Förnuft & Känsla: Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinterdag

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Esterox

Re: Förnuft & Känsla: Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinter

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:
Walker skrev:
Esterox skrev:
chox skrev:
Esterox skrev:
Och varför störa sig på förbrukning ?
Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.
Jag tror att mercan hade klarat sig med 1 laddstopp, vilket man antagligen blir modig nog att satsa på efter en viss tid bakom ratten och/eller ett elbilsintresse över genomsnittet.
Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.
Då kan ju du glatt åka vidare i din åtta år gamla tesla och vara jättenöjd istället.
Och varför blir vi som gillar Tesla alltid så drygt behandlade på detta forum? Om man möter denna attityd här inne så förstår man tydligare vilket utbrett teslahat som grasserar i samhället i övrigt. Folk är tydligen livrädda för allt nytt som utmanar den ingrodda, etablerade och välkända. Och allt ”farligt” ska bekämpas. (Lite info bara till er som funderar på att skaffa en Tesla, man betraktas som en väldigt udda kuf)
Japp. Håller till 100% med. Tyvärr har det ju varit så länge i detta forum. Riktigt tragiskt och garanterat det enda märkesforum som existerar där det accepteras att ägarna till de bilar forumet faktiskt handlar om blir kallade sekterister och andra infantila glåpord. Enda rimliga förklaringen är väl massiv avundsjuka, men jag har noll förståelse för att det accepteras.

I samhället i stort tycker jag dock det sakta men säkert förändras, märkligt vore det ju också annars då Tesla tar större och större andel av den svenska bilmarknaden.
Enkelt, när tesla får tillbaka på samma sätt som teslaägare klankar ner så blir det rabalder och alla sluter upp i kör. Blir ju väldigt sektlikt då.

För några år sedan behövde man enbart 30 mil i en elbil, idag behövs 50 mil enligt samma personer. Varför ? Jo för tesla har släppt bilar som
Går så långt…….. tibor får väll stänga övrigt tråden eller döpa den till övrigt tesla
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

Anderzzon skrev:
Det som inte nämns i filmen men som de resonerar kring i artikeln är att Teslan verkar ha drabbats av navigationsbuggen som gör att den räknar fel på hur mycket som behöver laddas på sista sträckan. Han kommer i mål med 35% kvar och då drar han ändå innan bilen säger att den ska vara klar.
Det som dessutom blir lite knas är att de måste stanna minst 40 minuter sammanhängande någonstans men ingen av hans laddstopp var så långa. Så istället för att utnyttja tiden för att ladda så har de lagt på 20 minuter extra på sista stopet.
Håller med dig, blev förvånad att han kom i mål med 35%. Dock är många här mer insatt i det problemet.
Han som körde Tesla Model Y var en nybörjare och förstod inte just det problemet. De andra som körde andra märken fick ta höjd med laddningen, då en del laddstationer inte funkade och fick ha högre säkerhetsmarginal.

Hade han som körde just Tesla inte laddat lika länge så hade han sparat mer tid och kommit i mål snabbare...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:

Enkelt, när tesla får tillbaka på samma sätt som teslaägare klankar ner så blir det rabalder och alla sluter upp i kör. Blir ju väldigt sektlikt då.

För några år sedan behövde man enbart 30 mil i en elbil, idag behövs 50 mil enligt samma personer. Varför ? Jo för tesla har släppt bilar som
Går så långt…….. tibor får väll stänga övrigt tråden eller döpa den till övrigt tesla
Är det så konstigt att man flyttar gränsen för vad som anses bra i takt med att tiden och tekniken utvecklar sig? Eller hade du varit lika nöjd med första iPhonen/Nexusen idag som man var när den var ny? Eller lika nöjd med att ha 0.5 MBit ADSL som dagens bredband?

Jag körde en S75D som kom runt 26 mil i verkligheten om det var dåliga förutsättningar (hög hastighet, lägre temp och regn). Det var väl kanske godtagbart för 4 år sedan men idag hade jag inte accepterat det i den typen av bil just för att tekniken har utvecklats.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det handlar ju lite om vilka resor man gör regelbundet också. Vår vanligaste långresa är 34-35 mil, med Model 3 SR+ behöver jag alltid ett laddstopp oavsett förhållanden. Det enda som skiljer är hur långt det är. Även på några andra vanligare sträckor behöver jag ett stopp på 10-20 minuter.

