sak. Laddningshastighet över en längre period är en annan, men även här behöver Lotus kunna leverera på extremt hög nivå. Vi har räknat ut att de måste hålla en laddeffekt på runt 330 kW i snitt för att kunna ladda nya 40 mil på 20 minuter, som de lovar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lotus Eletre
Dom har förstås räknat fel.Zalman3 skrev:Lotus lovar snabb laddning. 330 kW i snitt är bra.
https://www.elbil24.no/nyheter/lotus-el ... v/75722567Men att ladda ström för en kort stund är en sak. Laddningshastighet över en längre period är en annan, men även här behöver Lotus kunna leverera på extremt hög nivå. Vi har räknat ut att de måste hålla en laddeffekt på runt 330 kW i snitt för att kunna ladda nya 40 mil på 20 minuter, som de lovar.
330kw i 20 minuter är ju 110kwh. Batteriet är 111kwh. Dvs det skulle vara 0-100% på 20min.
Inte en chans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Lotus Eletre
800V ARCHITECTURE
Industry-leading EV architecture can top up 400 km of range in just 20 minutes – with a maximum range of up to 600 km (WLTP).
Killgissar att batteriet är på 150kWh.För Lotus lovar man att Eletre ska ladda med en toppeffekt på 350 kW med ett 800 volts laddningssystem,
vilket de i så fall blir ensamma om att göra när bilen kommer ut på marknaden senare i år.
Att ladda 100kWh på 20 min blir ett snitt på 300kW.
Polestar 3 har mindre batteri och 400V, jämfört med Lotusen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lotus Eletre
Med 150kwh borde den väl ha betydligt längre räckvidd än PS3.Zalman3 skrev:800V ARCHITECTURE
Industry-leading EV architecture can top up 400 km of range in just 20 minutes – with a maximum range of up to 600 km (WLTP).Killgissar att batteriet är på 150kWh.För Lotus lovar man att Eletre ska ladda med en toppeffekt på 350 kW med ett 800 volts laddningssystem,
vilket de i så fall blir ensamma om att göra när bilen kommer ut på marknaden senare i år.
Att ladda 100kWh på 20 min blir ett snitt på 300kW.
Polestar 3 har mindre batteri och 400V, jämfört med Lotusen.
Jag tror det är samma batteri...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Lotus Eletre
Märkligt att de inte skriver ut batteristorleken.taliz skrev:Med 150kwh borde den väl ha betydligt längre räckvidd än PS3.Zalman3 skrev:800V ARCHITECTURE
Industry-leading EV architecture can top up 400 km of range in just 20 minutes – with a maximum range of up to 600 km (WLTP).Killgissar att batteriet är på 150kWh.För Lotus lovar man att Eletre ska ladda med en toppeffekt på 350 kW med ett 800 volts laddningssystem,
vilket de i så fall blir ensamma om att göra när bilen kommer ut på marknaden senare i år.
Att ladda 100kWh på 20 min blir ett snitt på 300kW.
Polestar 3 har mindre batteri och 400V, jämfört med Lotusen.
Jag tror det är samma batteri...
Men om det är på 111kWh, 67% blir 75kWh, att ladda 75kWh på 20 minuter blir 225kW i snitt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Lotus Eletre
TeslaBjörn är eld och lågor över upplevd kvalitetskänsla i Eletre
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14