Sida 2 av 3

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 10:31
av VilkenElbilBlirDet
Sean skrev:
Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.

Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.

T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.

Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.

Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 10:35
av Force-Walker
Kanske en dum fråga.

Men finns det kanske möjlighet att luftfjädring kommer med det nya 4680 batteripacket då det finns mer plats?
Luftfjädringen väger ju en del också.

Bara en tanke.

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 10:38
av BrooklynS
Luftfjädring är dyrt och servicekrävande. Tesla har den uttalade ambitionen att bygga en bil som går 160.000 mil.

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 10:47
av Trevlig
BrooklynS skrev:
Luftfjädring är dyrt och servicekrävande. Tesla har den uttalade ambitionen att bygga en bil som går 160.000 mil.
Folk har hittat luftfjädring i mjukvaran till m3 my

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 11:16
av taliz
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.

Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd. ;)

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 11:55
av MWall
taliz skrev:
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.

Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd. ;)

Han räknade med 16% för viktbesparingen (omöjligt!) och 16% för "pga effektivare/energitätare batteri" (ännu mer omöjligt).

Dvs totalt 34,5% ökade räckvidd. Är som sagt inte möjligt med sådana besparingar på nästan ingenting som jag ser det. Fullkomligt världsfrånvänt. Det är luftmotståndet som bestämmer förbrukningen. Allt annat är marginellt. Åtminstone om man kör i jämn hastighet, som man ju gör när man kör långt.

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 11:57
av Ilduce77
taliz skrev:
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.

Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd. ;)
Nej, men 16 procent pga av vikt och 16 procent pga effektivare batteri. Blir 32 procent och det blir ca 16 mils ökning...

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 13:27
av Sean
VilkenElbilBlirDet skrev:
Sean skrev:
Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.

Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.

T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.

Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.

Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.

Men det är ju EXAKT vad som skett i usa? Där rullar det ut model Y med 4680 battery utan ökad range. Utan där har tesla justerat batteristorleken istället. Annars skulle ingen vilja ha en bil som inte är från Austin. Så på kort sikt nej har supersvårt att se att dom helt plötsligt skulle öka range i berlin, som kommer drabbas av en enorm backlogg för att alla avbokar sina MIC. Vad som däremot är rimligt är att om 1-2år när alla fabriker har 4680 så kommer det ske en updatering av Model Ys räckvidd. Eller att det kommet en ”längre version”. Men just nu är det verkligen good for business att de ökar sina marginaler.

Obs, bara min teori baserat på hur tesla opererat senaste åren

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 13:29
av Jontez
Ilduce77 skrev:
taliz skrev:
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.

Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd. ;)
Nej, men 16 procent pga av vikt och 16 procent pga effektivare batteri. Blir 32 procent och det blir ca 16 mils ökning...
Om vi vänder på siffrorna. Tror du att du har 16% kortare räckvidd för att du har lastat 300kg i bilen?

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 13:35
av MWall
Jontez skrev:
Ilduce77 skrev:
taliz skrev:
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.

Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd. ;)
Nej, men 16 procent pga av vikt och 16 procent pga effektivare batteri. Blir 32 procent och det blir ca 16 mils ökning...
Om vi vänder på siffrorna. Tror du att du har 16% kortare räckvidd för att du har lastat 300kg i bilen?

Ja, exakt. Och 300 kg är nog i högsta laget. Vad väger dagens Y-batteri? ~450-500 kg? Är viktminskningen 10% så är det väl bra? Dvs knappt märkbart.

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 13:36
av Force-Walker
Trevlig skrev:
BrooklynS skrev:
Luftfjädring är dyrt och servicekrävande. Tesla har den uttalade ambitionen att bygga en bil som går 160.000 mil.
Folk har hittat luftfjädring i mjukvaran till m3 my
Ja och det står dessutom i instruktionsboken under fliken specifikationer delsystem, så det borde ju dyka upp:

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/sv_se/
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... CAA58.html