Det kommer jag slippa med lite längre räckvidd, och längre än 70 mil tror jag i princip aldrig jag kommer köra på en och samma dag, två laddstopp känns helt ok på en sådan resa. Med SR+ blir det fler eftersom man inte vill ladda till så hög SoC om man inte har paus av andra skäl.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
expat

Inlägg av expat »

jonasl skrev:
Det var också väldigt lite från Teslan under de två timmarna. Antagligen är den inte så spännande att rapportera om.
Förutom att den var skumpig stötig skramlig :lol: Lite skoj.
Dom skulle satt Peder i Teslan, lite svårare att krångla till det där, men han hade nog lyckats med något ändå.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Walker skrev:
Esterox skrev:
chox skrev:
Esterox skrev:
Och varför störa sig på förbrukning ?
Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.
Jag tror att mercan hade klarat sig med 1 laddstopp, vilket man antagligen blir modig nog att satsa på efter en viss tid bakom ratten och/eller ett elbilsintresse över genomsnittet.
Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.
Då kan ju du glatt åka vidare i din åtta år gamla tesla och vara jättenöjd istället.
Och varför blir vi som gillar Tesla alltid så drygt behandlade på detta forum? Om man möter denna attityd här inne så förstår man tydligare vilket utbrett teslahat som grasserar i samhället i övrigt. Folk är tydligen livrädda för allt nytt som utmanar den ingrodda, etablerade och välkända. Och allt ”farligt” ska bekämpas. (Lite info bara till er som funderar på att skaffa en Tesla, man betraktas som en väldigt udda kuf)
Japp. Håller till 100% med. Tyvärr har det ju varit så länge i detta forum. Riktigt tragiskt och garanterat det enda märkesforum som existerar där det accepteras att ägarna till de bilar forumet faktiskt handlar om blir kallade sekterister och andra infantila glåpord. Enda rimliga förklaringen är väl massiv avundsjuka, men jag har noll förståelse för att det accepteras.

I samhället i stort tycker jag dock det sakta men säkert förändras, märkligt vore det ju också annars då Tesla tar större och större andel av den svenska bilmarknaden.
Det beror nog delvis på att många Teslaförare är sällsynt självgoda och beter sig snarare som att de är en del av Tesla än som kunder till Tesla. Dvs att man "hejar på Tesla" snarare än att man har en klassisk kund-relation till företaget. Antar att det beror på den "politiska" dimensionen som finns runt elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Man anser sig ha rätt på ett högre plan och tror att Tesla ska rädda världen typ. Andra märken och deras bilar hånas ganska friskt också... Och den där 80+ gubben Munro behandlas som en nära nog gudalik figur som sitter inne på precis alla svar och är bättre än alla andra bilkonstruktörer på jorden.

Ja och så har vi det där tramset FSD där Elon och Tesla ljuger sig blåa för att få in mer pengar. Jag tycker Tesla har en sällsynt cynisk syn på sina kunder. Genom systemet med lokala återförsäljare som de andra märkena har så finns där iaf en liten social och mänsklig kontakt som, om än av själviska skäl, vill ha återkommande kunder. Tesla är så stora och har så hög efterfrågan att de tycker att de kan uppföra sig lite som de vill. Är som att klaga hos Facebook. Finns ingen som lyssnar.

Samtidigt kan jag inte tänka mig nån annan elbil än min Model S som förstabil. Finns fortfarande inget annat som duger förutom EQS 580 men den kostar väl uppåt 2 miljoner när man utrustat den? Och så är den ganska ful och kan inte laddas lika smidigt och billigt som min Model S.

