Förnuft & Känsla: Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinterdag
Moderator: Redaktion
Förnuft & Känsla: Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinterdag
AMS: Förnuft & Känsla: Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinterdag med åtta elbilar

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Förnuft & Känsla: Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinter
Slutsatserna är ju helt korrekta. Krångligt att veta hur snabb laddning man får, krångligt att betala. Bilarna fungerar bra, förutom att navigationen i många av dem inte alls verkar stötta på långresor med laddbehov.
Och antingen så kör de ABRP eller inte tycker jag. Och alla borde veta lika väl hur det fungerar, vilket inte verkar vara fallet.
Och antingen så kör de ABRP eller inte tycker jag. Och alla borde veta lika väl hur det fungerar, vilket inte verkar vara fallet.
Model Y LR AWD 2022
Jo, de klagar på (1) dåligt med laddare som är alldeles för få (och för många som ofta är trasiga), (2) krångligt att betala och (3) dålig navigation i många bilar som inte har laddningen integrerad på ett bra sätt. Däremot är de (4) generellt nöjda med räckvidden i de flesta av elbilarna (något för hög konsumtion hos vissa).jonasl skrev:Slutsatserna är ju helt korrekta. Krångligt att veta hur snabb laddning man får, krångligt att betala. Bilarna fungerar bra, förutom att navigationen i många av dem inte alls verkar stötta på långresor med laddbehov.
Har full förståelse för den kritiken. 3 av 4 saker som är fel.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Och effekten på laddaren. Något jag har för mig teslaladdare också har problem med, att effekten delas. Stämmer det ?martinot skrev:Jo, de klagar på (1) dåligt med laddare som är alldeles för få (och för många som ofta är trasiga), (2) krångligt att betala och (3) dålig navigation i många bilar som inte har laddningen integrerad på ett bra sätt. Däremot är de (4) generellt nöjda med räckvidden i de flesta av elbilarna (något för hög konsumtion hos vissa).jonasl skrev:Slutsatserna är ju helt korrekta. Krångligt att veta hur snabb laddning man får, krångligt att betala. Bilarna fungerar bra, förutom att navigationen i många av dem inte alls verkar stötta på långresor med laddbehov.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Gamla laddare, V2, delar parvis på effekten.Esterox skrev:Och effekten på laddaren. Något jag har för mig teslaladdare också har problem med, att effekten delas. Stämmer det ?martinot skrev:Jo, de klagar på (1) dåligt med laddare som är alldeles för få (och för många som ofta är trasiga), (2) krångligt att betala och (3) dålig navigation i många bilar som inte har laddningen integrerad på ett bra sätt. Däremot är de (4) generellt nöjda med räckvidden i de flesta av elbilarna (något för hög konsumtion hos vissa).jonasl skrev:Slutsatserna är ju helt korrekta. Krångligt att veta hur snabb laddning man får, krångligt att betala. Bilarna fungerar bra, förutom att navigationen i många av dem inte alls verkar stötta på långresor med laddbehov.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tack. Så V2 och nästan alla andra laddare från andra aktörer kan man drabbas utav delad effekt och då inte få den förväntade laddningstiden.mikebike skrev:Gamla laddare, V2, delar parvis på effekten.Esterox skrev:Och effekten på laddaren. Något jag har för mig teslaladdare också har problem med, att effekten delas. Stämmer det ?martinot skrev:Jo, de klagar på (1) dåligt med laddare som är alldeles för få (och för många som ofta är trasiga), (2) krångligt att betala och (3) dålig navigation i många bilar som inte har laddningen integrerad på ett bra sätt. Däremot är de (4) generellt nöjda med räckvidden i de flesta av elbilarna (något för hög konsumtion hos vissa).jonasl skrev:Slutsatserna är ju helt korrekta. Krångligt att veta hur snabb laddning man får, krångligt att betala. Bilarna fungerar bra, förutom att navigationen i många av dem inte alls verkar stötta på långresor med laddbehov.
Det är synd att videon är 2 timmar. För det kommer inte vara många som orkar titta så länge men jäklar så bra den är genom att ta upp allt.
Rejält förvånad över att Mercedesen inte fick bättre räckvidd.
- jonasl
- Teslaägare
Mercedesen MÅSTE ju klara den där trippen med ett enda laddstopp som inte ens är särskilt långt.
Jag kollade / lyssnade samtidigt som jag gjorde annat. Mycket bra sätt att få lite tvätt vikt och disken undanplockad..
Jag kollade / lyssnade samtidigt som jag gjorde annat. Mycket bra sätt att få lite tvätt vikt och disken undanplockad..