Bak Oberoende, flerlänkad luftfjädring, spiralfjäder/teleskopisk dämpare

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 13:39
av Eitch
Nu är ju detta enbart mina egna spekulationer och man vet inte vad Elon planerar att göra men. Han har ju skrutit om att han hade kunnat göra en Model S med 600 miles räckvidd redan men det är bara att släpa runt på onödigt mycket batteri enligt honom. Det finns alldeles för få som behöver just så mycket mer räckvidd än det som finns idag och det är Teslas bestämda uppfattning. Och som det ser ut så köper ju vi, och många andra, dom här bilarna till detta priset med denna räckvidden. Dessutom finns det ingen slående eller på något vis överväldigande konkurrens som hotar bilens ställning i sitt segment som kräver att parametrarna förändras. Ja, det finns nischer åt olika håll och smaken är som baken och trots det kan Tesla fortfarande inte producera tillräckligt med bilar för att komma ikapp sina leveranser på ett globalt plan. Det talar för att MY med 4680-celler kommer ha färre kWh för att bilens förbrukning kommer vara lägre för att den är något lättare = ännu fetare marginal för Tesla.

I USA lär vi ju få se hur dom faktiskt segmenterar det hela för det ser ju nu uppenbart ut att MYLR kommer samexistera i två skepnader i form av 2170 och 4680. Av det jag sett verkar det ju inte heller som att någon bil med våldsam räckvidd har dykt upp hos myndigheterna.

Det man kan tänka sig är att cellerna klarar av att ta emot starkare ström än 2170-cellerna men på effekten (alltså din laddeffekt du ser på en SC) kommer det säkert inte märkas ändå. Det som däremot kanske kan vara skillnaden är laddade km per minut t.ex. Men det är å andra sidan heller ingen parameter Tesla annonserar i sin försäljning.

Senare kan jag tänka mig att man låter batteripackens storlek växa något om det visar sig att konkurrenterna kommer med aggressivare laddkurvor eller tuffare prissättning. Det jag låter vara osagt är ju huruvida cellerna faktiskt har längre hållbarhet, alltså en mindre risk för degradering.

Så, med det sagt; jag tror att Tesla har många argument för att låta 4680 förbli en marginalhöjare inom en hyggligt överskådlig framtid där vi kunder inte kommer märka så stor skillnad. Det som batterierna gör för Tesla, det är framtidssäkring som möjliggör prissänkningar.

Rätta mig väldigt gärna om jag gör en tankevurpa i mitt resonemang här.

Och just det, tråden avhandlade väl leasing eller avbetalning här. Alltså som världen ser ut med brist på batterier, grundämnen i viss mån och produktionskapacitet (om man bortser från Tesla då kanske) så kommer trycket på elbilar vara galet några år framöver. Så leasing är off the table skulle jag säga och då oavsett 4680 eller inte.

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 14:17
av EnTraktor
Ilduce77 skrev:
Det sades väl att 4680-bilar skulle ha 16 procent längre räckvidd pga att bilen blev lättare genom megacast fram och bak, där batteriet blir en bärande del av chassit + lättare batteri.

Till det skulle man öka räckvidden ytterligare 16 procent pga effektivare/energitätare batteri..

Detta blir ju ca 16 mil extra räckvidd, vilket är ett trevligt tillskott på långresorna.. Om det nu stämmer,..
Om det stämmer så kanske nått rykte kanske stämmer eller så kanske nåt rykte kanske inte stämmer för det rykats att inte alla rykten stämmer...

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 14:30
av VilkenElbilBlirDet
Sean skrev:
VilkenElbilBlirDet skrev:
Sean skrev:
Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.

Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.

T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.

Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.

Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.

Men det är ju EXAKT vad som skett i usa? Där rullar det ut model Y med 4680 battery utan ökad range. Utan där har tesla justerat batteristorleken istället. Annars skulle ingen vilja ha en bil som inte är från Austin. Så på kort sikt nej har supersvårt att se att dom helt plötsligt skulle öka range i berlin, som kommer drabbas av en enorm backlogg för att alla avbokar sina MIC. Vad som däremot är rimligt är att om 1-2år när alla fabriker har 4680 så kommer det ske en updatering av Model Ys räckvidd. Eller att det kommet en ”längre version”. Men just nu är det verkligen good for business att de ökar sina marginaler.

Obs, bara min teori baserat på hur tesla opererat senaste åren
Nej det finns inga 4680-bilar levererade i USA, såvitt jag inte på något sätt missat en massiv nyhet någonstans, vänligen dela källa… Återigen, sprid inte falska påståenden.