Har faktiskt försökt bli mer sekteristisk men det ligger inte för mig. Har aldrig gillat såna där frälsarfigurer som typ Steve Jobs. Är nog därför jag letar fel även på Elon och Sandy. :lol:
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

MWall skrev:
Det beror nog delvis på att många Teslaförare är sällsynt självgoda
Det i sin tur beror förmodligen på att väldigt många Teslaförare är tidigare BMW-ägare :twisted:
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tycker i stort att det var en vettig analys av nuläget för icke-Tesla ägare. Också en känga åt de traditionella tillverkarna att de måste tänka större än att bara bygga bilar. Utan bra laddnät, funkar deras bilar dåligt. Finns ju ett rätt bra facit att titta på, så det borde inte vara raketforskning
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Esterox

Inlägg av Esterox »

OfarligTesla skrev:
Esterox skrev:

Är det så konstigt att man flyttar gränsen för vad som anses bra i takt med att tiden och tekniken utvecklar sig? Eller hade du varit lika nöjd med första iPhonen/Nexusen idag som man var när den var ny? Eller lika nöjd med att ha 0.5 MBit ADSL som dagens bredband?

Jag körde en S75D som kom runt 26 mil i verkligheten om det var dåliga förutsättningar (hög hastighet, lägre temp och regn). Det var väl kanske godtagbart för 4 år sedan men idag hade jag inte accepterat det i den typen av bil just för att tekniken har utvecklats.
Nu skiljer ju sig bilar från telefoner, en jämförelse jag personligen inte gillar för det är inte bara en ipad som framförs utan ett fordon.

Men med tanke på hur mycket laddmöjligheter som finns och även kapacitet som bilen tar emot förstår jag faktiskt inte kritiken kring att 30 mil är sämre idag än för 5 år sedan. Vad är bäst ? En bil som har 50 mil räckvidd och i snitt 80 kw laddning mellan 0-80% eller en bil med 30 mil räckvidd och snitt på 120 kw 0-80 % ?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Esterox skrev:
Nu skiljer ju sig bilar från telefoner, en jämförelse jag personligen inte gillar för det är inte bara en ipad som framförs utan ett fordon.

Men med tanke på hur mycket laddmöjligheter som finns och även kapacitet som bilen tar emot förstår jag faktiskt inte kritiken kring att 30 mil är sämre idag än för 5 år sedan. Vad är bäst ? En bil som har 50 mil räckvidd och i snitt 80 kw laddning mellan 0-80% eller en bil med 30 mil räckvidd och snitt på 120 kw 0-80 % ?
Varför spelar det någon roll vilken teknisk utveckling det handlar om? Jag tycker att prylarna jag köper idag bör ha den senaste tekniken/utvecklingen oavsett om vi pratar bilar, telefoner eller golfklubbor. Det innebär inte att man alltid väljer den produkt som har det senaste inom ett specifikt område då alla produkter har flera aspekter att ta hänsyn till, men man kan helt klart säga att en produkt kan ligga efter inom det specifika området.

Det går inte att svara på vad som är bäst utifrån ditt scenario, frågan är hur snabbt bilen som går 50 mil laddar mellan 0-48% eftersom det är så högt den behöver ladda för att ta sig lika långt som som bilen som går 30 mil gör på 80%. Som realiteten ser ut idag är det oftast så att det kommer gå markant snabbare att ladda 50-mils bilen till 48% än 30-milsbilen till 80% och när vissa etappar är strax under vad 30-milsbilen klarar på 80% så blir skillnaden faktiskt ganska stor. Utgår man dessutom med 90% från start så kommer 50-milsbilen dessutom ha ett försprång så då hade 30-milsbilen behövt ladda snabbare till 80% än vad 50-milsbilen gör till 48% för att ta igen det.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Nu har jag inte läst testet eftersom jag inte är prenumerant.