Model Y LR AWD 2022
Ja, kan man ladda på V3 så är det en fördel. Dels högre effekt (250 kW) och dels så delar du den inte med "grannen".Esterox skrev:Tack. Så V2 och nästan alla andra laddare från andra aktörer kan man drabbas utav delad effekt och då inte få den förväntade laddningstiden.mikebike skrev:
Gamla laddare, V2, delar parvis på effekten.
Det är synd att videon är 2 timmar. För det kommer inte vara många som orkar titta så länge men jäklar så bra den är genom att ta upp allt.
Rejält förvånad över att Mercedesen inte fick bättre räckvidd.
Som tur så är det sällan fullt på SuC V2, så en bra rekommendation är att försöka att undvika att ställa sig på samma "nummer" som andra elbilar. Dvs. om du är på en V2 SuC och det redan står någon på 4A, så ställ dig inte och ladda på 4B. Försök att hitta en annan laddplats. Då får du 150 kW istället för runt ca 75 kW, vilket är en stor skillnad.
Jo, den är lite lång så hade den på TV:en i bakgrunden medans jag gjorde annat.
Vill du skippa det mesta och hoppa direkt till de sista uppdateringarna på resan och sammanfattningen så gå ungefär hit:

Tycker filmen belyser några problem som en elbilsentusiast lär sig runda, men som normalbilisten drabbas av. Dålig navigation i vissa bilar (hänvisning till 11 kW-laddare, wtf?) och dålig ruttplanering i ABRP, kanske hade det kunnat avhjälpas med rätt inställningar?
Sen förvånades jag över hur j**la törstiga vissa bilar är - 250 wh/km i lagligt landsvägstempo låter galet även i (mild) vintertemperatur.
Ett tag irriterade jag mig på beteendet hos vissa av förarna att ladda från för hög soc, och till för hög soc. Sen insåg jag att det nog inte finns något alternativ när man inte kan räkna med att den önskade laddstationen är fungerande och ledig. Jag är helt enkelt tesla-biased.
Mercan borde ha vunnit, och hade antagligen gjort det om rejset gick i TeslaBjörn-style.
Sen förvånades jag över hur j**la törstiga vissa bilar är - 250 wh/km i lagligt landsvägstempo låter galet även i (mild) vintertemperatur.
Ett tag irriterade jag mig på beteendet hos vissa av förarna att ladda från för hög soc, och till för hög soc. Sen insåg jag att det nog inte finns något alternativ när man inte kan räkna med att den önskade laddstationen är fungerande och ledig. Jag är helt enkelt tesla-biased.
Mercan borde ha vunnit, och hade antagligen gjort det om rejset gick i TeslaBjörn-style.
Senast redigerad av chox, redigerad totalt 1 gånger.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- jonasl
- Teslaägare
Jag har bara kommit upp i en förbrukning på 250wh/km med släp.. inte ens vintertid i snöslask når jag de siffrorna. Med en Model 3 utan värmepump.
Model Y LR AWD 2022
Fast att säga att den borde vunnit är inte heller rätt. Det är lite som att säga att Sverige borde vunnit VM för det såg bättre ut på pappret.chox skrev:
Mercan fick ju en extremt dålig räckvidd, varför ? Det hänger ju inte bara på föraren heller. Och om det nu är så att TeslaBjörn skulle vinna testet, varför kan inte en nybörjare få ut samma resultat ? Är det så krångligt att köra elbil så man behöver en inlärning på 2-3 år ?
Tycker det är sjukt att man skall behöva tänka så när man köper elbil. ”Om 2 år kör du såpass effektivt i din bil att du får ut den verkliga WLTP och planering osv” Inte konstigt att det kommer folk som är anti. Och varför störa sig på förbrukning ? Gjorde ni det också när ni såg att en bil hade förbrukningssiffra på 1 liter milen kontra någon annan som hade 0,5 liter milen ?
Jag har haft elbil i fem år men kör ändå inte på någon jävla WLTP-siffra. Jag bryr mig inte om det heller. Är så galet trött på debatten om räckvidd. Har jag 30 verkliga mil som jag kör så är jag nöjd.Esterox skrev:Fast att säga att den borde vunnit är inte heller rätt. Det är lite som att säga att Sverige borde vunnit VM för det såg bättre ut på pappret.chox skrev:
Mercan fick ju en extremt dålig räckvidd, varför ? Det hänger ju inte bara på föraren heller. Och om det nu är så att TeslaBjörn skulle vinna testet, varför kan inte en nybörjare få ut samma resultat ? Är det så krångligt att köra elbil så man behöver en inlärning på 2-3 år ?
Tycker det är sjukt att man skall behöva tänka så när man köper elbil. ”Om 2 år kör du såpass effektivt i din bil att du får ut den verkliga WLTP och planering osv” Inte konstigt att det kommer folk som är anti. Och varför störa sig på förbrukning ? Gjorde ni det också när ni såg att en bil hade förbrukningssiffra på 1 liter milen kontra någon annan som hade 0,5 liter milen ?
'Nuff said! (håller med alltså)MWall skrev:Är så galet trött på debatten om räckvidd. Har jag 30 verkliga mil som jag kör så är jag nöjd.
- jonasl
- Teslaägare
Det var också väldigt lite från Teslan under de två timmarna. Antagligen är den inte så spännande att rapportera om.
Model Y LR AWD 2022
Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
Jag tror att mercan hade klarat sig med 1 laddstopp, vilket man antagligen blir modig nog att satsa på efter en viss tid bakom ratten och/eller ett elbilsintresse över genomsnittet.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.chox skrev:Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
Jag tror att mercan hade klarat sig med 1 laddstopp, vilket man antagligen blir modig nog att satsa på efter en viss tid bakom ratten och/eller ett elbilsintresse över genomsnittet.
Då kan ju du glatt åka vidare i din åtta år gamla tesla och vara jättenöjd istället.
Tesla SUV här var iofs helt OK. 190 drog den, vilket är OK för en såpass stor bil tycker jag.jonasl skrev:Jag har bara kommit upp i en förbrukning på 250wh/km med släp.. inte ens vintertid i snöslask når jag de siffrorna. Med en Model 3 utan värmepump.

Jo, det var nog mest förarmisstag. EQS har ju grymt bra räckvidd om den bara körs och laddas rätt.chox skrev:Tycker filmen belyser några problem som en elbilsentusiast lär sig runda, men som normalbilisten drabbas av. Dålig navigation i vissa bilar (hänvisning till 11 kW-laddare, wtf?) och dålig ruttplanering i ABRP, kanske hade det kunnat avhjälpas med rätt inställningar?

Var inte direkt fokus eller klagande på räckvidden. De flesta var väldigt nöjda med sin elbilar där (kanske förutom MG och Volvo).Chilla skrev:'Nuff said! (håller med alltså)MWall skrev:Är så galet trött på debatten om räckvidd. Har jag 30 verkliga mil som jag kör så är jag nöjd.
Var mer andra saker som många testare tyckte kunde bli bättre; navigering med lämpliga laddstopp, coldgate av batteri vid laddning, klent med laddare, låg effekt, krånglig betalning, trasiga laddare, etc.

Tyvärr verkar det bara vara Tesla som faktiskt fått till det med en rimlig förbrukning av moderna elbilar. Ser man till äldre och vissa "udda" modeller så finns det lite hopp, typ första Ioniq eller Kona.chox skrev:Tycker filmen belyser några problem som en elbilsentusiast lär sig runda, men som normalbilisten drabbas av. Dålig navigation i vissa bilar (hänvisning till 11 kW-laddare, wtf?) och dålig ruttplanering i ABRP, kanske hade det kunnat avhjälpas med rätt inställningar?
Men i princip alla andra är duktigt törstiga tyvärr..
Min lilla Zoe ligger runt 200-210wh/km i bara 105km/h och skulle antagligen ligga runt 220-240wh/km i 110km/h och i övre delen av spannet om vi pratar -5c och jag ska ha skälig värme i bilen.. I torrt väglag kan tilläggas..
Anledningen till att man inte pratade så mycket om Teslan var nog som ni nämner här, och som också nämns i klippet, vill man köra elbil så bekymmersfritt det går så finns det inga alternativ till Tesla.
Lägst förbrukning, GPS/navi som funkar inkl faktiskt klarar av att beräkna vart man bör stanna för att ladda och dessutom "massvis" med laddplatser som faktiskt FUNKAR..
Problemen för oss icke Tesla-ägare kommer nog tyvärr bara bli fler och fler med tanke på hur många elbilar och hybrider som säljs idag och hur lite infrastrukturen för laddning verkar byggas ut..
Och varför blir vi som gillar Tesla alltid så drygt behandlade på detta forum? Om man möter denna attityd här inne så förstår man tydligare vilket utbrett teslahat som grasserar i samhället i övrigt. Folk är tydligen livrädda för allt nytt som utmanar den ingrodda, etablerade och välkända. Och allt ”farligt” ska bekämpas. (Lite info bara till er som funderar på att skaffa en Tesla, man betraktas som en väldigt udda kuf)Esterox skrev:Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.chox skrev:Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
Då kan ju du glatt åka vidare i din åtta år gamla tesla och vara jättenöjd istället.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Nja, jag håller inte riktigt med där. Det är absolut inte bara "udda" elbilar som är snåla. Däremot så finns en del som är jäkligt törstiga för sin storlek. Zoe är en sådan bil, den är allt annat än snål. Gamla Ioniq är ett mästerverk av snålhet, den utklassar nästan alla andra.snowman skrev:Tyvärr verkar det bara vara Tesla som faktiskt fått till det med en rimlig förbrukning av moderna elbilar. Ser man till äldre och vissa "udda" modeller så finns det lite hopp, typ första Ioniq eller Kona.
Men i princip alla andra är duktigt törstiga tyvärr..
Min lilla Zoe ligger runt 200-210wh/km i bara 105km/h och skulle antagligen ligga runt 220-240wh/km i 110km/h och i övre delen av spannet om vi pratar -5c och jag ska ha skälig värme i bilen.. I torrt väglag kan tilläggas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Syns ju rätt tydligt varför tesla inte ärWalker skrev:Och varför blir vi som gillar Tesla alltid så drygt behandlade på detta forum? Om man möter denna attityd här inne så förstår man tydligare vilket utbrett teslahat som grasserar i samhället i övrigt. Folk är tydligen livrädda för allt nytt som utmanar den ingrodda, etablerade och välkända. Och allt ”farligt” ska bekämpas. (Lite info bara till er som funderar på att skaffa en Tesla, man betraktas som en väldigt udda kuf)Esterox skrev:Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.chox skrev:Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
Så populärt. Många teslaägare oavsett forum sitter just och framhäver sig själv och trycker ner alla andra som antingen idioter eller bara dåliga för att man antingen inte kör tesla, inte får ut ”rätt” förbrukning, eller prioriterar andra saker än en autopilot som kommer vilken dag som helst.
Tesla har gjort mycket bra men också väldigt mycket mindre bra saker och saknar en hel del saker med för den delen. Detta är dock inget som sekten vill erkänna utan skall trycka ner alla andra när det väl passar. Precis som det i flertalet trådar kommer in ägare som hävdar att på detta forum får man bara diskutera tesla överallt även fast det är i övrigt sektionen. Jag blir jätteanti pga detta.
Du walker är dock undantaget som kan ha en mer sund inställning till allt.
Japp. Håller till 100% med. Tyvärr har det ju varit så länge i detta forum. Riktigt tragiskt och garanterat det enda märkesforum som existerar där det accepteras att ägarna till de bilar forumet faktiskt handlar om blir kallade sekterister och andra infantila glåpord. Enda rimliga förklaringen är väl massiv avundsjuka, men jag har noll förståelse för att det accepteras.Walker skrev:Och varför blir vi som gillar Tesla alltid så drygt behandlade på detta forum? Om man möter denna attityd här inne så förstår man tydligare vilket utbrett teslahat som grasserar i samhället i övrigt. Folk är tydligen livrädda för allt nytt som utmanar den ingrodda, etablerade och välkända. Och allt ”farligt” ska bekämpas. (Lite info bara till er som funderar på att skaffa en Tesla, man betraktas som en väldigt udda kuf)Esterox skrev:Ja men varför störa sig på mercan när du har din kära tesla ? Som att störa sig att grannen har köpt fel gräsklippare.chox skrev:Därför att en åtta år gammal S drar bara 75% av den helt nya mercan. Om en fossilbil med 25-literstank skulle dra 1 liter milen skulle jag också störa mig på förbrukningen. Wltp har inte med saken att göra.Esterox skrev:Och varför störa sig på förbrukning ?
I samhället i stort tycker jag dock det sakta men säkert förändras, märkligt vore det ju också annars då Tesla tar större och större andel av den svenska bilmarknaden.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det som inte nämns i filmen men som de resonerar kring i artikeln är att Teslan verkar ha drabbats av navigationsbuggen som gör att den räknar fel på hur mycket som behöver laddas på sista sträckan. Han kommer i mål med 35% kvar och då drar han ändå innan bilen säger att den ska vara klar.
Det som dessutom blir lite knas är att de måste stanna minst 40 minuter sammanhängande någonstans men ingen av hans laddstopp var så långa. Så istället för att utnyttja tiden för att ladda så har de lagt på 20 minuter extra på sista stopet.
Det som dessutom blir lite knas är att de måste stanna minst 40 minuter sammanhängande någonstans men ingen av hans laddstopp var så långa. Så istället för att utnyttja tiden för att ladda så har de lagt på 20 minuter extra på sista stopet.