Spekulationer blir snabbt till sanningar när många på ett forum tror samma sak, sen kommer andra personer och frågar om råd, tex den här tråden där en person åtminstone till viss del kommer att basera ett bilköpsbeslut (på 700k+!) på infon som hen får. Därför är det viktigt att skilja på spekulation och fakta.

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 15:22
av expat
VilkenElbilBlirDet skrev:
Sean skrev:
VilkenElbilBlirDet skrev:
Sean skrev:
Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.

Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.

T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.

Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.

Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.

Men det är ju EXAKT vad som skett i usa? Där rullar det ut model Y med 4680 battery utan ökad range. Utan där har tesla justerat batteristorleken istället. Annars skulle ingen vilja ha en bil som inte är från Austin. Så på kort sikt nej har supersvårt att se att dom helt plötsligt skulle öka range i berlin, som kommer drabbas av en enorm backlogg för att alla avbokar sina MIC. Vad som däremot är rimligt är att om 1-2år när alla fabriker har 4680 så kommer det ske en updatering av Model Ys räckvidd. Eller att det kommet en ”längre version”. Men just nu är det verkligen good for business att de ökar sina marginaler.

Obs, bara min teori baserat på hur tesla opererat senaste åren
Nej det finns inga 4680-bilar levererade i USA, såvitt jag inte på något sätt missat en massiv nyhet någonstans, vänligen dela källa… Återigen, sprid inte falska påståenden.


Spekulationer blir snabbt till sanningar när många på ett forum tror samma sak, sen kommer andra personer och frågar om råd, tex den här tråden där en person åtminstone till viss del kommer att basera ett bilköpsbeslut (på 700k+!) på infon som hen får. Därför är det viktigt att skilja på spekulation och fakta.
En MY kostar väl 800k+
Kollade i går på en. 826k utan fsd och dragkrok

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 15:47
av Walker
expat skrev:
VilkenElbilBlirDet skrev:
Sean skrev:
VilkenElbilBlirDet skrev:
Sean skrev:
Som det sagts här innan och tåls att upprepas igen. Bilarna som kommer med 4680, om tekniken innebär mer range så kommer de som köper en 4680 tesla få ett mindre batteri. Finns ingen anledning för tesla att bjuda på 16% mer range i berlin bilarna och samtidigt kannibalisera all MIC försäljning.
Det du skriver är vad många tror, men säg inte att det ÄR så. Det vet du inte.

Berlin kan väl lika gärna ge 4680 med högre räckvidd så småningom när det finns produktionskapacitet för tillräckligt med 4680.

T.ex. kanske MIC endast distribueras till östländer i världen, plus att Australien har inte ens MY än, så dom kanske ger all MIC-produktion dit. Hög efterfrågan där också.

Tänk även på att Q6/Macan lanseras nästa år där det siktas på +600km räckvidd.

Elon bestämmer inte vad som är ”tillräcklig räckvidd”. Det gör marknaden och kunderna. Om konkurrenter går in med 60-65 mils räckvidd som säljer bättre kommer Tesla behöva anpassa sig till marknaden, dvs använda 4680 för att fortsätta vara konkurrenskraftiga på räckvidden.

Men det är ju EXAKT vad som skett i usa? Där rullar det ut model Y med 4680 battery utan ökad range. Utan där har tesla justerat batteristorleken istället. Annars skulle ingen vilja ha en bil som inte är från Austin. Så på kort sikt nej har supersvårt att se att dom helt plötsligt skulle öka range i berlin, som kommer drabbas av en enorm backlogg för att alla avbokar sina MIC. Vad som däremot är rimligt är att om 1-2år när alla fabriker har 4680 så kommer det ske en updatering av Model Ys räckvidd. Eller att det kommet en ”längre version”. Men just nu är det verkligen good for business att de ökar sina marginaler.

Obs, bara min teori baserat på hur tesla opererat senaste åren
Nej det finns inga 4680-bilar levererade i USA, såvitt jag inte på något sätt missat en massiv nyhet någonstans, vänligen dela källa… Återigen, sprid inte falska påståenden.


Spekulationer blir snabbt till sanningar när många på ett forum tror samma sak, sen kommer andra personer och frågar om råd, tex den här tråden där en person åtminstone till viss del kommer att basera ett bilköpsbeslut (på 700k+!) på infon som hen får. Därför är det viktigt att skilja på spekulation och fakta.
En MY kostar väl 800k+
Kollade i går på en. 826k utan fsd och dragkrok
En begagnad ja. Ny kostar den 739k

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 16:31
av expat
En begagnad ja. Ny kostar den 739k
Gick in på Teslas hemsida och gjorde en beställning, utan fsd och drag, dock med färg och enhanced driving, 826k

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 16:37
av BrooklynS
Skärmbild 2022-03-31 163706.png

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 16:39
av Nicke Nyfiken
expat skrev:
En begagnad ja. Ny kostar den 739k
Gick in på Teslas hemsida och gjorde en beställning, utan fsd och drag, 826k
Men då vet du ju att den kostar 739k utan tillval. :roll:
Varför då hävda att ”En MY kostar väl 800k+”?

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 16:49
av expat
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
En begagnad ja. Ny kostar den 739k
Gick in på Teslas hemsida och gjorde en beställning, utan fsd och drag, 826k
Men då vet du ju att den kostar 739k utan tillval. :roll:
Varför då hävda att ”En MY kostar väl 800k+”?
Som att köpa en I5 utan något extra då? Billigt, men inte särskilt trevligt

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 16:57
av Nicke Nyfiken
expat skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
En begagnad ja. Ny kostar den 739k
Gick in på Teslas hemsida och gjorde en beställning, utan fsd och drag, 826k
Men då vet du ju att den kostar 739k utan tillval. :roll:
Varför då hävda att ”En MY kostar väl 800k+”?
Som att köpa en I5 utan något extra då? Billigt, men inte särskilt trevligt
Okej, så det är dina preferenser som sätter det allmänna priset på en ny bil, inte prislistan. :lol:

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 17:06
av Ilduce77
Jontez skrev:
Ilduce77 skrev:
taliz skrev:
Luftfjädring är väl något som används som nivåreglering bak på vissa bilar i samma klass som 3 och Y.
Men full luftfjädring, dvs både fram och bak, är väldigt sällsynt AFAIK. Då brukar man få kliva upp en klass, dvs där S och X är..
Så om det kommer tror jag bara det är bak, och troligen bara Y.

Ps. 16% blir inte 16 mil. Bilarna har inte 100 mils räckvidd. ;)
Nej, men 16 procent pga av vikt och 16 procent pga effektivare batteri. Blir 32 procent och det blir ca 16 mils ökning...
Om vi vänder på siffrorna. Tror du att du har 16% kortare räckvidd för att du har lastat 300kg i bilen?
Nej, det var därför jag skrev "om det nu stämmer".. Men jag var nog inte tillräckligt tydlig i min skepsism... :)

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 17:28
av expat
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
En begagnad ja. Ny kostar den 739k
Gick in på Teslas hemsida och gjorde en beställning, utan fsd och drag, 826k
Men då vet du ju att den kostar 739k utan tillval. :roll:
Varför då hävda att ”En MY kostar väl 800k+”?
Som att köpa en I5 utan något extra då? Billigt, men inte särskilt trevligt
Okej, så det är dina preferenser som sätter det allmänna priset på en ny bil, inte prislistan. :lol:
Så du menar att varenda Teslaförare här kör omkring med en basmodel :lol:

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 17:40
av Zalman3

Ny modell Y på 150 sekunder: Video talar för hög produktion i den tyska Tesla-fabriken.

Observatören @tobilindh tidsbestämde hur lång tid som gick innan en av dessa rullade ut nästa från fabriken.
Det var ungefär två och en halv minut, vilket skulle innebära att det extrapolerades till 1000 Model Y per vecka.
https://teslamag.de/news/150-sekunden-m ... rate-47199

Re: Beställt MYP - avboka för 4680?

Postat: 31 mar 2022 17:46
av Walker
expat skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
expat skrev:
En begagnad ja. Ny kostar den 739k
Gick in på Teslas hemsida och gjorde en beställning, utan fsd och drag, 826k
Men då vet du ju att den kostar 739k utan tillval. :roll:
Varför då hävda att ”En MY kostar väl 800k+”?
Som att köpa en I5 utan något extra då? Billigt, men inte särskilt trevligt
Okej, så det är dina preferenser som sätter det allmänna priset på en ny bil, inte prislistan. :lol:
Så du menar att varenda Teslaförare här kör omkring med en basmodel :lol:
…jag orkar inte.