Men varför inte ladda på sitt 40 minuters stopp och sedan endast behöva stanna 14 minuter i Söderhamn för att nå Solna igen med Model Y?
75 mil.jpg
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
snowman
elbilist

Inlägg av snowman »

mati skrev:
snowman skrev:
Tyvärr verkar det bara vara Tesla som faktiskt fått till det med en rimlig förbrukning av moderna elbilar. Ser man till äldre och vissa "udda" modeller så finns det lite hopp, typ första Ioniq eller Kona.
Men i princip alla andra är duktigt törstiga tyvärr..
Min lilla Zoe ligger runt 200-210wh/km i bara 105km/h och skulle antagligen ligga runt 220-240wh/km i 110km/h och i övre delen av spannet om vi pratar -5c och jag ska ha skälig värme i bilen.. I torrt väglag kan tilläggas.
Nja, jag håller inte riktigt med där. Det är absolut inte bara "udda" elbilar som är snåla. Däremot så finns en del som är jäkligt törstiga för sin storlek. Zoe är en sådan bil, den är allt annat än snål. Gamla Ioniq är ett mästerverk av snålhet, den utklassar nästan alla andra.
Vad finns det då för elbilar som går att köpa nya idag som är snåla och drar ungefär som snarlik Tesla?
Funderar på att byta till något bättre, men bristen på vettiga ersättare kombinerat med den dåliga utbyggnationen av laddnätverken får en att tveka..
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Jontez skrev:

Men varför inte ladda på sitt 40 minuters stopp och sedan endast behöva stanna 14 minuter i Söderhamn för att nå Solna igen med Model Y?
Han hade bestämt sig för att följa den inbyggda ruttplaneraren helt och hållet..
Han stannar även på en fika hos svärfar vilket också borde kosta några procent. Det skulle också kunna förklara varför det går så långsamt när han laddar i Söderhamn.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Anderzzon skrev:
Jontez skrev:

Han hade bestämt sig för att följa den inbyggda ruttplaneraren helt och hållet..
Han stannar även på en fika hos svärfar vilket också borde kosta några procent. Det skulle också kunna förklara varför det går så långsamt när han laddar i Söderhamn.
I så fall kan man fråga sig vad som verkligen testas.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Niklas Z skrev:
Anderzzon skrev:
Jontez skrev:

Nej jag är lite tveksam till sånna här tester. Han hade inte heller loggat trippmätaren och förbrukningen så dessa uppgifter saknas för Teslan. Peder lyckades inte heller hålla koll på förbrukningen, men alla andra klarade av den uppgiften i alla fall.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Anderzzon skrev:
Niklas Z skrev:
Anderzzon skrev:
Jontez skrev:

Nej jag är lite tveksam till sånna här tester. Han hade inte heller loggat trippmätaren och förbrukningen så dessa uppgifter saknas för Teslan. Peder lyckades inte heller hålla koll på förbrukningen, men alla andra klarade av den uppgiften i alla fall.
Ah okej, fikastopp alltså. Tyckte det var kanska pajigt rakt igenom filmen.

Mer som en roadtrip med redaktionen för att de var kul. Dock klargjorde dom rätt tydligen att infrastrukturen inte är på plats för de som inte kör Tesla. Det gick inte att undgå.

Peder klarade ju inte av CarPlay och de har väl ändå funnits i rätt många bilar sedan 2017 om inte tidigare så ingen skräll där
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare

Inlägg av chox »

Anderzzon skrev:
Niklas Z skrev:
Nej jag är lite tveksam till sånna här tester.
Ska tydligen inte ses som ett test. I summeringen står följande:
AMS.JPG
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Anderzzon skrev:
MWall skrev:
Det beror nog delvis på att många Teslaförare är sällsynt självgoda
Det i sin tur beror förmodligen på att väldigt många Teslaförare är tidigare BMW-ägare :twisted:
Har ägt en (1) BMW i livet. Kommer senast från Škoda och VW
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Jontez skrev:
Anderzzon skrev:
Niklas Z skrev:
Anderzzon skrev:
Jontez skrev:

Ah okej, fikastopp alltså. Tyckte det var kanska pajigt rakt igenom filmen.

Mer som en roadtrip med redaktionen för att de var kul. Dock klargjorde dom rätt tydligen att infrastrukturen inte är på plats för de som inte kör Tesla. Det gick inte att undgå.

Peder klarade ju inte av CarPlay och de har väl ändå funnits i rätt många bilar sedan 2017 om inte tidigare så ingen skräll där
Var precis lika dant förra året. Vilken bil som kommer först beror på främst vilken förare bilen fått, även om bilarna också spelar en stor roll.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar